Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Guiden vs New Spring

December 2 1999 at 6:15 PM
  (no login)

-
Vilken av dom är bäst guiden(The World of Robert Jordan's The Wheel of Time) eller New Spring?

Respond to this message   
AuthorReply
Julle
(no login)

hmmm

December 2 1999, 8:42 PM 

jag har inte läst New Spring men den ska handla om hur Lan möter Moiraine...så den e väl intressant om an e intresserad...

Guiden är som en uppslagsbok där det står massa fakta om olika länder , folkslag, personer osv

Lini
(no login)

Beror väl på...

December 3 1999, 8:09 AM 

... vad du vill ha ut av det.

Guiden är ju som sagt mer av en uppslagsbok, med massor av information runt serien, världens historia, alla länder, folkslag osv. (även om bilderna i de flesta fall inte är något vidare...). Det är ingen berättelse, men väldigt intressant.

New Spring är en berättelse lik den i övriga serien, som utspelar sig ca 20 år före den startar. Moiraine och Siuan är nyblivna Aes Sedaier och har börjat leta efter Draken Återfödd, som bör vara ett litet spädbarn. Parallellt finns berätelsen om Lan, och hur han träffar Moiraine för första gången. Ganska kul..

Thomas
(no login)

The guide och lite annat

December 3 1999, 6:50 PM 

Jag har just läst ut The Guide och den är ju suverän. New spring läste jag på nätet :) den var ju hyfsad, fast jag vet inte om det var hela New spring jag läste, texten bara stannade på ett ställe, men jag har läst större delen av den och den är ju bra. Men jag tror man har mer nytta av The Guide. Föresten nån som vill komma med en kommentar om en sak jag läste i the guide om föresten?

Den delan som handlade om Hawkwing, Det fanns en rådgivare till honom som hette Moerad, det var han som sa åt Hawkwing att anfalla Tar Valon, jag kan satsa nästa allt jag har på att det var Ishmael, han har ju sagt att han "viskade i Hawkwings öra"

Affi
(no login)

finns guiden i svenska bok stoores

December 3 1999, 7:46 PM 

konstit nog har jag alltid trott att det var samma sak New spring = guide :(

Affi
(no login)

jooooo

December 3 1999, 7:48 PM 

men det finns många som tror att det också var Mordeth som gjorde det och att han på nått sett hade tatt sig ut ur SL
(jag tror det var Ishy)

Snurvel
(no login)

JA!

December 4 1999, 12:47 AM 

jag köpte guiden på sf-bokhaneln, gamla stan i Estocolmo (d.v.s. vår lilla huvudstad)

Affi
(no login)

jo så kommer man in på bokia (brukar handla där)

December 4 1999, 5:18 PM 

SÅ säger dom att jag måste vänta (arghh) i en månad eftersom dom måste BESTÄLLA bok j*vl*n!!!!!

Mat Da Gambler
(no login)

ishmael aldrig fängslad......tror jag

December 5 1999, 3:03 PM 

ishmael var aldrig fängslad han har ju varit ute hur länge som helst,det var ju till och med han som var med i början av farornas väg,du vet när han helade lews therin från galenskapet satt han insåg vad han hade gjort ( dödat alla sina nära och kära )och tog sitt eget liv.

tack för mej

Affi
(no login)

jepp

December 5 1999, 6:22 PM 

ishmael blev bara delvis fängslad i Shayol Ghul
sen har han berett världen på den svartes ankomst i 3ooo år :)

Current Topic - Guiden vs New Spring  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement