Toram Riatin (stavning)
Eamon Valda
Be´lal
LTT
Hammar Gaidin
Turak, Seanchan-lord
Gaidal Cain
Jerome (Hammar nämner honom i Tar Valon)
Och var tror ni att Mat med sin Ashandarei står i jämförelse med en svärdsmästare? Han besegrar ju bland annat Galad och Gawyn tillsammans, även ifall dom är skickligare nu än då.
man behöver inte vara en bra svärdskämpe för att bli general jag tror gereth är en strateg och en mycket bra sådan, men jag tror inte han kan svinga ett svärd bättre än andra
Bryne är en jäkla anamma bra general när det gäller stratagi och taktik, dom nämde nångång i nån bok att det var Gareth och nåra till som var den kände världens bästa taktiker, men det var innan Mat fick sina minnen och innan Seanchan kom och börja härja, det kan ju hända att det finns nåra i den armén som är lika bra, men en svärdsmästare är han nog inte. =)
Rands farsa Tam al´Thor är väl svärdsmästare? Tror inte det nämns men tycker det är ganska uppenbart att han är det, pga svärdet som Rand får.. Samt att Tam har vart en framstående soldat i Illians arme..
Givetvis är jag medveten om att bara för Bryne är en bra general behöver han inte vara bra med svärdet.
Men har för mig att jag läste det någonstans men jag kan vara ute och cyklar.
Tam hade ett svärd med hägerns märke. Men köpte han det bara eller förtjänade han det?
P.S Bryne, Agelmar Jagad, Bashere och Rodel Ituralde har störst rykte om sig som härförare.
Ja, Demandred. Det låter logiskt men har det verkligen nämnts någonstans? Svärdskonst var nog inte lika utbrett då i kraftens krig som nu tack vare att dom hade blixtlansar och Kraften m.m.
Så när dom säger att Demandred hade nästan lika stora färdigheter som LTT kanske dom inte referera till hans svärdskonst.
Just det, Niall var en av "De fem" som Verins väktare nämner.
Mat är nog troligtvis bättre än någon annan nu levande general tack vare sina minnen. Dom härstammar ju ifrån "krigets höjdpunkt" runt Hökvinges tid.
Men alla dom som ni nämner Jagad, Bryne och gänget, dom är bra för att dom lär sig av sina misstag, om dom förlorar ett slag så sätter dom sig ner och tänker igenom varför dom förlorade, samma sak om dom vinner, Men Seanchan gör alltid det, och har gjort det i 1000 år, det är inte för intet dom kallas för den evigt segerika hären. Så det jag menar är att dom har oxå bra härförare, men det var inte det som ämnet handlade om.
Det finns en kille vet inte om någon mämnt honom, men där i tältet eller vad det nu var, när dimman kom och Fain kom och stack Rand med sin dolk, innan det så tränade Rand och den andra mot varann, och båda var svärdmästare, kommer dock inte ihåg vad han hette.... möjligt att han är nämnd redan =)
Jo, han är nämnd. Han hette Toram Riatim och Rand och han kan väl inte sägas "träna" mot varandra utan det var mer Toram som utmanade Rand för att glänsa lite.
Och angående den evigt seger rika hären så kan man ju knappast kalla dom för det längre dom får ju spö gång på gång genom böckerna... Och Mat utmanövrerar ju dom hela tiden i princip... iaf i den senaste boken
Yepp, vore jättesnällt om ni skrev [ENG] eller - - Spoiler - - innan ni nämner ngt från de senare böckerna.
Eftersom jag bara läser på svenska så vet jag inte om att Mat knäcker Seanchen.
Men han knäcker dom inte han ahr ju bara vissa fördelar jämfört med andra som jag antar att alla har förstått som åtminstone har kommit halv vägs i serien..
Klart han har fördel i och med att han har minnen från Hökvinges tid och tidigare.
Fördelen är väll mest den att han har minnen från många slag och härförare.
För jag tror inte att de som ledde striderna på Hökvingestid var mycket skickligare än de som lever nu. De låg nog på ugnefär samma nivå.
ska vara oförsägelsebar den andra sidan ska inte ha chansen att gissa vad den andra sidan tänker göra. om 2 generaler har mött varnadre flera gånger vet man hur den andra tänker mer eller mindra men mat måste vara den bästa eftersom han anväder andra tankemönster alltså han är flera generaler i ett, plus han kan ta 2 ideer från 2 olika generlaer och göra en helt ny idee
Tam al´Thor lämnade tufloden i unga år, Moder. Han gick med i Illians armé och tjänstgjorde under vitrockskriget och dom två sista krigen mot Tear. Med tiden blev han svärdsmästare och kapten av andra graden.
Säger Moiraine till Siuan, dåvarande amyrilntronande när dom var i Fal Dara. Så Tam är/var Svärdsmästare.
Ordeith innan kraftenskrig så var svärdkonsten en dans, och det var Demandred och LTT som kom på hur man kunde använda den som vapen... minns att det nämns i någon bok men inte vilken.
Och det borde ju bettyda att Demandred är lite sämre än LTT på svärdskonsten.