Som de flesta vet så var ju Elyas väktare innan han lärde sig tala med vargar. Eller han ÄR snarare väktare fortfarande, bara det att hans Aes Sedai "maskerat" bandet. Så vem är denna mystiska kvinna? Elyas Aes Sedai?
Intressant tanke som aldrig slagit mig tidigare, men när jag tänker efter så tror jag alltid jag uppfattat det som om hans Aes Sedai varit död i många år men, vem vet, kanske hon fortfarande lever,...men jag tycker dock att man borde sett några indikationer på det isåfall.
Elyas Aes Sedai, som heter Rina för övrigt, lever fortfarande, han nämner det för Perrin i TPoD. Han figurerar också lite snabbt i Begynnelsen där han träningsfäktas med en annan väktare i vita tornet, ivrigt påhejad av sin Aes Sedai Rina.
Enligt Elias kan man sudda ut bandet, så att Aes Sedaien inte vet vart han är. Det enda de vet är att den andre är vid liv eller är död.
Jo, förresten: vem är då Rina? Vilken ajah tillhör hon och vilkas sida står hon på? Egwenes eller Elaidas? Eller t.o.m. svarta ajah? Minns inte riktigt att jag läst om Rina.