Hur kommer det sig att verrin som aes sedai tänker mörda cadsuanne sedai i bortre madding, men ångrar sig då hon märker att cadsuannes intressen faller samman med hennes egna, om hon har svurit ederna att inte skada någn annan bla bla bla, hur är då detta möjligt?
Hur vet du att hon tänkte mörda henne? jag har för mig att hon skulle hälla i nån vätska i hennes te, men det stod väl aldrig vad det var som hon skulle hälla i?
Har för mig att det var meningen att Cadsuane skulle somna för gott. Verin fick tipset av hmmm... en Aiel Wise One, som alla andra Wise Ones lyssnar till.
Lite osäker här, men om jag inte minns fel så kan inte en Aes Sedai som svurit ederna döda någon annan med hjälp av kraften (om det inte är i självförsvar eller mot skuggans varelser).
Eden säger inget om att döda någon med andra medel.
Att Aes Sedaier inte kan döda är falskt. Det enda en av de tre ederna, som Aes Sedaier svär vid upphöjandet, säger är:
"Att aldrig använda Kraften som vapen, förutom mot skuggyngel och mörkvänner, eller att som en sista utväg för att försvara sig själv, sin väktare eller en annan Aes Sedai."
Alltså kan hon allt som oftast inte döda nån med Kraften. Men hon kan t.ex alltid sticka en kniv i någon om hon skulle vilja det.