Bara undrar en sak. Det är ju inte meningen att man ska kunna Leda i en Stedding. Men när Rand kommer med Ingtars sällskap i Tomans Huvud, till Stedding Tsofu så får de träffa en ogier som blivit drabbad av den Svarta vinden i Vägarna. En av de Äldre ber då Verin Sedai att lägga sina händer på ogiern. Verin säger då att ogiern är alldeles tom, bara ett skal osv... För att hon skulle ha känt det måste hon ju ha mönstrat ogiern. Men det är ju inte menigen att man ska kunna leda i en Stedding.
Någon som vet hur det hänger ihop?
var någonstans läste du det, den svenska eller engelska boken för det kan vara ett översättings fel att den svenska översättaren tog en genväg eller så var det för krånligt att skriva att dom gick ur steddingen utan var en självklarhet att dom måste ha gjort det
Det står i den svenska boken. Det står att Verin, Rand, Mat, Perrin och Ingtar, kanske Hurin oxå går in till de Äldste i deras sal. Sen står följande:
"Vägarnas faror kan man inte möta med svärd, de är inte som Aielmän eller trollocker. Jag måste tala om för er att det ni riskerar om ni träder in där inte bara är att dö eller bli vansinniga, utan också att förlora era själar."
"Vi har sett Machin Shin", sade Rand, och Mat och Perrin instämde. Däremot lyckades de inte låta som denna erfarenhet var något som de gärna upprepade.
"För hit Trayal", befallde Alar. Juin, som dittills hade stått kvar vid dörren, bugade sig och gick. "Det räcker inte att höra vad som kan hända", sade hon till Verin. "Ni måste se det själva, känna det i era hjärtan."
En besvärad tystnad rådde tills Juin återvände, och än mer besvärad blev den när han följdes av två ogierkvinnor som ledde en mörkhårig, medelålders ogier mellan sig. Han stappalade fram som om han inte riktigt visste hur hans ben fungerade. Ansiktet var slappt, uttryckslöst, och de stora ögonen var tomma på allt liv. Han stirrade inte, tittade inte, tycktes överhuvudtaget inte se. En av kvinnorna torkade varsamt bort lite saliv ur mungipan på honom. De tog honom i armarna för att han skulle stanna. Hans ena fot rörde sig framåt, tvekade, och satte ned den med en duns. Han verkade lika tillfreds med att stå still som med att gå, eller i varje fall liknöjd.
"Trayal var en av sista bland oss som gav sig in bland Vägarna", sade Alar med mjuk röst. "När han kom ut var han sådan som ni ser honom nu. Skulle du vilja röra vid honom Verin?"
Verin gav henne en lång blick, sedan reste hon sig och gick fram till Trayal. Han rörde sig inte när hon lade händerna på hans breda bringa; inte ens med en blinkning visade han att han kände hennes beröring. Verin ryckte undan händerna med en väsande flämtning och stirrade upp mot honom. Sedan snodde hon runt mot de äldste. "Han är... tom. Kroppen lever, men det finns ingenting inuti. Ingenting"....
Sen pratar dom om Valeres Horn, Ta´veren och lite om Loial. Sen fortsätter det som följer:
Loial kom hastigt på fötter när de kom ut ur kullen. (de äldstes håla!)
Ingenstans ryms det att de gått ut ur kullen, eftersom Loial reagerade så och de boerdrar att föra in Trayal och då lägger Verin sina händer på Trayal. Det måste ju betyda att hon mönstrat honom med Kraften. Eller? Står det annorlunda i den engelska boken?
Det står i den svenska boken. Det står att Verin, Rand, Mat, Perrin och Ingtar, kanske Hurin oxå går in till de Äldste i deras sal. Sen står följande:
"Vägarnas faror kan man inte möta med svärd, de är inte som Aielmän eller trollocker. Jag måste tala om för er att det ni riskerar om ni träder in där inte bara är att dö eller bli vansinniga, utan också att förlora era själar."
"Vi har sett Machin Shin", sade Rand, och Mat och Perrin instämde. Däremot lyckades de inte låta som denna erfarenhet var något som de gärna upprepade.
"För hit Trayal", befallde Alar. Juin, som dittills hade stått kvar vid dörren, bugade sig och gick. "Det räcker inte att höra vad som kan hända", sade hon till Verin. "Ni måste se det själva, känna det i era hjärtan."
En besvärad tystnad rådde tills Juin återvände, och än mer besvärad blev den när han följdes av två ogierkvinnor som ledde en mörkhårig, medelålders ogier mellan sig. Han stappalade fram som om han inte riktigt visste hur hans ben fungerade. Ansiktet var slappt, uttryckslöst, och de stora ögonen var tomma på allt liv. Han stirrade inte, tittade inte, tycktes överhuvudtaget inte se. En av kvinnorna torkade varsamt bort lite saliv ur mungipan på honom. De tog honom i armarna för att han skulle stanna. Hans ena fot rörde sig framåt, tvekade, och satte ned den med en duns. Han verkade lika tillfreds med att stå still som med att gå, eller i varje fall liknöjd.
"Trayal var en av sista bland oss som gav sig in bland Vägarna", sade Alar med mjuk röst. "När han kom ut var han sådan som ni ser honom nu. Skulle du vilja röra vid honom Verin?"
Verin gav henne en lång blick, sedan reste hon sig och gick fram till Trayal. Han rörde sig inte när hon lade händerna på hans breda bringa; inte ens med en blinkning visade han att han kände hennes beröring. Verin ryckte undan händerna med en väsande flämtning och stirrade upp mot honom. Sedan snodde hon runt mot de äldste. "Han är... tom. Kroppen lever, men det finns ingenting inuti. Ingenting"....
Sen pratar dom om Valeres Horn, Ta´veren och lite om Loial. Sen fortsätter det som följer:
Loial kom hastigt på fötter när de kom ut ur kullen. (de äldstes håla!)
Ingenstans ryms det att de gått ut ur kullen, eftersom Loial reagerade så och de boerdrar att föra in Trayal och då lägger Verin sina händer på Trayal. Det måste ju betyda att hon mönstrat honom med Kraften. Eller? Står det annorlunda i den engelska boken?
Det där har diskuterats på någon engelsk sida förut.
Jag läste att det hade något att göra med att Verin var en s.k. Ljusvän, och att det är därför som hon kan det.
Men sedan bestämde sig tydligen Jordan för att det inte skulle finnas några s.k. ljusvänner efter den där incidenten.
Detta är bara vad jag läst någonstans så jag vet inte om det stämmer.
Har också läst någonstans om det här. Där diskuterade de sig fram till att man troligtvis inte behöver använda kraften för att märka att någon är tom.
"Verin reste sig och gick fram till Trayal. Han rörde sig inte när hon lade händerna på hans breda bringa"
Ett ev. tecken på att han är tom inuti.
"Inte ens med en blinkning visade han att han kände hennes beröring."
Ytterligare ett litet tecken på tomhet.
Och eftersom Verin sätt honom ledas in, och sett honom helt borta, så lägger hon säkert ihop ett och annat och kommer fram till att han måste vara tom.
Men en annan lösning skulle kunna vara en brunn, en alternativ urkälla. Vem vet vad Verin har för ter'angrealer? Om Verin har en brunn skulle hon ev. kunna använda Saidar för att mönstra Trayal (se posten om Bortre Madding).
Ja, snarare så att hon skulle ha en liten brunn som hon kunde avnända vid det tillfället.
För det verkar lite knasigt att hon skulle komma på det med sluledningsförmåga eftersom hon blir så förskräckt efter att hon lagt händerna på honom. Och de äldste bad ju henne göra det, hur skulle de kunna veta om hon hade en liten ter´angreal eller så. Aes Sedaier är ändå Aes Sedaier, de skyltar inte med vad de har i fickorna. Speciellt inte när det kommer till angrealer av alla de slag....
Vad är det med att vara ljusvän? Skulle en ljusvän kunna leda i en Stedding?
En möjlig förklaring att Verin skulle kunna leda kraften i en Steding är att hon kan använda the true power...Jag vet att det är skrivet att "endast" den svarte kan utdela denna förmåga, men varför skulle inte skaparen kunna "dela ut" samma förmåga till någon utvald ljusvän...??
Verins "första" förskräckelse kan vara att hon var orolig att avslöja sig, men snabbt insåg hon väl att varken kvinnliga eller manliga Aes Sedaier kan känna när någon använder denna kraft...
Jag tycker också det vore konstigt att när RJ skapade denna kraft att den endast skulle vara avsedd för den mörka sidan...
aha!!!
Så skulle det ju kunna vara... Tyrvärr är det ju så att jag endast har läst de svenska böckerna. och där är delningen på the true power och the one power inte märkbar. Jag har frågat mig till det på sådana här ställen. Så som det står i de svenska böckerna står det snarare skrivet att han tar bort smittan. Översättningen är dålig på det sättet.
Vågar man i dessa resonemang med de olika powerna undra om det kanske är så att Verin skulle kunna vara mörkvän. Jag tror inte det själv, men skulle de spekulationerna kunna finnas???? Låter högst otroligt i mina egna öron.
Enda problemet med att Skaparen skulle dela ut "true power" är att Skaparen inte lägger sig i vad som händer i världen. Han är bara en "åskådare".
Edit:
Det står inte direkt skrivet i de första engelska böckerna att någon använder True Power istället för the One Power (Saidin/Saidar). Därför finns det heller ingen översättning på True Power.
Däremot nämns det att en viss person följer en annan kraft, eller nåt i den stilen.
I senare böcker står det dock tydligt att någon använder True Power (och det är då översatt till den Sanna kraften har jag för mig).
This message has been edited by Taim on Nov 6, 2005 6:16 PM
Skaparens Krafter är Saidin/Saidar. Och de kan användas av alla som har förmågan att lära sig eller har en medfödd förmåga.
Tror den kallas The One Power på engelska. Den kraften kan inte användas i steddingar om man inte har en brunn.
Sedan finns den Svartes Kraft eller True Power. Den kan bara användas av de som fått tillåtelse av den svarte att använda den, man blir galen av den och man dör efter ett tag om man anvädner den för mycket.
Det finns en till "ond" kraft, kraften från Shadar Logoth. Fain använder denna kraft för att göra vissa saker, tror han kan göra illusioner och typ döda någon eller tortera någon.
Varför jag tror att Saidin/Saidar är Skaparens kraft är att man lever längre om man använder den mycket, ganska tvärtemot vad som händer om man använder den Svartes Kraft. Dessutom fungerar krafterna bättre om de används tillsammans, detta tyder på att de är "goda" krafter.
De två onda krafterna fungerar inte alls ihop, de fungerar bäst var för sig. Detta ser vi bevis på i Rands sår, de bultar helt i otackt, som om de försökte motverka varandra. Dessutom användes Fains onda kraft för att ta bort Den svartes kraft i Aridhol.
Det Verin gjorde i steddningen var troligen att använda en Brunn, annars måste hon har några "special" krafter.
Tror att det står om Ljusvänner och Verin i steddningen på http://www.wotmania.com eller på http://linuxmafia.com/jordan/0_admin/0.01_intro.html
vet inte hur jag gör länkar om de inte blev länkar nu direkt.
Tack Mats och Anynomous för era synpunkter. Det troliga är väl att Verin ansvände en brunn, men det är långt ifrån alltid att det mest sannolika är det sanna i RJ värld...
En annan detalj är att Verin gjorde något stort "misstag" för 70 år sedan i Bortre Madding, jag tvivlar lite på att det var fråga om att "olagligt" använda en brunn i staden...detta hände väl några gånger i nån av böckerna utan att skapa stora rubriker...
En ide kunde vara att hon istället använde the true power...men jag vet inte med säkerhet om Terangeralen där har samma effekt på exempelvis den sanna kraften och Padan Fains kraft...??
Om vi utgår ifrån att den sanna kraften bryter ned och slutligen dödar den som använder den så kan vi utgå från att Verin inte har (har lärt sig) denna kraft...Vi vet att hon är lite vismig, men det är ju dem flesta bruna..
Dock har Verin ganska säkert mer kunskap än någon annan levande varelse i serien. Framförallt allt verkar hon ha kunskap om sagornas ålder vilket är mycket mysko...
Ett scenario kan vara att hon själv lärt sig bruka denna kraft samt lärt sig ett motmedel mot dess negativa konsekvenser. Hon kan alternativt ha tillgång till någon terangeral som skyddar henne mot dessa konsekvenser
Att skaparen är en ren åskådare är en sanning med modifikation, han har väl skapat väven och medel att den skall bestå för nya tidsåldrar.??
..att ljusvänner också poppar fram (kanske slumpmässigt) är troligt tycker jag...
vad kul! Har inte tänkt så mycket på detta innan.. många vettiga argument.. Men, det där med Fains kraft? Är det inte rent vansinnigt hat som var den 'onda' kraften i Aridhol/Shadar Logoth?
Verin kan inte använda True power om hon inte är en av de utvalda/förlroade vilket jag inte tror att hon är.
Mordeth kom till Aridhol och tog över styret där. Alla blev jätte misstänksamma mot varandra och tillsist förgjorde staden sig själv, det är riktigt.
Fain kan ju göra saker som ingen vanlig människa kan göra, och vi vet att han inte kan använda Saidin/Saidar/True power, alltså borde det finnas en till kraft som Fain kan använda. Denna kraft kommer säkerligen ifrån Aridhol eftersom att Fain numera är hälften Mordeth hälften Fain.
Ishamael har försökt få död på Fain vilket styrker att han inte kan använda True power.
Apropå Fain och Aridhol. Läste alldeles nyligen Drakens flykt. När Moiraine besöker sina avdankade vänner som har dragit sig tillbaka från tornet säger en av dem att hatet i Aridhol är utvecklat från att invånarna där hatade den Svarte och ville förgöra honom. Hatet åt tyvärr upp staden. Det är därför inte ens trollocker och myrddraaler vill gå in där. Så den mörka "kraften" där har inte med den Svarte att göra, och inget med ljuset heller för den delen.
Vad menas med att vara ljusvän. Jag trodde alla som inte var mörkvänner var det. Måste man vara utnämnd av Skaparen för att få kalla sig ljusvän?? Ännu en miss i översättingen eller är det jag som inte är vaken när jag läser?!
Du har inte missat något angående Ljusvänner. Det står inte med i de svenska böckerna och inte i de engelska böckerna heller vad jag vet. Det är något som jag läste på www.wotmania Robert Jordan hade visst någongång sagt någonting om ljusvänner och Verin och sådär.
de finns faktiskt bra översättningar på svenska
ja har läst både på svenska å engelska
och på svenska kallas "the one power" helt enkelt för "kraften"
medan "the true power" kallas "den sanna kraften" skilnaden är förklarad lika bra i båda versionerna!
Dröjer det länge innan det nämns i böckerna på svenska? Jag är på 10:de boken och kan inte påminna mig att jag läst något om den sanna kraften än...
Det är evigheter sedan jag läste serien så jag kommer inte ihåg.
Kan det inte vara så (hata mig inte om jag har fel) att Verin är supergammal, typ AOL gammal? Ingen i TarValon har lagt märke till det då man inte talar om ålder. Kanske kan det vara därför hon kan ljuga, "Moiraine skickade mig", och därför hon vet så mycket om allt möjligt men speciellt om AOL? Vad säger ni?
Hämtar man inte Kraften (One Power) ur Hjulet, eller rättare sagt kraften som driver Hjulet)?
Är det verkligen lika med Skaparens egna kraft, trots att han skapade Hjulet?
Han skapar väl bara världar och drar vidare sen och låter dom sköta sig själv, med en "hjälpfunktion" i Draken mot den Svarte?
Någon skrev att Verin är väldigt tankspridd, men hon bara spelar tankspridd för att verka ofarlig(eller något i den stilen). Det framkommer i någon gång när hon är med Cadsuane(stavning?) som säger, eller tänker, att även om ingen annan kan genomskåda det så kan hon.
Det kan också vara så att det berodde på att det var Machin Shin som hadde gjort honom så som gjorde att Verin kunde känna att han var tom.
Fain har ju också blivit "berörd" av Machin Shin, vilket är ännu en anledning till att han är så ond.
Detta är ju faktiskt bara den andra boken på engelska och jag tror inte att Jordan kanske hade funderat ut allt.
Jag har tyvärr inter läst de första 5 böckerna eller nåt på engelska, så saker kankse försvann i översättningen, men jag har för mig att tex flöden o såna saker inte nämns förrän i tidigas Tomans huvud. I första boken pratas det om "skyddande runor" tror jag och nånstans säger Min nåt om "gå och läs en besvärjelse" eller nåt till Moiraine.
När de är i Shadar Logoth så använder Moiraine runor för att skydda dem mot onskan som finns där. Jag tror att hon även nämner att hon kan använda runor för att skydda dem från Trollockerna och Myrdraalerna som jagar dem.