Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Dom sista böckerna

June 3 2005 at 4:21 PM
  (Login Paskel)

-
Goddagens. Jag undrar vilka dom.. hmm.. fem sista böckerna är, och vad dom handlar om. Det var länge sen jag läste WoT så jag har glömt bort vilken bok jag läste och vad som hände. Jag tror jag har läst boken innan Dödas stad (eller vad den heter) men vilka har kommit ut sen?

Respond to this message   
AuthorReply
Anonymous
(Login Johannes--)

Re: Dom sista böckerna

June 3 2005, 11:34 PM 

Dunklets korsväg är den innan De dödas Stad.

De dödas Stad är sista som kommit ut på svenska.
På engelska är det Crossroads of Twilight som är de senaste, och den omfattar De dödas Stad + Dunklets korsväg.

I Juni (denna månad) kommer troligtvis Knife of Dreams ut.
Den första delen av den boken kommer troligtvis ha översatts till svenska ugnefär ¨1/2 år senare. alltså till oktober/november ngngång.

Mats
(Login Taim)

June 4 2005, 1:09 AM 

Ledsen att förstöra för dig Johannes, men du får vänta lite längre än så. Knife of Dreams släpps 11:e oktober.
Mer information (plus omslagsbild) finns på den här länken http://www.dragonmount.com/News/index.php?subaction=showfull&id=1117752609&archive=&start_from=&ucat=76

Anonymous
(Login Johannes--)

June 6 2005, 6:48 PM 

ok... inga problem....

Jag har annat att läsa

fast jag tycker det går väääääldigt segt för hnm.

Mats
(Login Taim)

June 6 2005, 11:02 PM 

Antar att det tar en stund om det ska bli perfekt. Han ska ju försöka binda ihop alla lösa trådar.
Nu är han väl visserligen klar med boken, men den ska granskas, det ska letas efter ev. fel osv. Så därför kommer den inte ut förrän 11:e oktober i år.
Dessutom skrev han ju New Spring mellan bok 10, Crossroads of Twilight, och bok 11, Knife of Dreams. Så därför har det väl tagit lite längre tid än normalt antar jag. Men snart...

----

Har ni förresten sett att man kan beställa New Spring (eng) i pocket-format. Den ska innehålla 16 sidor extra material, 16 sidor från prologen i Knife of Dreams.
Men det måsta vara TOR Books tror jag, för folk har köpt boken utan att de 16 extra sidorna var med.

Anonymous
(Login Johannes--)

June 8 2005, 6:33 PM 

Med risk för att verka cynisj så är ju de där 16 extra sidorna är ju ett annat sätt att tjäna lite extrapengar på.

Vad läser ni när ni inte läser wot=?

Mats
(Login Taim)

June 8 2005, 8:36 PM 

Visst är det så, de är ju inte dumma. De vet hur man drar in pengar. Och de nyfikna får betala...

Jag har bara läst Tolkien, förutom Jordan då.
Slimarillion (1 gång på svenska).
Bilbo, en Hobbits äventyr (2 ggr på svenska).
Sagan om Ringen (2 ggr på svenska, 1 gång på engelska).
Sagan om de Två Tornen (2 ggr på svenska, 1 gång på engelska).
Sagan om Konungens återkomst (2 ggr på svenska, 1 gång på engelska).

Jag började mitt läsande med Jordans böcker (tips från en vän). Sedan blev det Sagan om Ringen. Men sen var jag tvungen att börja om med Jordan. Det fanns en sån stark dragningskraft av nåt slag, och sen dess har jag haft svårt att läsa nåt annat. Har bara gjort några uppehåll, och då för att läsa om Sagan om Ringen.
Ska försöka läsa Eddings sen någon gång i framtiden. Är hans böcker bra (utan att avslöja för mycket). Hur står de sig med Jordan och Tolkien?

Anonymous
(Login Johannes--)

June 9 2005, 5:28 PM 

Jag har läst Sagan om ringen serien + Bilbo + Silmarillion, 1 gång styck tror jag.
Jag blev inte överförtjust i sagan om ringen direkt, tyckte inte det var någon höjdar serie direkt, även om den var först.

Jag har läst en del eddings serier, och mitt intryck är att de är lite av en småbarns fantasyserie.

Jag ska snart fortsätta läsa Martins böcker. Är på bok två.

Men just nu läser jag Ängeln åp sjunde trappsteget. En roman, innan det så var det Brott och Straff som gällde.

Hanna
(Login Mathwin)

Andra böcker

June 9 2005, 6:05 PM 

Jag läste Bilbo och sagan om ringen trilogin efter sagan om ringen filmerna. Tycker faktiskt filmerna var bättre. Tolkiens språk blir lätt lite väl pompöst.

Har bara läst ett par av Eddings böcker, och så självklart Harry Potter (skrattmusklerna måste få jobba lite också.)

Just nu läser jag "Den sista hemligheten" (The Rule of Four) samtidigt som jag försöker på sidan om traggla mig igenom Mein Kampf.

Rekommenderar att läsa:
Ondskan (Jan Guillou)
American psycho (Bret Easton Ellis)
Da Vinci Koden (Dan Brown)

Mats
(Login Taim)

June 9 2005, 7:31 PM 

Sagan om Ringen:
Jag tyckte också det kändes lite sådär med språket när jag läste Sagan om Ringen trilogin första gången på svenska.
Men efter att ha läst trilogin på engelska blev det en helt ny bok. Helt otroligt vilken skillnad det var på Tolkiens egna ord jämfört med den svenska översättningen. Det går inte att jämföra.
Rekommenderar starkt att läsa Sagan om Ringen trilogin på originalspråk, om inte annat för att ge den rättvisa.

Filmerna:
Eftersom jag läste böckerna först så tycker jag filmerna inte var lika bra. Tycker tredje filmen, Sagan om Konungens återkomst, viker av för mycket jämfört med boken. Om man kunde hitta några "fel" i de två första filmerna, så var den tredje filmen full av avvikelser från boken.

Ett exempel:
När porten till Minas Tirith bröts och Nazgûlkungen red in, ensam. Inga orcher, inga troll. Det var bara Nazgûlkungen på en svart häst. Där inne står den vita trollkarlen och väntar på honom, följt av en liten maktkamp... Den scenen är inte ens med i filmen. Då springer det inte en massa troll, eller vad det nu är, istället.

Anonymous
(Login Johannes--)

June 11 2005, 11:20 PM 

Det är inte heller med när Saruman dör. Gandalf blir inte heller av med sin stav i boken, ivf inte vad jag kan minnas.
Jag tror jag ska försöka ta mig igenom Sagan om Ringen på engelska.

Har inte hört något om American Psycho, men den kanske är bra. Jag ska nog ta en titt på den, eftersom att du rekommenderar den.

Anonymous
(Login joolem)

June 12 2005, 11:15 PM 

När jag inte läser WoT så blir det typ bara annan fantasy och dom jag läst är hela sagan om ringen + bilbo
Nästan alla eddings böcker utom dom nyare
Börjat att läsa the sword of truth av terry goodkind
läser även raymond e feist kriget om rämnan
har även börjat på Legacies av L.E modesitt JR
och mina absolut favoriter är WoT kriget om rämnan och the sword of
truth
Läser även harry potter *skäms*
P.S
läs sword of truth på engelska då namnen blir lite töntigt översatt på svenska.
D.S

This message has been edited by joolem on Jun 12, 2005 11:13 PM

Marie
(Login Midnight_Dream)

Andra författare

June 13 2005, 1:59 AM 

Jag vill rekommendera Katherine Kerrs serie. Det händer saker hela tiden och den har magi, mkt strider, spänning, maktkamper, ibland blir jag helt paff över hur hon skildrar vissa scener(viss råhet). Dem är lätta att läsa och jag tycker att det är roligt och läsa en annan serie där det sker saker nästan hela tiden jämnfört med Draken (inget ont om Draken-serien men vissa böcker tycker jag har varit sega).

Min kille rekommenderar en fantasy-bok skriven av Stephen King - "Drakens ögon". Det är endast en bok (S.K. ska komma ut med en forts. men jag minns inte om det var på denna bok eller på ngn av hans övriga böcker) och den ska vara helt suverän enligt honom. I vanliga fall skriver ju inte S.K sådana böcker så det kan bli en väldigt intressant läsning. Jag ska läsa den ngn gång här framöver i väntan på forts. av draken-serien.

Han rekommenderar även Terry Brooks serier om Shannara.
Dem ska också vara superba!

Om ni vill läsa thriller/deckare/kriminal så rekommenderar jag alltid Minette Walters böcker med hennes skrämmande, psykologiska, originella och oftast brutala berättelser.

Hare =)

(Login Iznah)

Fantasy

June 13 2005, 11:00 AM 

Tolkiens böcker - sagan om ringen - är i princip föregångare till all fantasy. Jag håller med om att Katherin Kerrs böcker är jättebra (åtminstone de fyra - fem första) men mycket i den världen kommer från Tolkiens värld, det går inte att förneka. Även om hon har gjort en egen värld, men med hjälp av vad han redan hittat på... Men hennes böcker är väl värda att läsas! (De spårar dock ur totalt)

Vad gäller RJ's fantasy epos skiler den sig ju stort från Tolkiens. RJ har skapat sin egen värld, med nya människor och ny magi! - SUVERÄN!

Tycker ändå han spårar ut lite på slutet nu. I sista boken tar sig inte handlingen framåt särskilt, tycker jag, och i vissa av de andra kan man läsa hundra sidor utan att nått egentlgen har hänt...
Har jag fel?
(en fråga jag funderat över, ngn kanske har svar, varför ger Moiraine över sitt väktarband till den andra aie sedaien ist. för till Nynaeve??!)

Mats
(Login Taim)

June 13 2005, 12:46 PM 

Drakens Ögon:
Har för mig att jag läst halva boken ungerfär, om det är den som handlar om en prins (eller nåt liknande) inlåst högst uppe i ett torn. Vet inte varför jag slutade läsa riktigt, för boken var ganska spännande.

Harry Potter:
Är böckerna bra? Har sett filmerna och tycker om dem på nåt sätt. Funderar på att läsa böckerna.

Jordan:
En del tycker serien är seg, och att det inte händer nåt på 100 sidor, medan andra tycker det finns massor av information i dessa 100 sidor.
Om man vill ha action hela tiden så förstår jag om det kan kännas lite segt emellanåt, men jag har upptäckt att det på dessa 100 sidor som godbitarna kan finnas, om man letar efter "lösa trådar".
Det är därför jag gillar Jordan så oerhört.
Ska erkänna att när jag ska läsa om Wheel of Time tänker jag ibland "åh, det här avsnittet är ju så tråkigt", men när jag väl läst igenom det tycker jag att det var ganska innehållsrikt i alla fall.

Moiraine:
Hon ämnar lämna över Lan till Nynaeve, via Myrelle. Myrelle har fortfarande bandet till Lan, men kommer att lämna över det till Nynaeve när Myrelle anser att Nynaeve är redo.
Anledningen till att Moiraine lämnar över Lan till Myrelle är för att Myrelle har "räddat livet" på andra Väktare som förlorat sina Aes Sedaier. Moiraine vill inte att Lan ska dö.

Anonymous
(Login Johannes--)

June 13 2005, 8:07 PM 

Ännu en anledning till att Moiraine lämnar till Myrelle är nog för att Nynaeve inte är Aes Sedai, och alltså inte får ha en väktare.

Ni andra som är här verkar bara läsa annan fantasy Det var rätt intressant, trodde att det skulle vara mer varierat faktiskt. Men ack så fel man kan ha....

(Login SaineTarasind)

!!!

June 13 2005, 11:15 PM 

OBS!!
Måste läsas! Berättelsen om fjärrskådarna av Robin Hobb.
LÄS!!

Och Shannara böckerna rav Terry Brooks rekommenderas också, även om dom inte är några höjdare.
Och om du inte har något annat för dig, läs David Eddings!
Och såklart Mörka materian av Pullman är ett måste.

Lycka till i bokletandet...

(Login Andreas_J)

June 14 2005, 3:06 PM 

Drakens ögon av Stephen King är en bra och spännande bok som Marie påpekar. Det var den första boken i fantasy genren som jag läste.

Jag har även läst hela David Eddings serie om Belgarion.
Jag kan till viss del hålla med Johannes om att den är något barnslig. I början när jag läste så jämförde jag hela tiden med Jordan´s skapelse. Jag fick sluta med detta eftersom de utspelar sig i helt olika världar med helt annorlunda regler.

Jag tycker inte att Eddings var dålig. Det jag gillar mest är Eddings humor som han har bakat in i serien. Man sitter ofta och småskrattar för sig själv när man läser.

Jag kan rekommendera er att läsa Eddings, men ni måste ha ett öppet sinne och inte jämföra för mycket med andra serier.
Det negativa med Eddings är att det ibland blir alldeles för förutsägbart.

En annan bok som jag måste rekommendera om ni inte redan har läst den är Liftarens guide till galaxen. Det är egentligen fem böcker men den finns att köpa i en volym. Detta är ett makalöst rymdävemtyr som sätter allt man har trott på på spel. Med alla fem böckerna är det ca 700 sidor och jag har nog gapskrattat på minst 500 av den. Makalöst rolig.

LÄS DEN!!!

//Andreas

Edit: Stavning

This message has been edited by Andreas_J on Jun 14, 2005 3:07 PM

Anonymous
(Login Johannes--)

June 14 2005, 8:51 PM 

Har hört många säga att Liftarens Guide är bra, så det är nog nästa bok jag ska läsa

Johanna
(Login Iznah)

Tackar

June 16 2005, 8:56 PM 

för bra svar...=) Kommer inte ihåg böckerna så bra som jag vill (märker man när man läser va alla här kan...!) så nu har jag börjat läsa om dem! Trodde det skulle va segt, men jag har haft lika svårt o släppa dem den här gången! Dessutom förstår man allt mkt mer som man inte ens la på minnet första gången...
Liftarens guide blir nästa projekt! Har bara 16 böcker kvar i denna serie nu så...=)

Marie
(Login Midnight_Dream)

Harry Potter

June 17 2005, 1:42 AM 

Det här är ett svar till Mats och till er andra som undrar om det är nån idé att läsa Harry Potter-böckerna: JAAAAAAAAAA!!!!
Det har utkommit fem böcker på svenska och en till kommer, tror jag, innan jul.
Filmerna stämmer väldigt bra överens med hur iallafall jag har fantiserat om hur världen, människor, magidjur, miljön m.m ser ut.

MEN i böckerna finns det så mycket mer än vad som får plats i en film så dem skulle nog behöva fördubbla filmtiden för att få med alla detaljer, humorn, vissa figurer och händelser!!!!!!

Om du är tveksam genom att vissa påstår att den är skriven för barn så vill jag bara säga: bull--! De har nog helt enkelt inte det rätta sinnet för sådan typ av litteratur!

De första två böckerna kanske inte är så långa och många frågor kvarstår efter dessa men de får man svar på i senare böcker, särskilt i bok fem (1000 sidor BTW)som också ,tycker jag, är den bästa hittills!

Jag har läst H.P två ggr och varvat med Draken och det har funkat alldeles utmärkt fast de skiljer sig så.

Har du/ni fler funderingar så fråga på bara!

(Login Inzaneclown)

June 17 2005, 10:54 AM 

Måste hålla med Mats här. Det är väldigt svårt att sätta sig in i andra böcker när man väl har börjat läsa Jordan, dels för att böckerna är så omfattande och dels för att de är så jävla bra.

Har nog läst om serien i sin helhet 2 gånger nu men läser alltid om den så fort en ny bok kommer ut så de första böckerna har jag läst flera gånger och man hittar alltid nåt nytt när man läser dem, vilket gör att de håller bra i längden. Kan utan att ljuga säga att Jordans böcker är det bästa jag läst och kommer alltid att vara den bästa serien som någonsin skrivits.

Marie
(Login Midnight_Dream)

Rättelse!

June 17 2005, 4:17 PM 

Jag skrev i ett tidigare meddelande att min kille rekommenderade "Drakens ögon" av Stephen King men det var INTE den boken han menade (Drakens ögon é bra iof) utan "Talismanen". DEN ska tydligen vara extremt bra (fantasy-bok givet) och det é oxå den S.K. nu har gjort en uppföljare på. Uppföljaren heter "svarta huset".

Ett tillägg om Sagan om ringen-filmerna;

Login Johannes skriver att Sarumans död inte filmatiseras i tredje filmen, MEN i extended version får man se det och mkt mer(mer om träden exempelvis). Varje ex.version innehåller cirkus 45min extra filmtime PER film.
Jag har själv inte läst böckerna och därför när jag satt på premiärerna av filmerna så var det ganska många saker jag inte förstod/undrade över men efter att ha sett alla extended versionerna och "bollat" med en vän som läst alla böckerna så é iaf jag nöjd.

MVH

P.s hur gör ni för att få en smile gubbe?

Anonymous
(Login Johannes--)

June 17 2005, 5:50 PM 

Saruman dör ju på fel sätt i filmen, det tycker jag är lite irriterande. Det skulle ju vara mycket enklare att döda Saruman som det gjordes i böckernam. Det filmatiserade viset kräver mkt mer specialeffekter. Jag tycker att Sarumans död förstörde lite, eftersom jag hade förväntat mig att han inte skulle dö.
Att de tog bort Tom Bombadill var också lite irriterande, han var ju skit frän en av mina stora favoriter i boken.

Smileys...
Glad smiley = : ) fast de sitter ihop.
Kan inga andra tror jag, bara att testa sedan.
= ; ) semikolonet och parentesen sitter ihop. Testa på du bara så kommer du säkert på fler simleys.

This message has been edited by Johannes-- on Jun 17, 2005 5:51 PM

(Login Johannes--)

June 17 2005, 5:54 PM 

Vad tyckte ni om senaste Starwars filmen?
Gjorde Lucas er belåtna eller blev ni lite missnöjda när(om) ni sett det?

Mats
(Login Taim)

June 17 2005, 8:18 PM 

Tackar för det svaret. Harry Potter blir nästa då.

Staw Wars III:
Kan ni diskutera Star Wars Episod III i en ny post, för jag har inte sett den filmen än, och vill inte läsa några spoilers. Och jag vill gärna läsa mer om vad som sägs i den här posten, vilka böcker som är bra osv.
Tack på förhand.

Anonymous
(Login Johannes--)

June 17 2005, 11:11 PM 

Fixar det, trodde alla här sett filmen. Det är liksom lite av en sådan film som alla ser.

Men du, läs Brott och Straff. Jag tyckte den var rätt bra fast den är Tung

Anonymous
(Login Midnight_Dream)

Tacken!

June 18 2005, 1:02 AM 

Tackar för smile-gubben Johannes!!!!
Vi får se, jag får nog kläm på det!

....
.....du visste väl att han skulle komma va!....

Ciao

Anonymous
(Login Paskel)

June 21 2005, 12:34 PM 

Bra böcker medans man väntar på nästa WoT-bok

-Liftarens guide till galaxen
-Berättelsen om Pi (Yann Martel)
-Väktare (Dean Koontz)
-Psykopaten (Dean Koontz)
-Sanningens svärd (Terry Goodkind)
-Terry Brooks böcker om shanara och
nutidsfantasyn om Ordets riddare
-Robin Hobbs böcker e några av de bästa
jag läst. Vargbroder är nog DEN bästa
bok jag läst. Kunde inte lägga ifrån
mej den, läste när jag lagade mat, åt
maten, kollade på tv, satt vid datorn.
Gjorde väl motvilligt uppehåll i läsningen
när jag skulle jobba.

Läste även Eddings. Det var det som fick
mej att börja läsa fantasy. Men man
tröttnar ganska snabbt på böckerna.
Alla är upplagda likadant och är
väldigt förutsägbara.

Anonymous
(Login GulaFisken)

June 29 2005, 11:18 AM 

Håller med om att Hobb är oerhört bra. "The Farseer Trilogy" är nog de bästa fantasyböcker jag läst.

Håller även med om att Kings "Talismanen" är väldigt bra.

Sthepen Donaldsons antihjälte i "The Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever" är ju annorlunda fantasy, och bra tycker jag.

Vill man ha en svensk historisk roman trilogi (historiskt korekt är den kanske inte) som de flesta inte har läst har vi Askel Lindströms "Frösötrilogi" riktigt bra var iallafall första boken som är den enda som jag läst. (Ska ta och försöka få tag på reterande två böcker.)

(Login Jain_Vittfarne)

June 29 2005, 3:28 PM 

såg att man kunde skriva vad man läste annars. Så jag tänkte göra en liten lista av fantasyböcker:

*Sagan om Paksenarrion bok 1 Fåraherdens dotter( otroligt bra bok!! Elizabeth Moon är en grym författare)

*"Legender från Drenai" av David Gemmel(håller på att läsa den här serien)

*Övärlden av Ursula K.LeGuin (inte det bästa jag har läst men ok)

*"Över näktergalens golv" av Lian Hearn (utspelar sig i en värld som liknar det feodala japan)

*Draklanskrönikan av Margaret Weis & Tracy Hickman (har bara läst de tre första böckerna i serien)

*Trilogin om Frihetskrigen av Niklas Krog (första boken är underbar men läs inte efterföljarna för då blir ni bara besvikna)

*Sagan om Belgarion & Mallorea + Rivas skrifter & Polgara Besvärjerskan bok 1
av David Eddings (Eddings har en otrolig bra humor)

*Sagan om Ringen-trilogin & Silmarillion(Gillar personligen inte Tolkiens böcker)

*Bilbo (den enda bra boken Tolkien har skrivit)

*Kriget om Rämnan av Raymond E. Fiest (har bara läst första boken men tyckte den var bra)

*Eragon av Christopher Paolini (väntar på fortsättningen! Paolini började skriva den när han var 15 år)

det var mina böcker det

InuTaisho
(Login InuTaisho)

June 30 2005, 7:24 PM 

Har läst flesta fantasy böckerna som går att få tag i på mitt bibliotek.

Jordan Drakens återkomst jättebra bäst helt enkelt

elisabeth moon Paksenarrion grymt bra

kerr Det magiska landet deverry bra dom första 5-6 sen blir den totalt urflippad

kommer inte ihåg vad författaren hette martin lr någe Sagan om is och eld men bara dom första 2 så vet inte hur den slutar men den va läsvärd det lilla jag fick läsa vad jag minns iaf

eddings Belgarion böckerna gilar dom faktiskt men dom upprepar sig själv men dom har en rolig humor och man läser igenom dom fort.

eddings Spjutök (båda serierna elenien och tamuli tror jag dom heter) e oxå ganska sköna

robin hobbs Fjärskådarna vad jag minns tyckte jag den bara var seg och konstig...

weis/hickman dödens port tyvär bara dom 4 första dem 3 sista blev aldrg översatta av ngn annledning så ska läsa dom på engelska ngn dag dom va läsvärda men inte mycketmer än så hitils vill säga.

Jennifer Roberson Profetian om Cheysuli va rätt schyst emelanåt.

Harry potter e bra och mycket bättre än filmerna även om dom inte e dåliga!

Terry brooks shannara dom e oxå läsvärda mysko att skriva sista böckerna först och så vidare bara men men..

weis/hickman Draklanslegenderna dom gillar jag oxå men det har väl blivit en drös med serier där får kolla upp det ngn dag.

Tolkien sagan om ringen triologin fastnade aldrig för dom gillade filmerna mycket mer.

har säkert missat några men dom flesta är faktiskt läsvärda och även om man inte gillar dom så mcyket så får man alltid nya ideer och sådant.

Anonymous
(Login Johannes--)

June 30 2005, 8:02 PM 

G.R.R Martins : A song of Ice and Fire menar du nog, med Martin boken.
Den tycker jag är mycket bra, håller på att läsa den på engelska. Men den finns på svenska, den första engelska heter typ vargens tid 1 och 2 på svenska. Vet inte om det översatts fler av dem. Men tycker att alla här ska läsa dem. Den första boken var mkt bra, den andra har börjat bra(300 sidor).

(Login Malusken)

De sista böckerna

July 4 2005, 3:02 PM 

En annan författare som absolut inte ska glömmas är R.A Salvatore och hans böcker om svartalven Drizzt. För er som inte läst den kan jag bara rekommendera att göra det. Tyvärr finns de inte översatta till svenska, men även om de fanns så skulle jag rekommendera dem på engelska för nyanserna i språket går aldrig att översätta.

Anonymous
(Login Leafblighter)

Eddings Böcker Lifttarens Guide.

August 27 2005, 12:10 PM 

Har läst samtliga Eddingsböcker som utgivits från Belgarion-serien och den andra om Belgarion (minns inte vad den hette) till Tamuli och Elenien böckerna. Har även läst en trilogi som heter De utvalda om jag inte minnns helt fel. Den första av de tre heter "Tjuven Althalus".

Ska jag rekommendera någon av hans böcker så ska det nog vara "De utvalda-trilogin". Jag minns inte så mycket av handlingen i dem förutom att jag var sur för att det bara fanns tre böcker i serien då jag läst klart. Vilket väl får ses som ett gott betyg . Ska man säga nåt om Belgarion serien så är det väl som Light-versionen av Drakens återkomst kan man säga. Det första intrycket jag fick när jag började läsa WoT är att Rand är lite som en mera "vuxen" version av Belgarion eller Garion som han heter i början av böckerna.

Nåt som tidigare nämnts är Eddings humor som ofta förekommer i böckerna och jag kan bara instämma att den bara gör hela läsupplevelsen roligare

Gällande Liftarens Guide så är det en bok man bara MÅSTE läsa :D

som ett exempel på den humor som finns i den har jag valt ut följande citat.

" Långt ute på kanten av det aldrig kartlagda bakvattnet till den gudsförgätna änden av västra spiralarmen av vår galax finns en liten gul sol som ingen nånsin tagit notis om. Kretsande kring denna, på ett avstånd av ungefär 150 miljoner kilometer, befinner sig en synnerligen obetydlig liten blågrön planet, vilkens ap-baserade livsformer är så osannolikt primitiva att dom anser digitalur vara något att komma med.
Denna planet har - eller rättare sagt hade -ett problem, nämligen följande: dom flesta av dess innevånare var olyckliga större delen av sin tid. Många lösningar på detta problem blev föreslagna, men de flesta handlade på ett eller annat sätt om cirkulationen av små gröna papperslappar, vilket var märkligt eftersom det på det hela taget inte var dom små gröna papperslapparna som var olyckliga.
På detta sätt kvarstod problemet; många av innevånarna var elaka, och dom flesta var det synd om, även om dom som hade digitalur. "

(Login Andreas_J)

Hehe!

August 27 2005, 12:42 PM 

Jag bidrar också med ett utdrag.

Kap 1 bok 2

Detta har hänt:
I begynnelsen skapades uiversum.
Detta har senare gjort många människor upprörda, och har i vida kretsa betraktats som helt förfelat.
Många folkslag tror att universum skapades av någon gud, men som Jatraviderna på Viltvodel VI tror att hela universum i själva verket kom fram när en varelse kallad Den Store Gröngölingen råkade snyta sig en dag.
Jatraviderna, som lever i ständig skräck för någonting dom kallar Den Stora Vita Näsdukens återkomst, är små blåa varelser med mer än femtio armar var. Dom är unika, eftersom dom är det enda släktet i världshistorien som uppfunnit spray-deodoranten före hjulet.

Anonymous
(Login Brecker)

Re: Dom sista b�ckerna

August 27 2005, 4:33 PM 

N�gon har tydligen l�st lite om Molvanien

(Login Johannes--)

August 28 2005, 12:44 PM 

Hur många av er här har läst alla Harry Potter böcker?`
Den serien kan vara ganska rolig ibland.

Anonymous
(Login Midnight_Dream)

August 29 2005, 2:37 PM 

Jag har läst alla Harry Potter böckerna två gånger och tycker att dem é kanon! Jag är inte ensam vuxen att gilla böckerna heller för den delen, bara bland mina vänner och släktingar är det 6-7 stycken som har läst och några till som överväger att läsa dem.

(Login InuTaisho)

August 29 2005, 5:41 PM 

jag är vuxen och har läst alla böckerna tycker dom e jättebra faktiskt.

Mats
(Login Taim)

August 29 2005, 10:51 PM 

Har läst första Harry Potter boken och tycker den är bra. Ska läsa de andra också när det blir mer tid över. Efter Liftarens Guide blir det Knife of Dreams (snart dags!!!) och sen får det nog bli Harry Potter igen.

(Login Johannes--)

August 30 2005, 7:19 PM 

Rätt långt kvar till KoD, ivf för mig, eftersom att jag hitills har läst alla på svenska.

Mats
(Login Taim)

August 30 2005, 11:08 PM 

Kan du verkligen hålla dig?

(Login Darkmore)

Harry potter

August 31 2005, 10:21 AM 

har lyssnat på alla sex böcker med harry potter både på engelska och svenska och att lyssan dom på engelska är bäst för han som läser in dom är från england och hans dialekt läger ett nytt lager av fun på det hela

det jag är lite sur på förfataren är att hon tar död på vissa personer i dom senare böckerna, det är en barn bok och jag tycker att döda folk i sådana hör inte ditt, om jag vill läsa om personer som dör kan jag läsa Steven King
i barn böcker ska dom sluta med att dom fick halva kungariket och levde lyckliga i alla sina dagar

PS!! vissa av dom personer som dör i böckerna är jag inte 100% säker på att dom värkligen dog särskilt den som dör i bok 6. säger inte vem som dör så jag inte förstör nöjet för dom som väntar på svenska översättingen

(Login Johannes--)

August 31 2005, 7:34 PM 

Funkar alldeles utmärkt, började läsa strax innan WH kom ut, när jag kom till WH så kom den ut på svenska ugnefär.
Första boken som jag köpte för att den inte fanns på biblioteket var "De nio månarnas Dotter".

Jag har rätt mycket annat att läsa just nu faktiskt. Först ska jag fixa körkortet och läsa ut A Storm of Swords.
Sedan måste jag läsa minst en bok av Oscar Wilde. De böckerna ska nog kunna uppehålla mig till strax före jul i varje fall. Sedan kanske det blir lite Goodkind, någon här lovprisade ju hennes böcker nyss.
Dessutom så har jag ett par kompisar som tycker jag ska läsa Liftarens Guide till Galaxen.

Andreas
(Login Andreas_J)

September 1 2005, 7:33 PM 

Men klara du av att hålla dig ifrån forumet så länge johannes?
Här kommer ju att vimla av spoilers från det att en forummedlem får tag på ett exemplar. Eller bryr du dig inte om du får reda på saker i förväg?

P.S.Lyssna på dina vänners råd och läs Liftaren.

(Login Johannes--)

September 1 2005, 7:38 PM 

Det ska nog gå att klara sig. Vi får väll se

Anonymous
(Login Johannes--)

April 6 2006, 8:18 PM 

Ajaj, jag misslyckades med att inte vara here post-kod pre-första svenska :/

Men men. Andra böcker som bör läsas är Oscar Wildes Spöket på Cantrevile och Dorian Grays Porträtt.

Current Topic - Dom sista böckerna  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement