Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Knife of Dreams - spoilers

January 5 2006 at 9:12 PM
Mats  (Login Taim)

-
Funderar på Rand och hans ögon fortfarande.

ACoS: Rands och Moridins lanseldstrålar korsade varandra och på ett eller annat sätt så har det blivit en länk mellan dem.
Rand har också blivit "sjuk", fått problem med ögonen, blivit yr, ser suddigt mm.
Rand använde OP och Moridin TP för att skjuta lanseld.

-------------------------
När Aginor skapade Trollocker så blandade han mänskligt blod med ondskan från den Svarte tror jag det stod någonstans. Eller om det var den Svartes smitta.

När Trollocker förökar sig så föds emellanåt en Myrddraal istället för en ny Trollock.

Jag funderar på om mänskligt blod mixas med TP blir det i normalfall en Trollock (med ögon), men om det mänskliga blodet kommer från en som hade anlag för OP-användande och det mixas med den Svartes ondska (TP) så kan det ibland bli en Myrddraal istället (inga ögon).
OP + TP = något kan hända med ögonen?

T = Trollockförälder med mänskligt blod utan anlag för OP
T(OP) = Trollockförälder med mänskligt blod med anlag för OP

T + T = Trollock
T + T(OP) = Trollock eller ibland Trollock(OP)
T(OP) + T = Trollock eller ibland Trollock(OP)
T(OP) + T(OP) = Myrddraal
-------------------------

Vad jag är ute efter är om OP+TP ger effekt på ögon/syn?
Kan det då vara OP+TP-lanseldarna som är roten till Rands problem med ögonen (för jag tycker fortfarande att Nynaeve borde kunna hela Rands ögon om det bara vore orsakat av Semirhages eldklot)?

This message has been edited by Taim on Jan 5, 2006 9:16 PM

Respond to this message   
AuthorReply
Ordeith
(Login ordeith)

Re: Knife of Dreams - spoilers

January 13 2006, 6:06 PM 

Tror också att på teorin angående Rand och Moridins lanselds möte kan vara orsaken till Rands problem med ögonen.
Inte helt hundra på det där med Myrdraal - utan ögon, trollock - med ögon. Tycker att det låter lite långsökt, även ifall det är en intressant teori.

Det kan inte bero på bara lanselds mötet? Lanseld är ju så kraftigt och farligt att ingen kan förmodligen säga vad som sker när ett lanselds möte inträffar.

Men vad tror du/ni om det här med att han ser Moridins ansikte ibland? Är det så enkelt som en slags länk som bildades efter mötet eller kan det ha någon annan förklaring?
T.ex. en slags "Tarmon´Gaidon effekt". Att det bildats en länk mellan dom eftersom dom skall mötas i en duell under Tarmon´Gaidon med Moridin som Den Svartes "proxy" (kommer inte på ett bra ord på sv).

Det här var bara jag som skjuter ifrån höften. Ni får gärna skratta ifall ni vill :-P

Current Topic - Knife of Dreams - spoilers  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement