Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Angående One Power och True...

March 12 2006 at 9:44 PM
sicca  (Login sicca)

-
Har läst lite ur Guiden, äntligen!!! Där står det givetvis om the One Power, vilket på svenska skulle vara Kraften. Men istället för the True Power står det the True Source, på svenska Urkällan. (Det står där att One Power kommer ur True Source. Kraften ur Urkällan.)
Så nu vill jag bara förtydliga/fråga en sak. Är det säkert att det står the True Power i böckerna och inte the True Source? För annars har det inte missats något i översättningen. För i Guiden, och för den delen när Rand är i Rhuidean, står det att Mierin, Lanfear, trodde sig ha hittat ett ställe i Väven där man kunde komma igenom och kanske hitta en källa som både män och kvinnor kunde ösa från. Vad de egentligen kände var ju den Svartes närvaro. Men eftersom han anses kunna ha gudalika krafter skulle det ju inte vara konstigt om man kan uppfatta det så. För hålet borrades ju inte för att de ville ha ut den Svarte utan för att de trodde det var en alternativ Kraft. Man visste ju inte ens om den Svarte innan hålet blev gjort.
Därför undrar jag nu om det verkligen pratas om One Power och True Power eller One Power och True Source? Jag har inte de engelska böckerna så snälla någon hjälp mig och alla andra förvirrade svensk- boks- läsare!!!

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Angående One Power och True...

March 12 2006, 11:50 PM 

I de engelska böckerna står det att Moridin använder the True Power.
"The Watcher followed and listen. The True Power, drawn directly from the Great Lord, could neither be seen nor detected except by who wielded it."

-----------

True Power = The DO's power (TP är översatt till "den sanna kraften" i de svenska böckerna).

One Power = True Source (Saidin/Saidar)

Ordeith
(Login ordeith)

March 17 2006, 7:21 PM 

Ja, True Source är källan som driver Wheel of Time. Vissa människor kan hämta kraft ur denna källa ---> The One Power. The One Power består av Saidin/saidar som både kämpar mot och med varandra (detta enligt guiden).

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

March 23 2006, 6:57 PM 

Jag fattar inte att en del har så svårt att förstå skillnaden mellan TP och saidin/saidar, jag har bara läst böckerna på svenska och jag förstod direk och hade inte några problem överhuvudtaget.

sicca
(Login sicca)

March 24 2006, 9:06 AM 

Skönt för dig att du förstod det direkt, men för vissa av oss som kanske inte har den förmågan är det skönt att kunda vända sig till ett sådant här forum och få svar på sina funderingar.

This message has been edited by sicca on Mar 24, 2006 9:09 AM

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

March 25 2006, 3:01 PM 

Jag vet, jag har ochså fått svar på mycket.

Mats
(Login Taim)

April 15 2006, 7:36 PM 

Smittan i Saidin? Det är väl True Power? Eller är TP uppdelad i smitta/"nånting mer" kanske som OP är uppdelad i Saidin/Saidar?
Eller blev smittan ett resultat av OP och TP kontakt?

Moridin använder ju TP helan tiden, borde han inte bli galen direkt om smittan är TP? Eller finns det något slags skydd som den Svarte ger vid användande av TP?

Vad tror ni?

Anonymous
(Login Johannes--)

April 19 2006, 9:49 PM 

Tror inte att smittan i Saidin är enbart TP.

Alltså, Shai'tan har inte lagt ner ren TP i Saidin för att smitta den.
Eftersom att ingen av de man som använt Saidin innan den blev renad har fått TP syndromen, Saa i ögnonen t.ex. Eftersom att om man dricker Saidin med TP i så dricker man även TP och borde således få TP syndrom?

Tror i så fall mer att smittan framkom när TP och Saidin blandades ihop med tvång.
När Rand och Moridin slåss mot Sammael i Aridhol, händer det något speciellt med dem när deras Lanseldar träffar varandra.
Den ena, Moridins, Lanseld är gjord av TP. Rands är gjord av Saidin.
Tror att det var en liknande sak som gjorde Saidin smittad. TP + Saidin Om Saidin > TP, och TP inte är för mkt mindre ger en smittad Saidin

Alla får ju inte använda TP och tror inte DO ger ngt skydd till Moridin eller någon annan förlorad om de anväder TP, det är nog ren TP som Moridin använder.

Mats
(Login Taim)

April 19 2006, 10:18 PM 

Jo, det ligger nog mycket i det tycker jag.

Eller så använde DO sin kraft TP för att smitta saidin helt enkelt.

Har ni läst Strike at Shayol Ghul?
http://www.tor.com/shayol.html

Undrar vad som hänt om kvinnor hade varit med LTT och hans brödraskap vid counter-striken. Hade Saidar smittats också, eller hade det hindrat DO från att smitta Saidin överhuvudtaget?
Saidin och Saidar fungerar bättre ihop än var och en för sig.

Anonymous
(Login Johannes--)

April 20 2006, 10:38 PM 

Om kvinnor skulle varit med i slutet vid The Strike at Shouyl Ghoul.

Saidin + Saidar Vs TP. Vet inte hur det skulle gå, kanske båda smittade.

För det är med hjälp av Aridholsondskan som Rand tar bort TP-smittan från Saidin.
Iofs också med hjälp av Saidar. Men Aridholondskan är lika viktig vid renandet som Saidar.

Tror nog mer på att båda skulle bli smittade än ingen. Om den Svarte skulle anfalla igen.

Men om både kvinnor och män anfallit kanske inte DO skulle hunnit anfalla Saidin/Saidar.

Vad tror du?

Chruz
(Login Chruz)

angående topic

April 21 2006, 2:16 PM 

Var det inte så att bla ishamael & Lanfear svor sig till den svarte innan hålet borrades, borde inte detta betyda att dom kände till den svarte innan hålet borrades?

Mats
(Login Taim)

April 21 2006, 7:49 PM 

Jag vet inte, funderar bara på om Saidin och Saidar tillsammans hade varit så mycket starkare än bara Saidin ensamt att det ev. kan ha skyddat den Svarte från att komma åt på nåt sätt.
Iofs så tror jag människor är så oerhört mycket svagare än den Svarte att de inte kan mäta sig i styrka, men att just Saidin och Saidar länkat ev. inte lämnar några "hål" som den Svarte kan attackera.
Sen kan man ju spekulera i hur stort hålet till den Svartes fängelse var, hur lite av hans enorma kraft han fick ut. Kanske Saidin och Saidar länkat gett det där lilla extra för att matcha den Svartes kraft då han var långt ifrån helt fri.

Vid renandet av Saidin användes Saidar på ett annat sätt. Rand använde Saidar till att skapa en kanal/tunnel vari den smittade saidin for igenom p.g.a. den repellerade kraften mellan Saidin och Saidar. Saidar-tunneln gick mot Shadar Logoth och när den smittade Saidin kom till SL så attraherades TP-smittan av SL-smittan och TP-smittan "släppte" från Saidin.

Jag tror inte Ishamael och Lanfear gick över till den Svarte innan hålet borrades. Mierin (senare Lanfear) och Beidomon letade efter en ny kraft som både män och kvinnor kunde använda. Men den nya kraften de hittade var den Svarte (TP). Ett "litet" olycksfall i arbetet.
Men vem vet? Jag förstår tankegången. Mierin (Lanfear) överlevde ju explosionen då den Svartes kraft släpptes ut.

This message has been edited by Taim on Apr 21, 2006 7:56 PM

sicca
(Login sicca)

April 24 2006, 10:28 PM 

Jo, var det inte så att de bara sökte efter en ytterligare källa som båda kunde hämta kraft ur? Har för mig det. Lanfear anslöts sig väl till DO för att på något sätt komma åt LTT eller något i den stilen. Hon var j besatt av honom.

(Login Johannes--)

April 26 2006, 9:27 PM 

Mierin och Lanfear gick över till den Svarte efter att hålet borrades.

och Ishamael var först...

Mierin gick över pga att hon ville ha mera makt, och för att LTT ville ha Ilyena istället för henne.

sicca
(Login sicca)

April 27 2006, 7:45 PM 

Ja, jag visste att det var något sådant. Vet bara att jag läst någonstans att Mierin inte gick över på grund av DO utan för att hon själv kände för det typ. Märks ju bara på att hon valde sitt eget namn tillex.

Current Topic - Angående One Power och True...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement