Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

A song of ice and fire

January 10 2005 at 7:32 PM
Johannes  (Login Johannes--)

-
Jag håller på att läsa den serien nu, är snart klar med första boken (100 sidor kvar).

Jag tycker den är underbar, Ruggigt bra.
Ni som har läst det som har kommit, säger ju att huvudpersonerna går åt som smör i solsken ugnefär. Jag tolkade det lite så.
Men än så länge har knappt någon "huvudperson" dött. Det är bara Robert och Visyreus. Fast de tycker jag inte var några huvudpersoner. Alla Startk's lever fortfarande, liksom Dany och Tyrion. De som jag anser vara "huvudpersoner".

Men har en känsla av att Eddard start snart kommer att stryka med.

Sen så tycker jag att det var riktigt jobbigt att Syrio Forel kanske dog. Han var ju skitgrov med sitt svärd.

The Others. Hur fungerar de egentligen. När de dödar någon, så blir den personen de dödat också en av dem.
Men hur bra blir den de dödat på att slåss, när han blir "The Others"? Håller ham samma skicklighet som innan, eller förändras den?

Serien är riktigt bra än så länge. Fast tycker att han växlar mellan de olika personerna lite för ofta. Skulle inte göra något om det handlade lite mer om varje person när han skriver om dem, och ofta så avslutas kapitlen med en frän grej som gör att man vill veta vad som hände efter.

Respond to this message   
AuthorReply
LTTC
(Login LTTC)

...

January 10 2005, 10:07 PM 

du får väl betänka att det 'bara' är första boken i så fall, Martin kanske inte ville verka för blodtörstig innan han fått en stabil läsarkrets (vad vet jag?)...vill inte avslöja vad som händer i de senare böckerna, men folk kommer verkligen att 'gå åt som smör i solsken'.

"Jag tycker den är underbar, Ruggigt bra."

Duttig ponke :P

"De som jag anser vara "huvudpersoner"."

Hmn, men säg mig en sak då...Vem verkar vara mest huvudperson i WoT (i CoT)? Knappast Rand iaf. Egwene iofs, OCH ELAYNE, som knappt var med i den första boken. (Vad jag vill säga är att 'huvudpersonerna' inte behöver vara de samma genom hela serien.)

"Men har en känsla av att Eddard start snart kommer att stryka med."

Antar att du redan fått reda på svaret av vad för roll Eddard har när första boken är slut, (eftersom att du har läst klart de sista 100 sidorna innan jag hunnit svara. ) seg

"Sen så tycker jag att det var riktigt jobbigt att Syrio Forel kanske dog. Han var ju skitgrov med sitt svärd."

Meh, det är ingen lam RJ värld där de goda aldrig dör. Trodde du märkt det. Dessutom är Syrio med i typ 2 kapitel från Arya's pov, och är en "Waterdancer" och ingen 'skitgrov' svärdsman. :P

"The Others. Hur fungerar de egentligen. När de dödar någon, så blir den personen de dödat också en av dem."

Du svarade ju på din egen fråga, (visserligen utan frågetecken, men ändå). Du kommer att förstå dig på "The Others" i de senare böckerna. (Vågar avslöja det, eftersom jag då ändå inte går in i detalj om vad som kommer hända och på så vis förstör läsupplevelsen.) Läs klart serien. (Alltså läs ut både A Clash of Kings och A Storm of Swords) Så kan vi föra en mycket mer intressant diskussion.

"Fast tycker att han växlar mellan de olika personerna lite för ofta."

Tycker att det är mycket bättre än RJ's IRRITERANDE 200 sidor i sträck från samma pov, (oftast från Egwene eller Elayne i de senare böckerna, vilket suger.) Antar att det gick an när det var Rand's pov, men jag anser det sätt Martin använder sig av är mycket bättre.

" och ofta så avslutas kapitlen med en frän grej som gör att man vill veta vad som hände efter."

Det kallas författarkonst, han (Martin) får läsaren att stanna intresserad, och om det ibland kommer ett långtråkigt kapitel med en person man inte gillar att läsa om, så vet man att när man väl har kommit igenom det blir det en mer intressant person igen. På så vis passar serien fler än en typ av läsare.

*väntar på A Feast for Crows*

Andreas
(Login Andreas_J)

Re: A song of ice and fire

January 11 2005, 12:06 AM 

Så nu är alltså allt uttömt om jordan?

Jag har inte läst serien ni talar om, så jag begriper ingenting! Finns det inga forum som tar hand om denna författaren?

Känns *väldigt* OT!

Anonymous
(Login Johannes--)

January 11 2005, 10:11 PM 

Eddard Stark dog idag. Halshuggen av sitt eget svärd.

Visst kan det vara bra att det i en serie är möjligt att även de goda kan dö. i WoT så är det ju bara Moiraine, men hon kommer tillbaka. Samt mörkvännen i bok 4(swe). De är väll de enda "goda" som försvunnit/dött.

Frågade en kompis, som läst hela serien, om Syrio. Han sade bara att Syrio inte hade kommit tillbaka. Fast jag är rätt säker på att han dog

I Martins böcker är det typ 10-40sidor / kapitel. Tror jag. Och det kan bli riktigt jobbigt att läsa igenom vissa kapitel, när det handlar om tråkiga personer, typ Sansa. Tycker inte om henne.

LTTC
(Login LTTC)

...

January 11 2005, 10:46 PM 

Hmn, du tänker inte på att andra personer som inte läst serien kanske blir sugna om vi skriver inlägg? Jag tycker inte att du ska avslöja saker, om det inte skriver typ spoiler eller nåt.

Syrio fick pisk, ja. Det säger någon vakt någonstans, att de fick ta hand om 'flickans danslärare' eller nåt skit. Säkert nån riddare i Kingsguarden som säger det.

"typ Sansa. Tycker inte om henne."

Vadå då? Sansa är väl söt? :P
Om du bara visste vad som kommer att hända med henne.

(Login Sangdrax)

January 12 2005, 2:18 PM 

Jag tror inte att någon huvudperson från den första boken kommer att leva i slutet av serien, förutom Tyrion.

Anonymous
(Login Johannes--)

January 12 2005, 5:31 PM 

:D

Ska till biblioteket imorron igen, och kolla om de har nästa bok.

Tyrion kommer nog leva.
Arya med, för hon är frän. (Säg inte att hon inte kommer leva om ni vet att hon kommer dö)

Sansa bättrade på sig det sista kapitlet med henne tycker jag. Hon blev lite mer självständig.

Funderar på hur Aemon Targaryan kommer att reagera när han får höra om Dany och hennes drakar. Kan nog bli intressant.

Tror på att det kommer bli en stor omvandligt av Nights Watch med.

Anonymous
(Login Johannes--)

October 4 2005, 5:12 PM 

Kom att tänka på en sak nu, har snart läst ut 3:e boken, efter ett långt avbrott.

I Martins böcker verkar det ju bara vara "de goda", även om man knappt kan säga det, sonm dör. Den enda "onda" som dött är väll King Joffrey. Medan 3:st Starks har dött, King Robert och King Renley. Theon Greyjoy kan nog räknas som ond.

Det är lite motsatt mot Draken böckerna där de onda dör ofta och de goda knappt alls.

BTW Jon Snow är stenhård, har dessutom kommit att gilla Jaime Lannister och Tyrion Lannister. Arya är också rätt frän. Bran har också blivit roligare. Men sedan kommer den lite typiska Martin grejen, kapitlen slutar när någon stor händelse precis ska inträffa, eller ibland mitt under en stor händelse, t.ex Mance Rayder's anfall mot The Wall.

william
(Login andaran)

October 4 2005, 7:05 PM 

haha men nu har man ju fölt jordans böcker så det hade ju varit skit tråkigt om bara text Mat dör helt plötsligt lr någon av tjejerna(hade ju varit veldigt trokigt)...

bra av JK rowling som lät albus dumbledore dö i slutet

(Login Johannes--)

October 24 2005, 10:12 AM 

Har du läst teorin om att Dumbledore inte dör? Det är något med att när Snape använder Adava Kedavra så flyger Dumbledore bakåt. När någon annan använder Adava Kedavra på någon i boken innan så dör personen bara, han faller bara ihop.

Mig skulle det inget göra om någon halvhuvudperson skulle dö, t.ex Egwene. Skulle vara lite intressant om Egwene blev stillad nu när hon blivit tillfångatagen.

(Login Sesshoumaru83)

October 26 2005, 8:33 PM 

Har abra läst dom första 2 böckerna sagan om is o eld finns inte mer översatt i mitt värdelösa bibliotek men såvitt ajg minns så gick väl alla goda åt inte mig emot alltid kul med lite nytänkning.

Och jag e ganska säker på att dumbledore inte dör i och med vad han säger tidigare i boken kommer ionte ihåg exakta orden men ungefär ingen letar efter dig om du är död (jo jag vet att det inte riktigt stämmer men nått i den stilen va det) ngn kan säkert referera till boken ordagrant men jag tror att dom bara har planerat det hela o fejkat hans död så att säga

(Login andaran)

October 26 2005, 10:17 PM 

du Jag och min tränare pratade exact 12h efter att boken släpptes om det här om att Dumbledore inte dör holler med dig med det här om att han flyger bakåt. Men komihåg Phenixen bara dör på Dumbledores begravning och det tkr jag e väldigt konstigt jag tror den ofrade sig för han.

(Login Johannes--)

October 27 2005, 9:44 PM 

Flög inte Fenixen iväg på begravningen? Eller missminner jag mig.

Dumbledore säger något i stil med "Eftersom att jag är så pass mycket "bättre" än dig, så gör jag färre misstag. Men de misstag jag gör tenderar att få mycket större konsekvenser"

Kanske var det ett misstag att lita på Snape.

Och förresten, vad tror ni om Snape, är han ond eller god?

(Login Mathwin)

February 14 2007, 11:19 AM 

Börjat läst serien. Skönt med lite ny läsning medan man väntar på RJ. Har inte kommit så långt ännu i första boken, så jag kan inte säga så mycket men har på känn att det kan bli jävligt bra. Kanske att R.R. Martin kan slå RJ (som jag i ärlighetens namn börjat tröttna på).

(Login Johannes--)

May 3 2007, 10:09 PM 

Tycker att A song of Fire and ice eller vad den nu heter är bra... Rollerna känns mera levande och inte helt övermäktiga utan faktiskt dödliga. I WoT säger de bara att man kan dö lätt, men ingen gör det t.ex "Man är inte mindre död av en dolk i ryggen än om man faller i en duell vid Qal" Semirhage (tror jag). Inte exakt referat, men betydelsen hoppas jag framgår.

Fast det var lite synd att min Favoritfigur i A song of Fire and Ice dog...

Current Topic - A song of ice and fire  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement