Jag läste de första böckerna på svenska, sedan dess har jag enbart läst på engelska, delvis för att jag gillar att läsa på originalspråket. Ett annat skäl är att jag vid läsning av annan fantasy upptäckt rena fel i översättningar, och absolut inte vill råka ut för samma sak här...
Vanligtvis är WoT bra översatt, enligt vad jag har hört. Men när jag tittade runt på dessa sidor, mer exakt på en del profetior och versar som översatts blev jag fundersam. En jag reagerade på är ur den sjääte engelska boken (elfte svenska?):
På svenska översätts den så här:
Lejonen sjunger och bergen fly
Månen på dagen och solen i ny
Blinda och döva, narrar sju
Fursten av Kaos härskar nu
Det engelska originalet:
The lions sing and the hills take flight.
The moon by day, and the sun by night.
Blind woman, deaf man, jackdaw fool.
Let the Lord of Chaos rule.
På något sätt känns översättningen inte riktigt bra.... speciellt "solen i ny" och "narrar sju" har inget med originalet att göra (antagligen ditsatta för rimmets skull), och för min del är det skillnad på "Fursten av Kaos härskar nu" och "Let the Lord of Chaos rule".
herregud!!!
det ska ju föreställa en barnramsa (som ska rimma)!!!
det är inte ens nån profetia så det spelar ingen roll!!!
jag tycker de på ett bra sätt lyckats översätta ramsan utan att fördärva den alltför mycket (fast jag egentligen inte är nån fan av översättningar, egentligen hatar jag dsem!!!)
så det så!!!
Lini (no login)
Är du så säker...
November 16 1999, 4:49 PM
... på att versen inte har någon mening?
Visst, det är en barnramsa - men tänk på att den är från _fjärde_ åldern, alltså åldern efter den som skrivs om i böckerna. Det är mycket möjligt att det är en "förvrängning" av något som verkligen skedde.
För övrigt refererar versen till den Svartes (enligt Demandred) kommentar "Let the Lord of Chaos rule". På andra diskussionsforum har man tom försökt lista ut vem som menas med "blind woman","deaf man", "jackdaw fool" och "Lord of Chaos". De vanligaste förslagen är respektive: Elaida, Pedron Niall, Padan Fain, Rand.
Men vem vet, du kan ha rätt. Ville bara försöka få igång en diskussion...
Snurvel (no login)
jag säker, du osäker
November 16 1999, 6:18 PM
1. sagornas ålder var 3dje åldern, det är fjärde "nu".
2. klart att lord of chaos e rand, men som sagt, det e bara en barnramsa.
3.trevligt att du vil diskutera, men rta helst upp nåt som inte e klag, jag ogillar nämligen att klaga (förutom på folk som klagar)
Johan (no login)
Ålder
November 16 1999, 10:31 PM
Sagornas ålder var Andra Åldern. I Stormen vaknar är det i alla fall Tredje Åldern.
... så "byter" åldrarna namn, ni vet, i början står det ju nästan alltid (i de första böckena ialf.)
´Tidens hjul vrider sig. Åldrar kommer och åldrar går. Legender bleknar och och blir till myter, och till och med myten är för länge sedan glömd när den ålder var dess upphov återkommer ...... som ännu skulle komma och som länge sedan var förbi, av somliga kallad den Tredje Åldern...´
min poäng är alltså att det ÄR den tredje åldern, och att åldrarna kommer tillbaka, men det spelar väl ingen roll i vilken ålder det var som ramsan skrevs, för den har juh iallafall skrivits.. ??
Affi (no login)
Untitled
November 19 1999, 5:09 PM
det var den mest krångliga förklaring som jag någonsin hört.
men av vad jag hört så e det (e vf) efter verlds fallet,då "första åldern".
sen efter trollock kriget blev det (få) fritt år
Seeeen efter hundra års kriget blev det (nt) ny tid , då den 3e åldern.
sedan när (exempel) rand dödar den svarte, så blir det en ny tidsålder kanske kallad
(RT) rand tid eller liknande, den tiden blir allså då den fjärde åldern..
så alla tänkte rätt men bara jag tittade i slutet av boken.
(no login)
jaha..
November 19 1999, 7:08 PM
om det var min förklaring du mena, tycker jag att den var jäääättebraaaa, men den kanska var lite för komplicerad för dig? eller? och tog ordspråken slut? dessutom, du kanske kolla i slutet av boken, men ja kolla i början... e vi lika?
Affi (no login)
visst
November 20 1999, 12:52 AM
visst,
Snurvel (no login)
e du helt MUPP eller?
November 20 1999, 2:32 AM
hur människorna räknar tiden har inget med åldrarna att göra!
en ny ålder inträffar varje gång tidens hjul vrider sig (en eker, en tidsålder).
alla de tidsräkningssätt som du pratar om har varit under tredje åldern.
Märk att jag tog fel förut, det är tredje åldern nu, herid fel sa en sak som förvirrade mig (undrar om de kallade den 3dje åldern?, sa han)