för dom som inte vet fördelarna med talböcker här ska jag nämna några
plus ge lite info
när man läser en bok kan man bara läsa och inget annat.
men om man lyssnar kan man göra tusen saker samtidig, spela dator, städa, åka bil, gå ute på stan som ni ser borde alla skaffa en mp3 spelare och få tag på böcker
hur får man tag på dom?
det är enkelt dom finns att låna gratis på biblan och det dom inte har de böcker som ni vill ha på er lokala biblotek kan dom skicka efter böcker från tal och punkts bibliotet i stockholm där har dom allt och det dom inte har kan dom läsa in åt er.
problemet är att du måste vara blind eller ha läs och skrivsvårigheter för att låna talböcker.
men vissa biblotek är inte så noga med det, om du säger att du är ordblind ska dom ta dig på ditt ord
det finns 4 olika sorters format på talböcker på biblan
DAISY det står för digital.... något ting det är en hel bok på en cd rom och dom liger som mp3 format, antingen måste man ha en speciel spelare eller ett program på datorn för att läsa dom men dom går även att spela med vanliga mp3 program men då kanska men måste sortera och döpa om vissa filer
sen finns det cd böcker det är alltså en talbok på flera cd skivor dom kan man spela på vanliga cd spelare
sen har vi talkasseter det är talböcker ofta inlästa av kändisar eller förfataren själv, utbudet på dom är är inte så stort och det finns inte många fantasy inlästa
sen har vi vanliga talböcker böcker som har 10-40 band man måste hålla ording på och ofta finns det band som är trasiga och det är irreterande om det händer mitt i en bok och det är därför bibliteken börjar gå över till DAISY böcker i stället
ett annat sätt att få tag på talböcker är att ladda ner dom från nätet med programet Direct connect.
finns en hel del bra stuff där bland annat alla sagan om draken återkomst böckerna, men det är i bland svårt att hitta en bra hub där det finns folk som har talböcker särskilt fantasy böcker,
har länge funderat på att starta en egen hub som bara är för folk som tycker om talböcker, ni kan ju höra av er om det är fler som vill att jag ska starta en sådan hub på dc
hoppas jag har intresserat fler bokläsare om detta sätt att läsa en bok.
Jag håller med! lyssnar just nu igenom Sagan om drakens återkomst för att fräscha upp minnet lagom till den nya boken släpps. Serien är fortfarande lika bra och det var jäkligt kul att hitta detta forum för att spåna lite.
'
Jobbar på posten och springer(försöker iallafall) i trappor och lyssnar på Rand och hans polare.
Laddade ner hela serien på svenska...men hatar den kvinna som läser böckerna, hon har ju ingen inlevelse för pip...typ när Rand är jävligt arg.
Har hon ju samma röstton , fattar ni vad jag menar.
Har laddat ner första boken på eng nu, mycket bättre uppläsare..
Annars är det skönt..
En fråga bara, finns väl bara den kvinnan med svenskt tal??
du kan ha rätt om hennes röst men jag har hört sämre inläsare än hon på andra böcker och jag bryr mig mer om inehålet i en bok en vem som läser in dom. så länge deras röster inte är helt fel,
och vad jag vet är det bara hon som har läst in sagan om drakes återkomst
vad jag vet finns inte talböcker till salu, de böcker som finns till salu kallas talkasseter och vad jag vet finns inte sagan om drakens återkomst inlästa på sådana, så du får nog gå över till the dark side, och ladda ner dom eller gå på biblan, om du vill vara laglig så är det att låna på biblan jag skulle göra säg bara till först dom brukar inte vara omöjliga tur som är jag ordblind så jag behöver inte brotas med mitt samvete så mycket