|
sanna kraften eller band fr�n den svarte/skaparenJanuary 3 2006 at 8:04 AM | Mandus (Login mandus) |
| - D� Rand d�dade Aginor eller Balthamel (minns inte vem det var han fick av dom) hade Agi eller Balt ett svart band bundet till sig. Rand hade ett vitt eller ljus tr�d bunden till sig. Anv�nde b�da TTP, Agi/Balt TTP som var fr�n den svarte och Rand fr�n skaparen? Eller var det bara det att Rand kunde se den svarta l�nken som var knuten till den svarte och Rands tr�d till den d�r g�len som han fick kraften fr�n d�? |
|
| Author | Reply |
Mats (Login Taim) | Re: sanna kraften eller band fr�n den svarte/skaparen | January 3 2006, 5:10 PM |
Rand "dödade" Aginor, den Gröna Mannen dödade Balthamel.
Hur Aginor dog kan man väl spekulera i, men jag tror att Aginor tog in mer av kraften än han klarade av och brann upp i kraftmätningen mot Rand.
Rand såg ett ljust band knutet till Aginor om jag inte minns fel, troligtvis för att Aginor "drack" den rena Saidin som fanns i Världens Öga. Jag tror inte varken Aginor eller Balthamel använde TP, med tanke på deras rädsla för att bli beroende av TP och att bieffekten av för mycket användande av TP leder till en hemsk död. Den enda av de Förlorade som inte räds TP är Ishamael, som också är beredd att betala priset.
Här är vad jag tror om de svarta banden:
I första engelska boken var det ett svart band (a black cord) som var knutet mellan Ishamael och den Svarte. Jag tror det var samma länk som för 3000 år sedan, då de Förlorade svor sig till den Svarte. Bandet hjälpte dem att få möjligheten att använda TP istället för OP. Inte för att skydda mot smittan i Saidin (då det inte behövdes för 3000 år sedan då Saidin var ren).
I senare böcker står det svarta band (black cords). Jag tror att det kan vara "uppdaterat" av den Svarte så att det då även skyddar mot smittan i Saidin från Urkällan.
Det är också därför jag tror att Aginor "drack" den rena Saidin istället för att ta från Urkällan med smittad Saidin, då han inte hade fått något "uppdaterat" svart band som skyddade mot smittan i Saidin.
Alltså, Aginor (och även Balthamel) använde nog ren Saidin från Världens Öga (ljust band), och Ishamael använde TP (svart band).
Asmodean använde i senare böcker smittad Saidin som filtrerades (svart band).
|
|
Sang-drax (Login Sangdrax) | Re: sanna kraften eller band fr�n den svarte/skaparen | January 4 2006, 1:25 AM |
<em>"Det är också därför jag tror att Aginor "drack" den rena Saidin istället för att ta från Urkällan med smittad Saidin, då han inte hade fått något "uppdaterat" svart band som skyddade mot smittan i Saidin."</em>
Detta förklarar precis vad som hände vid Världens Öga. Snyggt.
| |
|
|
|