Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Finnland

December 7 2005 at 5:17 PM
  (Login Balwer)

-
jag har alldrig rikigt fattat allt de där me finnland och skulle någon kunna förklara P.S ja har läst alla böcker

Respond to this message   
AuthorReply
Anonymous
(Login Johannes--)

Re: Finnland

December 7 2005, 8:05 PM 

Lite svårt att förklara eftersom att jag inte har riktig stenkoll på det, men ska försöka.

Finnland är Aelfinns och Eelfinns värld, världen där de bestämmaer. Den ena av dem upfyller önskningar (Mat's Ashandarei t.ex) den andra svarar på frågor (Att Mat måste gifta sig med de nio månarnas dotter t.ex) Moiraine och Lanfear kommer till Finnland genom dörren i Cairhien.

Finnland kan man också komma in i genom att gå in i Tower of Ghenji. Troligtvis kommer Mat och Thom och kanske några fler gå in i Tower of Ghenji och rädda Moiraine.
Lanfear kom därifrån och blev Cyndane, troligtvis dog hon där inne. Men Lanfear blev också av med lite av sin förmåga att använda Saidar där inne.

Julle
(Login Skwarski)

Finnland

December 7 2005, 9:02 PM 

jag har alltid tänkt mig Finnland som en annan dimension..

sicca
(Login sicca)

PAUS!!!!

December 7 2005, 9:58 PM 

Mat´s vaddå sa du?? Vad har jag missat? Och vem var det som Lanfear "förvandlade sig" till? Eller var det så att hon blev Lanfear där inne? Var eller när får man reda på att hon blev av med en del av sin förmåga där???

(Login Balwer)

Tower of Ghenji?

December 8 2005, 4:02 PM 

och vad är Tower of Ghenji då?

Anonymous
(Login Johannes--)

December 8 2005, 8:10 PM 

Mat's Ashandarei. Hans stav som har en klinga i ena änden. Han fick den när han gick in genom en dörr i Rhuidean.

Finnland tror jag är en annan värld, fast inte en sådan annan värld som Rand & Loial & Hurin kommer till i början av serien. Tror mer lutar åt en annan dimension då.

I "De nio månarnas dotter" tänker Cyndane "Så han hade hittat en kvinna som kunde använda den andra nyckeln. Hon(Cyndane) hade varit villig att möta Mörkrets Furste - eller skaparen själv! - tillsammans med honom" Detta säger mig ganska tydligt att Cyndane är Lanfear.
Angående att hon blivit svagare i kraften. Första gången vi möter Cyndane är hon tillsammans med Moghedien, de två går för att fixa Greandal till Moridin tror jag. Greandal säger i varje fall att Cyndane inte är lika stark som Lanfear var.
I "De nio månarnas dotter" står det också att Cyndane är svagare än Lanfear. "Sedan kom kinnans motangrepp, och det blev ytterligare en chock. Hon var starkare än Cyndane hade varit innan fångenskapen hos aelfinn och eelfinn! Det var omöjligt, ingen kvinna kunde vara starkare. Hon måste ha en Angreal". Detta tyder på också på att Cyndane är svagare än hon var som Lanfear.

Tror inte det heter Tower of Ghenji på svenska.
Tower of Ghenji vet vi inte mycket om. En del av det vi vet kommer från när Perrin kommer hem till Tufloden, när han då jagar dråparen i T'A'R kommer han till Tower of Ghenji. Det är Birgitte som hindrar Perrin från att gå närmare. Hon säger att det är ett farligt ställe. Hon säger något mer också som jag inte kommer ihåg.

Tror att Mat ser det när han tillsammas med Rand och Thom åker från Shadar Logoth ner till Vitabro med båten. Är dock inte säker på det.

Jag är inte ens säker på att det någonstans i böckerna stått att man genom att gå in i Tower of Ghenji kommer till Aelfinn och Eelfinns världar, men jag rätt säker på att det är på det viset.

Hoppas jag svarat på era frågor

Anonymous
(Login Balwer)

tack

December 8 2005, 9:09 PM 

Tacar de hjälpte till

william
(Login andaran)

December 8 2005, 10:07 PM 

e asso birggite sa att man kan fastna där för alltid o inte kunna kom ur drömvärlden

Sicca
(Login sicca)

December 13 2005, 9:54 AM 

Aha! Jag kom på det med Mat efter jag lagt upp det.
Det med Lanfear hade jag glömt. Är så längesedan jag läste den boken. Kommer till den snart igen. Första gången jag läste serien läste jag den bara rakt upp och ner. Visste inte att man skulle läsa mellan varenda rad! Var iofs inte så gammal heller! Får väl skylla på det! Tack för hjälpen!!

Men sen har jag en annan fråga? Kan Moiraine ha varit i dörrkarmen som hon hade med sig ut ur Rhudien (eller hur det nu stavas) fler gånger under resans gång ut ur det trefaldiga landet??

Anonymous
(Login Johannes--)

December 13 2005, 5:05 PM 

Mat går in i en liknande dörr i Tear. När han sedan försöker gå in i den igen tar det stopp, som att gå in i en stenvägg tror jag han uttrycker det.
Jag har för mig att Moiraine som kommer ut lite senare säger att det inte går att gå in igenom dörren 2 gånger.

Troligtvis gäller detta även för den dörren som Moiraine och Lanfear går igenom, men jag vet inte.

sicca
(Login sicca)

December 14 2005, 2:16 PM 

Att Moiraine sagt så visste jag, men hon har ju tendenser att kunna komma på utvägar och kryphål för de flesta saker!

Anonymous
(Login Johannes--)

December 14 2005, 11:55 PM 

Btw, Moiraine går ju in i en dörr när hon är i Rhuidean. Är inte säker, men det är möjligt att det är samma dörr. Och om det är samma dörr så går det att gå igenom den 2ggr och då har Moiraine varit inne i dörren förut 1 gång.

Sicca
(Login sicca)

December 15 2005, 7:30 PM 

Samma dörr är det väl inte, men det är en annan dörr till Finnland. Precis som Ghenjeis Torn (stavning..)är en port till Finnland. Men skulle det inte kunna vara så att man träffar Aelfinn i den ena och Eelfinn i den andra dörrkarmen. När Mat kom in dörren i Rhuidean så var ju allt lite anorlunda jämfört med de som fanns i Vita Tornet. Figurerna var ju lite annorlunda oxå... Eller minns jag helt fel??

Anonymous
(Login Johannes--)

December 15 2005, 11:13 PM 

Aelfinns och Eelfinns världe sitter nog ihop på något vis. För Cyndane säger att hon var fånga i Aelfinns och Eelfinns värld.

När Mat går igenom dörren i Tear kommer han till den ena av dem. Den som svarar på frågor.

När Mat går igenom dörren i Rhuidea kommer han till den andra, den som besvarar önskningar.

En av dem är Aelinn den andra Eelfinn
En av dem är Ormarna den andra Rävarna
En av dem svarar på frågor, den andra önskningar

Vet inte hur de ska pusslas ihop.

sicca
(Login sicca)

December 18 2005, 10:25 PM 

Vad jag menar är att det måste ju finnas fler portar till Finnland, eftersom det finns de ovannämnda måste det finnas fler, eller.... Inte för att jag vet vad det skulle ha med sammanhanget att göra!!! Men spåna får man väl göra?!

Anonymous
(Login Johannes--)

December 18 2005, 10:31 PM 

Ok. Jag trodde du menade hur de två världarna var sammanlänkade och sådär.

Jag tror med, precis som du, att det finns flera dörrar till finnland.
Men den lättaste vägen dit är nog via Tower of Ghenji

Moridin
(Login moridin1)

May 29 2006, 7:16 PM 

Tror att man bara kan gå in en gång i varje "dörr"

SÅ är ju avtalet..

Men tackvare att Lanfear brukade kraften.Bliv det något fel, så att dom kunde komma ditt.

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

May 30 2006, 8:03 PM 

När Moiraine var i Rhuidean gjick hon in i en av tre sammanlänkade ringar som visade olika varianter av framtiden, man kommer inte ihåg så mycket men lite granna, inte i enn av dörrarna.

Den andra dörrkarmen stod i Tear inte i Vita Tornet eller Cairhien.

Current Topic - Finnland  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement