I "Skuggan växer" ser Perrin Dråparen gå in i Ghenjeis torn via Tel´aran´rhiod. Birgitte Silverbåge, som inte hunnit bli utkastad av Moghedien än skyndar dit och varnar Perrin för farorna och säger bland annat att det är en port
till "Eelfinn/Aelfinns" rike.
Vad jag funderar på är:
- Om Eelfinn/Aelfinn lever i samma värld/dimension? Något som är väldigt troligt med tanke på att de både lever av "sinnesintryck" och att de ofta nämns tillsammans. Men den enda jag vet som har varit hos båda och kommit tillbaka är Mat, och han gick genom två helt olikt belägna dörrkarmar. Så vad jag vill säga är om man nu går in i Ghenjeis torn, vilken av de två raserna kommer man till? Kan man kanske välja? Eller så kanske inte den dörrkarmen leder till en "bevakad" port som i de tidigare fallen utan kanske till en övergiven port mitt ute i den världens natur eller dyl.
- Vad i hela världen kan Luc/Isam ha gjort där? Vad för gåvor/svar kan han ha tänkas fått? Kan det ha något att göra med hans speciella förmågor?
Skall bli väldigt intressant och se om man kan få lite mer svar i nästa bok, då Mat med följe troligtvis kommer att gå in där för att försöka rädda Moiraine.
P.S Såg först inte att det fanns ett tidigare inlägg om Ghenjeis Torn lite längre ner, men det rör inte riktigt de frågor som jag ställt i detta inlägg.
This message has been edited by ordeith on Dec 11, 2006 4:11 PM
Tror att Slayer (Luc/Isam) hoppade ut ur T'A'R innan han hann komma in i tornet, ett försök att lura in Perrin in i tornet.
Tror det kan fungera som så att dörrkarmarna bara leder till den enas revir antingen Eelfinns eller Aelfinns. Tror de är lite åtskilda, men om man går in i Tornet så kommer man till deras gemensamma plats.
Men det mesta tyder på att kan kommer till ugnefär samma ställe genom dörrkarmarna som genom Tornet, eftersom att Mat och Thom ska rädda Moiraine genom att gå in i tornet. Moiraine gick in genom en dörrkarm, så de är sammanlänkade på något vis.
Det är bra logiska gissningar tycker jag. Att Mat skall "ge upp hälften av världens ljus" känns nästan bara som att det måste vara ett öga som ryker. Kanske blir det "priset" Aelfinn/Eelfinn kräver för att få tillbaks Moiraine (kommer inte ihåg vilka av dem som krävde ett pris).
Men känns inte det lite väl långsökt med att Slayer bara skulle "låtsas" gå in i Ghenjeis torn för att lura in Perrin? Tror/vill tro att det finns en annan förklaring. Men en bra gissning, though.
This message has been edited by ordeith on Dec 12, 2006 6:26 PM
Tror att scenen inträffar när både Perrin och Slayer/Luc befinner sig i Tufloden. Om man går in i Tower of Ghenji tror jag inte att man kan komma ut till nästa dag riktigt.
När Mat/Rand gick genom porten i Rhuidean tog det tydligen sju dagar för dem. Men när de gick in genom porten i Tear tog det väll bara den kvällen? eftersom att man inte får några kommentarer från månniskor utanför om att de varit borta i flera dagar.
När Lanfear åker in i porten tog det en massa dagar innan hon återupplivades som Cyndane. Kan ha att göra med att det tar ett tag med att hitta en kropp. (Balthamel/Aginor), Moridin däremot fick sin kropp relativt snabbt efter sin död.
Tror inte att Slayer åkte in i tornet överhuvudtaget, har en känsla av att han borde ha varit borta längre än han var. För det står inte direkt att Luc var borta någon längre tid har jag för mig.
Skulle vara intressant att få det aktuella stället reciterat, eller så skulle jag behöva läsa om hela Perrins vistelse i Tufloden. Men det får bli ett senare projekt.
När Rand, Mat och Moiraine har gått genom portarna har det inte tagit mer än några timmar. Antagligen ungefär samma som den tid de själv upplever det som, beroende på hur tiden går i Aelfinn/Eelfinns värld (den är ju vikt på något speciellt sätt).
Har svårt att se någon särskild samhörighet med vad Rand, Aviendha, Moiraine m.m. går igenom i Rhuidean och portarna till Aelfinn/Eelfinns värld. Det är nog mer som så att den är konstruerad på liknande sätt som den i Tar Valon (prövningen för att bli antagen), hur dom nu har konstruerat dem. Förmodligen med hjälp av Tel´aran rhiod eller en stor dos av koncentrerad "ande" invävd i konstruktionen som gör att personerna upplever sina yttersta rädslor.
Angående Lanfear så är det väldigt svårt att avgöra när hon kom tillbaka. Som du nämner kan det bero på mkt - hitta en passande kropp, Moridin kanske ville hålla henne gömd osv.
Nej, jag anser nog att Slayer verkligen gick till Aelfinn/Eelfinns värld. Vad han gjorde där kan vi som sagt bara spekulera om.
This message has been edited by ordeith on Dec 13, 2006 5:14 PM
Jag tror att Slayer försökte lura in Perrin i Tornet, så att han blir av med Perrin som kommit och lagt sig i Slayers planer i Tufloden. Slayer var i Tufloden för att döda Fain, Perrin kom in och la sig i utan att veta vem han förstörde för.
Sedan sa Birgitte att det är i stort sett omöjligt att ta sig ut från Aelfinn/Eelfinns rike om man går in Tornet via TAR (om jag inte minns galet).
Angående tiden...
Mat följde med Rand in i Rhuidean, Rand gick in i ter'angrealen och såg genom sina förfäders ögon mer än 3000 år tillbaka i tiden, och det tog sin tid om man ser det ur Rands synvinkel. Mat bev snabbt rastlös i den verkliga världen och gick strax efter in i dörrkarmen till Eelfinn.
Väl inne hos Eelfinn tog det inte så lång tid innan Mat blev utsläppt, hängandes i Livets Träd, Avendesora. Samtidigt kommer Rand ut och räddar Mat, varpå de sedan får slå sig ut ur Rhuidean mot en "Bubble of Evil". Allt detta tog dem sju dagar i den verkliga världen, medan man får uppfattningen att det tar någon timme eller kanske två när man ser det ur Mat's synvinkel.
Det måste betyda att tiden inne hos Eelfinn gick betydligt mycket långsammare jämfört med den verkliga världen. Den korta tiden det tog för Mat inne hos Eelfinn motsvarade nästan sju dagar i den verkliga världen.
Vi vet att tiden i TAR kan gå både snabbare och långsammare jämfört med den verkliga världen.
Vi vet nu att tiden går långsammare i Aelfinn/Eelfinn-världen jämfört med verkliga världen i Rhuidean-fallet. Jag kommer dock inte ihåg så mycket i Tear-fallet (Aelfinn-besöket) men jag har fått uppfattningen att tiden gick ungefär lika snabbt där jämfört med den verkliga världen (men jag är rädd att jag inte fått begrepp om hur lång tid de egentligen var borta från den verkliga världen). Ska forska i det någon gång.
Men jag skulle gissa på att tiden kan gå olika snabbt i Aelfinn/Eelfinns värld också, jämfört med den verkliga världen.
Jag tror att tiden går lika fort i Finnarnas värld som i den vanliga världen och att Mat bara var inne där just så länge som han upplevde det. jag tror att Livets Träd kanske har förmågan att förlänga livet för de som håller på att dö, kanske kan man inte dö över huvud taget så länge man befinner sig under dess grenar. men om jag inte minns fel så minns Mat ingenting efter det att han sagt att han önskar att han var någon annan stans, så möjlighetn finns att han vistas hos Finnarna en kort tid innan han får en snara runt halsen och hängs upp i trädet.
Är inte helt säker på de egenskaper du tror Livets Träd besitter. Livet Träd är väl det sista "Chora-träd" från sagornas ålder? Tror för egen del att de skapades för att skapa ett slags "frid" eller lycka, inte förlängt liv. Hela gator var väl fyllda med Chora-träd under AoL?
Att sedan Trädet sedan blivit så legendariskt kan ju bero på att den är den sista av sitt slag, och att sedan alla "överdrivna" sagor/berättelser om det spätt på det hela.
Men intressant diskussion, hör gärna teorier angående Trädets egenskaper.
Minns inte allt, länge sen man läste boken.. men enligt legenden satt det inte en snubbe under trädet typ i ett par hundra år å bara mediterade utan mat? Är man helt fel ute?
Har också för mig att jag läst ngt om en man som satt och mediterade under trädet väldigt länge... Tror att trädet gör att man på ngt sätt finner lycka i livet typ.