Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Vart har Semirhage tagit vägen?

April 25 2006 at 8:44 PM
  (Login Cia78)

-
Har undrat för mig själv var den förlorade Semirhage egentligen befinner sig. Alla andra (de som inte är utplånade med lanseld) har man fått följa, men Semirhage är som bortblåst, eller är det något jag missat?

Respond to this message   
AuthorReply
Mats
(Login Taim)

Re: Vart har Semirhage tagit vägen?

April 25 2006, 11:04 PM 

Hon är med, fast hon gömmer sig som någon.

sicca
(Login sicca)

April 26 2006, 7:58 PM 

Men var och som vem??? Det verkar som om du vet det!!!! Berätta!!!! Jag hungrar efter info!

Anonymous
(Login Johannes--)

April 26 2006, 9:19 PM 

Min idé är att hon är hos Seanchen.
Och poserar som en annan där.

Mats
(Login Taim)

April 27 2006, 5:19 AM 

Jag tror hon dyker upp i slutet av bok 17 (Vinterns Hjärta). Annars är det bok 18 (De Nio Månarnas Dotter)

Anonymous
(Login Johannes--)

April 27 2006, 6:25 PM 

Hon är med i böckerna i en prolog och torterar en Aes Sedai och hennes väktare...

Semirhage sägs vara klädd på samma sätt som den som jag tror att hon poserar som är klädd.

sicca
(Login sicca)

April 27 2006, 7:51 PM 

Ja, just det. Har läst det med när hon torterar.
Jag trodde oxå att det var någon som lurade bland seanchan, man glömmr ju hur mycket som helst. Tusen olika saker att hålla reda på. Tur att man kommer ihåg det undertiden man läser i alla fall!

(Login Cia78)

April 28 2006, 3:23 PM 

Ja ni kan ha rätt i att hon faktiskt gömmer sig hos seanchan. Man har ju inte fått följa henne lika mycket som man har fått följa de andra förlorade. För mig är det ganska mycket mystik över henne.

Chruz
(Login Chruz)

April 28 2006, 4:25 PM 

Nu när ni säger det, var det inte en av de två aes sedaier (förutom Egwene) som blev fångad i Tanchino, som försvann spårlöst, det kan ju ha varit den aes sedaien som torterades av henne. Det ända som talar emot det är, när hon klipper av henne kläderna så påpekas det ingen om att det skulle ha varit en a´dam´s klänning.

Anonymous
(Login Johannes--)

April 29 2006, 6:24 PM 

Aes Sedaien som torteras har nog inget med Aes Sedaien i Tanchico att göra.

Katla
(Login Katla)

April 29 2006, 11:18 PM 

Den som torteras är Cabriana, och de fakta som fås från henne används av Halima (?, tror hon kallar sig det) för att kunna få plats som sekreterare i Salidar. Sedan blir hon Egwenes "sekreterare" eller "helare" eller vad man ska kalla det. Jag tror det var hon som var Osangar eller Arangar också (kommer inte ihåg vilken som var vilken, men den som var en man i en kvinnokropp.)

Johannes
(Login Johannes--)

May 1 2006, 6:46 PM 

Halima = Aran'gar = Balthamel

Greve-Alakai
(Login Greve-Alakai)

Det förlorade...

July 20 2006, 8:20 PM 

Aginor dödades av Rand vid världens öga och blev återfödd som Osan'gar och sedan dödad igen av Aes Sedaien Elza Penfel.
Asmodean, dödad i Caemlyn, mördare okänd
Balthamel dödades vid världens öga av den gröne mannen och blev återfödd som Aran'gar
Be'lal, dödad i Tear av Moiraine med lanseld
Demandred ???
Graendal ???
Ishamael dödades av Rand i Tear och är återfödd som Moridin
Lanfear, förmodad död sedan hon blev dragen in i en ter'angreal av Moiraine återfödd som Cyndane
Mesaana ???
Moghedien ???
Rahvin dödades i Caemlyn av Rand al'Thor med hjälp av lanseld.
Sammael, död i Shadar Logoth[19]
Semirhage, fånge hos Rand

Stämmer det?

Mats
(Login Taim)

July 22 2006, 7:16 PM 

Stämmer bra.

Om man vill kan man tillägga att Sammael blev uppäten av Mashadar i Shadar Logoth.

Någon som vet hur man uttalar Cyndane rätt? K-ljud? S-ljud?

Hur uttalar ni Cyndane? Jag har använt mig av K-ljud [kynn-DA-neh].

Greve-Alakai
(Login Greve-Alakai)

Cydane...

July 23 2006, 12:15 AM 

Jag läser det som Sydane, som ett S alltså =)

Anonymous
(Login Johannes--)

July 27 2006, 6:42 PM 

Jag kör mer som

Syn - däjn

Fast RJ vill nog ha det mer som Kynndan

Mats
(Login Taim)

July 27 2006, 11:28 PM 

På dragonmount podcast är det en person som uttalar Cyndane [Syn-däjn], eller om det var [Sin-däjn]. Men om det är rätt eller fel låter jag vara osagt.
De har fått "skäll" av lyssnare för att de uttalade Lan felaktigt, och de håller på att vänja om sig. Svårt att ändra på något man vant sig vid tidigare.
Lan [LAN]. Inte [LÄN].

Jag använder nog oftast k-ljud på namn i Jordans böcker för att jag lärde mig att C alltid uttalas som K i Tolkiens böcker. Inte för att det är så i Jordans böcker, men det är i alla fall därför jag använder k-ljud på Cyndane, jag har vant mig vid det. Jag får vänja om mig senare om jag har fel

sicca
(Login sicca)

July 28 2006, 12:04 AM 

Jag har uttalat det som det står skrivet, Cyndane, fast med betoning på s- ljudet nästan som Szyndane. Med e- et på slutet. Inte för att försvenska det hela, det har bara blivit så!

(Login Johannes--)

July 28 2006, 1:27 AM 

Hur ska Lan uttalas?

Jag säger Lan, inte Län...

Hur uttalar ni Nynaeve? Jag brukar säga Nynnäv, inte Nynnaeve.

Mats
(Login Taim)

July 28 2006, 4:23 PM 

Jag uttalade det alltid som Ny-näve först, och ganska länge, tills jag såg hur det ska uttalas på engelska: [ahl-MEER-ah, NIGH-neev]. Så nu säger jag NIGH-neev.

Men jag går nog tillbaka till Ny-näve när jag läser om serien på svenska nästa gång. NIGH-neev låter inte så bra i svenskan.

(Login Johannes--)

July 28 2006, 10:21 PM 

hmm. Nigh-n osv låter väldigt konstigt tycker jag... Men kanske låter bättre för engelsmän än får oss svenskar.

sicca
(Login sicca)

August 1 2006, 10:36 PM 

För att återgå till ämnet!! Tror ni inte Semirhage är Macura som är med Tuon. Ur Tuons pov så är Macura en mycket märklig kvinna som har mycket vetskap om Aes Sedaier och tycks hysa ett hett och innerligt hat mot dem.
Hon ska tydligen ha tiggt och bett om att få följa med Tuon på Återkomsten till Ebou Dar. Hon skulle ha bett som en damane...

Är det någon som förresten vet vad för förebådan en av Tuons damane gav henne. Hon blev vansinnig för att hon ville inte höra den. Kan det ha något med Mat att göra? Tror det är precis i slutet av Vinterns Hjärta det tas upp.

Mats
(Login Taim)

August 2 2006, 9:30 AM 

Du kommer att få veta mer om Semirhage i Tar Valons Fånge + Fällan.

Men utan att avslöja något från de ej utkomna böckerna, så beskrivs Semirhage på följande sätt:
Hon är lång, längre än de flesta män. Hon klär sig oftast i svart (i motsats till Lanfears vitt). Hon gillar också att plåga människor. Dessutom påverkas ingen av de Förlorade av värme/kyla (på samma sätt som Aes Sedaier, Rand och Asha'maner inte påverkas).
Man denna information kan man börja misstänka vem Semirhage är.

Macura: Låter som Ronde Macura, som "drogade" Nynaeve och Elayne med någon ört (gaffelrot) i deras te och sedan försökte skicka dem till Elaida i Vita Tornet. Tror också att Elaida inte blev glad att Macura misslyckades. Kanske därför hatet mot Aes Sedaier.
Är inte säker på om Macura är just Ronde Macura, men det låter som det.

Tuon: Jag tror förebrådan mycket väl har något med Mat att göra.

This message has been edited by Taim on Aug 2, 2006 9:38 AM

(Login Cia78)

August 3 2006, 12:13 AM 

Har funderat lite och tänkte att Semirhage kanske är förklädd till Anath.Finns vissa likheter där. Någon som håller med mig i den teorin?

Mats
(Login Taim)

August 4 2006, 5:27 PM 

Ja, det finns lite likheter dem emellan. T.ex.

-Båda är långa, längre än de flesta män.
-Båda klär sig gärna i svart.
-Anath påverkas inte av de kyliga vindarna när de är på väg in mot Ebou Dar.
-Anath är Tuons soe'feia, tror jag det heter. Anath kan säga vad hon tycker till Tuon utan att straffas. Anaths roll är att tillrättavisa Tuon när Tuon gör fel, och Anath ska då straffa Tuon.
-Tuon är rädd för Anath, vilket Tuon tycker att man normalt inte ska vara för sin soe'feia
-Tuons tidigare soe'feia dog lämpligt strax innan Anath blev Tuons soe'feia.

This message has been edited by Taim on Aug 4, 2006 5:44 PM

sicca
(Login sicca)

August 8 2006, 7:40 PM 

Ja, det var vad jag trodde oxå när jag läste om henne i Nio månarnas dotter. När jag läste det tyckte jag det var så självklart att det inte kunde vara så. Men det verkar som det!! Perfa då vet man!!

Ja, Ronde Macura kan det ju vara!! Hon blev väl straffad och om jag inte minns helt fel kanske även ivägskickad!! Får läsa igenom det avsnittet igen där hon omnämns i seanchan. Står nog något om hur hon kom dit.

This message has been edited by sicca on Aug 8, 2006 7:44 PM

Mats
(Login Taim)

August 9 2006, 1:21 PM 

Ja, det är ju det det skulle falla på i så fall. Det är för perfekt (jämför med Mazrim Taim och Demandred).

Sicca
(Login sicca)

August 13 2006, 10:44 PM 

Alltså, är Taim Demandred?

This message has been edited by sicca on Aug 13, 2006 10:45 PM

Mats
(Login Taim)

August 14 2006, 1:15 PM 

Nix, men många har trott det (inkl. mig själv). Det finns många likheter mellan Mazrim Taim och Demandred.

Mycket lutar åt att Semirhage är Anath men man kan aldrig vara 100% säker.

This message has been edited by Taim on Aug 14, 2006 1:16 PM

(Login Cia78)

August 14 2006, 8:59 PM 

Nä 100% säker kan man ju aldrig vara, men jag misstänker starkt att Semirhage gömmer sig och går under namnet Anath av många olika skäl.Vi får se vad som händer.

Mats
(Login Taim)

August 14 2006, 11:38 PM 

Skulle vilja säga att jag är 99,9% säker

(Login Cia78)

August 15 2006, 2:18 PM 

Till Mats: Ja då är vi ganska överens.Har du läst böckerna på engelska?

Mats
(Login Taim)

August 15 2006, 11:06 PM 

Jag läser på engelska just nu, har kommit fram till bok 8, Path of Daggers (motsvarande bok 15 och 16 på svenska). Tanken var att jag skulle ta mig igenom bok 1-10 på engelska lagom till Knife of Dreams släpptes, men det tog längre tid än jag tänkt mig. Fick avbryta läsningen vid The Shadow Rising eller Fires of Heaven och hoppa in på Knife of Dreams (kunde inte hålla mig).
Och nu så har det nästan gått ett år sen Knife of Dreams släpptes och jag har fortfarande två och en halv bok kvar.
Det går inte fort, men sakta

När Tar Valons Fånge kommer ut kommer jag dock att avbryta läsningen på engelska och läsa igenom TVF direkt (kanske tar några veckor dock) så att jag kan vara med på ev. diskussioner. Det är ganska trist här nu.
Dessutom behöver jag friska upp minnet från första delen av Knife of Dreams, kommer inte ihåg så mycket därifrån mer än vad som hände i stort.

Själv då? Läser du nåt på engelska?

This message has been edited by Taim on Aug 15, 2006 11:13 PM

(Login Cia78)

August 16 2006, 5:01 PM 

Hej!Nej jag har inte läst någon av dom på engelska men det kunde ju vara kul att göra det.När kommer Tar Valons Fånge ut? Någon gång i höst antar jag men vet du när?

Anonymous
(Login Johannes--)

August 16 2006, 10:39 PM 

Blev inte så mkt mer aktivitet iom KoD... Hände ju inte så mkt som man kan diskutera runt. Enda lite spännande var det som hände i Svarta Tornet

sicca
(Login sicca)

August 16 2006, 11:13 PM 

Om jag inte minns fel är Tar Valons fånge nästa bok att komma ut, och den kommer i augusti eller september, sen kommer nästa som jag glömt namnet på en månad efter. Kolla på Natur och Kulturs hemsida. Dom ger ut böckerna. Har jag för mig iaf! Vimsig såhär dags på kvällen

Mats
(Login Taim)

August 17 2006, 3:44 PM 

Jag beställde Tar Valons Fånge idag.
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9127113531&s=1

Greve-Alakai
(Login Greve-Alakai)

Tar valons fånge

August 17 2006, 4:26 PM 

Den kommer ut 27de Augusti tror ja, sen "Fällan" kommer i oktober om jag inte missminnner mig...

(Login Cia78)

August 17 2006, 6:34 PM 

Schysst att böckerna kommer så snart.Trodde att dom kom senare i höst.Då har man snart något att läsa igen.Sitter och skumläser dom gamla drakenböckerna som jag redan en gång plöjt igenom så det ska bli spännande att komma vidare i äventyret.

Anonymous
(Login Johannes--)

August 17 2006, 7:09 PM 

Funderar på om jag ska läsa de senaste på svenska också... Tyckte jag hängde med rätt bra när de var på engelska... Är inte dösugen på att läsa om KoD igen även om den är på svenska nu.
Väntar egentligen bara på nästa bok så att det tar slut någongång.

(Login Cia78)

August 17 2006, 11:01 PM 

Ja man önskar ju att alla böckerna skulle finnas att köpa nu så att kunde läsa ända till äventyrets slut.Vet du hur många böcker det är kvar?

Anonymous
(Login Johannes--)

August 18 2006, 11:09 AM 

Har hört att Jordan har sagt att nästa bok ska vara den sista, tror den skulle heta A Memory of Light eller ngt liknande... finns information om det på http://www.dragonmount.com/Faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=542&artlang=en

Det ska tydligen vara den sista boken, men det är ju inte helt omöjligt att han ändrar sig.
Jordan blog finns också för övrigt också på Dragonmount Adress : www.dragonmount.com

Sicca
(Login sicca)

August 18 2006, 7:52 PM 

Kollade på länken som du la ut. Mankan ju hoppas att det blir den sista, inte för att böckerna är dryga, tycker dom är asbra, men man vill ju veta vad som kommer att hända. Längtar verkligen tills den sista i prologen kommer. Ska bli roligt att läsa ur Moiraines PoV innan och när hon kommer till Tufloden.

Det stod att han skulle göra en bok(eller tre!!)som gick lite brevid storyn, typ. Eller parallelt eller hur man nu ska översätta det. Undrar vad de kommer att bestå av? Kvalificerade gissningar??

Anonymous
(Login Johannes--)

August 18 2006, 11:04 PM 

Gissar att de tre böckerna utöver de 12 är New Spring, den om Tam och den om Moiraine. Men vet inte.

Greve-Alakai
(Login Greve-Alakai)

Nästa bok...

August 19 2006, 3:20 PM 

Den går att beställa på Bokus.se så tror nog den har kommit ut redan =) eller ja, släppts=)

Sicca
(Login sicca)

August 19 2006, 11:44 PM 

Ja, men det var inte prologen de skrev om, det var böcker han funderade på att skriva när detta var klart. Först står det om de vanliga böckerna, sen om prologen x 3 böcker. Sen efter det, med radbrytning o allt står det om en "paralell" serie böcker...

Anonymous
(Login Johannes--)

August 20 2006, 3:40 PM 

Jo, efter WoT serien skulle han börja skriva på en helt ny serie, men den tror jag skulle vara helt fristående från WoT.

Mats
(Login Taim)

August 20 2006, 5:26 PM 

Jag har fattat det som att Jordan ska skriva färdigt Wheel of Time serien först (en bok till, A Memory of Light).

Sedan ska han skriva en ny fantasyserie, ej relaterad till WoT. Infinity of Heaven ska den serien heta, ca sex böcker har jag för mig att jag läst nånstans.

Han ska göra avbrott mitt under IoH-skrivandet för att skriva färdigt de två återstående prologerna (om Tams äventyr, och om Moiraine, Lan, hur de kom till Tufloden i tid).

Sedan har han ytterligare två-tre böcker, som är WoT-relaterade, i sitt huvud, som han ev. har tänkt sig att skriva (vilket jag hoppas). Kanske blir dessa skrivna mitt under IoH-skrivandet också.

Dessutom är det tänkt att Harriet ska sätta ihop den ultimata Wheel of Time Guiden efter att Jordan skrivit färdigt sista "main"-boken (AMoL). Den ska innehålla det mesta, alla karaktärer, gamla språket m.m. om jag fattat rätt.

Anonymous
(Login Johannes--)

August 20 2006, 7:58 PM 

Mannen med kollen låter det som. Tycker dock att han borde fixa prologböckerna innan nästa serie

Sicca
(Login sicca)

August 21 2006, 12:04 AM 

Den guiden vill jag sätta klorna i!! Hoppas hon skriver ihop en sådan!

Ja, jag förstod det oxå som att han skulle skriva ytterligare böcker relaterade till WoT- böckerna. Då är det inte jag som var så vimsig trots allt!

Current Topic - Vart har Semirhage tagit vägen?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement