Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Bok 21 spoiler - Aviendha

October 10 2006 at 11:42 PM
Mats  (Login Taim)

-
Har gått segt i läsningen på sistone, men nu har jag börjat läsa igen (snart färdig med TVF - Fällan kommer snart). Läste idag kapitlet om Aviendha när hon identifierar vad olika ter'angrealer gör.

Hon tog upp en kniv-ter'angreal som hon burit på ett tag och som gör den som bär på den osynlig mot Skuggans väsen. Detta kan ju vara mycket intressant vid en omläsning. Är det någon som minns något tillfälle där någon karaktär inte sett Aviendha fast hon stått mitt framför ögonen på dem? I så fall har vi en mörkvän identifierad...

Jag kommer att försöka ha det i åtanke då jag läser om serien (Kniven kommer ifrån ter'angreal-samlingen de hittade i Ebou Dar tillsammans med Vindarnas Skål). Så därifrån och framåt kanske.

Respond to this message   
AuthorReply

(Login tigraine_)

Re: Bok 21 spoiler - Aviendha

October 12 2006, 10:57 AM 

Men helaAviendha försvinner väl inte, de ser väl bara inte kniven?

Taim
(Login Taim)

October 12 2006, 5:16 PM 

Aviendha säger att hon tror att Skuggan inte kan se den som bär på den här kniven. Kanske inte ens Bladfördärv. Och Aviendha säger att hon tror att kniven skapar en sorts skyddsformel.

Anonymous
(Login Johannes--)

October 12 2006, 9:49 PM 

Tror den fungerar som så att det bara är Trollocker och Myrdraaler och likande skuggyngel som inte kan se henne. Tror att vanliga människor, även om de är mörkvänner kan se henne.

Taim
(Login Taim)

October 13 2006, 2:31 PM 

Du kan mycket väl ha rätt. En mörkvän är inte direkt märkt som Trollocker och Myrddraaler är.

Tyrasia
(Login Tyriasa)

January 27 2007, 1:05 PM 

Jag kan inte påstå att jag minns den exakta ordalydelsen i stycket, men var edt inte så att det var först då som Aviendha förstod meningen med kniven? Isåfall vore det konstigt ifall hon använt den tidigare i böckerna, snarare är det väl efter den tidpunkten som man kan leta efter sådana antydningar. Sen tror jag inte heller det är så troligt att man kommer hitta ett ställe där det står att någon inte sett henne, det verkar för flummigt, men det är ju bara min åsikt.

(Login Johannes--)

May 3 2007, 10:17 PM 

Däreemot kommer säkert kniven att användas för sitt endamål senare i böckerna. Elayne kan massproducera dem och ge till väktarna, som sedan kan kötta trollockarméer jätteenkelt.

Current Topic - Bok 21 spoiler - Aviendha  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement