Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Omslagsillustrationer

June 23 2006 at 5:43 PM
Hailcyon  (Login Hailcyon)

-
Visst är väl de två första böckerna (Farornas väg och Tidens hjul) de absolut snyggaste illustrationerna? Vad tycker ni? Det var Luis Royo som gjorde dessa, enligt mna böcker. Sedan var det ju Robert Widén om tog över från nummer 3 till nr 14; varför fick inte Royo fortsätta egentligen? De var ju bäst! och precis som på hans illustration av första boken föreställer jag mig Moiraine och Lan. Widéns, däremot är ju nästan skamliga! (Enligt mitt tycke). Jag menar, med personer långt ute i kanten av bilden och fula människor är det väl inte så snyggt? Fattar inte varför de inte kickade honom direkt...
Det blev lite bättre när Michael Michaelson tog över från nr. 15, fast de illustrationerna är lite för "suddiga" för min smak... Och på omslaget till Begynnelsen är ju Moiraine mörkhårig; på farornas väg är hon ljushårig! (Minns inte riktigt vilken hårfärg hon egentligen ska ha). Men jag undrar vad Ni tycker? Gör inte omslaget ändå rätt mycket för en bok?

Respond to this message   
AuthorReply
sicca
(Login sicca)

Re: Omslagsillustrationer

June 25 2006, 11:11 PM 

På Farornas väg har Moiraine inte ljust hår, det är bara allt blänkadet som får det att se ut så...men kollar man där det inte är ljusblänk ser man att det är mörkt. Tycker oxå att de första böckerna är snyggast.
Läser Järnets tid nu...den är riktigt tråkig, det är ju ett förvrängt fotografi..Botten.

Hailcyon
(Login Hailcyon)

June 27 2006, 7:38 PM 

Men de två männen nere i hörnen på omslaget av Järnets tid, är ju rätt bra gjorda, i alla fall den högra av dem, som jaag tycker passar rätt bra in på Matt... (Och den vänstra på Perrin, men kanske lite för gammal där).

sicca
(Login sicca)

June 28 2006, 11:14 AM 

Det är just det jag tycker är dåligt. Fotona. Men tror du det ska föreställa Mat? Personen har ju Andors lejon på magen, vilket syns tydligt att det är ditsatt vi dator. Dessutom har personen till höger ett svärd i handen, Mat använder stav (eller båge ibland.)
Och den andre har ljust hår, medans Perrin har mörkt krulligt. Yxan stämmer ju, men det finns fler som använder det.

Och vem ska kvinnan i mitten föreställa??? Elayne eller? Alla de andra har mörkt hår, inte så ljust.

Nä, min åsikt är att de tecknade/ målade bilderna är mycket snyggare. I alla fall på de första böckerna...sen blev dom, som ovanstående sa, mycket sämre.

Men det är klart, vi har alla olika bilder av hur personerna ser ut och olika illustreringar faller olika personer i smaken!

Hailcyon
(Login Hailcyon)

June 28 2006, 1:24 PM 

Nej, det är bara det att min föreställning av Matt såg precis ut som han på bilden till höger... det är hela saken. Jag menar, han HAR ju faktiskt mörkare hår än så, (fast det framgår inte såå himla ofta i böckerna, har jag för mig..) och, som du säger, han använder stav. Fast det kanske är meningen att det ska föreställa Gareth Bryne? (med tanke på det andoranska lejonet på bröstet?) Han är ju generalkapten för Andor... Inte för att vet varför det skulle vara så, men men...

Ja, Perrin behöver det ju iof inte vara, men vem mer använder yxa? Perrin är ju med på omslaget till De Dödas Stad.. där har han iaf mörkt hår och gula ögon och yxa, så deet råder inga tvivel om saken. Men inte har han krulligt hår där, inte! Och liknar inte alls honom på Järnets tid.

Elayne har jag också undrat om det var.. Men hon på Järnets Tid är ju inte särskilt "vacker"... och ska inte Elayne ha lite lockigt/vågigt hår? minns inte riktigt... Men lägg märke till att det troligen är samma person som på Knivarnas Väg, båda har en sån där grej i håret.. Fattar inte varför just hon skulle vara med på omslagen.

Men fulast av allt på Järnets tid är väl ändå den där "borgen" i bakgrunden som ser jättehög ut! Vad ska DET föreställa för nåt "palats"??

Nej, jag undrar hur omslagsillustratören helt enkelt har tänkt sig...(?)

sicca
(Login sicca)

July 2 2006, 8:40 PM 

Precis. Borgen eller vad det ska föreställa verkar lite knasig. Med tanke på vad som händer i boken skulle det kunna vara Vita Tornet, men det är som namnet säger VITT..
Att kvinnan har samma mojäng som på Knivarnas väg har jag inte tänkt på men såg det nu..Verkar konstigt...vem skulle det vara? Måste ta mig en funderare på det. Man hade ju kunnat tro Egwene med tanke på historien...men hon ser ju inte ut så enligt böckerna.

Själv har jag bara fram till Järnets tid själv.. Men både den och Knivarnas väg har en sådan ful "ram", och jag vet att den finns på några böcker till efter dessa, typ en grottmynning eller något. Gräsligt. Han har blandat foton med dataanimerat och säkert något ritat oxå. Ser konstigt ut.

Mats
(Login Taim)

July 9 2006, 11:36 AM 

4: Toman's Huvud - Gillar det omslaget bäst.

16: Järnets Tid - Har för dålig syn, ser inte riktigt vilka de är, de ser suddiga ut, dunkla.

20: De Dödas Stad - Ska det föreställa Perrin? Yxan stämmer väl ganska bra med beskrivningen, annars tycker jag att Perrin bör vara bredare om axlarna.

Hailcyon
(Login Hailcyon)

July 9 2006, 5:12 PM 

Öh, Tomans Huvud... Jaag gillar den inte; Rand och den andra (Ishamael?) står ju så långt ut i kanterna på boken de bara kan! Det gillar jag inte.

En krona av Svärd skulle jag gillat omslaget på, om det inte vore för att Rand har fel ögon- och hårfärg där...

Mats
(Login Taim)

July 9 2006, 11:02 PM 

Ok, hehe...

11: Fursten av Kaos då? Den gillar jag också. Eller det är nog mer titeln kanske.

Hailcyon
(Login Hailcyon)

July 10 2006, 10:19 AM 

Ja, den är rätt okej. Men det framgår inte glasklart vem det är på omslaget... Men den är rätt grym..

Mats
(Login Taim)

July 22 2006, 7:23 PM 

Jag antar att det är Rand som sitter på tronen.

Current Topic - Omslagsillustrationer  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement