Var någonstans i läsningen är ni (om ni läser Sagan om Drakens återkomst just nu), eller vad läser ni annars just nu?
Själv läser jag Sagan om Drakens återkomst på engelska (Lord of Chaos). Har ca 100 sidor kvar.
Läser även lite Eddings mellan Lord of Chaos kapitlen. Har kommit tre fjärdedelar in på Sagan om Mallorea.
Tycker att Eddings är enkel på nåt sätt, man behöver inte vara med så mycket som när man läser Jordan (men jag föredrar Jordan, inget slår hans böcker).
Eddings är bra när man behöver vila hjärnan om man säger så
Jag brukar kalla Eddings för småbarnsfantasy. För det är ju precis vad den är.
Enkelt uppdelat. En god, en ond sida. Inge direkta mellanting. Lite humor i form av Silke.
Inga direkt olösta trådar (jmf Asmodean).
Har läst Mallorea, Belgarion, Elenien, Polgara del 1, Belgarath båda. Funderar på att ta mig igenom Tumali.
Just nu läser jag Knife of Dreams (senaste WoT). Har kommit till sida 550 ugnefär. Är riktigt spännande. Hoppas bara att man får mer läsa mer från Tuons PoV. Hennes PoV var nog den roligaste jag läst hitills i KoD, ivf känner jag så nu.
Håller på med Järnets tid. Andra gången jag läser serien. Håller med om att man måste vara med, speciellt på alla olika personer. Har läst hela serien innan men då läste jag så fort det kom ut en ny bok....blev långt mellan gångerna. Hade ingen koll på alla dessa underströmmar. Lite mer koll nu, speciellt eftersom jag har kunnat diskutera här! Nu har man lite mer koll. Har i stort sett sträckläst böckerna till denna hittills. Rätt bra, nu kommer man verkligen ihåg vem alla är!!
Tänkte ta mig igenom serien nu inkusive de nya böckerna som snart kommer!! Sen ska jag läsa dem på engelska!!
Ja jag läser också om dem inför de som ska komma så man har alla ledtrådar färskt på minnet! är på tornets fall.... det är så mycket man har glömt bort, särskilt i de första böckerna!! typ att de träffar den gröne mannen och dödar balthamel och aginor vid världens öga och att moiraine dödar Be'lal i klippan, hur Perrin befriade Gaul och hur elayne och co träffade aviendha, sånna saker....! helt glömt bort
Just nu läser jag inte Sagan om Drakens återkomst. Däremot läser jag serien Sanningens Svärd,
del fyra (på svenska): färden från lerfolket. kanske 150 sidor kvar.
WoT tänker jag läsa om någon gång framöver...
Tänkte bara komma med ett litet inlägg bland alla dessa livliga diskussioner som pågår just nu på forumet... att jag har läst en mycket bra bok. Den har fått mig att ibland tänka på ett annorlunda sätt då det gäller hur Jordans värld fungerar. Även denna värld.
Holographic Universe (Michael Talbot). Dagens boktips.
Oj, kanske får gå till biblioteket och titta på den, har nämligen ingen bok att läsa nu eftersom att jag nyss läste ut Processen (Kafka). Har ni några fler boktips?
Håller själv också på att läsa om hela serien från början och har nu kommit fram till "Klanernas uppbrott", men tog en liten paus från "Sagan om drakens återkomst" och läste tre andra böcker emellan i en serie som hette "Sagan om klanen Otori" som handlar om Samuraier i lite fantasy-anda. De tre böckerna heter "Över näktergalens golv", "På kudde av gräs" och "Under lysande måne". I brist på annan fantasy så går dessa riktigt bra att läsa och är ganska intressanta om man bara ger dem lite tid och inte slutar efter första kapitlet.
har oxå precis läst ut processen av kafka(!) och vill oxå varmt rekommendera Lian hearn böckerna, är jättebra!Det verkar ju vara ett himla rabalder runt Eragon böckerna, men jag tyckte inte de vekade särskilt intressanta när jag läste om dem! men man vet ju aldrig... nån som har läst dom?
Som så ofta då böcker filmatiseras så håller inte filmen samma mått som boken och Eragon är inget undantag (enligt min mening). Eragon böckerna är helt ok, men filmen som skildrar den första boken håller inte samma klass.
Filmen i sig är väl ok och ställvis riktigt fint gjord men historien haltar och hoppar, även om de största huvudpunkterna är med i filmen. Så jag tycker att böckerna helt klart slår den första filmen. Men det är ju min åsikt förståss, man får ju tycka som man vill.