Jag har en liten undran. Läste precis TVF för andra gången och upptäckte en liten sak.
När Mat, Tuon, Selucia och Thom varit på värdshuset Vita Ringen i Maderin så råkar de ju i slagsmål utanför. Mat slåss med några män medan de andra tre tar sig an andra män bakom hans rygg. När allt är klart så händer följande:
"Jag är en gammal man", sade Thom plötsligt, "och ibland inbillar jag mig saker som inte kan vara på riktigt. Men lyckligtvis glömmer jag alltid bort dem"
Selucia stannade upp o gav honom en sval blick. Må så vara att hon var kammarjungfru till en adelsdam, men för den skull verkade hon inte det minsta besvärad av att se blod. "Och vad kan det vara som du försöker glömma?"
"Det kommer jag inte ihåg", svarade Thom. Selucia nickade och återgick till att undersöka hans sår....
Alltså, vad är det han så diskret säger att han inte tänker berätta för någon?? Att antingen Tuon eller Selucia brukat Kraften. Det verkar ju ganska troligt. Förmodligen Tuon, hon vet ju om att hon har förmågan. Hon använder den säkert. Det enda som talar mot det är att det inte står något om att rävhuvudet blev kallt. Men det står under fighten Mat har med männen att han... "Visserligen blödde han ymnigt, men än så länge var hans blod så hett att han inte kände någon smärta."
Alltså skulle det kunna vara så att han inte märkte att rävhuvudet blivit kallt.
Tror att det har med Kraften att göra i så fall. Kommer inte riktigt ihåg incidenten, men din teori om att Sulecia och Toun brukar kraften ibland och vet om att de kan göra det och vill hålla det hemligt. Men hur kan Thom veta om det?
Vad är det annars som Tuon och Sulecia vill dölja? För Mat verkar veta det mesta om dem.
Ja, något måste det ju vara som är uppenbart för Thom. Och det krävs ju inte speciellt mycket för att han ska se saker som andra gärna missar. Någonting hände uppenbarligen som Tuon och Selucia inte vill att någon annan ska få reda på. Jag har lite svårt att tro att det skulle handla om lydnads- grejor mellan Tuon och Selucia. Blev bara så övertygad om att det har med Kraften att göra...