Mat's Ashandarei. Hans stav som har en klinga i ena änden. Han fick den när han gick in genom en dörr i Rhuidean.
Finnland tror jag är en annan värld, fast inte en sådan annan värld som Rand & Loial & Hurin kommer till i början av serien. Tror mer lutar åt en annan dimension då.
I "De nio månarnas dotter" tänker Cyndane "Så han hade hittat en kvinna som kunde använda den andra nyckeln. Hon(Cyndane) hade varit villig att möta Mörkrets Furste - eller skaparen själv! - tillsammans med honom" Detta säger mig ganska tydligt att Cyndane är Lanfear.
Angående att hon blivit svagare i kraften. Första gången vi möter Cyndane är hon tillsammans med Moghedien, de två går för att fixa Greandal till Moridin tror jag. Greandal säger i varje fall att Cyndane inte är lika stark som Lanfear var.
I "De nio månarnas dotter" står det också att Cyndane är svagare än Lanfear. "Sedan kom kinnans motangrepp, och det blev ytterligare en chock. Hon var starkare än Cyndane hade varit innan fångenskapen hos aelfinn och eelfinn! Det var omöjligt, ingen kvinna
kunde vara starkare. Hon måste ha en Angreal". Detta tyder på också på att Cyndane är svagare än hon var som Lanfear.
Tror inte det heter Tower of Ghenji på svenska.
Tower of Ghenji vet vi inte mycket om. En del av det vi vet kommer från när Perrin kommer hem till Tufloden, när han då jagar dråparen i T'A'R kommer han till Tower of Ghenji. Det är Birgitte som hindrar Perrin från att gå närmare. Hon säger att det är ett farligt ställe. Hon säger något mer också som jag inte kommer ihåg.
Tror att Mat ser det när han tillsammas med Rand och Thom åker från Shadar Logoth ner till Vitabro med båten. Är dock inte säker på det.
Jag är inte ens säker på att det någonstans i böckerna stått att man genom att gå in i Tower of Ghenji kommer till Aelfinn och Eelfinns världar, men jag rätt säker på att det är på det viset.
Hoppas jag svarat på era frågor