Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Teori om Mesaana

October 26 1999 at 7:12 PM
  (no login)

-
I någon av de senare böckerna nämns en Aes Sedai vid namn Silviana, som efterträtt Sheriam som föreståndarinna för noviserna i Vita Tornet (de som inte dragit till Salidar, alltså !). Kanske hon egentligen är Mesaana - vi vet ju att Mesaana såg det som sitt kall i livet att undervisa...
Obs ! Om någon har läst de engelska böckerna i förväg och vet något som stödjer eller motsäger denna teori, så VILL JAG INTE VETA DET !
När kommer de försvunna meddelandena tillbaka, tro ?

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Nja...

October 26 1999, 7:50 PM 

Varför skulle det vara just Mesaana? Det kanske är Mazrim Taim som är Mesaana eftersom dom förlorade kan byta utseende. Din teori bygger på en väldigt tunn tråd egentligen.

Julle
(no login)

Nje

October 26 1999, 8:27 PM 

taim skulle inte kunna vara Mesaana...Rand känner hur Taim använder kraften men det gör han inte om en kvinna använder den...(eller inte på samma sätt)...
Sen har jag för mig att Mesaana är kvar i tornet för att Alvarin träffar henne där i nån bok efter att tornet splittrats.....

Lini
(no login)

Hm

October 27 1999, 7:57 AM 

Att Alviarin träffar Mesaana i Tornet behöver ju inte nödvändigtvis betyda att Mesaana _alltid_ är i Tornet...
Men troligtvis är hon det, eller i alla fall tillräckligt ofta. Frågan är ju bara om hon tagit en Aes Sedai's identitet (måste i så fall kunna ett sätt att dölja en del av sin styrka, vilket vi inte ännu vet om det är möjligt) eller som en av tjänarna (makskera allt vet vi fungerar).
Massor av spekulationer har jag hört, många utpekar en Brun som jag inte minns namnet på men var en av dem som avsatte Siuan och ingen verkar ta på allvar. Andra ideer jag hört är att Mesaana låtsas vara kocken (Laras?) eller den Röda som skickades som budbärare från Tornet till Salidar (minns inte hennes namn heller...).

*any guess is as good as any*
Lini

Snurvel
(no login)

[eng.] den bruna..

October 27 1999, 6:59 PM 

är den som ÄR meesana
men jag ska inte säga mer pga hänsyn till lars s.

Snurvel
(no login)

fast å andra sidan

October 27 1999, 7:13 PM 

jag vill gärna diskutera vem som är meesana, så för att citera julle:

"Dessutom om nån ställer frågor men inte har läst alla böcker får han/hon räkna dem att får svar som kanske kommer att utspela sig senare i böckerna.....

Så ni alla som inte läst varje bok men har en massa frågor: (citerar RJ) READ AND FIND OUT!!!!!!

Posted on Sep 11 1999, 01:27 PM"

(förresten e böckerna bättre på originalsprpåket)

Julle
(no login)

Mesaana

October 27 1999, 9:03 PM 

Det skulle vaar underligt om hon var i Slidar oxå.....
Aran´gar är där redan....(som Halima, eller vbad hon nu heter).....och det skulle vara underligt att ha två eller fler förlorade på samma ställe.....(syftar på att Mogheiden oxå var där en tid)

(no login)

Tunn tråd ?

October 28 1999, 5:48 PM 

Tja - kanske det ? Men har du kanske någon teori med "tjockare tråd" ? Vad Mazrim Taim beträffar, så misstänker jag att han i själva verket är den förklädde Demandred - fast jag hoppas att jag har fel !

(no login)

Hör du "Snurvel"...

October 28 1999, 5:49 PM 

...du har redan sagt alldeles för mycket !

Snurvel
(no login)

va???

October 28 1999, 6:13 PM 

vad har jag sagt???

(no login)

Jag menar...

October 30 1999, 6:01 PM 

...dina svar daterade den 27:e oktober - förstås !

Snurvel
(no login)

du e skum...

October 30 1999, 9:23 PM 

det enda jag sagt är att jag tror att "den bruna" är meesana.
du vet inte vem det är, du vet inte att jag har rätt, och allt teorin grundas på har stått i svenska böckerna!

(no login)

Ja...

November 1 1999, 6:01 PM 

...min teori grundar sig på vad som har stått i de f.n. till svenska översatta böckerna, eftersom dessa är de enda jag har läst. Om den här diskussionssidan ska överleva kanske det är lika bra att bara de som har läst de engelska böckerna ska få delta...

Snurvel
(no login)

men snälla lars...

November 1 1999, 6:25 PM 

för det första skrev jag en ett eget inlägg med (eng) framför, som bara innehöll en länk till en sida som innehåller en teori om meesana,
för det andra, även om du lyckats missa att det var en engelsk sida om de engelska böckerna (varför gick du dit överhuvudtaget, när inlägget var ett [eng] inlägg?) så har alla viktiga passager som omnämns i teorin redan utgivits på svenska!
för det tredje:
jag kan erkänna att jag formulerade mig klumpigt när jag sa "är den som är meesana" jag skulle förstås skrivit "är jag 90% säker på är meesana".
Så, är du nöjd nu?, om du trodde att jag avslöjat något trodde du alltså fel, och var det så ber jag om ursäkt!

(no login)

Okej...

November 3 1999, 6:07 PM 

...det var kanske dumt att gå in och läsa ett meddelande som det stod (eng) framför - men eftersom det var en kommentar till en kommentar o.s.v. till min egen ursprungliga kommentar, så var det ju inte så konstigt, eller hur ?

Chiad
(no login)

Lars.S....

November 6 1999, 6:48 PM 

....tycker du inte att du är litet långsökt nu? Och för övrigt så går du mig på närverna!!! Måste du vara så förbannat präktig din himmla....eh...PLÖS!!! :)

(no login)

Snälla Chiad...

November 7 1999, 4:56 PM 

...för det första : Vad då "långsökt" ?
För det andra : Är det något fel med att vara präktig ? För det tredje : Lär dig stava !

Chiad
(no login)

Knäppa Lars.S....

November 7 1999, 7:25 PM 

....observera att jag inte håller på och fånar mig med ett falskt menat "snälla" eftersom jag inte är så förtjust i att vara taktisk, men det har du kanske märkt vid det här laget.
Och om det är nåt jag hatar så är det präktiga människor(specielt om dom är besatta av bondageporr) som förpestar min opräktiga, egoistiska tillvaro.
Och sen så råkar det vara så att jag är 15 år herr"jag har en hög utblidning och trots det så jobbar jag bara på ett bibliotek men jag älskar att skryta om min bra utbildning ändå" och när man är 15 så brukar man inte vara så bästig på att stava även fast jag kanske är i sämsta laget.
Och om du menar att jag kallar dig plös så är det är så förbannat fult ord att jag använder det som förolämpnig och så hittar jag gärna på egna böjningsformer till ord(jag tycker det är kul så säg inget om det!!)som är för tråkiga.
och du är JÄVLIG lågsökt!! snurvel hade skrivit ett inlägg och du klagar på att det var ett inlägg på ett inlägg som du hade gjort och då läste du det även fast han hade skrivit(eng) framför...då får man ju för i helvete skylla sig själv, ju!!

Snurvel
(no login)

tack

November 7 1999, 9:59 PM 

för stödet

Rhuarc
(no login)

Jag..

November 9 1999, 1:57 PM 

..håller fullt ut med chiad..

(no login)

Jag ??

November 9 1999, 5:40 PM 

Skulle JAG vara besatt av bondage-porr ? Det är inte JAG som har skrivit böckerna !
Tänk, när jag läste ditt "inlägg" (eller vad man nu ska kalla det) så fick jag en sådan plötslig lust att citera Ulf Lundell. Det tänker jag emellertid inte göra; när allt kommer om kring, så är jag trots allt gammal nog att vara din pappa, och då borde jag ju också föregå med gott exempel !
Jag tycker att vi ska avsluta den här debatten nu - för resten, nu när "Vindarnas skål" äntligen har kommit ut på svenska, så bör jag ju hålla mig borta från den här sidan tills jag har läst boken i fråga - och det kan dröja ett bra tag...

(no login)

Jaha...

November 9 1999, 5:42 PM 

...det var ju roligt att det finns någon som håller med dig.
Jag tycker att vi avslutar den här lilla debatten nu - jag lär för övrigt vara så illa tvungen; eftersom "Vindarnas skål" äntligen har kommit ut på svenska, så anser jag att jag bör hålla mig borta från den här sidan tills jag läst boken i fråga. Och det kan nog dröja, det...

(no login)

jaså...

November 9 1999, 5:45 PM 

...det gör du ? Ja - nu tycker i alla fall jag att vi ska sluta med den här lilla debatten. Jag är för övrigt så illa tvungen; eftersom "Vindarnas skål" nu äntligen har kommit ut på svenska, så tycker jag att jag bör hålla mig borta från den här sidan tills jag läst boken i fråga - och det lär dröja ett bra tag...

Chiad och Bain på NK
(no login)

Lars.S.....

November 11 1999, 3:38 PM 

(no login)

Ja...?

November 11 1999, 6:21 PM 

Ja, vad då ?

Chiad
(Login Zayra)

medelandet....

November 11 1999, 8:03 PM 

...försvan men du skulle inte gilla det så det är nog lika bra det!Muahahaha....

(no login)

Tack !

November 12 1999, 6:47 PM 

Skönt !

(no login)

Galina är nog Mesaana

November 13 1999, 7:36 PM 

Jag tror att Galina Sedai är Mesaana

1) Mon och tre andra ur röda ajah överuplar Rand i Carhien. Rand tänker att" ...tre kvinnor kan inte skärma av mig från Urkällan när jag griper Saidin, såvida de inte är lika starka som Serimhage eller Mesaana...

2) Denna Galina hatar Rand speciellt mycket

3) När Rand bryter sif fri är Galina spårlöst försvunnen.

(no login)

Du har fel!

November 14 1999, 7:37 PM 

1. alla kvinnorna i rummet kan leda kraften och det är rätt många där inne....

2. Alla röda hatar Rand och man har kunnat läsa nåt kappitel med henne och hon tänkte INTE att nåt om att hon är Mesaana.

3. Galina flydde....

Ledsen att förstöra din teori men Danelle är Mesaana eller Mesaana är Danelle, det beror på hur man vill se det....=)

(no login)

Kanske

November 17 1999, 8:46 PM 

1 Det var bara tre Aes Sedaier i rummet, resten var tjänstefolk som före bort honom. När gjorde en Aes Sedai något arbete senast utan kraften.

2 Galina hatade Rand extra mycket

3 Det är fullt möjligt att Galina flydde men hur när det var en hjord Shaido omkring och de vanliga
röda inte kan öppna portar.

Jag vet att det mycket möjligt kan finnas saker jag inte tänkt på. Men vilka är bevisen för att (hon på D) är Mesaana. Är de i de engelska böckerna. Jag har bara läst till och med Svarta tornet (vindarnas skål väntar på att studiebidraget skall komma :) )

(Login adara)

lite sent ute, men ialf.

November 19 1999, 1:21 PM 

lars s. du e så jävla irriternade att jag bara måste hålla med ALLA som inte håller med dej...
dessutom upprepar juh du dej hela tiden "nu har vindarnas skål kommit ut, så..." blaha blaha säger jag bara....

en sak till: Jag lånar böckerna på bibblan, för dom är så jvla dyra (det är inte KLOKT!!!) så jag vill bara säga till dom 2 som står i kö till den (före mej asså..) LÄSA UT BOKEN FÖR FAN JAG VILL OXÅ LÄSA DEN INNAN NÄSTA HAR KOMMIT UT!!!! om nån vill kommentera nåt i stil med att jag inte läser fort kan jag bara säga att JAG KAN LÄSA UT DOM PÅ TVÅ DAR ELLER MINDRE OM JAG VILL!!!
BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ nu fick ni veta va..? ;)

(Login adara)

sent ute ijen..

November 19 1999, 1:24 PM 

men ialf. det var inte tjändtefolk väll (?) det var juh Aes Sedaier utklädda till tjänstekvinnor....
eller har jag helt fel???

(no login)

Jag hade fel....

November 19 1999, 8:03 PM 

....om att GAlina flydde! Hon blev tagen av shaido! Och man kan läsa att galina tänker att hon har varit aes sedai i nittio år och bara tre år har hon inte tillhört svarta ajha! sorry att jag förstör din teori men det är så!

(no login)

OK, men hur vet du det?

November 20 1999, 12:29 PM 

Hur kan du veta det står det i Vindarnas skål eller den där Guiden som alla tjatar om

Chiad
(no login)

Det står...

November 21 1999, 7:53 PM 

...i a crown of swords! I den som kommit ut på svenska.....tror jag....annars ber jag om ursäkt för att ha avslöjat nåt......:)

(no login)

Inte så farligt...

November 23 1999, 1:40 PM 

...kommer bara att lanselda dig lite :)

(no login)

Jaså...

November 25 1999, 6:22 PM 

...du tycker att jag är irriterande ? Men jag kan i alla fall stava ordentligt !
Om du vill att de som har boken före dig på biblioteket ska läsa ut den, så kanske du borde nämna vilket bibliotek det är frågan om ?

(no login)

tänk att jag tycker det..

November 26 1999, 1:30 PM 

och jag kan stava precis lika bra som dej, ifall jag skulle vilja det, dvs.... så mopsa inte upp dej nu...
å du e lite sent ute, JAG HAR REDAN LÄST KLART BOKEN...( tack syndbybergs bibliotek!! :))

(no login)

Varför...

November 26 1999, 6:40 PM 

...skulle man inte vilja stava så bra som möjligt ? Och för resten, så heter det inte "lika bra som dig" utan "lika bra som du" !

(no login)

därför

November 26 1999, 9:20 PM 

att man kanske inte orkar? (eller för att alla tror man e en sån ultrahög utbildningsperson som snobbar sej..)
och där slog du på en öm punkt, men jag stavar oftast som ja tycker de passar, å ja tycket att "lika bra som dig" passar mer.. inte fan vett ja värför, men ändå...

Chiad
(no login)

Så snällt av dig! *ler*

November 27 1999, 5:06 PM 

Bain
(no login)

jaa...

November 27 1999, 8:46 PM 

...du läser kanske inte lika snabbt som jag.började på 1:an igår och håller på med 12:an nu.För övrigt tycker jag att Chiad och Snurvel har rätt!!!

Bain
(no login)

Aran´gar...

November 27 1999, 8:54 PM 

Vem är Aran´gar??står inget om den i ordlistan..

(no login)

Du...

November 28 1999, 5:36 PM 

...har du aldrig tänkt på att om du stavade ordentligt och använde språket mer korrekt, så kanske folk skulle respektera dig mer ?

(no login)

neeeee...

November 29 1999, 7:25 PM 

jag skulle bli mobbad! du vet jag är yngre än tillochmed chiad, så ja tror inte att dom i min skola skulle "respektera mig mer"... jag blir redan retad fö att jag läser böcker *buhuhuu*
(fast mina svenskabetyg är bäst...)

(no login)

Är det så ?

December 1 1999, 6:58 PM 

Blir du mobbad bara för att du läser böcker och stavar rätt ? Arma stackare ! Men här på Nätet är det ingen som vet vem du är, så här kan du stava rätt hur mycket du vill !

(Login adara)

inte precis

December 1 1999, 7:46 PM 

men ja skulle bli de.. å ja e redan opopulär, så...antagligen skulle ja bli mer opoppis om ja va värsta pluggisen (vilket ja inte är!!! läxan-data...hmmm vilket vinner?=)

Bain
(no login)

om du ville vara så vänlig...

December 12 1999, 8:31 PM 

...att sluta tjata om att VS har kommit ut så skulle jag bli SÅÅÅÅÅÅÅÅ glad!!!!men det fattar väl inte lilla du!!:-)

(no login)

my point exactly... fast jag skrev visst aldrig de..oops

December 21 1999, 11:48 AM 

[massa tomt]

Chiad
(no login)

väldigt sent ute...=)

February 2 2000, 9:00 AM 

...sluta upp me att vara taskig mot min favvo adara-aiel-nästansyster! de spelar ingen roll hur hon stavar din torrbolliga arbetsnakoman! ja stavvar oxo såm än krata...=) å folk brukar fatta va ja har att säga endå...=)

Current Topic - Teori om Mesaana  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement