Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Pillowfriends

September 6 2006 at 10:57 PM
  (Login Nemene)

-
Moiraine och Siuan var ju "pillowfriends" när de var noviser. Betyder det att de var kära i varandra eller bara att de hade sex?

Respond to this message   
AuthorReply
Anonymous
(Login Johannes--)

Re: Pillowfriends

September 7 2006, 1:56 PM 

Intressant fråga, vet faktiskt inte.
Men tror inte att de var kära i varandra.

Greve-Alakai
(Login Greve-Alakai)

Lesbiska :O

September 7 2006, 4:34 PM 

Det finns flera exempel på kvinnlig homosexualitet i böckerna. När två kvinnor har en sexuell relation kallas det att de delar kudde (engelska: pillow friends). Detta händer oftast under utbildningen till Aes Sedai, då det kan vara svårt för kvinnorna att få kontakt med män. Dock ses detta inte som att kvinnan i fråga är lesbisk, utan snarare som en flört, något övergående, och vissa som delat kudde med någon är egentligen heterosexuella. Homosexuella kvinnor utanför Vita Tornet existerar också. Då behöver inte nödvändigtvis relationen kallas att dela kudde.

Manlig homosexualitet nämns inte rakt ut men existerar i Jordans värld i lika stor utsträckning som kvinnlig enligt Jordan själv. Flera manliga karaktärer som dykt upp är homo- eller bisexuella men det har inte framgått av berättelsen.

Fakta jag sökte upp lite snabbt=))

(Login Johannes--)

September 7 2006, 11:59 PM 

Har du några exempel på Homosexuella män eller kvinnor.

Jag tror att Flinn är homosexuell, vad tror ni?

Nemene
(Login Nemene)

September 8 2006, 7:15 PM 

Varför tror du det?

Mats
(Login Taim)

September 8 2006, 8:19 PM 

Flinn? Varför just han? Vad har han gjort?

Hur ska man tolka Aran'gar då?

Ordeith
(Login ordeith)

September 8 2006, 11:29 PM 

Tror inte att Jordan syftar på det sexuella när han nämner att Siun och Moiraine är "pillowfriends", utan snarare som om att det handlar om att söka skydd och stöttning i varandra då utbildningen oftast är mkt hård.

Däremot tycker jag han har gjort det ganska klart att det har förekommit mellan många röda systrar vilket är rätt logiskt med tanke på att dom "hatar män". Både Galina och Elaida har gett vissa vinkar om det tycker jag.

Tycker inte att något pekar på att Flinn är homosexuell.

Aran´gar är troligtvis bara väldigt lössläppt när det kommer till det sexuella (troligtvis var hon/han det redan som Balthamael) plus att vem vet vad en man som blir kvinna har för smak.

Anonymous
(Login Johannes--)

September 9 2006, 12:36 PM 

Vad har Elaida och Galina gjort?

Flinn kanske inte är homosexuell, men man vet aldrig. Eftersom att han inte varit med så mycket vet man ju inte så mycket om honom överhuvudtaget.

ordeith
(Login ordeith)

September 10 2006, 6:46 PM 

Ok, att Elaida o Galina är lesbiska är jag kanske inte helt säker på, men tycker att det finns vissa antydningar:

I en av dom senaste böckerna pratar Elaida med sin gamla pillowfriend och tänker att hon kan tänka sig att bli det igen för att få fram en viss info av henne (inte helt säker varför hon skulle göra det).
Att hon nämner det i sådana ordalag får en ju att fundera.

När Rand är fångatagen av Galina o co. vill Galina ha en av dom unga röda Aes Sedaierna i närheten så att hon kan beundra hennes perfekta ansikte eller något liknande. Även det verkar misstänkt tycker jag.

Men som sagt, säker är jag INTE.

Nemene
(Login Nemene)

September 10 2006, 7:52 PM 

Pillowfriends har sex med varran. RJ har sagt det.

(Login Johannes--)

September 11 2006, 1:05 PM 

Oj, hade missat eller glömt bort det där med Elaida och informationen samt Galina och den unga röda.
Men det låter ganska mystiskt i Galinas fall.

Elaida har ju ett motiv till det. Är nog ganska värdefull information, eller så vill Elaida ha en ursäkt för sitt uppförande.

Ordeith
(Login ordeith)

September 11 2006, 9:01 PM 

Nemene, har RJ sagt det så är det ju givetvis så.

Men var Siuan och Moiraine verkligen pillowfriends eller misstänkte bara någon Aes Sedai det för att dom stod varandra så nära. Har för mig att det står om det i "New Spring".
Har väldigt svårt att se Moiraine och Siuan som älskare. Det är inte alls den bild jag har fått av deras förhållande.

Nemene
(Login Nemene)

September 11 2006, 9:22 PM 

Moiraine förnekade inte att de var det när aes sedaien sade det. Desutom kysstes de ju.

Sicca
(Login sicca)

September 12 2006, 10:34 PM 

Vilken Aes Sedai frågade? Och när kysstes Moiraine och Siuan???
Siuan är ju definitivt inte homosexuell i alla fall. Hon är ju förälskad i Gareth Bryne!!
Moiraine däremot skulle väl kunna vara homosexuell? Pratar eller tänker hon på män utifrån ett sexuellt spektra någon gång?

Mats
(Login Taim)

September 12 2006, 11:12 PM 

Tror att Moiraine och Thom har något på gång.

Nemene
(Login Nemene)

September 12 2006, 11:12 PM 

Igentligen tror jag inte att de var homosexuella, men i Vita tornet fanns det inga män så de tog vad som fanns.

Merean sade till Cadsuane att Moiraine och Siuan var pillowfriends och Moiraine sade inte emot.

När Moiraine helade Siaun så kysste Siuan henne.

(Login Cia78)

September 13 2006, 12:56 PM 

Tror inte att varken Siuan eller Moiraine är homosexuella.Däremot är jag oxå inne på att i o med att inga andra än väktarna och vissa tjänare är män blir det nog så att systrarna tar vad som finns då och då. Dvs varandra.

Jonathan
(Login DuramLaddelCham)

January 24 2007, 5:19 PM 

Det är en av de som har blivit skickade av Rebellerna som Elaida funderar på att återuppta sin relation med.

Det står också på ett ställe att det var någon som vägrade att återigen bli pillowfriend med Galina, jag tror att Galina då blev antingen arg eller mycket häpen.

Cia
(Login Cia78)

January 25 2007, 2:09 PM 

Det var Tarna som inte ville bli "pillowfriend" med Galina. Tror däremot att Galina är homosexuell. Många antydningar som tyder på det.

This message has been edited by Cia78 on Jan 25, 2007 2:10 PM

Current Topic - Pillowfriends  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement