Det finns flera exempel på kvinnlig homosexualitet i böckerna. När två kvinnor har en sexuell relation kallas det att de delar kudde (engelska: pillow friends). Detta händer oftast under utbildningen till Aes Sedai, då det kan vara svårt för kvinnorna att få kontakt med män. Dock ses detta inte som att kvinnan i fråga är lesbisk, utan snarare som en flört, något övergående, och vissa som delat kudde med någon är egentligen heterosexuella. Homosexuella kvinnor utanför Vita Tornet existerar också. Då behöver inte nödvändigtvis relationen kallas att dela kudde.
Manlig homosexualitet nämns inte rakt ut men existerar i Jordans värld i lika stor utsträckning som kvinnlig enligt Jordan själv. Flera manliga karaktärer som dykt upp är homo- eller bisexuella men det har inte framgått av berättelsen.
Tror inte att Jordan syftar på det sexuella när han nämner att Siun och Moiraine är "pillowfriends", utan snarare som om att det handlar om att söka skydd och stöttning i varandra då utbildningen oftast är mkt hård.
Däremot tycker jag han har gjort det ganska klart att det har förekommit mellan många röda systrar vilket är rätt logiskt med tanke på att dom "hatar män". Både Galina och Elaida har gett vissa vinkar om det tycker jag.
Tycker inte att något pekar på att Flinn är homosexuell.
Aran´gar är troligtvis bara väldigt lössläppt när det kommer till det sexuella (troligtvis var hon/han det redan som Balthamael) plus att vem vet vad en man som blir kvinna har för smak.
Ok, att Elaida o Galina är lesbiska är jag kanske inte helt säker på, men tycker att det finns vissa antydningar:
I en av dom senaste böckerna pratar Elaida med sin gamla pillowfriend och tänker att hon kan tänka sig att bli det igen för att få fram en viss info av henne (inte helt säker varför hon skulle göra det).
Att hon nämner det i sådana ordalag får en ju att fundera.
När Rand är fångatagen av Galina o co. vill Galina ha en av dom unga röda Aes Sedaierna i närheten så att hon kan beundra hennes perfekta ansikte eller något liknande. Även det verkar misstänkt tycker jag.
Men var Siuan och Moiraine verkligen pillowfriends eller misstänkte bara någon Aes Sedai det för att dom stod varandra så nära. Har för mig att det står om det i "New Spring".
Har väldigt svårt att se Moiraine och Siuan som älskare. Det är inte alls den bild jag har fått av deras förhållande.
Vilken Aes Sedai frågade? Och när kysstes Moiraine och Siuan???
Siuan är ju definitivt inte homosexuell i alla fall. Hon är ju förälskad i Gareth Bryne!!
Moiraine däremot skulle väl kunna vara homosexuell? Pratar eller tänker hon på män utifrån ett sexuellt spektra någon gång?
Tror inte att varken Siuan eller Moiraine är homosexuella.Däremot är jag oxå inne på att i o med att inga andra än väktarna och vissa tjänare är män blir det nog så att systrarna tar vad som finns då och då. Dvs varandra.
Det är en av de som har blivit skickade av Rebellerna som Elaida funderar på att återuppta sin relation med.
Det står också på ett ställe att det var någon som vägrade att återigen bli pillowfriend med Galina, jag tror att Galina då blev antingen arg eller mycket häpen.