Vet inte riktigt hur många gånger alla har sagt det, men här kommer fakta från en sida på internet som säljer Jordans böcker...
Jordans böcker ges i Sverige ut av Natur och Kultur. De delar alltid upp hans böcker i två delar
och de översätts alltid av Jan Risheden. Så också denna gång. I augusti kommer första delen,
betitlad Vallons fånge, medan andra delen -- Fällan -- dröjer till oktober.
tack, äntligen någon som vet. så man får vänta ända tills augusti då alltså :D
ville bara påpeka en sak, boken heter "Tar valons fånge".
Jan risheden har inte heller alltid översatt böckerna utan i början var det ylva spångberg!!
This message has been edited by tigraine_ on May 26, 2006 1:09 PM
Jadu det vet jag inte om det är sant, men Ylva har översatt Faronas väg i pocket version, alltså bok ett på svenska, men tror ändå att Jan Risheden översätter första utgåvan, Pockets kommer ju alltid efteråt. Men är inte säker. sen "Vallons fånge" eller "Tar valons fånge" det jag ingen aning om, Tror oxå det är Tar valons fånge, men som sagt så var det Bokus.se som skrev det där åt mig när jag frågade när dom skulle släppas, får hoppas att det stämmer iaf =)
Menar du att det finns två översättningar?
Jag har Farornas Väg och Tidens Hjul i Kartonage (översatta av Ylva Spångberg). Någon som en inbunden Farornas Väg eller Tidens Hjul?
På Bokus.se står det "Tar Valons Fånge" nu. Låter bättre tycker jag. Ett bra namn med tanke på vad som händer i Knife of Dreams.
Du frågade kanske Bokus.se för tidigt, innan de hade full information.
This message has been edited by Taim on May 26, 2006 8:22 PM
Hmm bara i bok ett på svenska får man ju höra dom du nämnde sen även "Moln" det var någons häst, sen har vi ju senare i böckerna Mats häst "Pricken" Perrins hette "Rapper" tror ja, eller nå sånt sen får man reda på en jädra massa andra namn på just hästar...tex hade en kille från "Seanchan" nåt i stuk med Aldazar eller någe sådant, ja finns hur många exempel som helst =)
Rand har även en häst han bland annat rider ut på ur Tear. Den heter Tai´Daishar eller något liknande efter en saga som både Rand och Egwene känner till