Själv täntke jag rösta på de gröna. Enda partiet som har ngt att komma med enligt min mening.
Kom gärna med mothugg, diskuterar gärna varför jag väljer som jag kommer att göra osv.
Blev inspirerad till detta inlägg av ett tidigare inlägg där de diskuterade val/partier osv.
Ja-a.
Har röstat på sossarna tidigare, för att jag är en vanlig arbetare, men det börjar likna lite maktmissbruk nu tycker jag.
Istället för att försöka ge fler "riktiga" arbeten åt folket så sätter de fler i bidragsfällan. Jag gillar heller inte deras åtgärder för att gömma arbetslösa. De pengarna kunde de använda för att försöka skapa fler ordentliga jobb istället.
Men det finns heller inget bra alternativ just nu som jag ser det, så det blir i nuläget en blankröst.
Jag vill sänka arbetsgivaravgifter för att få in mer folk i arbete.
Förlusten för minskade inkomster av arbetsgivaravgifter får man tillbaka om fler jobbar. Då får staten fler som betalar in skattepengar, istället för att staten själva ska betala ut bidrag.
Samtidigt som fler folk får jobb och mer pengar i fickan (jämfört med a-kassa eller socialbidrag), så har de råd att handla mer och då kanske det skapas ännu fler arbetstillfällen, för någon måste ju "göra" varorna eller tjänsterna.
Mer skatteinkomster från ett större antal arbetande ger också en bättre välfärd. Den är ju inget att skryta över idag.
Men jag vill inte att makthavarna med piskan ska jaga folk att söka vilket skitjobb som helst, då kan det lätt bli lönedumpning, mindre pengar och man handlar mindre. Jag vill heller inte ha en extra karensdag, skaffa sjukintyg från första sjukdagen osv.
Ja, vad ska man rösta? Skulle vilja rösta lite blått och lite rött.
Varför tycker du att de gröna är det enda alternativet?
This message has been edited by Taim on Jun 20, 2006 12:33 AM This message has been edited by Taim on Jun 20, 2006 12:32 AM
Tycker de är de enda som har en vettig miljöpolitik i nuläget. Dessutom gillar jag skarpt många av deras andra förslag.
En viktig del för mig är att värna om miljön. Just nu ser det inte riktigt bra ut för miljön med översvämmningar titt som tätt och torka på andra ställen. En regnskog som håller på att huggas bort, en öken som blir allt större.
Dessutom värnar de om närproducerad mat, jag är emot (liksom GU (grön ungdom)) att varor fraktas så långt som de gör, hörde att en fiskpinne fraktades ett antal tusen mil innan den kom fram till köksbordet. Jag tycker att det är lite bisarrt.
Det är alldeles för billigt att frakta varor över världen, därför ska vi införa skattelättnader för närproducerad mat och höja skatten eller på annat sätt göra det dyrare att transportera varor med lastbil. Bygga ut tågnätet för att transportera varor med tåg, tåg kan ta mycket mer varor och de är betydligt mer miljövänliga en lastbilar.
Måste tyvärr meddela att jag inte kan exakt vad MP tycker än, men jobbar på det genom att diskutera med min vän som är med i GU.
En annan viktig sak för mig för att få fler att nyanställa är att ta bort eller helt enkelt göra om de svenska lagarna för nyanställningar och arbetsgvaravgifter osv. Det är alldeles för många lagar. Dessutom borde vi ta bort att företaget betalar en del av sjukpenningen för en sjukskrvinen patient om företaget har lägre än ett visst antal anställda.
Företag med t.ex 2,3 anställda går i princip i konkurs om en av dem skulle bli långtidssjukskriven.
Skulle även kunna tänka mig att rösta på Centern, för de lyfter fram ungdomsarbetslösheten som det stora problem som det är.
Men Centern ligger tyvärr på den borgerliga flanken. Och de andra borgerliga partierna är enligt min mening inte mycket att hänga i julgranen.
Den bästa regeringen i min mening skulle vara en koalitionsregering med MP, C, men det kommer inte att ske.
Trodde när, jag såg titteln, att det skule handla om typ favoritajah, eller liknande.. Skulle nog rösta grönt när det gäller båda.. eller iaf regeringsvalet.. Väger lite mer åt blått i Jordans värld.. Men å andra sidan är det ju vinklat på sådant sätt att man ska tycka om blått och grönt, men definitivt inte rött. De är väl som FI antar jag.. Eller lite iaf.. Blir nog blått till slut ändå.. Vilken Ajah väljer ni?
Om man jämför så verkar en stor del av de Röda vara extrema feminister, men många av dem har ju också en läggning till det svarta partiet. Det finns många andra Röda som är mer normala (åtminstone i de senare böckerna får man en bättre syn av dem).
De blå verkar vettiga i serien tycker jag, men det beror väl på att man fått följa Moiraine, Siuan ganska mycket.
Jag själv tycker att det är nått å ha, men då måste man ha kampanjen oxå, och problemet är att spelet har slutat å tillverkas, vad jag har hört....men kul är det iaf=)))