|
Fällan (spoiler)November 6 2006 at 11:50 AM | Tigraine (Login tigraine_) |
| - jag vet inte hur många som har läst fällan och så men tänkte att det var bästa att sätta ut en spoiler på den
Vad har hänt med Taim egentligen? Har han verkligen vänt sig emot Rand eller har hans makt över ashamanerna stigit honom till huvudet? Han verkar ju ha spårat ur lite, jag tänker då på sista kapitlet i boken där och över vad logain sa, och det Taim sa när han pratade me perrin om Tufloden och vad han gjort där!!
|
|
| Author | Reply |
Anonymous (Login Johannes--) | Re: Fällan (spoiler) | November 6 2006, 8:17 PM |
Tror att Taim håller på att bygga upp sin egen armé av Asha'maner. Tror att det har varit lite av hans plan hela tiden. Dessutom tror jag att de Asha'maner som Taim har vid sig är mörkvänner, liksom Taim själv, och att de kommer bli svart furstar i TG. Vi kommer snart få se en uppgörelse mellan Taim på ena sidan, och Logain+Rand på andra sidan. Svarta tornet kommer att splittras. De Asha'maner som Logain+Rand har med sig kommer att flytta till VT och slå ihop sig med Aes Sedaierna, och buga för den nya Amyrlinen Egwene al'vere. Taims Asha'maner kommer att fly upp till Shouyl Ghoul och slå ihop sig med de andra förlorade och sen kanske sprida ut sig över världen eller anfalla Rand.
Min teori. |
|
Taim (Login Taim) | Äntligen lite diskussioner här... | November 6 2006, 11:31 PM |
Håller med Johannes fullt ut. Taim är ond, och har varit det ett tag. Han har planerat länge att bygga upp en skara svartfurstar.
Redan i Vindarnas Skål/En Krona av Svärd så ville Taim att Rand skulle ha livvakter och redan då nämndes fyra asha'maner om jag inte minns fel (Torval, Kisman? två till som jag inte kommer ihåg namnen på). Dessa fyra är Taims favoriter, som specialtränas av Taim själv.
I Knivarnas Väg/Järnets Tid så attackerade dessa fyra Rand i Cairhien-palatset, på order av Taim.
I Vinterns Hjärta/De Nio Månarnas Dotter så attackerade de fyra Rand igen på order av Taim (och Demandred + Moridin). Vi fick då också reda på att de fyra var mörkvänner, om man inte fick reda på det tidigare.
Så nu i efterhand så är det ganska tydligt. Jag har svårt att tänka mig att Taim är något annat än elak (=mörkvän).
---------------------------------
Men epilogen innehöll även andra godbitar...
"Palatset kunde ha tillhört vilken ädling som helst med smak för gobelänger med stridsmotiv och röda och svarta golvplattor, om det inte varit för avsaknaden av tjänare".
"Tairiniern anmälde inte deras ankomst utan ställde sig bara bland alla de andra asha'manerna så att de på egen hand fick fortsätta genom rummet. Även här var golvet rött och svart. Taim måste vara särskilt förtjust i just de färgerna".
Dessa två färger nämns ofta i samband med en annan person... Ishamael/Moridin.
Och "Låt Fursten av Kaos regera" är ett talesätt som de Förlorade använder sig av, från bok 11 (Fursten av Kaos) och framåt...
Så jag tror att Taim är antingen Ishamael/Moridin själv eller kanske mer troligt, Taim är Ishamael/Moridins "hund".
---------------------------------
This message has been edited by Taim on Nov 6, 2006 11:37 PM
|
|
|
Tigraine (Login tigraine_) | !! | November 7 2006, 10:50 AM |
ja det tror nog jag också, kan inte heller tänka mig att Taim inte är en mörkvän! Är ju så mycket som tyder på det... tycker Rand borde ta itu me honom så snart som möjligt, som Logain säger!
kanske är det så att Rand tar ifrån Taim hans plats över ashamanerna och ger den till Logain och på så sätt kommer han att få den ära och storhet som Min såg att han skulle få, och sedan precis som du sa sticker Taim med sina specialtränade ashamaner till shayoul gul...
|
|
Greve-Alakai (Login Greve-Alakai) | Taim.. | November 8 2006, 5:39 PM |
Klart killen är en mörkvän, finns ju inget som pekar emot det ju, när några av "hans" ashamaner anföll rand, så hälsade dom ju från Taim, i hopp om att Rand skulle dö antar jag, men ändå:O Rand borde ju fara å skjuta lite häftiga prylar mot killen ju, fattar inte hur han tänker XD |
|
Taim (Login Taim) | Re: Fällan (spoiler) | November 8 2006, 10:56 PM |
Rand koncentrerar sig enbart på Seanchan, för att sluta fred och tillsammans rikta blickarna mot den sista striden.
Aelfinns svar till Rand för att vinna sista striden var att ena alla länder (nord och öst ska vara som en, syd och väst som en, båda två som en... ungefär) och då anser Rand att Taim är oviktig och Taim får vänta. |
|
Nemene (Login Nemene) | Re: Fällan (spoiler) | November 9 2006, 10:17 PM |
Jag har tänkt att Taim kanske har blivit mörkvän mot sin vilja (med tretton myrdraaler och tretton svarta systrar) eller blivit galen på grund av smittan på saidin eller nåt. Först verkade han ju ganska normal (tyckte jag i alla fall) men nu verkar han ju helt galen, blir rasande över ingenting och sånt. Det är nog inte så men jag tycker att det är en intressant teori. |
|
Tigraine (Login tigraine_) | !! | November 12 2006, 1:17 AM |
Ja når lurt e de me karln... |
|
Greve-Alakai (Login Greve-Alakai) | Taim... | November 12 2006, 2:32 PM |
Kan det inte bara vara så att han har fått storhetsvansinne? Killarna som anföll Rand, kanske bara sa att dom hälsade från Taim, men i själva verket kan det ju vara så att Taim är snäll, de vet man ju inte förän sista boken typ. och Taims Special tränade eller ska jag kanske säga Taims snubbar kanske tränas för att bli någon personlig livvakt åt Rand, kanske det inte är så som alla tror att han är en galen mörkvän, han kanske är en snäll kille, men de tror ju jag lika mkt på som att grisar kan flyga..... men man kan ju aldrig veta :/ hmm nu måste man ju vänta åååår innan nästa bok kommer fuck it :O |
|
Petra (Login mimmim) | Taims POV om Aiel | November 13 2006, 12:25 PM |
Taim säger på ett ställe (minns inte var)att det är underligt att Aiel-folket hade utvecklats till krigare. Han säger typ att den utvecklingen är skum då de brukade vara så fredliga.
Hur visste han hur Aiel brukade vara om han inte varit med under AoL? Och om han levde under AoL är det ju ganska sannolikt att han är en av de förlorade.
Jag tror att hans POV var i CoT eller i boken innan, minns som sagt inte var.
Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg... |
|
Anonymous (Login Johannes--) | Re: Fällan (spoiler) | November 13 2006, 9:04 PM |
Taim använder sig av samma kommentar som Ishamael har använt någongång har jag för mig. "These so called Aiel" eller vad det nu är.
|
|
Anonymous (Login Inzaneclown) | Re: Fällan (spoiler) | November 15 2006, 4:51 PM |
Om ni läser kapitlen där Rand är inne i Rhuidean, så får ni läsa om hur Aiel utvecklades från "Lövets Väg" till de krigare de är idag. |
|
Taim (Login Taim) | Re: Fällan (spoiler) | November 16 2006, 9:22 PM |
Det är mycket som är mystiskt när det gäller Mazrim Taim. Han har ju varit misstänkt för att vara Demandred tidigare för att det finns så många kopplingar till vad de Förlorade kan och vet, som också Mazrim Taim kan och vet.
Ända sedan Taim kom till Caemlyn har något varit "fel" med Mazrim Taim.
-Bashere kände först inte igen Mazrim Taim när han kom. Skägg eller inte skägg, Bashere borde ha kännt igen Taim direkt med tanke på historian kring de två.
-Taim hade ett sigill till den Svartes fängelse. Det borde Aes Sedaierna tagit ifrån honom under fångenskapet, eller hade han "turen" att hitta ett på vägen till Caemlyn? Jag tror inte riktigt på hans historia att han fått ett sigill av en bonde.
-Taim vet om Aiels historia, som du nämnde, plus so-called Aiel a la Ishamael i LoC.
-Taim verkar inte påverkas av smittan i Saidin. Han har klarat sig i många år.
-Elayne tycker sig se att Taim omges av ett mörker i WH (Ishamael omges också av ett mörker när han tar in den Sanna kraften i Tears Klippa).
-Taim står helt lugn och självsäker när Rand står bredvid honom, ilsken på honom, full till bristningsgränsen med kraften. Hur kan man vara så lugn i en sådan situation? Den sanna kraften?
Det går att rabbla upp massor av konstiga saker när det gäller Taim.
Och i Knife of Dreams så avslöjar Jordan att Ishamaels färger, svart och rött, inte bara pryder Moghedien och Cyndane, utan det pryder även Taims palats i Svarta Tornet. Plus "Let the Lord of Chaos rule".
Det bara skriker "Mörker" om Mazrim Taim. | |
|
|
|