Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Bok 21 spoiler - Sigillen (till den Svartes fängelse)

September 8 2006 at 8:15 PM
Mats  (Login Taim)

-
Någon mer som fick känslan att den Svarte kanske förstörde de tre återstående sigillen och att hålet till den Svartes fängelse åter står helt öppet?

Tar Valons Fånge, Kap 3, I parken, 155-156:

"Vi kan se tecknen lika väl som du Moridin", sade Demandred retligt. "Tiden närmar sig förvisso. Vi måste hitta resten av sigillen på Mörkrets Furstes fängelse. Jag har låtit mina anhängare söka överallt, men de har inte hittat någonting."
"Ah, just det. Sigillen. De måste hittas" Moridins leende var nästan belåtet. "Endast tre återstår, samtliga i al'Thors ägo även om jag betvivlar att han har dem med sig. De är alldeles för ömtåliga nu. Han har säkert gömt dem. Säg åt era underlydande att leta på platser där han har varit. Sök själva där."

Tar Valons Fånge, Kap 5, Någonting sällsamt, 183:

Faile hade just kommit fram till Theravas ankomst tillsammans med Galina när allting framför hennes ögon genomfors av en darrning. Hon skalv själv. Det var inte inbillning. Meira spärrade upp sina blå ögon på vid gavel, hon hade också känt det. Sedan darrade allting igen, även hon själv, och värre än förra gången. Faile rätade förskräckt på sig och släppte kaftanen. En tredje gång löpte en krusning genom världen, än kraftigare, och när den passerade genom henne kändes det som om en vindpust skulle kunna blåsa bort henne eller helt enkelt få henne att lösas upp i en dimma.

Tre darrningar/krusningar som blir värre för varje gång - Tre återstående sigill till den Svartes fängelse. Kan det ha varit de tre sista sigillen som rykte i snabb takt?

Respond to this message   
AuthorReply

(Login Johannes--)

Re: Bok 21 spoiler - Sigillen (till den Svartes fängelse)

September 9 2006, 12:42 PM 

Mjo, det är troligt. Har funderat lite på vad som kan ha orsakat de där skälvningarna.

Tycker det är rätt möjligt att något sådant kan ha hänt. Om det hände tyder det på att Rand har en hel del att göra i nästa bok, med den Svarte fri och inbördeskrig i några länder osv.

Den svarte börjar anfalla lite smått uppifrån, men Lan kommer med sin här att kunna försvara sig där uppe och hålla stånd till Rand&co kommer.

(Login Inzaneclown)

September 10 2006, 8:01 PM 

Sigillen kanske inte ens gick sönder, men det kan ha varit ett anfall mot dem i vilket fall. Vet inte annars vad det kan vara.

Anonymous
(Login Johannes--)

September 11 2006, 1:02 PM 

Det måste ju varit något stort som hände, eftersom människorna nästan höll på att gå sönder.

Tror inte att verkningslösa attacker mot sigillen skulle få alla människor i Randland att skälva så där mycket. Måste ha hänt något ganska stort.

Mats
(Login Taim)

October 7 2006, 12:39 AM 

Skuggan Växer, Kap 26, De Hängivna:

"Gjorde jag er illa? Jag hoppas ni förlåter mig."
Mannen öppnade munnen för att protestera - det gjorde medborgarna alltid; de tycktes tro att aiel var sköra som glas - men innan han hann säga någonting gick det en skälvning genom marken under deras fötter. Också luften darrade i vågor. Mannen såg sig villrådigt omkring och drog den eleganta manteln i solfjäderstyg om sig och sin dam, så att de såg ut som deras huvuden svävade i luften. "Vad är det som händer Da'shain?"
...
Mierin hade sagt att det var idag som det skulle ske. Hon sade att hon hade funnit en ny källa för kraften. Kvinnliga och manliga Aes Sedaier skulle börja kunna ösa ur samma källa, inte ur skilda halvor.
...

Faile PoV, Tar Valons Fånge:
... allting framför hennes ögon genomfors av en darrning. Hon skalv själv...
Sedan darrade allting igen, även hon själv, och värre än förra gången...
En tredje gång löpte en krusning genom världen, än kraftigare, och när den passerade genom henne kändes det som om en vindpust skulle kunna blåsa bort henne eller helt enkelt få henne att lösas upp i en dimma.

Är det samma sak, eller är det skillnad?

This message has been edited by Taim on Oct 7, 2006 12:40 AM

Anonymous
(Login Johannes--)

October 9 2006, 9:22 PM 

Det hände ju bara en gång i skuggan växer. Men verkar vara lite liknande, för första skälvningen är ju inte alls lika häftig som de senare i KoD?

Kanske blir skälvningar i marken när Den Svarte försöker vidröra världen, eller vidrör världen. Eller när han utför dåd i världen.

Kanske blir så när det används väldigt mycket av TP?

Mats
(Login Taim)

October 10 2006, 9:36 AM 

Kan mycket väl vara ett "för-stadie", att den Svarte försökte röra världen, precis innan den Svarte var igenom. Att han "tryckte på" och det gav resultat i form av skälvningar och luftdarr?

Efter skälvningen i marken, och att luften darrat i vågor...

Skuggan Växer, kap 26...

Andra som hade sett Charns hår samlades oroligt kring honom och frågade samma sak, men han tog ingen notis om dem, tänkte inte ens på att det kunde vara ohövligt att inte svara. Han började tränga sig fram genom trängseln. Hans blick var fixerad vid sharomen; den vita sfären, tusen fot i diameter, svävade lika många fot över Collam Daams blå och silverne kupoler.

Mierin hade sagt att det var idag som det skulle ske. Hon sade att hon hade funnit en ny källa för kraften. Kvinnliga och manliga Aes Sedaier skulle börja kunna ösa ur samma källa, inte ur skilda halvor. Tillsammans skulle män och kvinnor kunna göra än mäktigare ting nu när de inte skulle finnas någon åtskillnad. Och i dag skulle hon och Beidomon hämta Kraft ur den för första gången - det var sista gången som män och kvinnor som arbetade tillsammans skulle behöva använda olika delar av Kraften. I dag.

Någonting som såg ut som att var en liten, liten vit skärva lossnade från sharomen och for iväg på en låga av svart eld. Den sjönk mot marken, bedrägligt sakta, oansenlig. Sedan bröt hundratals flammor ut överallt över det väldiga, vita klotets yta. Sharomen sprack som ett ägg och började dala nedåt; ett brinnande svart inferno. Mörkret bredde ut sig över himlen, svalde solen i ett orimligt nattmörker, som om lågorna strålade ut svart mörker istället för ljus. Människorna skrek. Överallt skrek de...

-----

Så skälvningarna och luftdarret kom först. Strax efteråt smällde det. Kanske var det så att den Svarte tryckte på de tre sista sigillen också, och att han använde mer Kraft för att bryta dem. Har för mig att jag läst någonstans att någon av de Förlorade nämnt att hålet till den Svartes fängelse var större än när han bröt sig ut för 3000 år sedan. Därav tre kraftigare reaktioner i KoD?

Frågan är om sigillen höll eller om han bröt dem. Det kan ha varit tre rejäla försök av den Svarte att röra världen (men att sigillen höll)? Den Svartes tålamod kanske är slut efter 3000 år, han vill bli fri nu. De Förlorade säger ju i TVF, kap 3, att de måste hitta sigillen som al'Thor har gömt.

Är det någon som hittat några tecken på att den Svarte skulle kunna vara fri redan nu i TVF?

Ordeith
(Login ordeith)

October 10 2006, 6:29 PM 

DO: öppning skapades som sagt under AoL. Tänk då på att öppning var helt öppen utan sigill under ett bra tag. Det gjorde att DO kunde vidröra världen på ett mkt starkare sätt än vad han gör nu men han slet ju sig inte HELT fri ändå?! (läst om det i Guiden)

Kanske är det som så att öppningen är så tunn att det tar ett tag innan han gör sig helt fri i denna världen. När han väl gör det så är det nog över. Rand kommer nog att möta en väldigt mäktig DO av något slag men kommer han ens då att vara helt fri?

Jag anser att chansen är stor att alla sigill är brutna och DO kan nu röra världen starkare än på mkt länge. Men helt fri? NEJ!

P.S Kan ha missat något om DO:s öppning under AoL.

Mats
(Login Taim)

October 10 2006, 11:22 PM 

Håller med fullständigt. Hålet till den Svartes fängelse var för litet för att han ska kunna ta sig ut helt och hållet. Han var aldrig helt fri, han är inte helt fri nu heller (jag kanske har varit otydlig i mitt resonemang). Den dagen den Svarte blir helt fri, ja då är det slut, inte ens Draken återfödd kan sätta sig emot den Svartes kraft då.

Det jag tänker mig är att när hålet borrades var det inte så stort. En mindre skälvning uppstod då den Svarte "tryckte ut ett finger" och rörde världen.

Sedan har väl hålet blivit något större då de Förlorade under AoL försökte hjälpa den Svarte att ta sig ut ur sitt fängelse (mot löfte om evigt liv). Då startade väl kriget? Hålet förseglades så småningom av LTT och co.

Senare, nutid, har sigillen gått sönder en efter en, och om jag inte minns alldeles galet så har någon av de Förlorade nämnt att hålet till den Svartes fängelse var större nu än det var innan det förseglades. Kanske var det Demandred som nämnde det, i prologen i LoC, eller Moghedien i ACoS?

Därav kanske de tre skälvningarna i KoD var större när den Svarte åter försökte trycka ut två eller tre fingrar, ja kanske hela handen, istället för ett finger som i AoL, om nu hålet åter är helt öppet vill säga.

Jag håller mig öppen för att det kan vara försök av den Svarte att bryta sig igenom som ger skälvningar, men tycker att det låter bättre att det är när den Svarte bryter sig igenom som det blir en skälvning.

This message has been edited by Taim on Oct 10, 2006 11:45 PM

(Login Johannes--)

October 12 2006, 9:51 PM 

Kanske var så att 1-2 av sigillen gick sönder. Sigillen gick väll sönder någongång i mitten av KoD? Eller?

Om de gjorde det och alla 3 gick sönder borde vi nog sett mer av den svarte.

Current Topic - Bok 21 spoiler - Sigillen (till den Svartes fängelse)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement