kom nyss på att det är något skumt med Halima....
Jätte skumt... ni kanske redan har diskuterat det här, men då vill jag veta vad ni har kommit frm till....
I boken Järnets tid.. eler där någonstans så sa Halima någonting om att hon knappt kunde minnas att hon hade varit man i sitt förra liv..... alltså nån av de förlorade!
och s är det ganska konstigt att det bara är hon som kan lindra Egwenes huvudvärk, vet ni vad jag tror?! Att det är hon som gör så att Egwene får huvudverk! Hittar ingen annan orsak till att hon jämt har en sån förfärlig huvudverk.... Vilken av de förra förlorade som var man kan hon vara?? jag läser de dödas stad nu.. om det kommer där så vill jag inte att ni ska berätta... men svara i alla fall på detta..
Vad jag minns, så får man inte direkt reda på vem Aran'gar är i De Dödas Stad. Inte mer än man får reda på i de tidigare böckerna.
Så här kommer ett litet resonemang om vem Aran'gar kan vara.
När Aran'gar och Osan'gar presenterades i bok 11, Fursten av Kaos, så var följande manliga Förlorade kandidater till Aran'gar.
Aginor (som dog i bok 2, Tidens Hjul)
Asmodean (som dog i bok 10, Stormen Vaknar)
Balthamel (som dog i bok 2, Tidens Hjul)
Ishamael (som dog i bok 6, Tears Klippa)
Be'lal och Rahvin blev dödade av lanseld och kan inte bli pånyttfödda av den Svarte.
Osan'gar: Någonstans nämns det i böckerna att Osan'gar skapat Trollockerna en gång i tiden. Alltså är Osan'gar Aginor pånyttfödd, för det var biologen Aginor som skapade Trollockerna.
Aran'gar är inte Aginor pånyttfödd.
Asmodean: Om man håller sig till bara böckerna så har Asmodean svikit den Svarte, gått över till al'Thor´s sida för att lära honom att använda saidin. I bok 11, Fursten av Kaos, säger Den Svarte att den som sviker honom skall dö den slutliga döden. Så med största sannolikhet pånyttföddes inte Asmodean som Aran'gar.
Dessutom så har Robert Jordan sagt att den Svarte inte kan pånyttföda Asmodean, även om han skulle vilja.
Så Aran'gar är inte Asmodean pånyttfödd.
Moridin: Det finns ett flertal indikationer som pekar på att Moridin är Ishamael pånyttfödd. Bland annat i Vinterns Hjärta, Demandreds PoV tror jag. Moridin beter sig som om han vore den Svarte själv, och att pojken (Moridin) tidigare verkat tro att han var den Svarte.
I de första böckerna agerade Ishamael som Ba'alzamon, trollockernas namn på den Svarte.
Moridin är Ishamael pånyttfödd.
Kvar är Balthamel, som då bör vara pånyttfödd som Aran'gar.
att RJ har bekräftat det själv på interviewer att Balthamel är Aran'gar och Aginor Osan'gar. Han va ganska upprörd över att ens få frågan vill jag minnas. Tyckte det va ganska uppenbart med de ledtrådar man fick direkt vem de va.
(ursäkra möjlig dålig stavning) kan det vara Halima som döat Aes Sedaierna i lägret hon kanske fortfarande kan leda den manliga halvan... som de dödades med... men i så fall varför?
Om man använder Saidin eller Saidar verkar vara knutet till själen. Då Balthamel's kropp dog, tog den Svarte hand om Balthamel's själ. Den Svarte "stoppade" sedan Balthamel's själ i en kvinnokropp, och Balthamel pånyttföddes som en kvinna. Dock använder Balthamel pånyttfödd fortfarande Saidin.
Tack vare den Svarte, finns det nu en kvinna som använder Saidin.
Det lutar åt att det är Halima som dödar Aes Sedaier i rebellägret. En anledning kan vara att hon inte vill ha dit asha'maner (som använder Saidin och kan avslöja henne).
En annan kan vara att de Aes Sedaier som dödats är bättre än övriga Aes Sedaier på att göra cuen'dillar (sp?). Då blir det svårare för Egwene att genomföra sin plan.
Att den blå systern (glömt namnet) dödades kan bero på att Halima ville göra sig av med den enda Aes Sedaien som trodde på att Egwene är en drömmare. Nu när Egwene haft drömmar om Seanchan är det ingen som tar dem på allvar.
Anaiya var en av de bästa på att göra Cuendillar har jag för mig, och hon dödades av Saidin, det gjorde desseutom den andra systern, Myrelle, eller vem det nu var. Anaiya trodde desseutom på Egwene som drömmare.
En annan kul sak i De dödas Stad är det att Det var Leane som skulle bli tillfångatagen istället för Rand, och därav kom kommentaren "Ser man på. Vi fick minsann mer än vi betalt för inatt"
jaja menar förstås att det var Egwene som blev tillfångatagen istllet för Leane. Det var ju Leane som skulle göra grejen med cuendillar egentligen men Egwene bytte med henne i sista sekund.