I någon bok har jag för mig att det står att lanseld utplånar alla spår efter att en person har funnits, borde inte alltså det ha ändrats ganska många saker efter Rhavins död?
Sen, är det någon som har en bra översättning till 'Channeling'?
Om man använder lanseld beror det på ungefär hur starkt flöde och hur länge man "lanseldar" hur långt bak i tiden som försvinner för personen. I Rahvins fall kanske det bara var några timmar/dagar som försvann.
Channeling = Ledande/Kanaliserande... typ?
Pyrola (no login)
Lanseld
December 14 1999, 9:42 AM
Det är faktiskt så att t ex Aviendha "återuppstår" när Rand använt lanseld mot Rahvin, så helt utan verkningar var det ju inte....
WenLu (no login)
Channeling...
December 14 1999, 6:01 PM
Jag läste dom svenska böckerna i början men tröttnade eftersom dom tog slut och läser nu dom engelska böckerna, och översättningen till channeling är leda kraften, bruka kraften. Det står i alla fall så i böckerna...
Affi (no login)
det är en rett bra översättning
December 14 1999, 6:15 PM
och dom som återuppstår är Mat, Amsodean och Aviendha + några hundra Aiel :)
Zele (no login)
Ja men..
December 14 1999, 6:21 PM
..den utplånar ju bara en kort bit tillbaka i tiden, som när Rand utplånade mörkerhundarna i öknen så hade ju Mat ändå lite frätsaliv kvar från dom
Poe (no login)
Lanseld
December 14 1999, 9:46 PM
När rand sköt Rahvin med lanseld så lyckades han bara uppbåda så kraftig lanseld att den tog bort allt som Rahvin åstadkommit under den senaste halvtimmen, i Moraines fall i Tear när hon dödade Bel'al så lyckades hon bara skjuta bort honom några sekunder tillbaks i tiden, därmed får man en aning om att lanselden är ganska begränsad och att man inte kan ändra handlingar som hänt i det förflutna.
(no login)
Ju starkare
December 15 1999, 9:02 AM
...man är, desto längre tid bakåt i tiden försvinner föremålet för lanseldningen.
Hm. Intressant formulering....
Dvs Moiraine är (var, då) ju inte alls lika stark som våran herre Draken Återfödd i Kraften, och alltså kan hon inte göra lika mycket skada (?) som Rand.
Pyrola (no login)
Det beror...
December 15 1999, 4:25 PM
...delvis på hur stark man är i Kraften, dvs hur mycket av det som "offret" gjort innan lanseldningen (ursäkta Mierin, det var en praktisk formulering)som blir ogjort, beror på hur stark lanselden är (det beror alltså indirekt på hur stark lanseldaren i fråga är). Det går alltså att reglera. Ju tjockare lanseld, desto längre tid tillbaka görs ogjord.
Snurvel (no login)
ibland...
December 15 1999, 6:40 PM
undrar jag om ni verkligen läswer böckerna, eller bara tittar på bokstäverna?
om man lanseldar någon, bränner man bort dennes tråd ur väven. och därmed även de handligar denne utfört under den tid som bränts bort.
ju starkare lanseld, ju längre tillbaka i tiden bränns tråden bort, och ju fler handlingar "stryks".
nåt mer trivialt ni vill ha förklarat för er?
Affi (no login)
ekar det här
December 16 1999, 8:54 PM
se överskrift
Snurvel (no login)
kanske
December 16 1999, 9:38 PM
men vem vet
det kanske var ett internet spöke som var framme =)