Detta är bara en teori men jag har starka misstankar om att den stämmer. Min teori är att The Wheel of Time serien helt enkelt slutar med att Rand först dödar alla de förlorade och sedan dödar den svarte och därmed renar urkällan och efter det så följer han Aiels seder och gifter sig med Min, Elayne och Aviendha. Mat som är härförare utrotar alla skuggyngel, Elayne blir drottning över Andor, Nynaeve bryter sin blockering och gifter sig med Lan som nu har återtagit Malkier. Och till slut Egwene som blir den Armyrlintronade.
Är inte detta en god gissning?
Kanske kanske inte
Tror inte att det slutar med att dom goda vinner helt
tror att några av dom kommer att dö
Thomas (no login)
allt...
October 1 1999, 6:56 PM
kan jag inte hålla men en del verkar logiskt. Men Rand kommer nog inte döda den svarte, antagligen fängslar han honom bara bättre eller nått, eller så kanske just innan slutat så kommer skaparen och dödar/fängslar den svarte, men antagligen inte dödar, Randland är ju som sagt uppbyggt på balans, gott ont o.s.v.
Julle (no login)
joo...
October 2 1999, 12:28 PM
det verkar logiskt....men man vet aldrig med Jordan.....jag har läst nånstans at han har slutet klart för sig redan....det hade han redan innan 1:a boken var skriven...nu fyller han bara ut så att allt ska stämma med hans redan uttänkta slut...o om man tittar på hur komplicerat allt är nu så kommer slutet vara en sak för sig...
Thomas (no login)
Japp
October 2 1999, 12:37 PM
Jah har hört många ggr från interjuver om att han har den sista boken klar, men vet inte hur många böcker det kommer att bli tills det kan komma till det slutet.
(no login)
Slutet kommer att vara ganska oförutsägbart
October 2 1999, 3:13 PM
Det verkar helt omöjligt att för jordan skriva ett slut som är någolunda lätt att förstå. Men man kan ju gissa.
Rand kan tillexempel inte utrota skuggan helt eftersom då skulle balansen mellan gott och ónt försvinna och väven skapa något ännu mörkare än det som redan finns (eller nåt sånt).
Möjligen blir Egwene Amyriltronande men först måste hon kämpa mot seanchan som för övrigt kommer att ha en betydande roll i slutet. Sen händer det något mellan henne och Gawyn det är mycket möjligt att han försöker mörda henne i avundsjuka. Nynaeve kommer troligtvis bryta sin blockering och gita sig med Lan, men det troligaste är att hon också gör honom till sin väktare. Vad Rand och tjejerna beträffar så (om jag inte minns fel) så sade Min's förutsägelse att han skulle älska och älskas av tre kvinnor. Det troligaste är att han tar kål på Aviedha och sen föröker skydda dom andra från sig själv.
Elayne kommer att ta soltronen men kommer inte att få Rand med sig. Det troligaste slutet är att han och Taim kommer att rena källan och han blir inte helt galen utan bara halvt och isolerar sig själv. Och stänger in den svarte med hjälp av både manliga och kvinnliga ledare av kraften. Med den svarte kommer svarta ahja och några av det förlorade att stängas in.
Vad gäller Moraine och Lanfear så kommer dom att komma tillbaka, att Lan kände att bandet bröts behöver inte betyda att hon är död utan bara att hon kommit til en annan värld där deras band inte känns igenom.
Eller vad tror ni.
Snurvel (no login)
men...
October 2 1999, 9:51 PM
Hade inte RJ tänkt sig att WOT skulle bli en trilogi från början?
>Snurvel (no login)
varför avi d+?
October 2 1999, 9:56 PM
hmm, jag fattar inte varför rand skulle ta kål på aviendha...
Pyrola (no login)
nej...
October 2 1999, 10:37 PM
jag har hört att han tänkte sig runt åtta-tio böcker från början....
Lini (no login)
Nja...
October 4 1999, 8:58 AM
Jag hörde att han egentligen tänkte sig en bok... men redan innan den var klar insåg han att han "nog behövde tre".
Det verkar som om han efter varenda bok har sagt "jag behöer åtminstone tre till för att avsluta serien" - även nu efter bok åtta har han sagt så.
Jag har slutat undra... han har nog ingen aning själv.
(no login)
Om han
October 4 1999, 10:47 AM
har tänkt sig samma sak efter varje bok så måste han väl ha åtminstone dom 2 sista klara? eller också iallafall slutet färdigt.
Rhuarc (no login)
VA???????
October 4 1999, 8:09 PM
Eh, det var inte lite på en gång. Varför skulle Taim vara med och rena källan. Han är antagligen en av de förlorade. Och Gawyn skulle alldrig kunna skada Egwene, sen vet jag inte riktig om resten, men jag tycker att din teori är helt skum.
Föressten, Jacob skull vi översätta stycket skriftligen?
(no login)
Gawyn och egwene
October 4 1999, 8:44 PM
Gawyn kanske vistt skadar Egwene
Min har haft en syn där han räddar henne eller huggerhuvudet av henne
Egwene har även drömmt att Gawyn stänger en dörr för henne och om inte hinner stoppa honom så kommer hon att dö
Snurvel (no login)
Que?
October 4 1999, 11:11 PM
kan inte riktigt minnas synen om att gawyn cuttar egwenes huvud...
kommer ihåg en om att någon försöker göra det, men om en annan springer fort nog kan det stoppas, eller nåt sånt
Snurvel (no login)
jo, så är det..
October 4 1999, 11:12 PM
Snurvel (no login)
jo, så är det...
October 4 1999, 11:15 PM
han har slutet klart för sig.
och det skulle viist vara 3 böcker från början, kolla intervjun på denna link (som förresten finns länkad till här på sidan):
http://go.borders.com/features/cmj98020.xcv
Rhuarc (no login)
Jo...
October 5 1999, 1:46 PM
...det är sannt att Min sett så, men det behöver inte betyda nått. Det är ju antigen eller och Gawyn är ju vrål kär i Egwene!
Att han stänger en dörr kan ju betyda att han inte vill bli hennes väktare för att han måste skydda Eleyne. Vem vet
(no login)
Klart att det betyder nått
October 5 1999, 7:01 PM
Det är ju självklart att det måste betyda någonting
Snurvel (no login)
kanske att...
October 5 1999, 9:39 PM
han avsätter henne som amyrlintronad, eller nåt sånt