Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Mazrim Taim (Fällan spoiler)

November 16 2006 at 9:34 PM
Taim  (Login Taim)

-
Vad tror ni om Mazrim Taim.

Att Ishamael/Moridin verkar ligga bakom ter sig mer och mer troligt efter Fällan med tanke på Ishamaels färger rött och Svart i Taims palats. Plus att Taim uttalar den Svarts gamla order från prologen i LoC "Låt Fursten av Kaos regera".

Jag tycker om idén att Ishamael/Moridin använder Mask of Mirror och spelar Mazrim Taim från Taims entré i Caemlyn och framåt. Vad tror ni?

Respond to this message   
AuthorReply
Anonymous
(Login Johannes--)

Re: Mazrim Taim (Fällan spoiler)

November 17 2006, 9:43 PM 

Om Taim och Ishamael/Moridin skulle vara samma person, så skulle han ha väldigt fullt upp. Eftersom att han som Taim måste ha stenkoll på sina Asha'maner, i varje fall i början när han först kom till Rand och startade Svarta Tornet. Tror mer på att Taim är någon form av puppet till Moridin i så fall. Och att han har varit BF sedan han fick reda på att han kunde använda Saidin typ.

Taim omtalas redan i New Spring (Begynnelsen). Han har sedan den tiden brukat kraften relativt ofta ända tills nu, run 20år, utan att påverkas av smittan.

Vid tiden då Taim började bruka kraften var troligtvis Ishamael redan fri, helt enkelt för att han dödar BA's överste ugnefär vid denna tidpunkt.

Finns då en möjlighet att Taim kan ta från osmittad Saidin redan från start med lite hjälp av Ishamael. Sedan dess har han nog jobbat för Ishamael hela tiden på ett eller annat sätt.

Eller så blev Taim tokig och dog, men gömdes av Ishamael, som nu är utklädd till Taim. Skulle kunna förklara varför inte Bashere känner igen Taim. Men det är en ganska avancerad procedur att ta bort en person för att kunna posera som denne, utan att riktigt veta om denna posé kan bli användbar.

Kan vara så att i den s.k räddningen dog Taim, dödad av räddaren Ishamael, kroppen bortplockad. Ishamael beger sig lite senare till Caemelyn. Tror att Aes Sedaierna efter flykt försöket hade väldigt svårt att hitta Taim, och att Saldeanerna inte heller hittade honom. Och en död person är ganska svår att finna.

Blev lite långt.

Taim
(Login Taim)

November 18 2006, 4:56 PM 

Jag håller väl med dig, det mest troliga är väl kanske att Taim är Taim, och att Taim tar order av Ishamael, kanske ända sedan innan serien började.

Men, jag tycker det skulle vara så mycket roligare om Ishamael var Taim.

Intressant del om att Taim kan ha blivit galen (för jag tror bara att de Förlorade har band till den Svarte). Ishamael kan ha räddat Taim från Aes Sedaierna, men upptäckt att det inte fanns annat att göra än att döda den av smittan galna Taim.

"Taim" berättar faktiskt för Rand att han tidigare hade lärt upp en person att använda kraften men att han tillslut var tvungen att döda honom för att han blivit galen av smittan. Skulle vara intressant om det var Ishamael/Taim som berättar för Rand om att han lärt upp Taim och sedan varit tvungen att döda honom p.g.a. smittan.

Om Ishamael återupplivades i tid för att rädda Taim och döda Taim så skulle han till en början kunnat besöka Rand i nyfikenhet, infiltrera sig, se vad som händer (med tanke på Låt Fursten av Kaos regera). Ishamael hade dessutom ingen Nae'blis-post än och kan ha varit tvungen att göra lite "skitjobb".
Han skulle då också kunna vara en mycket het kandidat till mordet på Asmdoean.

Det hela slutade i alla fall med att Ishamael hamnade på en bondgård, blev låst så att säga, han kunde ju inte bara sticka iväg för då skulle Rand aldrig lita på "Taim" igen och infiltreringen skulle misslyckats.
Ishamael fick använda sin tid till att lära upp några asha'maner och sedan ge sig ut och leta flera. Men efter en liten tid med att vara upptagen så la han så småningom över jobbet på de andra asha'manerna att fixa nyrekryteringen, och Ishamael fick mer tid att utföra andra saker, samtidigt som han skapat möjligheter att fixa fram nya Dreadlords. Under tiden han lämnar Svarta Tornet lämnar han över ansvaret på hans specialtränade fyra (Rochaid, Torval, Kisman, ?) att hålla koll på Svarta Tornet.

Jag vet att det också finns mycket saker som är svåra att förklara bort när det gäller Ishamael som Taim, men jag hakar upp mig väldigt mycket på just detta:
Lews Therins babblar för fullt om att Rand måste döda Taim, speciellt honom. Varför just speciellt honom? Om Ishamael är Taim så kan man åtminstone förstå LTT.

This message has been edited by Taim on Nov 18, 2006 5:10 PM

Anonymous
(Login Johannes--)

November 22 2006, 10:53 PM 

Lite funderingar kring Ishamael=Taim
Var typ 1år sedan jag läste hela serien, så vissa delar kanske inte stämmer. Känner efter denna text att jag borde läsa igenom böckerna igen för att kunna finna bättre argument och lite citat och liknande.

Men alltså, tycker det är väldigt skumt att Bashere inte känner igen Taim, om Taim nu verkligen är Taim.
Dessutom är det väldigt skumt att Taim har ett sigill. Därför anser jag det fullt möjligt att det t.ex är Ishamael som är Taim

Taim härjar uppe i gränslanden, blir tillfångatagen av Aes Sedaier.

Blir "räddad" i ett stort märker där det dör ett antal systrar. Innan Låt Fursten av Kaos styra regeln.

Efter själva räddningen försvinner Taim helt och hållet, får att senare dyka upp i Caemlyn.

Bashere säger att han tror sig veta att Taim är i Caemlyn, vi har inga indicier på att detta stämmer.

Rahvin styr Caemlyn vid det tillfället, kan vara så att han har en lakej i Taim, men varför hjälper då inte Taim till att skydda Rahvin som alla Rahvins andra mörkvänner gör när Rand anfaller.

Om Ishamael är Taim, är det möjligt att han bara skulle kunna titta på och se händelseförloppet, helt enkelt för att han har gjort det förut. Ishamael kikade på när Be'lal dödades, och var själv med och dödade Sammael. Dessutom blir det färre motståndare till Nae'blis posten om Rahvin dör.

Om Taim är riktiga Taim, tror jag inte att han skulle våga trotsa Rahvin, och bör således vara med i fighten mot Rand & Co.

När Rand för första gången möter Taim skriker LTT till inne i Rands huvud att Taim är farlig och måste dödas eller liknande. Bashere som också är närvarande känner först inte igen den "rakade" Taim. Bashere borde känna igen Taim både Rakad och orakad.

Finns en möjlighet att LTT känner att Ishamael/Taim använder TP, eftersom att LTT levde i en tid då Ishamael använde TP samt för att LTT själv har blev "helad" av TP precis innan han dog.

Finns ingen bra förklaring till LTT's agerande om Taim=Taim. Ingen vet vid detta tillfället om Taim är mörkvän eller inte. Det enda Rand<T vet är att han är en falsk drake som kan bruka kraften. LTT skriker inte någonting när Rand möter Logain som också är en falsk drake som kan bruka kraften.

Om det var för att Taim är DF, så kan man ju fråga sig varför LTT aldrig skriker annars när Rand möter DF eller DF Asha'maner eller liknande. Känns som att det finns någon större anledning till Taims tjat än att Taim är en Dreadlord med stor potential.

Taim vet hur man kolla om en annan man an bruka kraften, något som troligtvis är riktigt klurigt att komma på, känns lite som en AoL grej.
Taim berörs, vad jag vet, inte heller av kyla/värme, ett annat litet knep som inte är så lätt att komma på, lite AoL varning där med.

Taim verkar inte bli rädd när han har tagit in så mycket Saidin han kan, och Rand tar in så mycket han kan och närapå tappar kontrollen över det.

Vi ser inte mycket alls lika mycket av Ishamael från hans död fram till det att Moridin gör sin entré som vi såg av Ishamael/Ba'alzamon.
Ishamael/Taim har lite att göra med sitt Svarta Torn, och kan inte lämna det bara sådär, men nu i senare böcker kan han det, eftersom att han har "special" tränade Asha'maner som då kan styra tornet.

Hur vet Taim att Rand är vid Dumais brunnar? Taims anfall där går helt emot Mesaanas planer, och en vanlig Dreadlord Taim skulle nog inte våga trotsa en utvalds plan om han visste om det. Ishamael skulle däremot våga göra det, och har det troligtvis också lättare att ta reda på var Rand är.
De förlorade är ju inte direkt snälla mot varandra i och med att de hela tiden försöker krossa de andra förlorades planer. Genom att Rädda Rand ökar Ishamael/Taim på sitt inflytande över Rand och Rand litar ännumer på Taim. Samma grej kan sägas om Den Grå Mannen som Taim dödade.

Ishamael blir helt plötsligt Nae'blis. Hur? Står inte allts mycket i böckerna kring Ishamaels förehavanden och sedan blir han helt plötsligt Nae'blis. Isha måste ha gjort något stort.
Mesaana som i princip styrde vita tornet blev inte Nae'blis. Anath som hade stenkoll på Seanchen blev inte heller Nae'blis. Men Ishamael blev, han måste ha gjort något i skymundan.
T.ex skapat en armé av Dreadlords åt den svarte, en ganska stor grej att göra. Men det är i princip vad Isha/Taim har gjort.

Logain börjar senare komma med information till Rand om hur Taim inte riktigt lyder Rand och hur Taim börjar skapa sin egen armé av egna utvalda osv. Taim har alltså i princip redan från början planerat Svarta tornet och hur han själv ska kunna använda det till att skapa sina helt egna Asha'maner. Vid Dumais brunnar lyder Asha'manerna enbart Taim och inte alls Rand.

Taim och Ishamael har samma färger.

Anser det inte helt otroligt att Taim = Ishamael.

Taim
(Login Taim)

November 23 2006, 5:39 PM 

När du lägger upp det så där så blir jag ännu mer övertygad.

Tack för "researchen".

Som du sa, att skapa Svarta Tornet och skapa nya Dreadlords kan ha varit det som slutligen fällde avgörandet för Nae'blis-posten.

Det enda vi sett Ishamael göra i sin nya kropp är att hjälpa Rand överleva mot Sammael. Är det tillräckligt?
Eller har Ishamael fått Nae'blis-posten enbart för gamla meriter, då han agerade utan konkurrens från de övriga Förlorade (skapandet av Svarta Ajah och trollockkriget, och skapandet av Seanchan och hundraårskriget)?

Samtidigt skulle jag bli överraskad om det som Jordan avslöjar i LoC, att den Svarte kan återuppliva de Förlorade, att de skulle vara första gången som det händer i böckerna.
För ofta när Jordan avslöjar något i böckerna så har det redan hänt ett litet tag i smyg så att säga.

Anonymous
(Login Johannes--)

November 23 2006, 6:35 PM 

Jag blev mer övertygda om att Isha=Taim ju mer jag skrev ner. Men jag har aldrig sett en teori på wotmania om att Isha=Taim. Vi kanske får veta svaret säkert i sista boken.

Taim
(Login Taim)

November 24 2006, 8:12 PM 

Jag har hittat en Moridin=Taim på Wotmania (från 2002). Mycket intressant.
http://www.wotmania.com/theorypostdbtheory.asp?ID=912&Category=Moridin
Har dock inte orkat läsa igenom alla kommentarerna på teorin, men det finns många som inte tror på Moridin=Taim.

Själv måste jag säga att jag tror mer och mer på det (under förutsättning att Moridin klarar av att inte använda TP när nöden kräver det, när han som Taim MÅSTE använda OP för att inte avslöja sig).

I Wotmania-teorin finns det ytterligare en liten "bortförklaring" till de tre ordrarna från Taim/Demandred/Moridin.

"Finally, Kisman's thoughts regarding the orders given him by various people in the end of WH do not contradict this idea. Careful reading of that passage suggest to me that he is thinking of Taim's orders in regard to Cairhien, then Demandred following that, and then Moridin still later. This should not be taken as evidence that Taim and Moridin are different people, just that the orders Kisman was given were given at different times and under different circumstances."

Anonymous
(Login Johannes--)

November 26 2006, 10:47 AM 

Kollade lite på kommentarerna i angivna länk. Och mest handlade det om att Isha inte använder OP utan bara TP, och att Isha/Taim inte skulle ha tid med andra saker än Svarta Tornet.
Tyckte inte riktigt att de argumenten håller.

Taim
(Login Taim)

November 28 2006, 12:53 AM 

Det enda är det där med TP, och att det är så vanebildande att Ishamael inte skulle kunna motstå TP och förkasta OP.
Hur fungerar det egentligen med TP. Det är ingen som vet än, det finns bara spekulationer.

Då kan man ju faktiskt tänka sig att OP också är vanebildande, på sitt sätt. Så varför skulle inte Ishamael kunna använda två olika "droger"?

För att Ishamael ska kunna vara Taim så måste han kunna välja OP före TP.

Är TP verkligen så vanebildande att Ishamael med tiden inte vill annat än att använda TP, vilket många verkar anse. Eller kan Ishamael använda OP då han måste?

Jag väljer att tro på det senare Ishamael föredrar TP, men kan använda OP om han måste.

Ishamael/Taim lever vidare...

Petra
(Login mimmim)

December 8 2006, 1:21 PM 

En annan sak som kan tyda på att Ishamael är Taim är att det står i KoD i kapitlet News for the Dragon att "His [Taims] eyes were practically on fire", något som även Ishamaels ögon var (då han länge använt TP) även Moridins ögon har blivit påverkade av TP (saa) och kanske kan han när han är Taim inte dölja detta fullt ut.

Anonymous
(Login Johannes--)

December 8 2006, 8:27 PM 

aha... Vet inte om man kan förvränga ögonen, men tycker att det borde gå.

Men det där stället påvisar ju en möjlighet att Isha=Taim. Eftersom att brinnande ögon a'la Ba'alzamon troligtvis är en fortsättning på att ha Saa i ögonen a'la Moridin.

Taim
(Login Taim)

December 9 2006, 3:41 PM 

Den var bra.

Saa blir eldögon med tiden. Frågan är som alltid med denna mystiska författare hur man ska tolka det. Är det bara ett sätt att uttrycka sig, eller är det ytterligare en liten ledtråd, att Ishamael/Moridin har passerat Saa-stadiet och gått in i eldögonstadiet och att det "lyser igenom" när han agerar Taim?

Anonymous
(Login Johannes--)

December 9 2006, 8:43 PM 

Lite klurigt att veta...

Men vi får väll se i nästa bok... Då vi även får veta vem som dödade Asmodean, själv håller jag på Taim/Mesaana

(Login Kadere)

Mazrim Taim

December 16 2007, 7:35 PM 

Numera är jag övertygade om att Mazrim Taim är Demandred…

Det vi vet är att Mazrim Taim dök upp hos Draken återfödd först efter att Demandred mött mörkrets herre (mycket kort efter), där han får förfrågan om han vill stå över alla andra av de utvalda och därefter får instruktioner om vilka som ska leva och vilka som ska dö (Mazrim Taim har varit en gåta sedan han dök upp och likaså samtalet mellan Demandred och mörkrets herre).

En av de som ska leva är utan tvekan draken återförd, det säger mörkvänner som skickas av tornen för att fånga honom (detta också efter att Demandred mött med mörkrets herre)

Andra saker som talar för att Mazrim Taim är Demandred är Demandred hat mot draken återfödd, att en sådan person borde få större utrymme är en självklarhet och att han skulle få en roll som Mazrim Taim är mycket trolig…

Inutaisho
(Login Sesshoumaru83)

December 17 2007, 5:40 PM 

RJ själv har sagt rakt ut att demandred inte är taim osv så den biten e nog avklarad... själv har jag aldrig riktigt förstått hysterin över detta har inte sett något av värde som indikerar på att de skulle vara samma person.. däremot så tror jag att dom har lett kraften genom 13 myrdraler och gjort taim ond.

Sho_pi
(Login Sho_pi)

Taishamael

December 19 2007, 11:46 AM 

Jo Taimandred verkar vara bortspolad, inte bara pga RJs uttalanden (han är...förlåt var ju själv som våra kära Aes Sedaier med svar) utan också med hjälp av Demandreds PoV i WH.

Hade gärna haft Taim som en "egen" person, alltså inte förklädd till nån annan. Känner väl tyvärr att så icke är fallet, jag menar hur kan nån undgå smittan så länge som han har gjort?! Inte utan hjälp menar jag, ergo han är Isha Att DO på nåt sätt skulle hjälpa honom med smittan, göra honom till en "ny" forsaken har jag svårt att tro. Sen idén med de 13 myrdraalerna tycker jag är riktigt fräck men faller väl även där på smittan, eller?

Frågan jag ställer mig ang. Taishamael är väl bara den om han verkligen kan ha haft tid med att vara både moridin (styra o ställa bland alla forsaken) och taim (styra o ställa bland alla ashamaner)??? Låter onekligen som ett 24/7-jobb!

Och apropå cirkeln med 13 myrdraaler, var det inte egwene som jämt o ständigt drömde mardrömmar om dessa i början av serien? På sistone har det liksom inte ens nämnts i förbifarten. Vill själv tro att antalet DF bland AS är till följden av dessa cirklar men det är ju som sagt bara jag

Lite upprepningar av ovanstående inlägg, jag vet. Men jag ville bara dra mitt strå till stacken.

This message has been edited by Sho_pi on Dec 19, 2007 11:52 AM

Anonymous
(Login Johannes--)

January 1 2008, 12:20 PM 

De 13 myrdraalerna nämndes väll bara fra till bok 6(sv) eller ngt? Tror inte att det har nämnts efter det att de åkte till Aielöknen. Rand ironiserar i någon bok över 13 myrdraaler också, men kommer inte ihåg i vilken och när.

Tror inte att Taim är övertagen av 13 myrdraaler, för om han vore det borde mr. Bashere ha känt igen honom direkt, och det gör han inte, om jag inte missminner mig. Taim kanske är en Be'lal som har återuppstått, det vore lite roligt. Be'lal en mycket svag dos av Lanseld i sig, kanske var den tillräckligt svag för att Shai'tan skulle hinna rädda honom.
Det var Moiraine som försedde oss med informationen om att så skulle kunna vara fallet, hon säger att hon inte kan använda så stark lanseld som tar bort lång tid bakåt, max någon minut eller vad det nu är hon säger, och ngn minut borde nog räcka för att själen inte ska vara helt förstörd och borta för Shai'tan.

Be'lal aka The Netweaver som Taim vore spännande. För det är onekligen så att Taim håller i rätt många trådar hos Asha'manerna. Dessutom finns den maskerade arbetsgivaren åt Luc/Isam, kanske en Be'lal som inte vill röja sig själv.
Dessutom borde det finnas visst samröre mellan Vita Tornet och Svarta Tornet, men det tror jag inte det har stått något om i böckerna.

God Jul & Gott Nytt År!!

Sicca
(Login sicca)

March 4 2008, 5:41 PM 

Jag har för mig att det någonstans nämns att har någon dödats med lanseld så är det kört på riktigt. Skulle det då spela roll med hur stark lanseld?

Taim
(Login Taim)

Lanseld

March 6 2008, 5:25 PM 

Som jag har tolkat det så är lanseld bara ett problem för den Svarte. För själen är det inga problem, den är odödlig.

Vid alla dödsfall så dör kroppen och själen vandrar vidare till andra domäner eller dimensioner. Under en kort period så har då den Svarte chansen att "greppa" själen om man är svuren till honom, som de Förlorade är (tror inte den Svarte kan greppa vilken själ som helst).

Vid lanseld däremot är man död en bit tillbaka i tiden innan man dödas så att säga, då tråden bränns upp en bit i slutet. Ju starkare lanseld desto mer bränns tråden i slutänden. Så med andra ord har den Svartes korta period att "greppa" själen redan försvunnit när han får reda på att en av hans svurna har dött av lanseld.

Men...

RJ har sagt i "question of the week" en tid tillbaka att om lanselden är tillräckligt svag så bränns inte tråden tillräckligt långt tillbaka i tiden och då finns det fortfarande en kort tid kvar för den Svarte att "greppa" själen som är svuren till honom.

Detta har öppnat för spekulationer att Moiraines lanseld inte är tillräckligt stark för att utesluta att den Svarte kan ha hunnit "greppa" Be'lals själ och för att ev. ha kastat ut honom i spel igen.

This message has been edited by Taim on Mar 6, 2008 5:27 PM

Current Topic - Mazrim Taim (Fällan spoiler)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement