Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Spöken...

July 6 2004 at 8:38 PM
Antej  (Login ordeith)

-

Har en liten teori angående spökena i randland som jag vill dela med mig av. Jag har läst alla möjliga teorier om att deras uppdykande beror på reningen av saidin eller att det härstammar ifrån det där med "bubblor av ondska". Men kan det inte helt enkelt vara så att spökenas uppdykande beror på att förseglingarna till den svartes fängelse försvagas mer o mer. Han kallas ju trots allt Gravens Fader så det jag vill ha sagt är att "spökena" är döda människor som vandrar på jorden igen tack vare att den svarte vidrör båda världarna så pass mkt att han på något sätt kan föra över döda människor i någon slags spökgestalt.
Men det behöver ju inte heller vara så att det är medvetet gjort ifrån den svarte. Det kan ju helt enkelt bara vara så att det är en sidoeffekt av att gravens faders fängelse försvagas.
Tror nog att om den Svarte tar över världen blir randland o "graven" ett o samma, ganska skrämmande tanke va

Teorier kring detta?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login the_ultimate_dragon)

Tjo

July 7 2004, 11:36 AM 

Tja, han lovar väl evigt liv, så det låter väl inte så otroligt att det är han som står bakom spökena på nått vis.

Annars är väl detta den riktning vi är inne på också med våra spökteorier även om ingen utvecklat det nått särskillt än eftersom iaf jag anser att vi har för lite info för att kunna utveckla det nått särskillt. Taim har dock en trevlig liten ide på vad och var den svartes fengelse är/finns som kan förklara en del också. Han får dock äran av att upprepa det själv.

Antej
(Login ordeith)

Taim...

July 7 2004, 2:10 PM 

...dela med dig av din teori, NU!

Mats
(Login Taim)

Re: Spöken...

July 7 2004, 2:25 PM 

Kommer inte ihåg exakt vad du menar, eller vad jag sagt.

Men jag gör ett försök till en förklaring av hur det där med spöken fungerar. Den är lite luddig, men...

-Hålet till den Svartes fängelse finns ingenstans och överallt, men det känns tydligast vid Shayol Ghul.
-Drömvärlden, TAR, är som en vägg mellan den vakna världen och den Svartes fängelse. TAR stänger ute den Svarte från den vakna världen. (Folk känner sig iakttagna i TAR, troligtvis är det den Svarte som iakttar vad som sker i TAR. Det är så jag tro den Svarte får reda på hur världen ser ut. Han ser avspeglingen av den vakna världen. Därför kan han ibland överraska de Förlorade med sin kunskap om vad som sker i världen.)
-TAR-väggen var tunnare där Shayol Ghul är nu, och där borrade Mierin och Beidomon. När hålet borrades så kunde den Svarte röra världen, samtidigt som jag tror att lite TAR läckte ut ur hålet till den vakna världen, innan den Svarte fyllde hålet med sin kraft, sträckte ut sin arm.
-Shayol Ghul och Stora Fördärv kan nu inte längre besökas i TAR, inte heller Gröna Mannen som håller till i Stora Fördärv, eftersom den delen av TAR har läckt ut i den vakna världen. Fast å andra sidan kan man använda TAR-teknik i Stora Fördärv, använda behov för att hitta den Gröna Mannen tex. Och så tror jag att trädgrenarna som sträckte sig efter Rand och co, när de var i Stora Fördärv, var för att de var rädda och inbillade sig att grenarna sträckte sig efter dem. Och inbillar man sig det i TAR, då blir det så. Samtidigt förklarar det kanske varför färdtekninken som Rand använde i först boken var annorlunda jämfört med senare böcker.
-När LTT och de hundrades brödraskap förseglade hålet, så drogs den Svartes arm tillbaka, men TAR-läckaget ligger fortfarande kvar.
-När nu förseglingarna försvagas igen, och bryts, så läcker lite TAR ut igen. När den sista förseglingen ryker så sträcker den Svart ut sin arm igen. Som tur är är hålet väldigt litet, så den Svarte kommer inte vinna direkt. Hålet måste bli större, och större.

Vad jag vill komma till är att när den Svarte bryter förseglingarna så läcker lite "bubble of TAR" ut i den vakna världen samman lite med "nydöda själar". Jag tror de "nydöda" själarna vandrar genom TAR till någonstans där de ska raderas på sitt minne, kanske en annan del av TAR, kanske någon annanstans.
Kanske är det så att när den Svarte håller på att bryta sig fri, så slinker några själar ut i den vakna världen tillsammans med lite TAR.
De två asha'manerna som Fain dödade. De själarna hade fortfarande minnet kvar av hur de såg ut och vilka de var, och så som själarna föreställer sig att de ser ut, så ser de ut, precis som i TAR.
Därför blev de avbildade när en "bubble of TAR" drog förbi. Sedan försvinner, syns de inte igen, när bubblan drar förbi.

Hoppas det gick förstå det där. Det vart rörigt, jag sitter och hittar på lite efter som jag skriver. Först landade TAR i Stora Fördärv, och sedan blev det till bubblor istället.
Förkasta idén eller fyll igen alla hål med bättre material.

(Login Sangdrax)

July 10 2004, 3:50 PM 

Mycket intressant, faktiskt
Det var bland det vettigaste jag har läst på länge. Sen om det stämmer eller inte...

Kom ihåg hur Verin förklarade TAR för Egwene genom att rita en cirkel runt alla världar som finns.

AnteJ
(Login ordeith)

Nja

July 11 2004, 1:38 PM 

Tror ni verkligen att Robert Jordan har gjort det så invecklat. Att den Svartes fängelse på något sätt skulle knutet till TAR?
Jag tror nog mer på att den Svarte ät instängd helt utanför tid o rum i en helt egen dimension så att säga, gjord av skaparen för ett enda ändamål, hålla den svarte instängd.
Men det som ger mig huvudbry är isåfall hur Lanfear kunnat hitta en förtunning i fängelset, jag tror knappast att skaparen slarvade när han kedja den svarte!
Kan det vara så att den svartes påtryckningar tillslut gjort egna resultat? Vad vi vet så är han ju inte långt ifrån skaparen när det gäller kraft. Att han på något sätt försvagat fängelset själv, inte tillräckligt mkt men tillräckligt för att människorna i AOL skulle kunna hitta det o bryta sig igenom.
Och angående TAR så tror jag nog att skuggan (inte bara den svarte själv, utan alla hans hantlangare) i princip skulle ha ägt drömvärlden ifall hans fängelse var där, så pass fri tror jag nog ändå att den svarte är...

Mats
(Login Taim)

Utveckling av mina tankar...

July 12 2004, 10:00 PM 

För att svara på din fråga så tror jag att försvagningen av förseglingarna till den Svartes fängelse är orsaken till spökena. Däremot tror jag inte det är en avsiktlig handling av den Svarte att spöken börjar dyka upp i Randland, utan det är en effekt av att TAR och den verkliga världen börjar på nåt sätt bli en och samma värld, blandar ut sig på nåt sätt.
"Graven" är troligtvis någonstans i TAR, och "graven" och den verkliga världen kommer troligtvis att gå mot att bli samma värld. Därav att vi börjar se spöken i Randland. Om det blir en och samma värld, det beror på om den Svarte vinner eller inte.

TAR är det som skiljer den Svarte från att röra den verkliga världen. Verin ritade upp linjer, parrallellt (stavning?) med varandra som motsvarade världarna. Den verkliga världen plus OM-världarna. Sedan ritade hon en linje som korsade alla dessa världar och den kallad hon TAR. Sedan sa hon om den Svarte är fri i en värld, är han fri i alla världar. Alltså borde TAR vara det som är nyckeln i det hela. Kommer den Svarte åt TAR, kommer han åt alla världar.

Och istället för "bubble of TAR", så tror jag att det blir en blandning av världarna, där det för tillfället är den verkliga världen som "regerar", och TAR som ibland flimrar till på nåt sätt. Medan i Stora Färdärv är det TAR som "regerar", där det stora läckaget landade, och den verkliga världen som får dra sig tillbaka.

Svårt att förklara hur man har målat upp sin egen lilla bild, men jag hoppas att det går att förstå lite i alla fall.

(Login Sangdrax)

July 12 2004, 10:12 PM 

Mats:
Verin ritade inte TAR som en linje som korsade alla världar. Det var vissa världar som korsade varandra.
TAR ritade hon som en cirkel som omslöt alla världar.

Ante:
Ja, den Svarte är inspärrad utom tid och rum. Men om nu TAR omsluter alla parallella universa, borde väl TAR vara dessa universas 'gräns'?
Detta är en mycket bra teori.

This message has been edited by Sangdrax on Jul 12, 2004 10:15 PM

(Login Sangdrax)

Typ så här

July 12 2004, 10:23 PM 

Mats
(Login Taim)

July 13 2004, 10:17 AM 

Ok, tack.
Hade inte läst på ordentligt, utan det var gamla minnen. Läste istället om det där när Verin pratade med Egwene och det är exakt som du beskriver, precis som din helt underbara bild. Snyggt ritat. Den förklarar ganska mycket.

wow

July 13 2004, 10:32 AM 

Man lär sig nått nytt varje gång man går in på ett sånt här forum. Hade ingen aning om hor den svarte såg ut förens nu.

För att dra den här iden vidare så kan man koppla den till titeln på nästa bok "Knife of Dreams" där en del på de internationella forumen tror att den är kopplad till denna ide som beskrivs här och är en artefakt som kommer sätta stop för den här mixningen av TAR och verkligheten.

När Elayne hittade artefakten i Ebu Dar så sa nån profetia att det skulle vara en änna störra skatt där. Och Aviendha satt och fingrade en hel del på en kniv där bland artefakterna... huuum.

Hursom, tänkte bara jag skulle lägga in det också i debatten för att röra till det mera.

AnteJ
(Login ordeith)

re: Spöken

July 13 2004, 10:04 PM 

Ok, säg att TAR "regerar" i the blight. Men varför kan man inte gå dit när man befinner sig i TAR? Är det tack vare den svartes influens och/eller att TAR är korrumperad på något sätt, kanske förflyttat sig "ifrån" TAR till randland på något sätt(jäkligt svårt att förklara).
Men en sak som jag tycker säger emot är att när man dör i Randland så måste ju själen på något sätt ta sig igenom TAR innan den kommer till den Svarte. Borde inte det inte ha synts spöken i TAR först innan dom syntes i Randland eller iaf samtidigt. Dom måste ju ändå ta sig igenom TAR innan dom når Randland.
Och borde inte Jordan ha gett oss lite hintar angående TAR när det gäller Den Svartes fängelse vid det här laget. Att t.ex. det händer ännu mer sjuka grejer i just TAR än vad det gör i Randland eller att när Lanfear hittar förtunningen gör hon det genom att undersöka TAR eller något liknande.

Nej, Jordan hade nog gett oss lite mer hintar vid det här laget!

Slutsats: Den Svartes fängelse är en ren skaparen-konstruktion som människorna inte skall ha någon egentlig möjlighet att nå. Den ligger utanför tid o rum såväl som ALLA världar, som en vakuum kub i intet......

Vilken bok har du läst? ;)

July 14 2004, 10:18 AM 

"Och borde inte Jordan ha gett oss lite hintar angående TAR när det gäller Den Svartes fängelse vid det här laget. Att t.ex. det händer ännu mer sjuka grejer i just TAR än vad det gör i Randland eller att när Lanfear hittar förtunningen gör hon det genom att undersöka TAR eller något liknande."

Han har juh gett oss massvis med "hintar". Bubblor av ondska (som beter sig som TAR), Stora fördärv (som beter sig som TAR). Lanfear är bäst på TAR (som hittade hålet). Och nu också spökena (som påminner om saker man kan se och uppleva i TAR).

Som vanligt har dock inte Jordan skrivit nått i stil med "Och den ondes hål fanns i TAR och all ondska yttrar sig i drömgestalt" utan låtit oss tänka lite mera än så.

Allt vi spekulerade ovan kanske inte är rätt, men att TAR är inblandad i den ondes fängelse på nått vis tycker jag låter mycket troligt.

Mats
(Login Taim)

July 14 2004, 3:25 PM 

Tycker Jordan gav bra "hints" när han skrev om Egwene, när hon går till Verin och får dröm-ter'angrealen, och Verin babblar på. Då säger Verin att TAR omger ALLA världar. Och att den Svarte är fängslad i ALLA världar, eller fri i ALLA världar. Då låter det som om TAR är det som står i vägen för den Svarte.

Men det behöver som sagt inte vara rätt. Jordan kan lura oss att tro saker. Verin kanske inte visste hela sanningen, och berättade vad hon trodde var rätt.

AnteJ
(Login ordeith)

re: Spöken

July 14 2004, 9:50 PM 

Visst, tycker att det låter som en bra teori det där med TAR, även ifall inte jag själv tror på den!
Dragon, är inte helt med på vad du menar när du säger att "bubblor av ondska som uppför sig som TAR". Ser gärna en förklaring där (tycker denna diskussion är ganska intressant faktiskt). Menar du t.ex. att bubblorna är "Shaitan-styrda bubblor av TAR" som söker sig lättare till ta´veren eller något liknande, ungefär som Stora Fördärv är, fast lite annorlunda ?
Men kan ni inte hålla med om att om detta med TAR gällt så skulle väl ändå TAR förändras mer o mer ju friare den Svarte blir (får mer makt). Minns inte att jag någonsin läst att Egwene eller någon annan drömmare antytt något om att TAR har förändrats eller något liknande. Vilket jag tycker borde ha varit mkt troligt ifall er teori stämt.

Men en sak som kanske kan stödja er teori är ju detta med den svartes band till dom förlorade? Är det inte så att Rand bara har sett dom i TAR o Stora fördärv? Kanske finns något samband där! Rätta mig ifall jag har fel.

To be continued...

(Login Sangdrax)

July 14 2004, 10:31 PM 

Det börjar klara vad beträffar den Svartes fängelse!

Det enda jag inte riktigt kan få in i min världsbild är urkällan och tidens hjul. Varje världs väv är symboliserad av ett streck som reflekteras på T'A'R'.
Ormarnas och Rävarnas rike(n) skulle kunna vara de världar som korsar vår värld och dess paralleller. A/Eelfinn kan ju påverka och iaktaga vår värld.

Den Svarte är egentligen inte instängd, utan snarare utestängd från precis allt som existerar.

Mierin (Lanfear) var ju den som hittade tunnheten i väven och borrade sig in till den Svarte. Kom ihåg att hon även var den av de förlorade som hävdade att TAR var hennes domäner. Kanske en slump, men man vet aldrig...

Det jag verkligen gillar med denna teori är att den förklarar bubblorna av ondska. När den svarte försöker ta sig in i världen genom borrhålet töjs kanske TAR något (som en yta på en ballong) och kommer i kontakt med vår värld.

(Login Sangdrax)

July 14 2004, 10:47 PM 

Ante:
Bubblorna av ondska är väl mycket lika TAR?
Spegelbilder som hoppar ut ur speglarna för att slåss tycker jag verkar väldigt drömlikt.

Dragon:
Såg inte att du redan hade nämnt kopplingen mellan Lanfear och TAR. TAR är ju ibland också associerat med döden (vargar, hjältar) och den Svarte är ju Gravens Herre.

Skulle uppskatta en länk till diskussionen om Knife of Dreams relaterat till denna teori.

This message has been edited by Sangdrax on Jul 14, 2004 10:52 PM

Mats
(Login Taim)

Mer spekulationer

July 15 2004, 1:14 PM 

Här kommer mer yranden, tankar, spekulationer...

Kan det kanske vara så att när hålet till den Svarte borrades, så tryckte den Svarte ut sin kraft i TAR, och en stor jättebubbla TAR trycktes bort, landade vid Shayol Ghul i den verkliga världen, eller alla världar, eftersom det var där motsvarigheten fanns i TAR, där hålet borrades.

Och LTT och de hundrades brödraskap förseglade sedan den Svarte från att fortsätta sin framryckning i TAR? Ju mer den Svarte fyller ut TAR, desto mer trycker han bort, som kanske hamnar i världarna?
Den Svarte har redan fyllt utrymmet där Shayol Ghul låg i TAR, och därför kan inte Stora Fördärv och Shayol Ghul besökas i TAR längre, för i den delen av TAR är nu den Svartes fängelse, utanför tid och rum nu.
(Att där den Svarte har tryckt in sitt finger på bilden ovanför, där är TAR borta och ersatt med den Svartes "utanför tid och rum"-fängelse.)

Bubble of Evil/Bubble of TAR:
De sju förseglingarna fungerar kanske som "knutar" som den Svarte trycker sin kraft emot, som Rand/LTT när han låg i kistan, fångad av Aes Sedaier, Dumais brunnar.
Har det inte kommit "bubble of evil" endast då en av de sju förseglingarna har brutits? Att den Svarte trycker ut sin kraft lite längre ut i TAR, att hans bubbla vidgar sig, tänjs ut, och trycker bort en lite bubbla av TAR, och det blir en bubble of evil.
LTT och de hundrades brödraskap lagade aldrig hålet, de "avskärmade" bara den Svarte från att sträcka ut sin kraft ännu mer i TAR? Den Svarte lägger all sin kraft mot en försegling, en "knut" till han pajat den, sedan går han på nästa "knut"... Hans kraft trycker hårdare mot TAR, och hans utrymme vidgas något för varje förstörd försegling? Till slut spricker bubblan och hans kraft trycker ut i TAR igen?

Och så kanske Tidens Hjul och saidin/saidar är i TAR, eller är en del av TAR, eller kanske helt enkelt är TAR. Den Svarte ska förstöra tid och rum, han "äter upp" TAR med sin kraft, True Power, ersätter del för del saidin/saidar med sin egen kraft, och när han fått bort tillräckligt med TAR så är världarna hans, och tiden förstörs.

This message has been edited by Taim on Jul 15, 2004 1:21 PM

Mats
(Login Taim)

July 15 2004, 10:25 PM 

Hmmm... jag fortsätter lite...

När LTT och de Hundrades Brödraskap stängde hålet till den Svartes fängelse, så överrumplades de tretton mäktigaste av de Förlorade, och stängdes in, utanför tid och rum, tillsammans med den Svarte.
Sju förseglingar, sju "knutar", stängde ute den Svartes, och de Förlorades, kontakt med världarna.
Betyder det att de Förlorade var utanför tid och rum, i den Svartes fängelse, när de var i Shayol Ghul på sitt så kallade möte och överrumplades av LTT? De Förlorade säger att i Pit of Doom så känner man hålet till den Svartes fängelse som starkast, fast det finns överallt och ingenstans. Var Pit of Doom, självaste hjärtat i Shayol Ghul, helt enkelt en del av den Svartes fängelse innan förseglingarna, utanför tid och rum, men placerad i den verkliga världen?
När de Förlorade var på besök hos den Svarte, påverkades de inte av tidens förlopp då? Var de utanför väven när de hade sitt möte? Eller hur blev de utestängda från tiden?

länk

July 19 2004, 11:05 AM 

http://www.theoryland.com/theories.php?func=5&rec=123&theo=1750

va någon som frågade efter den...

Och det är farligt att låta Taim rabbla på för mycket som vi kan se. Nu har han snart förstört all spänning inför de kommande böckerna. :P

Mats
(Login Taim)

July 19 2004, 5:24 PM 

Intressant tanke att Padan Fains dolk är Knife of Dreams.
Mordeth/Fain har ju knivskurit några personer, de svarta asha'manerna åtminstone, men jag tror det är fler. Två asha'manerna har ju varit spöken, de två som Fain hade knivskurit.
Kanske vandrar inte dessa själar vidare till den rätta själpoolen utan vandrar istället "ofria" i den vakna världen.
Att alla som Mordeth/Fain knivskurit, och som dött, är dömda själar. De vandrar i den vakna världen, och de är "bundna" till Knife of Dreams som Mordeth håller.

Gillar också tanken att Slayer är Knife of Dreams. Det namnet passar verkligen in på honom. Han är ju verkligen Kniven som använder TAR för att döda. Kommer inte ihåg exakt hur Slayer beskrivs, men jag har för mig att det var någon varg i vargdrömmen som sa att Slayer var en uråldrig ondska.

This message has been edited by Taim on Jul 19, 2004 5:30 PM

Johannes
(Login Johannes--)

July 20 2004, 2:39 PM 

Mmmm Slayer beskrivs så av Språng om jag inte missminner mig. =)

Och angående spöken så tror jag att Shai'Tans Grav kanske kan vara i staden med de döda.
Om han nu måste ha ett ställe att ha sina döda på. Eftersom att de döda har kommit dit nu de senaste 2 åren eller vad det är. Och det är ugnefär så lång tid som Rand har varit utanför Tufloden.

Och bubblor av ondska tror jag itne har något samband med att förseglingar bryts.
Det kommer ju 1 bubbla samtidigt till Perrin, Mat och Rand varför? för att de var Ta'Veren enligt Moiraine. Hon verkade förövrigt rätt hemmastadd med "bubbor av ondska" eftersom hon sa att de kunde "kallas" så. Och när hon säger det verkar hon knappast förvånad ens, som om hon har sett dem förut liksom.
Tror de är något mer än bara bubblor, att det har med Shai'Tan att göra eftersom han allmänt anses vara ondast. Det skulle kunna vara den svartes sätt att vidröra den riktiga Världen, i och med bubblorna kan han vidröra världe lite grann inte så mkt men lite. Och ju mer han kan vidröra världen destomer bubblor kan han skicka ut till det blir som en flod, som han själv kan kontrollera helt.
Jag tror inte att den svarte kan kontrollera bubblorna helt men om de blir tillräckligt många och stora och i tillräckligt lånt tid så kommer han att kunna kontrollera dem hela tiden, och på så sätt prägla världen, genom Väven.

Och sen så om den Svarte är fri i alla eller ingen värld. Är de andra världarna befolkade?
För om de är befolkade så borde ju liksom de också har motsvarande Draken Återfödd eller liknande.
Eftersom att de itne vill ha med Den Svarte i sina respektive världar heller.

Desseutom så säger Selene när Rand, Hurin och ngn mer tror jag använder en portalsten. Hon säger att det var hur världen skulle sett ut om människorna förlorade trollockkrigen eller vad det var, kommer inte ihåg. Alltså finns det lika många världar som det finns möjligheter? För hon säger med något om att det finns världar för alla möjligheter eller vad det var. Kommer inte ihåg. Detta står förövrigt i Valeres Horn.

Den svarte tar själarna via Tar till sin egen själspool. Och om han inte tar dem tillräckligt snabbt så åker de vidare till Hjulet som sedan spinner ut dem igen. Och den Svarte han bara återuppleva dem som har bundit sig till honom, för de är de enda som han har någting att ta fast om. De andra kan han inte få tag på eftersom han inte har någonting att ta tag i.
Och när de mördas av Lanseld så försvinner banden liksom de dör. För jag tror att banden kan fungera som någonting som måste göras om hela tiden liksom.
Till exempel så har vi ju en dator med olika Bilder/sekund. Och det är liknande med Banden, de måste återuppbyggas, t.ex varje sekund, och då om de dör en tid bakåt så har ju inte banden återuppbyggts och därför så kan den svarte inte få tag på dem när de flyter genom tar till Hjulet.

Det där kan vara något som kanske kanske kan stämma =)

Sang-drax
(Login Sangdrax)

July 20 2004, 2:56 PM 

Och angående spöken så tror jag att Shai'Tans Grav kanske kan vara i staden med de döda.

Och bubblor av ondska tror jag itne har något samband med att förseglingar bryts.

Det verkar det inte som, nej.

Tror de är något mer än bara bubblor, att det har med Shai'Tan att göra eftersom han allmänt anses vara ondast.
Du kan nog vara säker på att de har något med den Svarte att göra. Det verkar också mycket troligt att de har någonting med TAR att göra. De uppför sig på liknande vis.

Och sen så om den Svarte är fri i alla eller ingen värld. Är de andra världarna befolkade?

Ja, de är befolkade

För om de är befolkade så borde ju liksom de också har motsvarande Draken Återfödd eller liknande.

Kanske inte riktigt i alla världar. I någon snubblade Rand kanske som treåring från ett tak och dog.

Den svarte tar själarna via Tar till sin egen själspool. [...] Hjulet som sedan spinner ut dem [...] Lanseld så försvinner banden liksom de dör. [...]dator med olika Bilder/sekund. [...] återuppbyggas, t.ex varje sekund, [...] de flyter genom tar till Hjulet.

Här krånglar du till det för dig. Det är ganska enkelt egentligen. När någon av den Svartes hantlangare dör, måste den Svarte fånga själen direkt för att kunna återuppliva henne.
Om hon dör med lanseld kan den Svarte inte fånga hennes själ för hon har redan dött och hennes själ har farit vidare.

This message has been edited by Sangdrax on Jul 20, 2004 2:58 PM

världarna

July 20 2004, 3:03 PM 

Jordan är en utbildad ingenjör men inrikning mot teknisk fysik. Inom teknisk fysik kallas de senaste teorierna kvantfysik. Denna fysik leker med tanken att varje gång det sker ett val i vårt universum så händer alla valmöjligheterna. Det är bara en av möjligheterna som manifesterar sig i vår dimension (värld) dock. Men det finns inget som teoretiskt hindrar existensen av andra dimensioner där andra valmöjligheter manifesterar sig, tvärtom förutsätter iden det. Just detta använder Jordan när han beskriver de olika världarna vilket gör att det finns nästan oändligt (lika många som det funnits valmöjligheter någonsin) antal världar och ett nästan oändligt antal drakar i dessa. Vilket också sägs, portalstenarna leder till några av dessa världar som var mera lik den ursprungliga världen (den värld vi följer) och en del av forskningen under AoL bestod av att utforska dessa världar.

Tänk på den... det finns många världar där du förstod det här utan att jag behövde skriva det eftersom du gjorde ett annat val när du va yngre och har läst om kvantfysik redan (cokså ca lika många där resultatet blev som nu och oändligt många fler där antingen jag eller du inte finns). :P

(Login Johannes--)

July 21 2004, 11:18 PM 

Jag är mer intresserad av spöken för jag tror att de har någon förbindelse med den Svarte.

Och då vill jag först ha klart för mig hur banden mellan de förlorade och den Svarte fungerar.
Och då så är det så att jag tror att de måste uppdateras hela tiden. och det är på grund av det som att om de dödas av lanseld så kan de inte bli återupplivade. Liksom jag tror att den Svarte inte kan återuppliva dem som inte är bundna till honom.

Själarna tar den Svarte med hjälp av banden från sin väg till Tidens Hjul till den Svartes egna själspool som ligger utanför TAR, och den riktiga världen.

Vanligtvis så åker själarna till Tidenshjul som då förvaltar dem i TAR, någonstans, för att de sedan ska spinnas ut i världen.

När den Svarte tar dem så åker de bort från TAR mot Shoyul Ghoul där det är "svagare" mellan världen och den Svarte. Den Svarte leder därifrån ut dem utanför världen enligt min mening.
Själar som den svarte har tagit bort från hjulet när de dog och sedan inte gör något med stannar hos den Svarte tills de blir obrukbara, och när de blir det så kan inte den själen återfödas igen.

Vet itne om det står någonstans om att någon känner igen spökena eller något sådant. Kommer knappt ihåg att det finns några utav dem övrhuvudtaget.

Spökena som virrar runt i TAR skulle då kunna vara själar som den Svarte kanske har tappat greppet om, och då har kommit ut från själspoolen där de har blivit lite "sämre" - ni förstår nog vad jag menar - de tar sig då genonm stora fördärv ut till TAR.

Nu är ju grejen att det väll finns spöken i "riktiga" världen med? eller?

Men i varje fall, Spöken som kommit ut från Den Svartes själspool på ngt sätt, slinker ocså ut i de olika världarna, genom de sprickor - eller vad man ska kalla det - som enligt mig uppkommer när den Svarte för mer makt och sänder ut okotrollerade "bubblor av ondska". Vilka blir mer och mer kontrollerade allt eftersom hans fängelse blir svagare och svagare.

Sådär vill jag att det ska vara =))) Kanske bara jag som förstår men i varje fall.

Mats
(Login Taim)

July 22 2004, 4:19 PM 

Jag tror banden är mer som en länk till en källa (kraft). "Normala" människor, typ Aes Sedaier och Asha-maner har ett "ljust" band som leder till True Source (Saidin/Saidar). De Förlorade har ett "svart" band som också leder till True Source (Saidin/Saidar) och till True Power (den Svartes källa). De kan välja, om den Svarte tillåter dem att använda TP.
De svarta banden skyddar också mot smittan i Saidin. Smittan filtreras och leds bort till den Svartes källa (gissningsvis) och ren Saidin till den Förlorade.

Vad är den Svarte? Här kommer en vild spekulation. Den Svarte är bara en stor kraft, en förstörande kraft (Skaparens kraft är en drivande kraft). Den Svarte är en stor kraft som är uppdelad i True Power och "smittan". True Source är uppdelad i Saidin/Saidar, med den Svarte är uppdelad i True Power/False Power (smittan).
Spinn vidare på den eller idiotförklara mig

Att den Svarte inte kan återuppliva de Förlorade som blivit dödade med lanseld har väl sin förklaring i att den som dödas med lanseld redan har varit död en bit tillbaka i tiden när han dödas. Lanseld bränner bort en bit av tråden, ju starkare lanseld, desto längre tillbaka i tiden brinner tråden upp. Om tråden brinner upp 30 minuter tillbaka i tiden, så har den som dödades med lanseld tekniskt sett varit död i 30 minuter i det tillfället han dödas.
Den Svarte kan inte gå tillbaka i tiden. Han måste fånga själarna från de Förlorade när de dör. Och eftersom de redan varit döda innan de dör, så är det omöjligt för den Svarte att hämta tillbaka dem.

Jag undrar också om den Svarte behöver bandena för att ta vara på själarna. Kanske, kanske inte.
När Rand kapade Ishamael's band i Tears Klippa, och sedan dödade Ishamael, så kunde Ishamael's själ ändå tas om hand av den Svarte, trots att bandet var kapat. Visserligen var det i TAR, så jag vet inte om det ändrar förutsättningarna på nåt sätt.

Hmmm. Spöken var det...

Några spöken känner vi igen. De två asha'manerna i Winter´s Heart tex. Och spöket utanför Caemlyn i CoT, där Elayne och co var. Det var någon gammal betjänt eller nåt sånt som den som såg spöket kände igen.
Kanske är de mörkvänner allihop, spökena. En del kanske är själarna från de grå männen, för jag undrar var de tar vägen nånstans när den Svarte separerat själen från kroppen. Äter han upp dem?

Eller så spelar det ingen roll om de har haft "kontakt" med den Svarte eller inte, att det beror på försvagningar i själva uppbyggnaden av barriärerna, eller väggarna, mellan de olika världarna, som vi spekulerat i tidigare.

(Login Johannes--)

July 24 2004, 2:00 AM 

Det är lite underligt att Isha kan bli återupplivad med INTE Asmo.

Båda har blivit av med banden, Isha i TAR och Asmo i riktiga världen.

Och det som händer i TAR händer ju som bekan i riktiga världen med

Hoppas det kom fram nu... 3:e gången jag skriver det

InuTaisho
(Login InuTaisho)

July 25 2004, 3:40 AM 

Man vet inte hur asmo dog... om det var av lanseld så kan han inte blir återupplivad. och för det andra så var han en förädare.

Sang-drax
(Login Sangdrax)

July 25 2004, 11:08 PM 

Det är alls inte konstigt att Asmo inte är återupplivad. Varför skulle den Svarte vilja återuppliva en förrädare?

Mats:
Hur menar du att Aes Sedaier och Asha'maner har ljusa band till urkällan? Den enda gång vi har sett sådana ljusa band vad jag vet är i slutet av första boken och då är det ju länken till kraften i Världens Öga vi ser.

Mats
(Login Taim)

July 26 2004, 11:53 AM 

Jag har bara antagit att det är så.

De Förlorade har ett svart band som skyddar mot smittan och ger dem möjlighet att använda den Svartes kraft. Så jag antar att det finns ett liknande band, fast ljust, för de som använder Saidin/Saidar, som använder skaparens kraft.

När de som kan använda Saidin/Saidar stillas, falska drakar och avsatta amyrlintronander tex, så är det kanske detta ljusa band som delvis kapas, så att de kan känna källan men inte använda den.
Alltså, det är det ljusa bandet som manipuleras när man stillar någon, kanske rent av kapas. Och likaså med det svarta bandet. När man kapar det, så skyddas man inte mot smittan i saidin OCH så stillar man TP-användare.

Och så över till lite vem dödade Asmodean, Ishamael's motiv:
Asmodean var den enda vid liv, då Lanfear försvann, som visste att det gick att kapa de svarta banden (att stilla TP-användare). De andra Förlorade trodde det var omöjligt, och tror det fortfarande. Eftersom Ishamael använder True Power kontinuerligt, så vill han inte att kunskapen om hur man stillar någon som använder TP ska sprida sig bland hans konkurrenter till Nae'blis-posten. Den kunskpen, och makten, vill han ha själv.
Den enda Ishamael behöver oroa sig för är Rand, men Rand vet för tillfället inte om att Ishamael lever.

Johannes
(Login Johannes--)

July 26 2004, 12:07 PM 

Det är lite underligt att Isha kan bli återupplivad med INTE Asmo.

Båda har blivit av med banden, Isha i TAR och Asmo i riktiga världen.

Och det som händer i TAR händer ju som bekan i riktiga världen med.

Den Svarte säger i LoC att han inte skulle återuppliva Asmo även om kan kunde.

Och om vi då antar att Asmo inte blev dödad av Lanseld, så blir detta väldigt intressant.

För hade mördaren använt Lanseld med hjälp av Saidin/Saidar, så hade Aviendha eller Rand troligtvis känt det, för det krväs rätt mycket av kraften för att kunna använda Lanseld, och Rand/Aviendha var bara typ 5-10meter ifrån stället där han dog på.

Dog han av Lanseld måste den alltså ha vävts av en person som använder eller kan använda Den Svartes Kraft. Och det är inte många som vill använda Den Sanna Kraften, de vi vet med säkerhet använder eller har använd den kraften är Demandred och Ishamael.

Mats
(Login Taim)

July 26 2004, 12:39 PM 

Troligtvis kan det varit lanseld. Och då måste det varit så kraftigt att den Svarte inte kan återuppliva honom. En svag lanseld, som inte skulle märkas av Rand eller Aviendha, skulle knappt bränna bort någonting av Asmodeans tråd, och den Svarte skulle teoretiskt sett kunna återuppliva Asmodean.
Se fråga 3 i Question of the Week: http://www.tor.com/jordan/questions.html

Skulle det inte vara lanseld så skulle man kunna undra varför Asmodean inte kan återupplivas. Då blir det intressant som du säger. Kanske har det då med bandena att göra.

Båda har blivit av med banden, Isha i TAR och Asmo i riktiga världen. Men det som händer i TAR avspeglas inte i den riktiga världen, utan tvärtom. Som om Ishamael's band kapades i TAR, så kanske det fanns kvar i verkligheten i alla fall, men det låter konstigt. Fast å andra sidan är det konstigt att Ishamael dödas i TAR, då han är där kroppsligt (inte i drömmen), men hans kropp hamnar i den verkliga världen, och Rand också. Hur kom de från TAR till den verkliga världen utan portöppningar?

Asmodean blev av med bandet i den verkliga världen. Där är det i alla fall verkligt.

(Login Johannes--)

July 29 2004, 7:34 PM 

Detta verkar mycket Mystiskt.

Och desseutom om man blir skadad i TAR så blir man med skadad i verkliga världen.

Så då skulle man nog kunna säga att händer det något med en person i TAR så händer det personen i verkligheten med, men händer det något med någon sak i TAR så händer det inget i verkligheten.

Är då Banden tillhörighet till en person och försvinner då?
Eller räknas de till andra saker såsom palatset i Caemelyn?

(Login Johannes--)

August 1 2004, 4:17 PM 

spökena är mer intressanta

AnteJ
(Login ordeith)

Re: spöken

August 2 2004, 8:28 AM 

Mats, angående din teori med att Aes sedaierna och co. har ljusa band till skaparen och att dom förlorade har svarta band till den svarte. Borde inte isåfall dom förlorade ha ett ljust band dom med? Dom kan också leda saidin/saidar. Och borde inte Rand ha sett dom ljusa banden samtidigt som han såg dom svarta eller att han såg det på sig själv samtidigt så som han gjorde när han var länkad till eye of the world?

Mats
(Login Taim)

August 2 2004, 12:06 PM 

Det är det jag inte fått kläm om riktigt, hur man ska väva ihop det.

Asmodean hade ett svart band när han färdades i det svarta (har glömt vad tekniken heter) mot Rhuidean, jagad av Rand. Använde han TP? Eller var det smittan som gjorde det ljusa bandet svart? Att smittan är själva skalet. Smittan är ju inte i Saidin, utan runtom.

Aginor hade ett ljust band i Världens Öga. Han använde den renade Saidin, och bandet var ljust. Skulle det ha varit svart om det varit smittad Saidin, eller skulle det fortfarande vara ljust, och bara svart om han använt TP?

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar.

Men om jag får gissa, så tror jag att alla som använder kraften har ett band mot sin källa.
Och att de Förlorade har två band, fast ett. Det svarta bandet är runtom det ljusa bandet. Att det ljusa bandet till urkällan är täckt med ett extra skikt, runtom, där smittan leds bort till den Svarte, eller där TP pumpas ut från den Svarte till den Förlorade.
Som ett vattenmantlat rör, där vattnet som värmer det som går i röret motsvarar ledningen till den Svarte. Och det i röret är Saidin/Saidar.
Då något av detta sker, att smittan leds bort, eller TP används, så blir det ljusa bandet svart, och när ren Saidin eller Saidar används så blir det ett ljust band, att "det svarta bandet" är genomskinligt när det ej används, att urkällans kraft lyser igenom.

(Login Sangdrax)

August 2 2004, 9:01 PM 

För mig är det rätt klart

Till Världens Öga: Ljust band
Till Den Svarte : Mörkt band (syns endast vid skimming och i TAR)
Till Urkällan : Inget band

Anonymous
(Login Johannes--)

August 3 2004, 1:33 AM 

mhm.... Förstog itne riktigt men kanske gör det senare.
Fast var det itne så att världens öga försvann i Tidens hjul? Kan inte de ljusa banden som fanns innan det inte ha försvunnit då med eller? för det är ju bara i världens öga som man ser ljusa band, senare är det endast mörka band.

Desseutom så bör de svarta banden behövas för att den Svarte ska kunna återuppliva någon.
Eftersom att Den Svarte bör ha någon sorts kontakt med den han ska återuppliva. Annars skulle han nog inte liksom få grepp om själen.

Mazrim
(Login Taim)

August 3 2004, 11:08 PM 

Anledningen till att det fanns ett ljust band var för att Saidin pumpades in i Aginor, ren Saidin, från Världens Öga. På nåt sätt fanns ett band mellan Världens Ögas brunn med ren Saidin och den person som drack ur den.
Så varför skulle det inte kunna vara möjligt att det finns ett band mellan Urkällan, där Saidin/Saidar finns, och den person som dricker ur den också? En slags förbindelse.

Så här hade jag tänkt mig bandet... för tillfället. Det kan ändra sig
Det ljusa bandet som alla som kan använda kraften har, omges av ett skal om man är en av de Förlorade. I den yttre ledningen, som omger Saidin/Saidar-ledningen, där pumpas True Power ut från den Svarte till de Förlorade, eller där leds Smittan motsatt håll, bort från den Förlorade när smittad Saidin används. Det yttre skalet är genomskinligt, ska inte märkas, om det inte "aktiveras".

I Världens Öga var det ren Saidin, och den Svartes band behövde inte aktiveras eftersom Saidin var ren, Saidins kraft/ljus lyste igenom, därför ett ljust band.
I TAR när Ishamael har ett svart band beror det på att True Power pumpas in i Ishamael, den Svartes kraft är svart, bandet blir svart.
I TAR när Asmodean har ett svart band beror det på att Smittan leds motsatt håll, bort från Asmodean till den Svarte. Smittan är svart, bandet blir svart.

Hoppas det gick förstå. Kanske är det långt ifrån sanningen, men jag tycker om att klura ihop nåt. Nån gång kanske man har rätt.

Edit: Hehe. Nu märkte jag att det inte stämmer. När Rand kapade Asmodeans band, så kunde han fortfarande använda Saidin. Så då behöver jag inte grunna mer på denna teori. Då får det bli två band. Ett till Urkällan, och de Förlorade har två band. Ett till den Svarte, och ett till Urkällan.

This message has been edited by Taim on Aug 3, 2004 11:14 PM

(Login Johannes--)

August 4 2004, 1:03 PM 

Tänkte med på det =)..

Om han kapar banden(t) så blir ju personen stillad/släckt.

Fast det var en fin bild.

Men tror du att Ishamaels band försvann när de blev avklippta i TAR, för de hör ju till Ishamael, och sådant som händer personer skador eller dylikt händer ju i riktiga världen med om det händer i TAR, desseutom så var ju Ishamael i TAR kroppsligt också tror jag =)

(Login DYllan84)

Intressant teori.

August 21 2004, 5:25 AM 

En möjlighet är att dom förlorade blev fängslade med den svarte efter som dom vad i Shayol Ghul i TER (kroppsligen) när LTT och c:o fängslade den svarte. Ishamael kanske inte var där kroppsligen och det är därför han inte var helt fängslad.

Current Topic - Spöken...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement