Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Vilken magiker eller trollkarl är bäst

August 31 2005 at 11:27 AM
  (Login Darkmore)

-
om man tog de som hanskas med magi i alla de fantasy böcker och filmer som finna och gjorde en tävling mellan dom vilken skulle vinna?

dom som jag kommer ihåg på rak arm som kunde var med i tävlingen är

Rand al'Thor
robert jordan-sagan om drakens återkomst

Merlin
Kunga Arther böckerna

Harry potter
Joanne K.Rowling-harry potter böckerna

Pug
Raymond E.Feist-kriget om rämnan med fler

Raistlin
Margaret Weis-Draklanskrönikan med fler

druiden Allanon
Terry Brook-böckerna om Shannara

Alvin
Card,Orson Scott-böckerna om Alvin

Thomas Covenant
Stephen R.Donaldson-Krönikorna om Thomas Covenant

Belgarion
David Eddings-sagan om belgarion

spjuthök
David Eddings-sagan om Elenien

Aurian
Maggie Furey-Magikens saga

Rikard Shiffer
Terry Goodkind-sannings svärd

Nevyn
Katharine Kerr-böckerna om landet Deverry

Paksenarrion
Elizabeth Moon-Sagan om Paksenarrion

Rensvind
Pratchett, Terry-böckerna om skivvärlden

Takeo Otori
Hearn, Lian-Sagan om klanen Otori

kommer inte på fler, finns några från filmens värld också som jag inte har skrivit ner

så vilka av dom här kommer att vinna tror ni

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Darkmore)

fan glömde en

August 31 2005, 12:37 PM 

gandalf
tolkien-sagan om ringen

Anonymous
(Login Johannes--)

Re: Vilken magiker eller trollkarl är bäst

August 31 2005, 7:25 PM 

Rand har Lanseld det är ett mycket giftigt vapen.

Men jag tror Moridin skulle ha en stor chans att vinna.

Anonymous
(Login Midnight_Dream)

August 31 2005, 7:32 PM 

Gandalf eller Rand!

(Login Darkmore)

Gandalf är du galen

September 1 2005, 1:33 PM 

av alla mäktiga magiker som jag skrev ner så valde du gandalf, han är mäst känd men jag kan inte säga att han skulle ha mycket till chanse mot dom bästa av dom andra på listan

själv skulle jag säga rand och belgarion. dom är nog några av dom bättre när det gäller att göra skada i stor skalla, belagrion med sin sten kunde ju splitra världen, men rand skulle nog vara bättre i 1 mot 1 strid

den som är sämst är nog rensvind i böckerna om skivvärlden han kan ju bara en trollformel men det är ju en av de 8 stora så han kanske inte är så svag igentligen

Mats
(Login Taim)

September 1 2005, 2:55 PM 

Frågan var vem man tyckte var bäst, inte starkast.
Räkna inte bort Gandalf så lätt. Han underskattas lätt p.g.a. att han inte gör några jätteavancerade saker i Sagan om Ringen. Han är vis/klok och det kommer man långt på. Rand t.ex. är stark, men relativt ung och väljer kanske svårare vägar att gå, och sätter sig i onödig knipa.

Ett dumt exempel, men ändå:
Ett innebandylag med unga, vältränade innebandyspelare med jättebra kondition, och bra spelteknik kan förlora matcher mot 10 år äldre, mindre vältränade innebandyspelare p.g.a att de saknar den rutin som de äldre har.

Så jag tror Gandalf skulle klara sig bra.

This message has been edited by Taim on Sep 1, 2005 2:57 PM

(Login Darkmore)

hi old guy

September 1 2005, 3:56 PM 

jag måste böja mig för din visdom du kan ha rätt att vissa magiker kan ha sina fördelar, hur gammal var du eftersom du är så viss måste du vara äldre än mig

(Login Darkmore)

firepower eller visshet

September 1 2005, 4:10 PM 

visshet är ju bra men om det var den som har mäst firepower vilken skulle vinna då

Anonymous
(Login Johannes--)

September 1 2005, 7:36 PM 

Rand har rätt kraftig Firepower med den mäktigaste Sa'angrealen.

Om Belgarion får använda sin sten så borde ju Rand få använde sin Ter'angreal som är kopplad till den stora Sa'angrealen.

Ingen här har nämnt Harry potter.

Jag tror att Moridin är minst lika vis som Gandalf. Och dessutom mäktigare.

(Login DuramLaddelCham)

September 5 2005, 9:11 PM 

Jag tror att Zedd (Zeddicus Z'ul Zorander)-Sanningens Svärd eller Lewis Therin Telamon -WoT skulle klara sig väldigt bra.

Sang-drax
(Login Sangdrax)

September 7 2005, 11:20 PM 

Dålig liknelse, Mats.
En bättre liknelse för Rands möte med Gandalf vore Mike Tyson mot Albert Einstein i en boxningsring. Det räcker inte alltid med vishet.

(Login DuramLaddelCham)

September 8 2005, 7:27 AM 

Räkna ändå inte bort Gandalf. Jag tror att han kan göra mycket mer avanserade saker än han gör i LotR, där kämpar han ju inte mot någon annan magiker!

Mats
(Login Taim)

lite försvar av Gandalf

September 8 2005, 2:59 PM 

Gandalfs fight mot Balrogen:
Någon har sagt till mig, när första Sagan om Ringen filmen släpptes, att en Balrog har 75% motståndskraft mot magi, och att folk som ser filmen inte förstår vilken prestation det var av Gandalf när han försvarade sig (och de andra) mot Balrogen. Hurvida det är sant eller inte kan jag inte säga eftersom jag inte hittat den informationen själv.
Men Gandalf, och även Saruman, har stor respekt för Balrogen i Morias gruvor, trots att de kan använda magi, så det kanske kan ligga nåt i det.
Jag la till detta, sant eller inte, eftersom Gandalf är så underskattad.

Om någon annan vet nåt om Balrogar så skriv gärna hur de "fungerar".

Silmarillion:
Gandalf och Sauron är samma slags varelse i grund och botten (Maia?), bara det att Sauron gjort sig "lite" mäktigare med ringen. Och Sauron är rätt mäktig utan sin ring också.
Gandalf, Saruman och Sauron var tjänare till Valarna (gudarna).

Den gamle gubben kan nog mer än han visar.

Anonymous
(Login Midnight_Dream)

Gandalf

September 8 2005, 4:55 PM 

Rand är oerhört stark med kraften och sitt svärd, det säger jag inget om men han är i psykisk obalans, det kan ni inte säga nåt emot, det var DÄRFÖR jag blev så osäker i mitt val!
Jag gillar Gandalf och vet att han är så mycket starkare än vad många tror, och att han har en enorm vishet, mer erfarenhet och levt MYCKET längre än Rand.

Det är därför, mina vänner , som jag valde dessa två!

Det ska tilläggas att jag inte känner till alla namn som Drakmore listade så det finns nog nån mer pojke/man/gubbe som minst e lika bra!

Vilka reaktioner , Mike Tyson och Albert hahahaha, den var intressant!!!!

Puss på er

(Login DuramLaddelCham)

Balrogar

September 8 2005, 8:02 PM 

Balrogar är också samma ras som Sauron, Gandalf och Saruman. De valde(precis som Sauron) att följa Morgoth(Melkor i början), när denne gjorde uppror mot de andra valarna. Han gjorde dem till Balrogar för att de skulle bli mäktigare(tror jag i alla fall),jag vet inte om Sauron var en Balrog. Sauron var Morgoth's favorit.

Föresten så skulle nog Morgoth, Ulmo eller någon annan Vala kunna kvalificera sig väldigt bra.

(Login DuramLaddelCham)

Maktdemon

September 8 2005, 8:07 PM 

Balrog betyder "Maktdemon"

(Login andaran)

RAND

September 13 2005, 9:48 AM 

okej gandalf äger men det gör belgarion o rand också belgraion har ju profitian han kan snacka med om han behöver.men jag tror inte rand vinner endå han börjar ju må illa så fort han tar saidin

Anonymous
(Login Arangol)

September 13 2005, 7:07 PM 

Hey men merlin då? Borde han inte också vara ganska stark

Men men vad säger ni åt det här:

Luke skywalker!
Mestare Yoda!

Star Wars!

Vad tror ni

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

September 14 2005, 3:59 PM 

Av de i Star Wars så vinner nog Kejsaren eller Yoda; Luke har ingen chans!

Jag vet inte hur bra Belgarion är(jag har bara läst om Polgara) men jag tror att han skulle klara sig bra.

Jag tycker nog att du har rätt om Rand och illamåendet, det är deffinitivt en stor nackdel!

Johannes
(Login Johannes--)

September 14 2005, 8:52 PM 

Jag tror fortfarande stenhårt på Moridin/Ishamael.

Ishamael vågar stå öga mot öga med LTT i prologen i första boken.
Ishamael gör då LTT fri från sitt vansinne, gör alltså LTT helt frisk. Alltså borde Isha vara ugnefär lika mäktig som LTT, inte starkare men inte heller svagare i någon stor bemärkelse.

Vad tror ni om Lord Voldemort aka Tom Riddle.

Angående Starwars.

- - - Spoiler varning för de som inte sett Star Wars Episode III - Return of The Sith - - -

Yoda får ju spö av The Emperor Lord/Darth Sidius. Alltså vinner Sidius Starwars kampen...

(Login DuramLaddelCham)

September 15 2005, 7:30 AM 

Ja, du har nog rätt(på båda punkterna).

Voldermort har nog en bra chans.

(Login Darkmore)

vad då Voldermort?

September 17 2005, 8:05 PM 

påstår ni att Voldermort skulle ha en chance mot dom andra han får ju ständigt spö av en pojke första gången när bara pojken var en baby, till och med jag är mäktig nog att döda en baby och jag har inte mer magi i mig än en gråsten, fast att kunna och göra är två skilda saker, tro inte att jag går runt och döda bebisar nu

Anonymous
(Login Johannes--)

September 19 2005, 7:26 PM 

Hade inte Harry någon sorts försvarsbesvärjelse över sig så att det vad därför han inte dog, har för mig att jag läst det någonstans.

Men ni får övertyga mig om att Moridin inte kommer vinna fighten, om ni inte håller med.

(Login InuTaisho)

September 20 2005, 12:37 PM 

Harry var skyddad av sin mors kärlek i och med att hon offrade sitt liv för honom.

(Login Johannes--)

September 20 2005, 10:46 PM 

Då var ju Harry inte alls oskyddad när Tom Riddle kom alltså.

Annars tror jag att Elminster från Baldur's Gate skulle ha en stor chans.

andaran
(Login andaran)

September 21 2005, 8:20 AM 

jag skulle nog endå sattsa mest på Rand al thor fast han nu mår illa varje gång han tar saidin.....också kan han ju använda den där ter angrelen som gör så han blir i förbindelse med den starkaste sa´angrelen(rätta mig på stavningen om ni vill längesen jag läste böckerna)

(Login Johannes--)

September 21 2005, 8:15 PM 

Moridin kan göra saker som Rand inte vet om att Moridin gör. Men Rand kan inte göra saker som Moridin inte ser. Alltså har Moridin ett litet övertag.

Anonymous
(Login andaran)

September 21 2005, 10:36 PM 

okej... en fördel... men hur vet du att LTT inte känner av dt

(Login Johannes--)

September 22 2005, 8:13 PM 

Är rätt säker på att LTT inte kan känna om Moridin använder Den Sanna kraften. Eftersom ingen av de andra Förlorade kan känna om någon använder det så borde inte heller LTT kunna känna det.

(Login andaran)

September 24 2005, 10:08 PM 

men kolla världens öga vad var det var det den sanna kraften? läser om böckerna är på tomans huvud tror jag det stavas men nån hade typ tagit världens öga vad gör den

Anonymous
(Login Johannes--)

September 25 2005, 8:34 PM 

Aginor använder vanlig Saidin (Kraften). Ishamael använder alltid Den sanna kraften. Den Sanna Kraften kommer från den Svarte

(Login andaran)

October 4 2005, 7:13 PM 

holler på o läser om hela serien er på tornets fall men asso i skuggan växer så kan man läsa om när Rand begav sig till rhuidean och då får han se typ bakot i tiden där snackar de om nån som hade hitta den här sanna kraften(RAND BORDE KUNNA LÄRA SIG DEN DÅ ALLTSÅ)

(Login johanna_b)

nja

October 4 2005, 9:00 PM 

den sanna kraften är väl iof inte smittad men den är farlig på annat sätt har jag för mig. Det är den som moridin använder och som gör att han får de här "fläckarna" i ögonen om jag inte minns fel...

Mats
(Login Taim)

October 4 2005, 11:10 PM 

Rand kan lära sig att använda den sanna kraften om han böjer knä för den Svarte i Shayol Ghul. Annars kan han glömma det. För att använda den sanna kraften måste man få den Svartes tillåtelse.

(Login Johannes--)

October 5 2005, 5:12 PM 

Hmm... vad är Wishlist? undra hur jag fick till det, något jag måste ta reda på om inte ni vet.

Man måste som sagt ha den Svartes tillåtelse för att kunna använda den Sanna kraften. Det var Beidomon och Mierin som borrade hålet till Den Svarte och Den Sanna Kraften. Rand ser Beidomon och Mierin borra hålet i Rhuidean.

Jag är inte ens säker på att alla förlorade fortfarande kan använda Den Sanna Kraften eftersom att Moridin nu blivit Nae'blis.
Rand borde alltså vara tvungen att själv bli Nae'blis istället för Moridin för att kunna använda Den Sanna Kraften.

(Login Sangdrax)

October 6 2005, 7:51 PM 

" att en Balrog har 75% motståndskraft mot magi,"

Hahaha, Sagan om Ringen är inte Dungeons and Dragons. "75% motståndskraft"... hehe.

Mats
(Login Taim)

October 6 2005, 11:51 PM 

Ok, då vet jag det...

En fråga till dig, Sang-drax.
Såg att du skapat en post där det står "Eng: Knife of Dreams..." Har du kommit över boken redan, eller är det nånting från prologen till Knife of Dreams? Törs man gå in och läsa där?

(Login Sangdrax)

October 7 2005, 8:06 PM 

Du bör inte gå in och läsa där om du vill vara ovetande om handlingen.

Jag har haft boken i mer än tre veckor nu, en affär i Köpenhamn började sälja dem i mitten av September.

Mats
(Login Taim)

October 7 2005, 11:53 PM 

Ok. Jag får vänta några dagar till på boken, och några till innan jag läst klart.

Sen ska det bli skoj att diskutera lite nytt material.

Anonymous
(Login Johannes--)

October 8 2005, 2:31 PM 

Sang-Drax, har du KoD? Jag trodde inte den hade släppts än.

(Login Sangdrax)

October 9 2005, 5:20 PM 

Ja, som jag precis sade:

"Jag har haft boken i mer än tre veckor nu, en affär i Köpenhamn började sälja dem i mitten av September."

(Login andaran)

October 10 2005, 2:50 PM 

när vi väl har börjat spekulera så mkt kan vi ju lika gärna ta med jesus kristus HAHAHAHAHA SKOJA

(Login Groknar)

Inga saker

October 22 2005, 2:00 PM 

Man borde inte få använda några tilläggs saker utan bara hur kraftfull man är med magi.
Saker som behövs för att kasta magin i fråga räknas inte in.

Själv tror jag Rand al thor eller Raistlin vinner.
Med tanke på att rand har lanseld och Raistlin utmanar faktiskt gudarna och skulle ha kunnat vunnit

(Login andaran)

October 22 2005, 11:25 PM 

Vad heter böckerna om Raistlin

(Login Darkmore)

Raistlin

October 25 2005, 9:54 AM 

Raistlin är en av huvudperonerna från böckerna av Margaret Weis och Tracy Hickman, första serien han är med i är Darklanskrönikan 5 böcker, nästa är Draklanslegenderna också 5 böcker, dom böckerna har allt som en bra fantasy ska ha Alver,Drakar,Riddare, monster och magiska vapen, den är naturligtvis inte lika bra som sagan om drakens återkomst

Hanna
(Login Mathwin)

Raistlin

October 25 2005, 11:39 AM 

Raistlin och Rand är väl de som är mest lika. Det vill säga båda är i psykisk obalans, fast själv tycker jag att Raistlin är mycket grymmare. Han går inte omkring och gnäller så mycket som Rand gör. Fast det är klart, Raistlin tänker bara på sig själv medan Rand tänker alldeles för mycket på andra. Rand verkar tro att ingen förutom han är kapabel att ta hand om sig själv!

Böckerna om Raistlin. Det finns även en serie på tre böcker (svenska) som kallas Draksommar där Raistlin är mer som en biperson och sedan finna också en nyutgiven serie Den fallna solens drakar: Jag vet inte än om Raistlin är med så mycket men serien utspelar sig åtminstone i hans värld.

Mathwin
(Login Mathwin)

October 26 2005, 5:59 PM 

För den delen. Spjuthök är väl ingen magiker? Eller?

(Login Johannes--)

October 26 2005, 8:32 PM 

Spjuthök är väll en typ riddare som kan lite magi, han är med i någon riddar ordern där de får lära sig lite magi..
Ivf så vitt jag minns.

(Login andaran)

October 26 2005, 10:10 PM 

Asso moridin är väll starkare Än rand i kraften? så han vinnder väll om de möts för man kan ju inte räkna med Saker som gör dem bättre

(Login Johannes--)

October 27 2005, 9:48 PM 

ugnefärligt citat från Lanfear när hon pratar med Rahvin, Sammael och Greandal strax innan hon åker till Finnland med Draken.

Kom ihåg, ingen var starkare än Lews Therin.

tror att någon svarar att Rand bara är den pånyttfödda Lews Therin.

Men som vi alla vet så har ju Rand fått en hel del av Lews Therins talanger, t.ex att teckna.

Martin
(Login Milou_89)

October 28 2005, 3:19 PM 

Spjuthök kunde inte använda magi... eller, han tog ju hjälp av den där rosen, behlliom eller nåt sånt hette den..

Favoritmagiker?
Jag kommer inte ihåg om han var nån magiger, och han är inte med i listan, men jag gillar Nakor i Feists böcker väldigt mycket. Serien: Ormkrigskrönikan

Inutaisho
(Login Sesshoumaru83)

October 31 2005, 10:58 PM 

Spjuthök kunde visst magi han var en av dom främsta kyrkoriddarna inom detta område. Men det va inte så mycket o hänga i granen mot dom riktiga magikerna e en annan sak.

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

November 3 2005, 12:17 PM 

En fara med att använda "Den sanna kraften" är att man varje gång måste göra en stor uppofring som blir större varje gång (det tror jag åtminstånde).

Jag skulle åckso vilja påstå att Nevyn (böckerna om det magiska landet Deverry) skulle ge de andra en riktig utmaning, även om jag är osäker på att han skulle vinna.

Mathwin
(Login Mathwin)

November 4 2005, 10:16 PM 

Saknar kvinnorna bland alla dessa förbannade magiker!

(Login Darkmore)

Kvinnliga magiker

November 8 2005, 12:15 PM 

du har rätt vi har inte tagit upp många kvinnliga magiker. tyvär finns det inte många kvinliga huvudperssoner alltså böcker som en kvinna är den främsta bland huvudpersonerna, Aurian i en magikers saga, sen hade polgara 2 egna böcker, sen har vi Paksenarrion i Moons böcker fast hon är mer en healande riddare, om man inte räknar vilka kvinnor som har egna böcker utan är med andras böcker så har vi tjejerna i drakens återkomst böcker som ett bra exempel på mäktiga magiker

(Login Johannes--)