1) Jag är en av dem som tror att Rand's illamående har med Moridin att göra.
I slutet av bok 14, En Krona av Svärd, när Rand ska döda Sammael i Shadar Logoth, så kommer oväntad hjälp av en mystisk man (Moridin). Rand ramlar nästan ner i ett hål, när Moridin sträcker fram sin hand. Han håller på att dra upp Rand när Mashadar kommer. De håller varandra hand i hand, och "skjuter" varsin stråle med lanseld mot Mashadar med sina fria händer. Sedan korsas deras lanseldstrålar och de blir yra, eller åtminstone Rand.
Efter denna incident så börjar Rands illamående varje gång han ska ta in Saidin...
Rand använder Saidin (från urkällan), Moridin använder den Sanna kraften (från den Svarte). Något konstigt måste säkert ha hänt när lanseldsstrålarna korsade varandra, för när det gäller lanseld så är det alltid konstiga bieffekter, och om de korsas händer säkert något otäckt... och när det är skaparens kraft och den svartes kraft som korsas...
Hur som helst, Rand blir illamående varje gång han ska ta in Saidin. OCH så ser han ibland en mystisk mans ansikte i samband med illamåendet. Moridins kanske?
Dessutom hade Min en syn, innan incidenten i Shadar Logoth, som skulle kunna styrka detta. Synen skulle kunna vara det som hände i Shadar Logoth, då Rand och Moridin höll varandra i handen och skjöt lanseldsstrålar som korsades:
A Crown of Swords, chapter 33, Bath:
"I saw you and another man. I couldn't make out either face, but I knew one was you. You touched, and seemed to merge into one another, and..."
"I don't know what it means, Rand, except that one of you dies, and one doesn't.
Rand skrattar och tror att det är han och Lews som ska "smälta samman" till en person. Men jag tror inte det. Jag tror Rand och Moridin håller på att "smälta samman" och att detta ger Rand hans nya illamående varje gång han ska ta in Saidin.
2) Det jag tycker är mest spännande är att läsa om de Förlorade och Rand.
Just det kommer jag ihåg när båda Rand och Moridin "skjuter" lanseld.
Har för mig att Moridin också ramlar till.
Sen efteråt kommer ju Rand på att han inte kände Saidin oss Moridin.
Funderar på om Moridin också har blivit "sjuk".
Han deltog ju inte vid renandet av Saidin. Eller utnyttjade han Nae'blis-posten och beordrade de andra att göra skitjobbet?
Blir inte Rand illamående även innan detta händer. Nästan varje gång han tar in Saidin så länner han den vämjeliga oljiga ytan, det sliter i magen och han vill kräkas, men samtidigt är det så underbart. Så det var väl inget som började efter Moridin incidenten?
Själva illamåendet som är med i de senare böckerna börjar efter Moridin incidenten. I början så blir han ju inte illamående så han tycker väll mer att det bara är äckligt.
Kan vara så att illamåendet är en fortsättning av smittan och inte alls har med Moridin att göra, men jag anser det otroligt eftersom att det är efter Moridin som det verkligen börjar