En sak ja funderar på är när Cadsuane och Verin kommer till Bortre Madding med sitt följe och tittar på den där grejen som gör så ingen kan leda Kraften. Men vad ja inte fattar är när Verin plötsligt säger att en man leder Kraften och ter'angrealen drar igång o visar ut en punkt på nån karta o grejer... trodde inte man kunde leda kraften där... har ja missat nånting?
This message has been edited by magnusson_005 on Nov 3, 2005 2:31 PM
Nej, man kan inte leda kraften i Far Madding, men Nynaeve och Cadsuane gjorde det ändå genom att använda vad de kallar brunnar. Det är en slags behållare för Saidar kan man säga. Det får bara plats en liten mängd Saidar i dessa.
Tllfället du nämner när verin säger att en man leder kraften har du nog missuppfattat lite. Kraften som leddes då var strax utanför Far Madding, och om jag inte minns helt galet så var det Jahar Narishma som Färdades.
En man som står utanför staden leder kraften. Kan han då med kraften påverka någonting som är innanför staden.
Om han kan det, så borde det ju gå att färdas in i staden.
Och eftersom att Nynaeve använder en brun med Saidar i och påverkar innuti staden, så tror jag det går.
Eftersom att det går så borde alltså Jahar kunnat färdas in i staden. eller?
Har inte en aning om hur det fungerar, men jag gissar mig till att ter'angrealen skapar en sköld, en barriär mellan den som ska använda kraften och själva Urkällan. Att ter'angrealen skapar en glob över staden som skärmar av den som ska använda kraften likväl som den stoppar Saidin- och Saidarflöden att komma in och ut. Eller snarare en sfär runt staden, så det även skyddar från Saidin och Saidar underifrån.
Jag gissar också att en brunn fungerar som en alternativ urkälla. Man laddar den utanför staden, tar med sig den in under Globen, eller in i Sfären, och drar kraft från brunnen istället för Urkällan.
När det gäller att färdas vet jag inte hur man ska tänka riktigt. När män färdas så tar de två punkter, trycker ihop dem, och borrar sig igenom på nåt sätt. Antar att borrandet kräver Saidin, och att skölden då i så fall stoppar Saidinflöden från att genomföra borrandet. Men jag låter det vara osagt.
Edit:
Var länge sen jag läste Vinter's Heart, kommer inte ihåg åt vilket håll ter'angrealen pekade. Det var säkert Jahar som höll på, men jag vill bara nämna Dråparens "arbetsgivare". Dråparens "arbetsgivare" lämnade Dråparen i TAR. Han skapade en öppning och klev ut ur TAR, in i en skog, lite snötäckt.
Kan det ha varit Dråparens "arbetsgivare" som ter'angrealen upptäckte?
This message has been edited by Taim on Nov 4, 2005 7:28 PM
Jag tror inte att "skölden" runt Bortre Madding fungerar som en avskärming, tror det är mer likt en steddnig. För om det fungerade som en avskärming borde inte brunnar kunna användas.
Men nu kan ju brunnar användas, och de kan påverka saker i staden. Om jag står utanför skölden och använder kraften för att elda lite innanför skölden så fungerar de väl, eller?
Om det fungerar borde ju även portöppningar in i staden fungera.
Far Maddings skydd är tänkt att fungera som en stedding säger en Aes Sedai när de är på väg dit i WH. Jag minns inte vilken det var som sade det.
Men hon säger att i alla fall den mest användbara delen av en stedding har kopierats, nämligen den att man inte kan leda kraften där inne eller påverka något inuti genom att stå utanför och leda.
Så det skall alltså inte gå att stå utanför och färdas in i Far Madding.
Vad gäller dråparen så tror jag han har andra förmågor, som till exempel förmågan att kunna skutta mellan TAR och den vakna världen. Han använder inte kraften när han gör detta. Men eftrsom han kan ta sig in i TAR kroppsligen så kan man säga att han kan färdas på sätt och vis, dock ej med kraftens hjälp.
Tack, då vet jag lite mer om ter'angrealen i Borte Madding (=kopierad stedding).
"Men hon (Aes Sedaien) säger att i alla fall den mest användbara delen av en stedding har kopierats, nämligen den att man inte kan leda kraften där inne eller påverka något inuti genom att stå utanför och leda."
Men Aes Sedaier kan också tolka fel, tro att det är på ett visst sätt, vara övertygade att det är sant.
För det måste väl vara möjligt att leda där inne, annars skulle inte brunnarna fungera. Men om det andra är rätt verkar ter'angrealen stoppa flöden utifrån och in (och naturligtvis inifrån och ut). Och eftersom Cadsuane och Nynaeve lämnar staden för att fylla på brunnarna så verkar det vara sant. Och eftersom Jahar har lämnat staden för att färdas verkar det ännu mer sant att ter'angrealen stoppar flöden från att tränga igenom.
Alltså tror jag också att det INTE går att färdas in eller ut i Bortre Madding, men att det däremot går att leda kraften i Bortre Madding.
Vad gäller Dråparen, så tänkte jag mer på hans arbetsgivare. Jag menade att arbetsgivaren lämnade Dråparen, arbetsgivaren skapade en öppning mot en snötäckt skog och klev ut, om jag inte minns på tok fel. Det var då jag tänkte att det kanske var en av de manliga Förlorade som gav Dråparen order att döda Rand i Bortre Madding, och klev ut i skogen strax utanför Bortre Madding (vilket gav utslag på ter'angrealen, varpå någon nämnde Jahar, eller hur det nu var?).
Men det kan ju varit Jahar också, men det låter för enkelt på nåt sätt. En liten mörk av Jordan? Bara en känsla.
Men å andra sidan kan den enklaste lösningen vara den sanna.
Vet inte hur en stedding kommer till, tror att, den bara finns där och alltid har funnits där.
Står såhär om Dråparens arbetsgivare när han ger sig av
"´"Som ni befaller", svarade Luc och bugade, men mannen var redan i färd med att göra en portöppning, ett hål som öppnades mot en snötäckt skogsglänta. Han var borta innan Luc hunnit räta på sig."
Han verkar göra en portöppning från Bortre Madding TAR till den istäckta skogsgläntan. Alltså kan mannen bruka Saidin i TAR's version av Bortre Madding.
Vem var det som Luc försökte döda, jag har alltid trott att det varit Rand och Min. Det står såhär om det
"Det var verkligen synd. Han hade sett fram emot att döda sin systerson och dennes slinka. Men om det fanns tid att fördriva var jakt alltid en trevlig förströelse. Han blev Isam. Isam tyckte ännu mer om att döda vargar än Luc."
Har för mig att Luc är Rands morbror men inte säker. Om så är fallet är det ju Rand som Luc försöker döda.
Vi har ingen anledning att tro att det inte går att Färdas i Far Madding. Allt annat verkar ju gå att göra med kraften där inne, så varför skulle det inte gå att Färdas? Har man bara en tillräckligt stark brunn ser jag inga problem med att Färdas därifrån, men komplikationer skulle kunna tänkas uppstå om man vill Färdas dit.
Utifrån kan man inte påverka någonting inuti kupolen med kraften. Verkar vara någons sorts sköld. Tror den funkar åt båda håll. Annars fungerar den väll som en katod/anod eller vad de heter som likriktar ström.
Ingen har försökt att påverka saker utanför skölden innifrån men du kan mycket väl ha rätt Sang-Drax, även om jag anser att det nog inte går.
Jag tror att han kan färdas därifrån eftersom att han är i TAR.
Isam är Lans kusin, Luc är Rands morbror. Alltså borde det vara Rand som försöker dödas eftersom att det är en systerson som ska mördas.