Öj, var det bara jag och mina nära vänner som tyckte att benämningarna på Rands svärdsövningar när de var aktuella var en smula värdelösa?
Jag menar man kan ju inte direkt föreställa sig hur rörelserna såg ut, ELLER? Posta gärna några förslag på svärdsövningar som aldrig publicerades!!! ;)
Föreställ er hur de här ser ut:
"Isbjörnen hoppar nerför slänten."
"Albatrossen kraschlandar på gruset."
"Snigeln attackerar överraskande"
du har rätt till 100%......själv har jag aldrig fattat nån av hans övningar...
du ville ha bidrag:
"Storken käkar en groda"
"Trollock på toa"
skulle han använda dom skulle han besegra alla!!!!
Gustav (no login)
...skönt att höra!
July 22 1999, 9:19 PM
Intressanta förslag...
Jag kan se framför mig hur de ser ut.
Skitbra ju! ;-)
/Gustav
Thomas (no login)
Men...
July 23 1999, 9:45 PM
Men något måste ju övningarna heta.
varför inte precis som dem är.
Tycker ni att man ska döpa dem till hur man gör dem? typ... lyft ena benet svinga svärdet?
svar: nej!
Namnen som dem har duger.
Gustav (no login)
Står helt klart fast!
July 24 1999, 2:43 AM
Håller ej med! Jordan kunde helt klart ha kommit på nåt bättre än de där namnen. De kanske låter coolare på engelska. Inte vet jag...
/Gustav
"Tranan snubblar på tröskeln"
"Den fete mannen springer osmidigt"
Adde (no login)
Ett annat förslag.
July 25 1999, 12:44 PM
Jag kan inte hålla med dig Gustav! Varje namn står för en viss rytm, anfall och försvars position. Om han skulle beskriva varje fäktningsmönster skulle han få skriva en bok om bara det.
/Adde
Gustav (no login)
Ja, hellre det!
July 25 1999, 1:00 PM
Det tycker jag låter mycket bättre! Gärna för mig! Jag irriterar mig bara på att det inte fins någon logik i namnen. "Vildsvinet springer nerför slänten" finns det visst en som heter, där man skulle balansera på hälen om jag minns rätt. Bara jag som inte kan föreställa mg hur det ska se ut...? Nej, han kan gott skriva en separat bok om stridskonsten också, den där Jordan.
/Gustav
"Vildsvinet snubblar halvvägs nerför slänten"
Lan (no login)
Fler.....
July 26 1999, 2:12 PM
När man drar svärdet:
"Daggmasken kravlar ur hålet"
Andra intressanta mönster:
"Tösen tar av sig särken"
"Ekorren tar ledigt"
"Strutsen sticker huvudet i muren"
"Björnen går i ide"
Vissa av Jordans fäktningsmönsternamn (puhh) är ganska konstiga men det är inte så dumt att han skriver ut dem för det låter lite mer intressant än om det skulle stå: Lan hugger till med svärdet, blekmannen parerar. Blekmannen hugger till, Lan parerar. Lan hugger till, blekmannen parerar.Blekmannen hugger till, Lan parerar. Lan hugger Blekmannen i armen.
Blekmannen hugger tillbaka...
Ganska enformigt, ungefär som om Lars Adaktusson (på Aktuellt) skulle kommentera tennis:
Björkman servar, Sampras slår tillbaka.... bollen, Björkman slår, Sampras slår, Björkman, Sampras, Björkman, Sampras, Sampras.
(Sampras vann)
Gustav (no login)
Du är helt med!
July 26 1999, 3:48 PM
Du är helt med i svängen! Håler med om att det blir en smula roligare att läsa om närstriderna på den i positiva ordalag nämnda sättet. Dock står jag fast vid min ståndpunkt att Jordan gärna kan beskriva hur några av dem ser ut, om han nu har det klart för sig själv...
/Gustav
"Hunden springer iväg med svansen mellan benen"
"Skuttande trollocken"
"Flygande Ekorren missbedömer avståndet"
Ser ni framför er hur dem ser ut? ;-)
C3PO (no login)
Untitled
July 26 1999, 7:21 PM
At det inte finns nån logik i namnen beroro i det här fallet på att du har blandat i Vildsvinet rusar nedför berget (Där man försöker träffa motståndaren direkt med varje slag) och Hägern vandrar genom vassen som är en balansävning där man balanserar på ena hälen
Gustav (no login)
Det framgår i vilket fall inte via namnet hur rörelsen är.
July 26 1999, 9:16 PM
Det framgår i vilket fall inte via namnet hur rörelsen är.
Thomas (no login)
Gustav
July 26 1999, 10:30 PM
Du, Gustav,
hör man på ditt namn hur DU ser ut?
Tänk lite på den.......
Gustav (no login)
Nej, precis!
July 28 1999, 12:48 PM
Nej, det gör man ju inte. Men jag betvivlar att man skulle använda bara ett namn för att beskriva en människas utseende. Det är ju precis lika dumt som med svärdsövningarna.
/Gustav
(no login)
Ni ältar!
July 29 1999, 4:41 PM
Förvisso,man kan inte föreställa sig hur Rands fäktningsövningar ser ut men har ni inget annat att säga?
För övrigt: är det nån som vet om det verkligen är Lews Therin som babblar i Rands huvud eller om det är en del av vansinnet?
"Den feta katten hoppar jämfota i rabbaten"
"Svanen halkar på isen"
Kram/Katta
C3PO (no login)
Lews Therin
July 29 1999, 6:36 PM
det är Lews Therin som babblar i rands huvud
Han har bland annat berättat för Rand hur manrepar upp en åtknuten avskärmning och hur man gör människor osynliga (tror jag), sen har han drömt om sagornas ålder
(no login)
Säkert??
July 29 1999, 8:17 PM
Jag vet att Rand fått reda på hur man knyter upp en avskärmning men det där med att göra människor osynliga ror jag att Asmodean lärde honom.
Och det var någon som sa att alla som blev galna hade någon som pratade i den huvud.
I vilken bok drömde han om sagornas ålder?
(no login)
Säker
July 30 1999, 8:26 PM
Asmodean berättade det får honom en gång, men när han gjorde Egwene osynlig sa han, han sägar att det flimmrar om du rör på dig eller något liknande
han drömde om sagornas ålder nån gång i Fursten av Kaos eller Svarta tornet, när Aviendha var i Cairhian och han i Andor
Julle (no login)
Untitled
July 31 1999, 12:50 PM
det kan juih vara så att dom killar som kan leda kraften hör röster o det gör att dom blir mer o mer galna....men jag tror inte att det är vansinne utan att rösten finns där på riktigt
(no login)
Håller med
July 31 1999, 3:58 PM
Jo jag tror också att det är Lews Therin
allt pekar ju på det
Dessutom visade han Rand hur man gjorde dom där gigantsika eldkloten som han använde mot Shaido
Shaidar Haran (no login)
humorn
July 31 1999, 5:40 PM
jo,jag håller med,men det är precis som humorn.tex aielhumorn är helt sjuk enligt rand and friends men sen när han ska dra ett skämt för dem är det skämtet oxo helt stört så att man inte fattar ngt....
(no login)
Nä!....,
August 1 1999, 10:52 AM
... det låter helt klart INTE coolare på engelska. Definitivt inte. *blä!*
Jag håller med om att det är urfånigt, det måste jag ju, men det låter rätt kul också... :)
(no login)
Inte alls!
August 1 1999, 12:33 PM
... det var ju kul ju! *skratt* [det som Randypojken drog]
Nynaeve (no login)
Untitled
August 1 1999, 7:21 PM
Men om det nu är Lews Therin som pratar i Rands huvud hur blir han då när han blir vansinig??
(no login)
ja skummt
August 1 1999, 7:57 PM
tror det e nått man får fiffla ut själv
(har tänkt ut massa stötar *eeh?*)
storken badar inne på dasset???
vildsvinet rusar ned för en bulle?
skunken luktar illa...
har tänkt ut dom allihop
maila mej om ni vill veta hur det ter sej...
Shaidar Haran (no login)
nja
August 5 1999, 11:09 PM
jo jag skrattade åt det för att det va så jävla tråkigt.
när man har läst ganska långt börjar man förstå
men ibörjan såg man ju verkligen ut som ett frågetäcken,som när aviendha berättar om aiels seder så förstår hon inte "våtlänningarnas humor"när rand drar ett skämt och jag kan förstå henne,man måste värkligen leva sig in i böckerna för att förstå skämten men det bästa e nog att strunta i dem totalt
(no login)
Jo, men hallå, liksom...
August 6 1999, 10:39 PM
...det är ju det jag gör! Lever mig in i dem, alltså....
Jag tycker det är rätt roligt, men vaddå, jag brukar skratta åt mycket.
Jag var bara tvungen att få upp denna igen, den var på väg att försvinna.
Jag brukar läsa dom här inläggen när jag är på dåligt humör. Slutar alltid med att jag skrattar
Svärdsövningarna har namn precis som allt annat sen att det inte förklarar precis vad det är han gör e en annan sak. Du kan för det mesta föreställa dig hur det går till för varje övning som han gör tror att det e det som RJ tänker när han skriver det hela...
Och jag tror att det verkligen e LTT inne i hans huvud eftersom att han vet saker o ting som Rand inte skulle kunna veta annars och han minns saker från AOL tex olika annfall och finter som Sammael gjorde som han omöjligt skulle kunna veta annars till och med Asmo blev ju förvånad (bok 9 på svenska)
För oss i väst som inte har någon direkt histora inom området utan hade riddare och där snubbe på häst med fetast svärd vann så är kanske dessa svärdsdanser lite långsökta och oförstående. Men RJs blademasters kommer från österländsk historia och främst Samuraier (se bara på svärden). Mycket utav österlänsk kampsport är som en dans, en konst, det ligger många århundraden av träning och testning bakom dom, och då får man vissa mönster, de som är tränade börjar känna igen vissa kombinationer som är användbara. Dessa får namn som ska försöka beskriva kombinationen, inget konstigt alls, det finns idag också inom vissa kampsporter. Givetvis har RJ hittat på sina egna namn från dessa, men de är inte tagna ur luften, de beskriver faktiskt en rörelse.
Vildsvinet rusar nerför branten kan jag se för mig som en försvarsrörelse när motståndaren är mycket aggresiv och har fördel, dvs man försöker desperat hålla den andra på avstånd medans man backar snabbt. Alternativs kan man se det som an attackrörelse också där man lutar sig bakåt när man rör sig framåt, detta med förhoppning att motståndaren ska räkna fel på ens räckvidd när man sedan stöter framåt kraftigt med hela sin räckvidd.
Som ni ser så går det alldeles utmärkt att föreställa sig.
Och Rands röst är riktigt, inte något schitzofreni som många påstår för att skydda Rand mot vansinnet. Urk, hatar den tolkningen, skulle va så tråkig om den visade sig sann.
ang. namnen på svärdsformerna har RJ förmodligen hämtat inspiration från wu sho. Där används poetiska namn på alla former, med vapen eller utan (till skillnad från samuraierna som har formerna men inga namn på dem). Det är inte svårt att föreställa sig om man försöker
"...inte svårt att föreställa sig". Föreställ dig allaaa mänskor', lever livet i fred wohoohohohoo.
Fortsättningen på den där Lennon linje.
Och visst har Japansk svärdskonst namn på de olika svärds- och kroppspositionerna. Jag tror det är positionerna som är namngivna, inte utförandet av huggen/stötarna.
Vi får, i boken veta hur en rörelse övergår till en annan (utom när motståndaren blir träffad) vilket jag ser som bevis på detta.
Wushu är bara en omskrivning av ordet kung fu (västerlänningar klarar inte språket särskilt bra) och har inte svärd som obligatoriskt tillhygge. Positionerna och rörelserna är detsamma vare sig det är med eller utan vapen (jfr med Tai Chi och kanske även Capoeira)
Jag sysslar med ett onlinebaserat internet rollspel. VVT - www.vitatornet.se
Som väktarlärling får man lära sig slåss med svärd, sättet de slåss på är självklart från RJs svärdsformer. Så det finns tolkningar på hur dem utförs osv. Bara att läsa nedanför. Hoppas det är till någon hjälp
eftersom någon hade mage att kritisera mig måste jag svara. Wushu är en viss stil av kung fu som utvecklats med tiden, på samma sätt som t.ex. hung gar som idag är den populäraste stilen. Svärd ingår liksom en hel del andra vapen. Och om RJ har hämtat inspiration från någonstans ang. namnen på svärdmönstren är det härifrån.
Och hur det kan kopplas samman med cappoera eller taichi kan jag inte se eftersom cappoera utvecklades av slavar som inte fick träna kampsport (och förmodligen inte inneha vapen att 'dansa' med) och tai-chi inte är en kampsport i den bemärkelsen att vapen anses nödvändiga för träningen. Så det så. Och jag bibehåller min åsikt om att samuraierna inte hade liknande namn på sina svärdmönster...jaao.
Jag hade visst "mage att kritisera..."- ska vi mäta organ nu, eller?
May 10 2004, 5:33 PM
¨Jag tror det blev ett missförstånd. Jag menar att Wushu ÄR Kung Fu. Jag vet inte var du har fått din uppfatning ifrån men det finns en bra hemsida som beskriver stridskonsterna Tai Chi och Wushu för vad de är: http://www.swewushufed.se
Om Jordan sedan har fått namnen till sina rörelsemönster från Wushu eller om han använder sig av en liknande princip till namnen på svärdmönstren/positionerna/rörelserna låter jag vara osagt då jag inte är ngn expert på varken kampsporter eller stridskonster (varken praktiskt eller teoretiskt). Som jag har förstått så blandar han hejvilt mellan olika kulturella inslag, varför inte stridstekniker också?
Namnet "Hun Gar" känner jag inte till,en djurstil? Betraktas det som klassisk eller modern stil? Och så vitt jag vet så används, inom Wushun, svärd eller käpp, i olika former visserligen, men fokusen bör ändå läggas på rörelserna och inte i det vapen som används. Inte "en hel del" andra vapen således...
Kopplingen till Capoeira o Tai Chin skulle vara att man i båda stilarna fokuserade på rörelserna och att fokuset inte vilade på det eventuella vapnet som kunde användas. Men de kopplingar du gjorde om Capoeirans historiska bakgrund och Tai Chin som "kampsport" (tag med kudden till tävlingen) Var inte de jag var ute efter. Men de du angav var inte så dumma egentligen: http://www.choygar.com/en/kungfu/history2.htm
"Och jag bibehåller min åsikt om att samuraierna inte hade liknande namn på sina svärdmönster...jaao."
Vem påstår att de hade liknande namn? Vi påstår egentligen samma sak här även om du inte inser det. Det säger sig självt att en rörelse som ska kartläggas inom en teknik får ett namn. Lägg därtill att rörelsen då härstammar från en Wushu stil och det är inte konstigt att man använder det namnet. Att Japsen sen väljer att inte använda/ändra det namnet har väl sina orsaker. Att tro annorlunda är att suga å svälja utan att ifrågasätta. Suger du? http://www.stockholmkendo.com/ http://www.rain.org/~galvan/kndohome.html
"The Peacock headbutts it's reflection" eller
"Incontinent Hippo meets bad rhetoric..." - är mina favoriter.
Kan ni itne diskutera ngt vettigt istället för detta. Te.x tråden under. =)
Jag tycker te.x att det är bättre att RJ har namn på rörelserna än att han skriver typ, Rand högg snett uppåt vänster, den andra undvek slaget genom att flytta ett steg bakåt. Rand följde sedan upp anfallet med en stöt mot den andra hjärta. Bert förflyttade sig åt vänster för att undvika slaget, samtdigt som han gjorde ett överhandsslag mot rand utsträckta arm. och så vidare.
Sedan så har RJ kommit på namnen själv, men viss inspiration från andra böcker, om olika kampsporter.