"Something that has previously happened in the series is going to be revealed to have a terrible cost." He added, "When you read it your reaction will be, 'Gasp. How horrible!'"
Det är nästan omöjligt att lista ut. En genomgång av vad han sa: Han sa inte att någonting som hänt i böckerna hade misslyckats, bara att det hade ett fruktans värt pris som man kommer under fund med i Knife of dreams. Förslag på händelsen och priset:
Händelse: Saidins helning, Vindarnas skåls användning, Mats kidnappning av Tuan, Egwenes tillfångatagande, Avslöjningen av svarta Ajah i Vita tornet, Rands utnämnande av Taim som ledare i svarta tornet, Att Logain lämnat svarta tornet, Shoedan Chals användning:
Pris: Själv tror jag att det har något med spökena att göra, sakar som kan ha framkallat detta är tex Choedan Chals användning, änvändningen av vindarnas skål. DEt kan också ha något att göra med felet på saidar som kan ha framkallats av samma saker mest troligt saidins helande. Eller varför inte att rand vråkade smällta hela seanchan kontinenten när han helade saidin (inte så troligt).
Eller det kanske är väldig simpelt: Rands utnämnande av Taim som ledare av svarta tornet, vi vet ju nästan säkert att Taim är en mörkvän och att han utbildar dread lords i svarta tornet, splittrandet av svarta tornet kanske sker i Nife of Dreams.
Titeln kanske har något med det att göra. Egwenes tillfångatagande kanske får dom båda vita tornen att kämpa mot varandra så att aes sediernas organisation faller.
Det var några förslag med det mest troligaste som jag tror är att det har något med saidars lustighet, spökena eller svarta tornet att göra.
Eller Rands och Moridins lanseldsstrålar i Shadar Logoth som korsade varandra. The One Power och The True Power.
Annars tycker jag det känns som att reningen av Saidin inte är klar på nåt sätt. När Shadar Logoths Ondska och den Svartes Ondska tog ut varandra, och det blev en liten smäll så...
Någonting jag nu börjar fundera över är varför inte Moridin själv såg till att Saidin inte renades. Med TP hade han åtminstone mycket goda möjligheter att knalla in obekymrat och hindra förloppet. Men kanske har han istället insett att bieffekterna kommer ställa till med så mycket kaos att det var värt att låta Rand hela Saidin. Han skickade bara dit de Förlorade i en skenmanöver, för att det skulle se bra ut utåt sett.
Och för att rena Saidin måste Rand ha använt ALL Saidin, All Saidin måste passera genom Shadar Logoth så att ALL smitta försvann. När så mycket kraft (även stora mängder Saidar) drogs ur urkällan, kanske själva Tidens Hjul, eller uppbyggnaden av Skaparens värld, rubbades för en kort tid? En tillräcklig tid som den Svarte behövde för att...
Jag tror mest på att det RJ syftar på har med renandet av Saidin att göra.
tror inte Moridin ledde en skenmanöver. Så många utvalda är han inte i förfogande över så att han kan slänga bort dom hur som helst, bara för att det skall se bra utåt sett. En kola ju vippen! Och vem har han att bevisa något för, utåt sett alltså? Jag tror istället att de "goda", cadsuane mm. var mycket bättre förberedda. Hon räknade väl med att det Rand skulle göra, inte kunde gå obemärkt runt om i världen och ställde då upp med ett mycket bra försvarande anhang, dvs många starka i OP, sa'angrealer och flera cirklar. En mycket lyckad taktik får man medge.
Den mörka sidan, ledd av Moridin tror jag istället var väldigt oförberedda. Han var tvungen att handla snabbt, ett litet garde av utvalda som iofs inte är nåt att skratta åt, men med det motståndet och kunnandet som de goda besitter är det dom övermäktiga. Varför inte dom ingick i en cirkel är väl dels för att dom inte litar på varandra(måste ju släppa OPn i nån annans tjänst) och att dom täcker större yta utspridda(dom kunde ju inte veta om cads o co). Och Moridin vill väl inte gå i direkt konfrontation med någon känns det som. Han skulle ju kunnat skapa stor oreda med TP, men förmodligen är han väl om inte rädd så kanske oroad för om hans inblandning skulle kunna gå obemärkt förbi eller inte. Och trött på att dö är väl också en...
Tycker det är rätt intressant att det väll bara är Moridins killar som är där? eller?
Osan-, Aran'gar, Cyndane, Greandal, Moghedien
Och sedan Demandred!?, vad har han med de där andra att göra egentligen? De andra lyder ju under Moridin, vilket inte Demandred gör.
Demandred har ju desseutom en egen grupp bestående utav
Semirhaage o Mesaana, ingen av dem kom ju dit.
Tycker då att det är rätt skumt att Demandred kom dit.
Semirhaage o Mesaana lyfte ju inte ett finger mot reningen.
Kanske det då är så att Moridin är Demandred =)
Och att alltså Demandred styr allting egentligen.
Det låter väl mer troligt, att de inte kunde förbereda sig ordentligt, och att de "goda" hade ett bra försvar.
Moridin spelar dessutom på båda sidor, så för honom var det naturligt att inte blanda sig i, och riskera en ny död (man vet ju aldrig med al'Thor). Men helst ville han väl stoppa processen, och skickade dit sina bästa.
Jag tror däremot att vi inte sett slutresultatet av renandet av Saidin än. Jag tror det händer något mer, inte bara att Saidin renades så där lätt, och att Shadar Logoth försvann på köpet. Det låter för bra för att vara sant.
Moridin var Nae'blis vid det tillfället och bestämde över Demandred, Semirhage och Mesaana. De tre har en egen pakt, men de måste för tillfället lyda Nae'blis. Men Demandred har andra planer förståss. Han vill ju naturligtvis att det ska hända en "olycka" får Moridin, och helst så att han inte kan födas på nytt, och att han då själv ska bli Nae'blis.
Mesaana straffades i De Dödas Stad för att hon inte kom och hjälpte till vid renandet av Saidin. Semirhage ursäktades, straffades inte, pga hennes plats hon infiltrerat sig på. Hon kan inte bara lämna Seanchan (Anath) hux flux utan att någon upptäcker det och sätter ett koppel om henne. Och TP är det bara Moridin som får använda nu när han är Nae'blis.
Det skulle vara kul och se om Demandred kunde skicka någon som försökte stjälpa Moridin.
Desseutom så var ju hon den vita systern som är mörkvän också där borta i södern hos seanchen ngnstans, på ngn ö eller vad det nu var. Vad gör hon där?
Sen så kan man ju undra under vem som Taim lyder, om han tar order både från Moridin och Demandred eller bara från den ena.
i WH så beodrar ju Moridin, Demandred och Taim att några ska ta det Rand har i sin ägo, men döda honom om de måste eller något i den stilen.
Det kanske är så att Taim är sin egen herre, liksom Demandred troligtvis också är till största del.
Semirhage är involverad i Seanchan. Först som Tuons nånting, bestraffare och vägledare av nåt slag. Sen när Tuon kidnappades vet jag inte vart Anath tog vägen, men kanske håller hon sig med Storfurstinnan Suroth.
Den Vita systern (Alviarhin sp?) var på Havsfolkets öar. Vad hon gjorde där undrar jag också. Mesaana har väl skickat dit henne i nåt syfte. Kanske någon "plot" som Mesaana, Demandred och Semirhage har på gång?
Seanchan ligger mer västerut, på andra sidan havet.
Anath är väll visst med Mat nu när Toun är kidnappad? eller?
Länge sedan jag läste sista boken, men jag tror det är så. för det är Tuon och hennse tjänare i ngn vagn där, när Mat hälsar på.
Tror Alviarin beodrade Suroth att skicka det där brevet till Rand al'thor, eftersom att Rand får brevet efteråt.
Och desseutom så tror jag inte att Suroth är tillräckligt smart för att komma på att skicka ett sådant brev.
Rand kommer att bli kidnappad av Mesaana, Semirhage och Demandred. =) Det kan mycket väll bli en rolig tillställning