Vet inte om någon skrivet liknande (hunnit före), men jag provar.
Rand (eller Lews Therin) kommer att förstöra den sista förseglingen till den Svartes fängelse för att åter öppna hålet till den Svartes fängelse. Anledningen är för att han ska kunna bygga igen det på rätt sätt (som Herid Fel pratade om), och när Rand/LTT lyckats med det kommer fjärde åldern ta sin början.
Med tiden/åldrarna kommer människan att glömma bort den Svarte tills den andra åldern åter kommer igen, en ålder då någon upptäcker en kraft som både män och kvinnor kan använda.
"Åldrar kommer och åldrar går, och de efterlämnar minnen, som blir legender. Legenderna bleknar till myter, och till och med myten är sedan länge glömd när den ålder som var dess upphov återkommer."
Edit: Ändrade till fjärde åldern, efter upplysningar nedanför om vilken ålder sagan utspelas i.
This message has been edited by Taim on Jun 10, 2004 7:59 PM
Jag tror att den SVarte kommer att stå utanför världen som han gjorde innan hålet. Och för att kunna förverkliga det så kommer de 2 största Sa'Angrealerna att gå sönder. Samt så kommer Saidin/Saidar att försvinna ur världen.
Sedan kommer någon som hette Tamyrlin i AoL (eller vad det var) att upptäcka Saidar igen, och då börjar andra Åldern eller Sagornas Ålder.
Kanske har blandat ihop åldrarna lite.
Det kanske är den tredje åldern nu, och den fjärde som ska komma.
Vad jag tänkt mig är att denna ålder är "Tarmon Gaidon"-åldern. Åldern då den sista striden utspelas. När den Svarte åter blivit instängd, och hålet reparerats, byggts igen så att det inte märks att det varit något hål där tidigare, så kommer den Svarte att glömmas bort med åldrarna.
Jag tror att det kommer bli mer likt våran värld till slut. Och i framtiden kommer någon att åter hitta denna mystiska kraft som både män och kvinnor kan använda.
Ålder 1 = Dagens värld ungefär
Ålder 2 = Framtiden med högteknologi (Age of Legends)
Ålder 3 = Denna series ålder (och Tarmon Gaidon)
Ålder 4 = En orolig ålder med en massa krig om vem som ska ha herraväldet, strider om landytor mm, efter Tarmon Gaidon.
Ålder 5 - 7 = Transportväg mot Dagens värld och dagens teknologi (ålder 1).
Varje ålder ca 3000 år.
Och som andra tidigare sagt, så tror jag att användandet av Saidin/Saidar också kommer att glömmas bort så att Jordan's värld kommer att bli som våran värld idag, men med det undantaget att kraften och den Svarte åter kommer att hittas igen.
Age 4: Aginor har visat sig överleva och skapar fanansfulla dinosaurier som utrotar allt liv. Age 4 slutar med att kometer störtar ner om dödar dinosaurierna, i denna otroliga smäll så förloras möjligheten att nå urkällan.
Age 5: Istid, inget roligt.
Age 6: De första civilisationerna börjar uppstå.
Age 7: Vår medeltid - nutid
Age 1: Kalla kriget, Mosk (Moskva) och Merk (Amerika) slåss med spjut av eld (atombomber) och förintar stora delar av världen. Pga dessa enorma smällar öppnas återigen tillgången till urkällan.
Age 2: Tamyrlin och de första Aes Sedaierna leder människorna upp ur den dystra tillvaron och bringar fred och ordning i världen. Allt vad krig heter glöms bort och makalösa framsteg görs på alla håll i samhället. Tills Mierin Eronaile och Beidomon klantar till det.
"We rode on the winds of the rising storm
We ran to the sounds of thunder
We danced among the lightning bolts
And tore the world asunder"
Eller nåt liknande
Saken är den att källhänvisningen är:
"Barnvisa från FJÄRDE åldern, tros vara skriven av Draken Återfödd."
Jag tvivlar på att en sån visa skulle överleva Tarmon Gaidon. Slutsatsen blir alltså att Rand (eller nån av de staka Ashamanerna)överlever Tarmon Gaidon.
Telamon, det stog väl ändå inte att den var skriven av Draken återfödd, utan att den tros ha kopplingar med draken återfödd eller något sådant?
Tror faktiskt inte att den har särskilt mycket med Rand att göra, kanske handlar det om Seanchan? Vem vet...
Men visst, det är väl egentligen inte omöjligt att Rand överlever? Det står väl endast att hans blod skall splillas...vilket iofs inte behöver vara han, utan någon i hans släkt....
"We rode on the winds of the rising storm
We ran to the sounds of thunder
We danced among the lightning bolts
And tore the world asunder"
Anonymous fragment of a poem believed
written near the end of the previous age,
known by some as the third age.
Sometimes attributed to the Dragon Reborn.
Det är pga det här som jag har lite svårt att koppla ihop denna sagas ålder med rätt ålder.
Om detta fragment är kopplad till Rand (Draken återfödd), och är skrivet i slutet av förra åldern (Age of Legends), av somliga kallad den Tredje åldern, så bör denna sagas ålder vara den fjärde åldern.
Eller är fragmentet så gammalt att det gått sju åldrar sedan det skrevs? Att det var förra gången det var tredje åldern som detta fragment skrevs?
Alla böcker börjar med en vind, i en ålder, av somliga kallad den Tredje åldern.
Ni har kanske rätt att saidin och saidar glöms bort i den första åldern. Tillexempel kan ju alla häxor som brändes på bål ha varit vildbrukare. Andra exempel är spåmän, profeter som gör mirakel, indian präster.......
Mindes en sak jag när jag läste dessa teorier om vilken ålder vi skulle leva i. Bara en tanke jag fick när jag läste boken. Men men, here we go:
Skuggan växer, kap 11 sid 193.
"I ett annat skåp låg ett silverglänsande föremål, en treuddig stjärna omsluten av en cirkel, som var gjord i ett material som hon aldrig tidigare sett. Det var mjukare än metall, repigt och skrapat, men likväl äldre än till och med de uråldriga skeletten. På tio stegs håll kunde hon känna minnet av stolthet och fåfänga stråla från den"
Det enda jag tänkte på när jag läste detta var:
Mercedes!!!
Om detta galna påstående stämmer så ligger Randland långt fram i tiden ännu!
Bara en fråga, i vilken ålder lever Rand för det är vll 3:e va?
Det där om we rode on lightning osv, som skrevs i slutet av 4:e åldern av Draken återfödd. Betyder det att Rand inte kommar att stänga in den svarte fullkomligt eller kommer Sagornas ålder att börja direkt när Rand dött och sedan kommer Mierin igen.
Fast Herid Fel sade någonting väldigt intressant. Han sade att hålet måste vara som det var när skaparen gjorde det när Mierin ska borra upp hålet igen, eftersom Skaparen skapade det helt och han skapade itne en lagning.
Alltså kan Rand bara laga hålet som sedan kommer att återförslutas så det blir som nytt av sig själv.
Och dikten tolkar jag som något som upptäcktes i början av nästa ålder och som hade en okänd författare men som med det mästa som låter häftigt från slutet av tredje åldern så fick Rand äran för det.
Det finns många stycken i serien som är från nästa ålder. Så vi vet redan att världen inte går under.
Jag ahr en lös tanke krign det här "okänd författare" det e inte möjligt att det kan var Loial? Han skriver ju en bok o allt och han får nog många fräscha detaljer... bara en tanke som slagit mig..
Mats: Det är precis som Dragon säger, den aktuella åldern är den tredje.
Andreas: Mycket, mycket intressant. Detta har jag missat totalt! Tänk bara på att tiden är cyklisk, så 'långt fram' och 'långt bak' i tiden är exakt samma sak.
Angående profetian högst upp: Jag ser också detta som mycket troligt, att det inte är någost speciellt med denna ålder.
This message has been edited by Sangdrax on Jun 9, 2004 10:37 PM
Ok, övertygad. Det rörde ihop sig lite i huvudet bara. Tredje åldern, det är. Ändrade det i min Profetia.
Textfragmentet i slutet av Crossraods of Twilight, från fjärde åldern, om Rand och hans asha'maner?
Det måste vara riktigt gammalt, eftersom den åldern inte kommit än, fast den åldern har varit flera gånger tidigare. Men minst sex åldrar tillbaka i tiden gammalt, eller?
Du missförstod nog den dikten. Den blev skriven just i det skedet (där boken slutade) utav någon och upptäcktes först i nästa ålder. Den är inte alls från någon tidigare cykel. Det är vad jag tror iaf. De andra styckena i boken som är daterade fjärde åldern ser jag som en tillbakablick från den åldern för att visa hur betydelsefull händelsen som utspelade sig just nu var. Ett författarknep med andra ord, och inte en kronologisk ordning.