av alla mäktiga magiker som jag skrev ner så valde du gandalf, han är mäst känd men jag kan inte säga att han skulle ha mycket till chanse mot dom bästa av dom andra på listan
själv skulle jag säga rand och belgarion. dom är nog några av dom bättre när det gäller att göra skada i stor skalla, belagrion med sin sten kunde ju splitra världen, men rand skulle nog vara bättre i 1 mot 1 strid
den som är sämst är nog rensvind i böckerna om skivvärlden han kan ju bara en trollformel men det är ju en av de 8 stora så han kanske inte är så svag igentligen
Frågan var vem man tyckte var bäst, inte starkast.
Räkna inte bort Gandalf så lätt. Han underskattas lätt p.g.a. att han inte gör några jätteavancerade saker i Sagan om Ringen. Han är vis/klok och det kommer man långt på. Rand t.ex. är stark, men relativt ung och väljer kanske svårare vägar att gå, och sätter sig i onödig knipa.
Ett dumt exempel, men ändå:
Ett innebandylag med unga, vältränade innebandyspelare med jättebra kondition, och bra spelteknik kan förlora matcher mot 10 år äldre, mindre vältränade innebandyspelare p.g.a att de saknar den rutin som de äldre har.
Så jag tror Gandalf skulle klara sig bra.
This message has been edited by Taim on Sep 1, 2005 2:57 PM
jag måste böja mig för din visdom du kan ha rätt att vissa magiker kan ha sina fördelar, hur gammal var du eftersom du är så viss måste du vara äldre än mig
Dålig liknelse, Mats.
En bättre liknelse för Rands möte med Gandalf vore Mike Tyson mot Albert Einstein i en boxningsring. Det räcker inte alltid med vishet.
Gandalfs fight mot Balrogen:
Någon har sagt till mig, när första Sagan om Ringen filmen släpptes, att en Balrog har 75% motståndskraft mot magi, och att folk som ser filmen inte förstår vilken prestation det var av Gandalf när han försvarade sig (och de andra) mot Balrogen. Hurvida det är sant eller inte kan jag inte säga eftersom jag inte hittat den informationen själv.
Men Gandalf, och även Saruman, har stor respekt för Balrogen i Morias gruvor, trots att de kan använda magi, så det kanske kan ligga nåt i det.
Jag la till detta, sant eller inte, eftersom Gandalf är så underskattad.
Om någon annan vet nåt om Balrogar så skriv gärna hur de "fungerar".
Silmarillion:
Gandalf och Sauron är samma slags varelse i grund och botten (Maia?), bara det att Sauron gjort sig "lite" mäktigare med ringen. Och Sauron är rätt mäktig utan sin ring också.
Gandalf, Saruman och Sauron var tjänare till Valarna (gudarna).
Rand är oerhört stark med kraften och sitt svärd, det säger jag inget om men han är i psykisk obalans, det kan ni inte säga nåt emot, det var DÄRFÖR jag blev så osäker i mitt val!
Jag gillar Gandalf och vet att han är så mycket starkare än vad många tror, och att han har en enorm vishet, mer erfarenhet och levt MYCKET längre än Rand.
Det är därför, mina vänner , som jag valde dessa två!
Det ska tilläggas att jag inte känner till alla namn som Drakmore listade så det finns nog nån mer pojke/man/gubbe som minst e lika bra!
Vilka reaktioner , Mike Tyson och Albert hahahaha, den var intressant!!!!
Balrogar är också samma ras som Sauron, Gandalf och Saruman. De valde(precis som Sauron) att följa Morgoth(Melkor i början), när denne gjorde uppror mot de andra valarna. Han gjorde dem till Balrogar för att de skulle bli mäktigare(tror jag i alla fall),jag vet inte om Sauron var en Balrog. Sauron var Morgoth's favorit.
Föresten så skulle nog Morgoth, Ulmo eller någon annan Vala kunna kvalificera sig väldigt bra.
okej gandalf äger men det gör belgarion o rand också belgraion har ju profitian han kan snacka med om han behöver.men jag tror inte rand vinner endå han börjar ju må illa så fort han tar saidin
Jag tror fortfarande stenhårt på Moridin/Ishamael.
Ishamael vågar stå öga mot öga med LTT i prologen i första boken.
Ishamael gör då LTT fri från sitt vansinne, gör alltså LTT helt frisk. Alltså borde Isha vara ugnefär lika mäktig som LTT, inte starkare men inte heller svagare i någon stor bemärkelse.
Vad tror ni om Lord Voldemort aka Tom Riddle.
Angående Starwars.
- - - Spoiler varning för de som inte sett Star Wars Episode III - Return of The Sith - - -
Yoda får ju spö av The Emperor Lord/Darth Sidius. Alltså vinner Sidius Starwars kampen...
påstår ni att Voldermort skulle ha en chance mot dom andra han får ju ständigt spö av en pojke första gången när bara pojken var en baby, till och med jag är mäktig nog att döda en baby och jag har inte mer magi i mig än en gråsten, fast att kunna och göra är två skilda saker, tro inte att jag går runt och döda bebisar nu
jag skulle nog endå sattsa mest på Rand al thor fast han nu mår illa varje gång han tar saidin.....också kan han ju använda den där ter angrelen som gör så han blir i förbindelse med den starkaste sa´angrelen(rätta mig på stavningen om ni vill längesen jag läste böckerna)
Är rätt säker på att LTT inte kan känna om Moridin använder Den Sanna kraften. Eftersom ingen av de andra Förlorade kan känna om någon använder det så borde inte heller LTT kunna känna det.
men kolla världens öga vad var det var det den sanna kraften? läser om böckerna är på tomans huvud tror jag det stavas men nån hade typ tagit världens öga vad gör den
holler på o läser om hela serien er på tornets fall men asso i skuggan växer så kan man läsa om när Rand begav sig till rhuidean och då får han se typ bakot i tiden där snackar de om nån som hade hitta den här sanna kraften(RAND BORDE KUNNA LÄRA SIG DEN DÅ ALLTSÅ)
den sanna kraften är väl iof inte smittad men den är farlig på annat sätt har jag för mig. Det är den som moridin använder och som gör att han får de här "fläckarna" i ögonen om jag inte minns fel...
Rand kan lära sig att använda den sanna kraften om han böjer knä för den Svarte i Shayol Ghul. Annars kan han glömma det. För att använda den sanna kraften måste man få den Svartes tillåtelse.
Hmm... vad är Wishlist? undra hur jag fick till det, något jag måste ta reda på om inte ni vet.
Man måste som sagt ha den Svartes tillåtelse för att kunna använda den Sanna kraften. Det var Beidomon och Mierin som borrade hålet till Den Svarte och Den Sanna Kraften. Rand ser Beidomon och Mierin borra hålet i Rhuidean.
Jag är inte ens säker på att alla förlorade fortfarande kan använda Den Sanna Kraften eftersom att Moridin nu blivit Nae'blis.
Rand borde alltså vara tvungen att själv bli Nae'blis istället för Moridin för att kunna använda Den Sanna Kraften.
En fråga till dig, Sang-drax.
Såg att du skapat en post där det står "Eng: Knife of Dreams..." Har du kommit över boken redan, eller är det nånting från prologen till Knife of Dreams? Törs man gå in och läsa där?
Raistlin är en av huvudperonerna från böckerna av Margaret Weis och Tracy Hickman, första serien han är med i är Darklanskrönikan 5 böcker, nästa är Draklanslegenderna också 5 böcker, dom böckerna har allt som en bra fantasy ska ha Alver,Drakar,Riddare, monster och magiska vapen, den är naturligtvis inte lika bra som sagan om drakens återkomst
Raistlin och Rand är väl de som är mest lika. Det vill säga båda är i psykisk obalans, fast själv tycker jag att Raistlin är mycket grymmare. Han går inte omkring och gnäller så mycket som Rand gör. Fast det är klart, Raistlin tänker bara på sig själv medan Rand tänker alldeles för mycket på andra. Rand verkar tro att ingen förutom han är kapabel att ta hand om sig själv!
Böckerna om Raistlin. Det finns även en serie på tre böcker (svenska) som kallas Draksommar där Raistlin är mer som en biperson och sedan finna också en nyutgiven serie Den fallna solens drakar: Jag vet inte än om Raistlin är med så mycket men serien utspelar sig åtminstone i hans värld.
Spjuthök kunde inte använda magi... eller, han tog ju hjälp av den där rosen, behlliom eller nåt sånt hette den..
Favoritmagiker?
Jag kommer inte ihåg om han var nån magiger, och han är inte med i listan, men jag gillar Nakor i Feists böcker väldigt mycket. Serien: Ormkrigskrönikan
Spjuthök kunde visst magi han var en av dom främsta kyrkoriddarna inom detta område. Men det va inte så mycket o hänga i granen mot dom riktiga magikerna e en annan sak.
En fara med att använda "Den sanna kraften" är att man varje gång måste göra en stor uppofring som blir större varje gång (det tror jag åtminstånde).
Jag skulle åckso vilja påstå att Nevyn (böckerna om det magiska landet Deverry) skulle ge de andra en riktig utmaning, även om jag är osäker på att han skulle vinna.
du har rätt vi har inte tagit upp många kvinnliga magiker. tyvär finns det inte många kvinliga huvudperssoner alltså böcker som en kvinna är den främsta bland huvudpersonerna, Aurian i en magikers saga, sen hade polgara 2 egna böcker, sen har vi Paksenarrion i Moons böcker fast hon är mer en healande riddare, om man inte räknar vilka kvinnor som har egna böcker utan är med andras böcker så har vi tjejerna i drakens återkomst böcker som ett bra exempel på mäktiga magiker