Är Mat fortfarande den enda som kna blåsa fram hjältarna från Valeres horn? Han ska ju vara den enda tills han dör, men dog han inte i trädgrenen i Rhuidan?
Han dog ju faktiskt Ruhidean (?)
men han är ju ändå samma person fat med lite mer minne och så.
Det kan hända att han dog och återuppstod, då¨hade antagligen länken till hornet brutits, men tänk om det bara är ett tillägg till sitt eget liv?
Alltså, han dog inte utan var tvungen att kanske "halv dö" för att få dessa minnen. Kan låta otroligt, men jag tror på det, halv dö kanske var ett dåligt valt ord men nått i den stilen. Vart är hornet nu?
Har Padan Fain det?
Har glömt bort.
(no login)
vita tornet
July 27 1999, 12:34 PM
Hornet är i vita tornet
C3PO (no login)
Hur länge?
July 27 1999, 6:35 PM
Hur länge händge Mat i trädet i Rhuedian, när dom var i ter'angrealen i Tear så var dom bara borta ett par timmar högst, han bör ju inte ha varit borta så mycket längre, alltså måste han ha hängt där ett bra tag
Julle (no login)
inte så länge
July 27 1999, 7:16 PM
han kan inte ha hängt länge, i det dära trädet.....
Rand lyckades ju blåsa liv i honom och hade han hängt där ett bra tag skulle nog inte han lyckats....
högst några minuter tror jag.....
Shaidar Haran (no login)
Untitled
July 31 1999, 2:20 PM
enligt miraine så var ju han den ende som kunde blåsa i hornet,nej han dog inte i rhuidan
(no login)
Blä....
August 1 1999, 12:07 PM
.... han skulle ju leva och dö två gånger, eller vad det nu var. Så han kan nog ha dött, lite grann iaf.
(no login)
6 dagar
August 1 1999, 7:50 PM
när Rand och mat kom tillbaka från rhuedian så hade dom varit borta i 6 dagar...
att gå ditt tog högst en dag vilket betyder at Mat hängde där i ca 4 dar...
am i right??
Lan (no login)
7 dagar
August 2 1999, 4:29 PM
Dom (Rand o Mat) var i Rhuidean i nästan 7 dagar, så jag tror att Mat hängde där i drygt 6...
Kom ihåg att folk har suttit väldigt länge under livets träd utan att äta, enligt sagorna altså.
Nästan
Rand dödade Rahvin med lanseld. Annars är jag av samma uppfattning.
Mat var död innan Rand dödade Rahvin med lanseld. Mat var inte bunden till Valeres Horn längre då han dog.
När Mat sedan "återupplivades" av Rands lanseld så tror jag inte bandet till Valeres Horn "återupplivades". Men kanske "återupplivas" allt i minsta detalj som påverkats av Rahvin. Så man kan spekulera i detta.
Någonting hände dock med Asmodean efter hans pånyttfödelse av Rands lanseld (i hans PoV innan han dog för andra gången får jag uppfattningen av att nånting inte är som det ska).
Och Aviendha - Jag tror att någonting med denna sorts pånyttfödelse gör att hennes barn kommer vara fullt friska, men konstiga på nåt sätt (Mins syn).
Mat - Jag tror att detta gör att han inte är knuten till Valeres Horn längre.
Mat fick inte minnena av att han halvdog. Hans ena önskan hos Finnarna var att fylla ut minnesluckorna sedan han hade dolken från Shadar Logoth. De fyllde luckorna med dessa minnen.
Vad var det om Mins syn och Aviendha. Något jag missat, var står det??
Var tvungen att leta upp det där, och jag hade väl missuppfattat det lite.
Men här är det.
[Winter's Heart, Chapter 12, A Lily in Winter, 294-295]
Om Elayne "'She'll get with child from this. Two of them; a boy and a girl; both healthy and strong.'"
Om Aviendha: "Aviendha would have Rand's babies too. Four of them at once! Something was odd about that, though. The babies would be healthy, but still something odd."
Aha!
Jag har inte hunnit så långt än. Har ju läst serien en gång, men jag kommer inte ihåg det. Men då vet jag, tackar!!
Låter mycket med 4 ungar samtidigt. Undrar på vilket sätt och om det finns något annat som kan benämnas som hans ungar. Är ju väldigt många med 4 på en gång.
Han fick väl minnesluckor för att han hade burit kniven så länge? det var ju när han blivit frisk eller helad" som han hade minnesluckor, sen for dom till Öknen i Rhuidian, och till det träded och allt de, men att han hängt där i 6 eller 7 dagar kan inte stämma, då hade han vart död. och "ingen" kan återuppliva en människa som är död, Rand hade ju då försökt med de redan, i Tears Klippa.
Mat gick ju oxå in Dörrkarmen, eller vad det nu var, och den i Tears klippa svarade på 3 frågor, den i ´Rhuidian gav 3 önskningar, eller nå sånt, Han trodde att det var samma sak när han gick in i den oxå, mmen han sa att han ville "slippa" Aes sedaier, då fick han sin ammulett, sen fick han sin Ashandarei" hans vapen som är en stav med en svärdsklinga i toppen, sen att hans minnen skulle komma tillbaka, men då fick han dom av andra männs minnen av stora slag" därför han blivit en så bra General....det är iaf vad jag har fått för mig...
Nåt att tänka på är att tiden hos Aelfinn och Eelfinn kanske inte flyter lika snabbt (eller långsamt) som i den normala världen.
Jag skulle tippa på att Mat var där inne i sju dar (räknat utifrån sett), medan Mat själv kanske var där inne en timme kanske?
Jämför med att vara i TAR. Det kan ha gått en jättekort stund i TAR, men när du vaknar har hela natten gått och du har inte fått någon vila.
Min teori.
Mat hängdes i trädet i den normala världen sju dagar efter att han gick in hos Eelfinn. Rand kom ut sju dagar efter att han gick in i ter'angrealen.
Strax innan Rand kom ut ur ter'angrealen, hängdes Mat i Avendesora. Rand kom ut precis i tid för att hinna hugga ner Mat och "återuppliva" honom innan Mat var död.
Mat var inte död efter att han hängt på trädet en så kort stund. Jag vet inte hur man uttrycker sig på ett bra sätt, men en som är död fungerar inga återupplivningsförsök på. En som är nästan död kan ev. återupplivas.
Men det var ju vad jag skrev, fast inte lika utförligt!!
För övrigt...
Vad säger att Mat inte hängt där i ansenligt lång tid...utan att dö alltså. Han hängde trots allt i LIVETS Träd!!!! Menar bara att han kanske hängt där längre än vi tror men kortare än 7 dagar alltså. Trädet kanske höll honom vid liv!