Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Återfödd?

December 14 2005 at 2:20 PM
sicca  (Login sicca)

-
Sitter och ögnar igenom Tornets fall. När Perrin träffar Birgitte första gången i vargdrömmen, utanför Ghenjeis Torn (ev stavfel) så säger han att han känner igen henne! Kan det vara så att han är en återfödd hjälte? Iofs är det kanske solklart att han är det, men vilken. Han har ju tendenser som pekar på soldat. I en annan bok så ser han sig själv, oxå i vargdrömmen, med en prålig hjälm på huvudet och hör en röst inom sig som typ säger att han har burit den många gånger förut...

Respond to this message   
AuthorReply
Gabriel
(Login Gaabriel)

Re: Återfödd?

December 14 2005, 4:18 PM 

Perrin känner väl igen henne ifrån striden vid Falme, andra boken. När Mat blåser i Valeres Horn så dyker hon upp med Hökvinge och gänget. Nån utav Rand, Mat och Perrin känner igen henne har jag för mig..

Julle
(Login Skwarski)

ja

December 14 2005, 6:07 PM 

precis som Gabriel säger.

Sicca
(Login sicca)

December 15 2005, 7:24 PM 

Givetvis!!
Här trodde jag att jag kanske hade kommit på något. Men egentligen... Visst skulle han kunna vara någon som levt tidigare?? Precis som alla de andra!
Ta Nynaeve till exempel. Hon är så stark med kraften som ingen varit sedan sagorna, eller hur det var och hon har förmågor som varit glömda sedan sagorna. Och hon kan väva vissa vävar utan att ha sett dem innan.
Elayne har till exempel förmågan att göra ter´angrealer, inget som någon kunnat sedan sagorna. Egwene kan drömma.
Elayne har dessutom samma hårfärg som Ilyena, LT älskade! Kan hon ha något samband med henne???
Många spekulationer!!

(Login Johannes--)

December 15 2005, 11:23 PM 

I första bokens prolog säger Ishamael till LTT att LTT har dödat alla av sitt blod och alla han älskade och alla som älskade honom. Det är därför som han kallas Kinslayer, Frändebane.

LTT och Illyena har inga ättlingar.

Sedan så tror jag att det är rätt omöjligt att Elayne är Ilyena återfödd.

Nynaeve har väll bara kommit på hur man helar stillade/släckta personer.
Dessa två saker trodde ingen i AoL var möjlig.
Dessutom har Nynaeve haft Moghedien som lärare ett tag. Därifrån kommer andra av de grejer hon kan.

Ilyena kunde, så vitt jag vet, inte leda kraften. Alltså kan Elaynes kunskap om angrealer, ter'angrealer och sa'angrealer inte komma från Ilyena.
Vad jag vet, så vet inte Elayne om hur man gör Angrealer eller Sa'angrealer. Hon kan väll bara kopiera vanliga ter'angrealer så att de blir fler.
Jag tror inte att Elayne kan göra ter'angrealer som inte är kopierade. Dessutom har inte Elayen ngn röst i huvudet.

Egwene.
Egwene har kommit på hur man framställer Cuendillar. Hur hon kom på det vet jag inte. Men hon har ingen röst i huvudet som Rand har. Hon har torterat fram kunskap från Moghedien, jag tror inte att framställningen av Cuendillar var en sådan kunskap, men hon kanske lärde sig saker som gjorde att hon senare kunde räkna ut det.

Rand är den enda person som vi vet har någon annan i huvudet, LTT närmare bestämt. Rand har fått vissa av LTT's färdigheter, t.ex att teckna. Men han fick de kunskaperna långt efter att LTT först dök upp i hans huvud.

(Login Inzaneclown)

December 18 2005, 5:05 PM 

Sen har vi också det faktum att de få överlevande ättlingar till Manetherens folk är bosatta i Tufloden.

sicca
(Login sicca)

December 18 2005, 10:31 PM 

Det har du rätt i. Jag kommer inte ihåg om jag läst det någonstans, men hur var det med Elayne, Min och Aviendha. Hur kunde de tre kvinnorna, födda på så olika platser i världen vara så nära bundna till Rand och vad var syftet med det? Jag vet inte om jag läst det i böckerna eller i något diskussionsforum... Irriterande. Det är ju många som är bundna till honom. Men det var något speciellt med dem tre.

(Login Johannes--)

December 18 2005, 10:33 PM 

Min har haft en syn om att tre kvinnor ska älska Rand, hon själv, Elayne och Aviendha. Vet inte om det är det du mener, men det är en sak som länkar samman de med Rand.

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

December 21 2005, 7:50 AM 

Man måste inte höra en röst i huvudet för att vara någon återfödd hjälte, eller?

Anonymous
(Login Johannes--)

December 21 2005, 6:59 PM 

Kom på det senare, men orkade inte ändra.

När Birgitte blir återfödd, hävdar hon att hon inte kommer ihåg något från sina tidigare liv. Hon hör inga röster heller.
Så är det troligtvis med alla hjältar utom Draken, om nu han är en hjälte.

(Login Greve-Alakai)

Återfödd

December 27 2005, 5:59 PM 

Asså jag har alltid trott att han hör Ltts röst i skallen för att han håller på att bli galen, för han har ju inte hört den innan han började leda kraften, kanske inte är så, men det är vad jag har trott.....

sicca
(Login sicca)

Rands harem...

December 27 2005, 9:42 PM 

Nä det hade något att göra med att de var födda så spritt över världen och nåt annat, stör mig på att jag inte kommer på det. Ingen annan som hört eller läst något om det??? Det var något om att de kunde vara återfödda personer eller i alla fall det konstiga att två var födda med gnistan, förhållandevis starka och i alla fall några av dem har förmågor som inte funnits sedan sagornas ålder eller något i den stilen.

Alakai
(Login Greve-Alakai)

Röster...

January 3 2006, 4:43 PM 

Cadusane vet inte hur det stavas, men hon hävdar att om man hör röster i skallen så som rand gör, så är det början på galenskapen, och en Ashaman som hörde Cadusane säga det åt rand började gap skratta....så det är alltså en början på galenskapen, så jag tror med bestämdhet att han håller på och bli galen, och det här står i bok 15 eller om dte var 14 =)

Gabriel
(Login Gaabriel)

January 4 2006, 3:04 PM 

Man får veta svaret om rösterna i Rands huvud i senaste boken. Så det är inte mycket som är oklart längre vad gäller det..

(Login Kutso)

Rands röst i huvudet är inte bara inbillning

February 19 2006, 1:33 PM 

Många har speculerat i det här och på http://www.wotmania.com håller de flesta med om att de män som kan leda kraften hör röster efter ett tag beror på smittan på saidin som förmodligen "bryter ner" barriären i minnet av tidigare liv.
Att man tror detta är att Rand faktiskt har LÄRT sig saker av rösten Lews Therin i huvudet.
Detta pekar på att rösten Lews Therin i Rands huvud inte är en hörsel hallucination utan att han falktiskt finns i Rands huvud på riktigt, även ifall han är måttligt galen.

(Login Darkmore)

Lews Therin

February 20 2006, 2:02 PM 

jag tror att det var när i rand var i världens öga bok2 och fick krafter från den där brunnen med ren kraft, jag tror den ändrade på han för att han skulle bli mer draken varför annars ha den där, sen när han blev teleporterad till slaget där männen från grenslanden stred mot mörkrets arme, har för mig att rand inte var själv i sitt huvud då

Current Topic - Återfödd?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement