Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Stora nya händelser

September 5 2006 at 7:44 AM
Anonymous  (Login Blue_Shadow)

-
Vad tror ni kommer hända i nästa bok (efter Knife of Dreams)? De stora sakerna som jag tror kommer hända är att:
Moiraine kommer räddas
Hon träffar Rand som får en chock =)
Rand träffar Mat med hustru och tycker det är jättebra att han har gift sig med henne för då kan han utnyttja henne också, Tuon får Rand att förstå lite mer av profetian som seanchen har
Rand "övertalar" (behövdes det?) seanchen till att döda Vita Tornet
Rand dödar Svarta Tornet
(SNÄLLA människor ta inte det här helt bildigt, min skrift är ibland lite överdriven men jag hoppas att ni förstår vad jag menar, egentligen menjar jag förståss inte dödar utan bara rensar ut från Taim o. co. =) )
Rand måste "dö" någon gång, var och när och hur kan jag tyvärr inte komma på nu
Någon ska kämpa mot den onde

---------------------------------
Slutet då. Antingen så möter Rand den onde eller så möter han inte den onde.
Om han inte möter den onde så antingen är det någon annan som kämpar mot den onde, eller så är det ingen som kämpar mot den onde.
Detta gör att antingen är den onde fastspärrad eller så blir han helt fri. Eller så dör han. Men jag tror att Rand kommer kämpa mot den onde. Och vad händer då?
Vad brukar hända i strider?
Antingen så vinner man, eller så förlorar man, eller så blir det oavgjort.
Om Rand vinner har han antingen dödat den onde eller spärrat in den onde på nytt.
Om Rand förlorar, så har han antingen bara dött och den onde är fortfarande inspärrad, eller så har den onde brutit sig fri.
Om det blir oavgjort lever de i vapenvila tills striderna bryter ut igen.

Om Rand har dödat den onde så blir Rand antingen död själv (han och LTT dödar sig själva pga deras avtal), Rand överlever och är inte galen, eller så är Rand galen.
Om Rand bara har spärrat in den onde på nytt så tror jag att den onde kommer försöka bryta sig ut igen, vilket gör att Rand/LTT måste leva igen i en annans kropp för att stoppa den onde igen. Detta gör att JAG tror att Rand måste dö i samband med inspärrningen av den onde.

Om Rand dör och den onde är fri, tja antingen blir det slutet för världen, men har den onde härskat en längre tid i världen? Jag undrar vad han skulle tänkas göra...

Blir det oavgjort blir det nog som i vär världs Israel.

Det jag tror är att Rand spärrar in den onde på nytt men på ett sätt så han har mycket svårt att bryta sig ut. Rand och LTT har sitt avtal om att dö när allt är över.
Här kommer Rand på något sätt där antingen bara LTT dör, eler så dör båda två, Rand i form av "hjälte" kommer till Drömvärlden där han med Egwenes hjälp kommer tillbaks till sin värld.

Mycket korta funderingar från mig på morgonen, jag kan diskutera länge om ni vill =) Fast inte själv... Och så länge ni inte håller på med personangrepp så tar jag inte illa upp vad ni än skriver.
Det blev tyvärr många antingen-eller men jag vill gärna ha mer djupgående teorier från er!

Ha det bra!

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Johannes--)

Re: Stora nya händelser

September 5 2006, 3:02 PM 

Det måste hända väldigt mycket i nästa bok. Rand ska fixa Svarta Tornet tillsammans med Logain. Egwene ska fixa Vita Tornet, troligtvis tillsammans med Svarta Tornet och SAS, kanske även med hjälp av Seanchen.
Rand ska träffa Toun och böja knä inför kristalltronen.

Lan ska springa runt i gränslanden för att fixa ihop sin armé och börja tåga mot Shouyl Ghoul.

Mat, Thom och en till ska rädda Moiraine, tror att Rand ska vara med.

Rand ska vara tiggare i ett tag.

----------------------------------------------------------------------------------------

Angånde TG

Tror att Rand kommer att möta Moridin, och att de strider på något sätt. Padan Fain kommer också att blanda sig in i striden.

Rand kommer att på något sätt spärra in DO igen så att hålet kan läkas, som Herid Fel har sagt.

Kanske kommer Rand att göra något i stil med Jesus med tanke på profetian.

Står ju att det kommer att bli mörkt två gånger på dagen för TG. Blir mörkt två gånger när Jesus korsfästes också.
Rand kommer att dö i själva inspärrandet av DO, liksom Jesus dog för att förlåta oss våra synder.

Kanske kommer Rand att återuppstå, detta är rätt troligt. Jesus återuppstod på tredje dagen, så visst skulle Rand också kunna göra det.

Greve-Alakai
(Login Greve-Alakai)

September 5 2006, 5:25 PM 

En sak som är rätt så säker tror jag iaf, det är att Rand och den Svarte kommer att mötas i sista striden, om Den svarte är i människo kropp eller som Shaidar Haran eller vad han hette, den stora elaka Myrdralen. Det vet jag inte, men jag tror att dom kommer skärma av varandra så dom inte kan använda kraften mot varann, utan tror att det kommer visa sig med svärd, eller kanske den svarte har en Stav^^ eller nå liknande. Det är vad jag tror =)

Sen hur stirden slutar, tja, det kanske följer som vanliga gamla traditioner, att dom godaalltid vinner, meneftersom Jordan är rätt egen så kan det mkt väl hända att Den svarte Vinner och Rand förlorar, eller så kan det vara så att Rand "Bekläder" svärdet, hette det så? aja när man låter han få in en träff för att sedan göra ett sista försök å döda den svarte.

Eller så som någon sa tidigare här på forumet, Att rand vinner och flyttar tillbaka till Tufloden för att sluta sina sista dagar där, med sin far "Tam" och alla andra vänner. eller så kommer han att få fly land å rike runt för att undvika alla mörkvänner som försöker döda honom efter att han har vunnit =/ hmm det var iaf en liten sak som skulle kunna hända=)

Men som sagt Jordan är rätt egen, allt kan hända i denna serie :O

Anonymous
(Login Blue_Shadow)

September 7 2006, 6:24 AM 

Jo självklart tror jag också att Rand kommer möta DO i någon form i den sista striden. Och på något sätt måste han vinna, frågan är bara hur.
Förresten är det någon som vet hur Elaynes barn ska (hur var det det var nu?) hjälpa till med att Rand vinner mot DO? (Kommer ihåg att Elaida haft en fortelling om något sådant, kommer dock inte ihåg precis vad, får läsa om böckerna igen, det var ett slag sedan sist...)

Men jag funderar på om det är Rand som ska hjälpa till med att rädda Moiraine. Inte helt säket, det skulle självklart kunna vara det men jag tror inte att han skulle hinna det.
Förresten mitt lokalsinne är inte det bästa, befinner sig inte Perrin och Mat relativt nära varandra? (Eller är de långt ifrån varandra?) Om de träffas så känner Mat igen Morgase skulle jag tro.

När Rand blir tiggare har jag endast några få funderingar om, den mest sannolika är enligt den vanligaste teori, att det blir när han är skendöd.

Det är för tidigt på mogonen för funderingar. Jag får komma tillbaka =)
Ha det bra!

Mats
(Login Taim)

Mina vilda spekulationer så här på fredagskvällen...

September 8 2006, 9:45 PM 

"Ljuset" börjar lite smått att hitta tillbaka till rätt spår. Vitrockarna med Galad kan tänka sig att strida tillsammans med Aes Sedaier, Rand har insett att han måste strida tillsammans med Seanchan. "Ljuset" börjar enas lite smått för att tillsammans strida mot Mörkret. De Förlorade har ju hittills lyckats ganska bra med att få "Ljuset" att strida inbördes istället och förlora sina egna styrkor.

Moiraine kommer att räddas. För mycket tyder på det (Min's syner, Egwenes drömmar). Tror att det blir Thom, Mat och Jain Charin som kommer att vara de tre. Olver är också en kandidat i mina ögon eftersom han nästan hela tiden spelar orm och räv, men jag gissar på att de inte kommer att tillåta Olver att följa med för att det är för farligt. Vittfarne blir mitt tips.
Får en liten känsla att Moiraine kommer att hjälpa Rand att döda Cyndane/Lanfear igen eftersom Rand inte klarar av henne.

Någonting kommer att hända i Vita Tornet, Egwene hade någon dröm om Seanchan och Vita Tornet. Vet inte vad som kommer att hända, Seanchan är långt borta från Vita Tornet, men kanske lär de sig att färdas. Kanske blir det en strid, kanske hinner Rand att enas med Seanchan och stoppa striderna så att Aes Sedaierna bara blir lite svedda.

Att Mat träffat Tuon tror jag kommer att underlätta för Rand att enas med Seanchan, för att gemensamt rikta all kraft mot Mörkret.

Undrar vad som kommer att hända i Arad Doman. Rand kanske bara tömmer Svarta Tornet på så många "goda" Asha'maner som möjligt, medan Taim's Asha'maner blir lämnade att göra vad de vill. De kanske inte är ett tillräckligt hot så länge de inte vet vad Rand planerar.
Tror att Rand kommer att stoppa Ituralde/Seanchan-konflikten och ta med sig dem och stoppa Vita Tornet/Seanchan-konflikten för att sedan skicka folk att rensa upp i Svarta Tornet. Taim och några av hans närmaste kommer att fly när det står klart att de inte kommer att klara av att försvara Svarta Tornet, för att senare dyka upp som Svartfurstar och anföra Myrddraaler och Trollocker.

Lan kommer att få en enorm här med sig och kämpa sig upp mot Shayol Ghuls sluttningar, ensam till att börja med, de lider stora förluster innan de får efterlängtad hjälp av Aes Sedaier, Seanchan, Vitrockar och Aiel.
Rand, Asha'maner kommer att flytta Iturlade och co norrut med portöppningar, Mat och Aludra kommer med sina drakägg, Perrin med Tufloden och sina vargar... Ja alla kommer att kämpa mot Trollocker, Myrddraaler, Svartfurstar, De Förlorade mm, trycka dem mot Shayol Ghul...

Slutligen tror jag att Rand, Mat och Perrin tillsammans kommer att gå ner till den Svarte i Shayol Ghul's inre. Tre ta'veren mot den Svarte, då kan allting hända...

Min's syner i Svarta Tornet, Kap 23:
"När ni båda [Perrin och Rand] är tillsammans såg jag de där eldflugorna i mörkret, starkare än någonsin... när ni är i samma rum stannar eldflugorna kvar, istället för att bli slukade fortare än de kunde svärma fram, som de gör när du är ensam."

Jag tror också att Rand kommer att avverka Moridin någon gång innan han går ner till den Svarte i Shayol Ghul. De övriga Förlorade är sedan för upptagna att intrigera om Nae'blis-posten för att bli ett problem för Rand. När de tre ta'veren går in i Shayol Ghul kommer Shaidar Haran strax efter att följa efter för att "stänga utgången". Padan Fain kommer att spåra upp de tre och ta sig an Shaidar Haran på vägen ner till Shayol Ghul's inre. Den Svarte kommer att "tappa sin hand" när Padan Fains ondska gör slut på Myrddraalen. Padan Fain kommer sen ner för att störa Rand, Mat och Perrin. Den Svarte känner segervittring. Då kommer Furst Luc, på gamla order av Ishamael, och dödar Padan Fain innan Fain lyckats döda Rand, och Fain/Mordeth ramlar i lavan och dess smitta gör att den Svarte drar sig tillbaka in i sitt fängelse varpå Rand passar på att snabbt laga öppningen för att åter låsa in den Svarte.

Har nog inte ett rätt, men det var i alla fall kul att skriva lite. Ska bli spännande att se vad som händer i sista boken.

Ja, det var lite av mina tankar så här en fredag kväll Har inget bättre för mig (ska jobba imorgon).

(Login Inzaneclown)

September 10 2006, 8:02 PM 

Glöm nu inte att Mat ska förlora ett öga också, förmodligen hos finnarna.

Current Topic - Stora nya händelser  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement