En sak som har förbryllat min lilla hjärna ett tag nu. Alla spöken i randland!
Vad gör de här? Varför kommer de just nu? Har det nåt att göra med att den svartes förseglingar börjar försvagas? Kommer dom att spela nån roll för slutfajten. Vi har ju några döda karaktärer som har nämnts mer än bara vid namnet, kommer dom att bli spöken? Hur blir man ett spöke? Är det nån tävling man måste vinna? Kan det vara så att det är lite prestige att bli spöke?
Enligt faqen(och ve den som tror att den talar osant=) så finns det 4 säkra stycken där spöken har nämnts. Sen beror det på vem man frågar, om Kari är ett spöke i slutet TEOTW, och om Gedwyn och Torval verkligen är illusioner skapade av Fain i slutet av WH.
Skit i frågorna jag ställde här ovanför, bara massa mumbujumbo. Istället undrar jag hur spöken kan förekomma i verklighet där återfödelse/reinkarnation sker? Har RJ slängt in dom med nåt speciellt syfte kanske?
Det har gjorts ett par försök tidigare också på att få igång en diskussion om det här, men vi vet tyvärr förlite. Spökena har omnämnts förlite i serien för att vi ska kunna göra några bra analyser på vad som händer. Min gissning är att det är kopplat till slutstriden och den svarte's hål. (Lord of the Grave trotts allt)
Vi får se helt enkelt. Kanske kan vi börja spåna på allvar efter nästa bok.
Det kanske kan vara Tidens Hjul (som styr av saidin och saidar) som börjar ta lite stryk, hamnar i obalans, nu när den Svarte håller på att bryta sig ut. Att Tidens Hjul "tappar" läget, repar upp sig, så att två tidsperioder händer samtidigt, för en kort stund...
Att Rand och Fains tidsperiod och "Torval och Gedwyn kom upp i trappan"-perioden hände samtidigt innan Tidens Hjul hittade rätt igen.
Sen så är det ju något konstigt med saidar, som Aes Sedaierna säger. Tidens Hjul kanske inte fungerar helt ok nu när "saidar fails".
Det var länge sedan, men i TGH, när Rand, Mat, Ingtar, och compani beger sig ut efter Padan Fain, så kommer de ju till en by där det händer en massa konstiga grejer. Mat (?) öppnar en dörr, och där sitter en familj och äter mat, och sedan när han öppnar den igen så utspelar sig exakt samma scen en gång till, i övrigt är byn helt öde. Och en massa andra underliga grejer.
Kan det ha någon koppling till spökena?
Läste nyligen just detta, håller på med TGH för tillfället.
Troligtvis är det Lanfear som "spökar". Lanfear syntes i den ödelagda byn de var i innan, Uno såg en kvinna i vitt i ett fönster, men hittade inget när han genomsökte huset.
Incidenten med människorna, och flugorna, om och om igen, i den ödelagda byn efteråt:
Det var Rand som hamnade i "fällan". Han var tvungen att sträcka sig efter det varma ljuset, saidin, för att klara sig ur detta.
Efter denna incident, och när de lämnade den ödelagda byn, sa Uno till Ragan att han såg den vitklädda kvinnan i den här byn också. Så det lutar starkt åt att det var Lanfear som "spökade".
Hennes skäl vet jag inte, men det finns teorier om att det var för att Rand skulle vara tvungen att använda saidin, att hon ville hjälpa till att "få igång" Rand att använda kraften.