"Ljuset" börjar lite smått att hitta tillbaka till rätt spår. Vitrockarna med Galad kan tänka sig att strida tillsammans med Aes Sedaier, Rand har insett att han måste strida tillsammans med Seanchan. "Ljuset" börjar enas lite smått för att tillsammans strida mot Mörkret. De Förlorade har ju hittills lyckats ganska bra med att få "Ljuset" att strida inbördes istället och förlora sina egna styrkor.
Moiraine kommer att räddas. För mycket tyder på det (Min's syner, Egwenes drömmar). Tror att det blir Thom, Mat och Jain Charin som kommer att vara de tre. Olver är också en kandidat i mina ögon eftersom han nästan hela tiden spelar orm och räv, men jag gissar på att de inte kommer att tillåta Olver att följa med för att det är för farligt. Vittfarne blir mitt tips.
Får en liten känsla att Moiraine kommer att hjälpa Rand att döda Cyndane/Lanfear igen eftersom Rand inte klarar av henne.
Någonting kommer att hända i Vita Tornet, Egwene hade någon dröm om Seanchan och Vita Tornet. Vet inte vad som kommer att hända, Seanchan är långt borta från Vita Tornet, men kanske lär de sig att färdas. Kanske blir det en strid, kanske hinner Rand att enas med Seanchan och stoppa striderna så att Aes Sedaierna bara blir lite svedda.
Att Mat träffat Tuon tror jag kommer att underlätta för Rand att enas med Seanchan, för att gemensamt rikta all kraft mot Mörkret.
Undrar vad som kommer att hända i Arad Doman. Rand kanske bara tömmer Svarta Tornet på så många "goda" Asha'maner som möjligt, medan Taim's Asha'maner blir lämnade att göra vad de vill. De kanske inte är ett tillräckligt hot så länge de inte vet vad Rand planerar.
Tror att Rand kommer att stoppa Ituralde/Seanchan-konflikten och ta med sig dem och stoppa Vita Tornet/Seanchan-konflikten för att sedan skicka folk att rensa upp i Svarta Tornet. Taim och några av hans närmaste kommer att fly när det står klart att de inte kommer att klara av att försvara Svarta Tornet, för att senare dyka upp som Svartfurstar och anföra Myrddraaler och Trollocker.
Lan kommer att få en enorm här med sig och kämpa sig upp mot Shayol Ghuls sluttningar, ensam till att börja med, de lider stora förluster innan de får efterlängtad hjälp av Aes Sedaier, Seanchan, Vitrockar och Aiel.
Rand, Asha'maner kommer att flytta Iturlade och co norrut med portöppningar, Mat och Aludra kommer med sina drakägg, Perrin med Tufloden och sina vargar... Ja alla kommer att kämpa mot Trollocker, Myrddraaler, Svartfurstar, De Förlorade mm, trycka dem mot Shayol Ghul...
Slutligen tror jag att Rand, Mat och Perrin tillsammans kommer att gå ner till den Svarte i Shayol Ghul's inre. Tre ta'veren mot den Svarte, då kan allting hända...
Min's syner i Svarta Tornet, Kap 23:
"När ni båda [Perrin och Rand] är tillsammans såg jag de där eldflugorna i mörkret, starkare än någonsin... när ni är i samma rum stannar eldflugorna kvar, istället för att bli slukade fortare än de kunde svärma fram, som de gör när du är ensam."
Jag tror också att Rand kommer att avverka Moridin någon gång innan han går ner till den Svarte i Shayol Ghul. De övriga Förlorade är sedan för upptagna att intrigera om Nae'blis-posten för att bli ett problem för Rand. När de tre ta'veren går in i Shayol Ghul kommer Shaidar Haran strax efter att följa efter för att "stänga utgången". Padan Fain kommer att spåra upp de tre och ta sig an Shaidar Haran på vägen ner till Shayol Ghul's inre. Den Svarte kommer att "tappa sin hand" när Padan Fains ondska gör slut på Myrddraalen. Padan Fain kommer sen ner för att störa Rand, Mat och Perrin. Den Svarte känner segervittring. Då kommer Furst Luc, på gamla order av Ishamael, och dödar Padan Fain innan Fain lyckats döda Rand, och Fain/Mordeth ramlar i lavan och dess smitta gör att den Svarte drar sig tillbaka in i sitt fängelse varpå Rand passar på att snabbt laga öppningen för att åter låsa in den Svarte.
Har nog inte ett rätt, men det var i alla fall kul att skriva lite. Ska bli spännande att se vad som händer i sista boken.
Ja, det var lite av mina tankar så här en fredag kväll

Har inget bättre för mig (ska jobba imorgon).