Chapter 3, At the Gardens:
Vad tror ni det står 11 stolar för vid de Förlorades möte?
Av de 13 är ju Be'lal och Rahvin borta helt (lanseld)
Asmodean och Sammael är döda, och Osan'gar är väl också död? Det blir 8 stolar kvar (Moridin, Lanfear, Moghedien - Demandred, Semirhage, Mesaana - Graendal, Aran'gar).
3 extra stolar i alla fall.
Aginor/Osan'gar?
Kan en stolarna vara ämnad för Aginor/Osan'gar? Kan han ha överlevt vid Shadar Logoth? Han har ju missat tidigare möten, så det verkar inte som det. Kan han ha blivit återupplivad av den Svarte igen?
Den Svarte har ju inte allt för många trogna tjänare av Förlorade-klass att välja bland.
Sammael?
Är Sammael tillbaka, återupplivad av den Svarte, eller är det någon som "spelar" Sammael för att skicka iväg hundratals Myrddraaler och flera tusen Trollocker in i Vägarna?
Som Moridin sa, endast en av de Förlorade kan ge order åt Myrddraaler.
Moridin är Nae'blis och borde väl veta om om den Svarte återupplivat Sammael, och som Demandred sa, Sammael skulle inte kunna hålla sig gömd, han vill alltid stå i fokus.
Eller är en av de tre extra stolarna för Sammael pånyttfödd?
Epilogue: The old saying
Verkar som om Taim kanske kan ha avancerat och blivit en av de Förlorade. Annars verkar det helt klart att han arbetar åt Moridin i alla fall. Moridins färger är ju svart och rött.
Och "the old saying - let the Lord of Chaos rule". Den Svartes order till de Förlorade i LoC.
Kan den andra stolen vara "reserverad" för en nyblivande Förlorad, Mazrim Taim?
Alviarhin:
Alviarhin? Kan en stol vara ämnad för henne, när hon kommit till sans?
Vad tror ni om det här mötet? Vad ska man läsa in av allt det mystiska som dök upp?
Elva stolar, "Sammael resurfaced" etc.
Edit: Stavning
This message has been edited by Taim on Nov 10, 2005 8:09 PM
Re: De Förlorade (OBS! Mycket Knife of Dreams-spoilers)
November 11 2005, 11:35 PM
Jag uppfattade det som om Aram blev skjuten av Shaido-Aiel, vilket i sin tur räddade Perrin från att bli nedhuggen.
Men jag har bara läst en gång, och så är det på engelska också, så jag kan ha missuppfattat situationen.
November 21 2005, 7:31 PM
Taim e en svår nött att knäcka han är ju uppenbarligen mörkvänn det tror jag att vi alla kan enas om...
Tror att det kan vara så att när han blev fritagen från Aes sedairena så var det väl med hjälp från BA? Tror ni det finns ngn chans att dom skaffa fram tretton systrar o tretton myrdraler och "gjorde" honom ond lr va han ond redan från början? verkar ju dumt om han va ond från början och trodde att han va Draken.
För alla vet ju att Draken va den som låste in den svarte med hjälp förståss men poängen är att Draken ska ju va dom godas förkämpe lr hur man nu ska säga det...
Och sen verkar han ju inte stå mycket lägre än forsaken heller i och med att han får träna Asha'man utan att dom verkar lägga sig i så en av stolarna kan nog vara ämnad för han.
Jag tycker vi säger att Taim är mörkvän. Han kan väl inte vara mycket annat. För mycket pekar på att han tjänar den Svarte.
Mycket intressant det där med att han kan ha blivit omvänd mot sin vilja, men det är bättre att vända någon till den mörka sidan genom att få denne att göra det av egen vilja sägs det.
Jag kan tänka mig en av följande två scenarier. Antingen har Ishamael sökt upp Mazrim Taim i början av serien, och lurat Taim att tro att han är Draken (Taim sa till Rand i LoC att han trodde att han själv var Draken återfödd), och att sedan efter att Taim sett Rand i himlen och förstått att han blivit lurad, så har Ishamael eller någon annan använt, så som du nämnde, 13 svarta systrar och 13 myrddraaler för att vända Taim till den Svarte mot hans vilja.
Eller så har Ishamael sökt upp Mazrim Taim i början av serien och förklarat att Taim inte är Draken, men däremot erbjudit Taim att få en större makt en han skulle klara av att få på egen hand. Taim böjde knä för Ishamael i utbyte mot att få lära sig mer om kraften, få skydd mot smittan i Saidin så han lever längre, och kanske mot ett framtida löfte om att få bli en av de Förlorade om han sköter sig. Och att Taim räddades från systrarna för att helt enkelt släppas lös gien, redan omvänd.
Vad jag åtminstone tror är att Taim är Ishamael/Moridins man. Och jag tror att Moridin är beredd att ge Taim en belöning. Att utnämna honom till en av de Utvalda.
En annan intressant sak om Taim är Elayne PoV i WH tror jag. Hon nämner om att han är, hmmm, hittar inte ordet, men att en skugga syns runt omkring honom på nåt sätt. Jag tänkte redan då Forsaken, men jag tänkte kanske mer som att Taim var antingen Demandred eller Moridin.
Vi vet att han inte är Demandred (Jordan har sagt det) och det är inte troligt att Moridin är Taim. Men vem vet?
Edit:
Undrar hur en person som blivit omvänd mot sin vilja beter sig? Kan man läsa ut något på sättet som Taim beter sig på, om han är omvänd eller inte?
This message has been edited by Taim on Nov 24, 2005 8:16 PM
November 24 2005, 8:55 PM
Har aldrig fått ngn klarhet i hur personen är efter att blivit omvänd har funderat på detta och ahr tyvär inte kommit på något vettigt svar om detta dom måste ju nästan på något sätt ändra hela sinnet på personen för att en sådan grej ska kunna inträffa... dom pratar ju om det i 2 boken (eng) om jag inte minns fel när Egwene gör provet för antagen och jag tycker det verkar konstigt att nämna en sådan grej i serien om det inte används ngn gång.
Men jo han och Moridin har nog något ihop Ishe låg ju inte på latsidan när dom andra "sov" så det är nog mycket troligt att han har dragit i några strängar vid Taim.
Och sen tycker jag det e lite mysko med dom asha'maner han tränar privat så att säga för när han i slutet på bok 11 säger let the lord of chaos rule så börjar alla garva ska man ta det som ett tecken på att dom oxå kan va onda och om så är fallet så e det ju inte dåligt att hitta så många som kan bli asha'man och sedan oxå är onda....
November 30 2005, 5:25 PM
Håller med om att det verkar konstigt att han nämner det där med 13 myrddraaler och 13 svarta systrar och sen inte använder det.
Men kanske har han gjort det. Kanske Taim? Jag låter det vara osagt dock.
Jag tror de andra asha-manerna är mörkvänner också. Taim har letat upp de som han kan "specialträna" som det heter. Logain sa ju nåt sånt till Rand, att Taim har sin egna lilla krets som han ger speciallektioner till.
Jag tror Taim upptäcker ganska snabbt vilka som är lättpåverkade, och bearbetar dem. Det finns alltid folk som gör vad som helst för att få mer makt, och såna som känner sig orättvist behandlade och ser en ny chans att bli något.
Alla människor vill väl i grund och botten vara någon viktig och betydande person. En del vill det till vilket pris som helst.
Hmmm...
Undrar om Taim fått hjälp med att omvända hans asha'maner till den mörka sidan via 13+13 eller om de blivit mörkvänner av egen vilja?
Current Topic - De Förlorade (OBS! Mycket Knife of Dreams-spoilers)