…eller det är åtminstone vad jag tror. Är inte han och Galad bröder?
Galad var ju som redan känt Tigrines son och eftersom vår lilla Drake också är Tigrines son så borde dom båda vara halvbröder. Vilket osökt leder mig in på det spår att Elayne och Gawyn också är halvsyskon till Galad. Vilket gör det helt sjukt att vår lilla Drake har ihop det med Elayne.
Jo, jag är helt medveten om att dom inte har samma föräldrar. Elayna har ju Morgase och Taringail medan Lilldrakens föräldrar är Tigrine och den där Aielhövdigen vars namn jag aldrig kommer ihåg. Men ändå. Dom är släkt. Morgase var ju kusin till Tigrine vilket gör lille Rand till Elaynes syssling.
Jag vet inte men det borde ha en viss störning på deras förhållande, nån gång måste ju den lilla Draken komma på att dom är sysslingar och…han verkar ju vara väldigt pryd och han vill nog inte gifta sig med sin syssling (även om jag inte tror att hon skulle ha något emot det).
Men men, vi får se.
När får man veta att dom är kusiner?
Om dom inte vore det skulle det ju inte vara något problem.
Elyas Machera
(no login)
Alltså...
January 5 2000, 1:49 PM
...Tigrine och Morgase. När står det?
Thomas (no login)
Vet inte.
January 5 2000, 9:23 PM
Jag vet inte var det står om dem var kusiner men jag vet att när Rand fick veta att hans mor var Tigraine blev han först chockad men kom sedan på att hans blodsband till Elayne inte var så nära, eller så fanns det inte alls, jag kommer inte ihåg exakt vad det stod.
(no login)
Var det inte...
January 5 2000, 9:46 PM
...så att alla husen var släkt med varandra?
Så att dom var varandras "kusiner" avlägset?
Kommer inte ihåg ska läsa om serien inom en snar framtid...
Elyas Machera
(no login)
jag kan ha fel men...
January 5 2000, 10:04 PM
...jag har för mig att jag läste det i guiden.
Att Morgase åberopade tronen eftersom hon tyckte att hon var närmast släkt med Tigrine och på så sätt hade mest av det 'kungliga' blodet i sig.
(no login)
Precis exakt rätt.
January 5 2000, 10:21 PM
Det var samma spår som jag var inne på - Rand och Elayne, att de i praktiken var syskon. Ungefär.
Halv, i alla fall. Men alla protesterade högljutt ( nåväl, någon gjorde det iaf minns inte vem ) men jag tycker ändå så....
Och BTW heter Rand ärade fader Janduin. Car över Tardaads klan eller något liknande.
(no login)
Så här är det.
January 5 2000, 10:28 PM
När Rand kom till Caemlyn - som DÅ och inte som fåraherden - så hade han ett litet 'råd' om man säger så och det var vissa personer som han talade med. Några Andorska ädlingar och sådär.
Och då påpekade en kvinna efteråt att han var väldigt lik Tigraine - minns inte hennes namn HELLER - och berättade hela historien med Morgase och Tigraine och hela bunten. Då sade hon att alla husen var besläktade med varande på något sätt, men alltid avlägset.
Så - har jag rett ut det där nu? Jag tror inte jag glömde något.
(no login)
kolla Guiden...
January 6 2000, 8:45 PM
...där står det att Tigrine och Morgase var kusiner.
Snurvel (no login)
Untitled
January 6 2000, 9:01 PM
men de adliga husen kalla ju varandra kusiner, även om de inte är det egentligen!
och vore de kusiner skulle morgase fårr tronen ganska automatiskt, inte efter ett krig
Snurvel (no login)
det intressanta med galad...
January 6 2000, 9:20 PM
e inte att han e elaynes halvbror eller rands halvbror.
utan att han e just av samma blod som draken återfödd, tillåt mig citera karethon sägnerna:
"The dragons blood stains the rock of shayol ghul"
Hmm, drakens blod, samma blod som ska vara nödvändigt för att vinna tar'mon gaidon, typ, det blod som galad har i ådrorna?
och vem kan galad bygga på, kanske riddar galahad från det runda bordet (de e precis likadana, tro mig, samma personlighet, samma perfekthet) och gissa om inte stackars galahad gick och dog!
och gissa om inte galad kommer att göra detsamma.
och drakens blod som skall rinna på shayol ghul, tänk om vitrocken galad tar över det som finns kvar av vitrockarna (inte mycket tack vare seanchan) och leder dem i sista striden med rand, och kommer till shayol ghul, och dör!
tänk så skojsamt det vore...
med tanke på att galad en en grymt bra fajter måste det till nåt extra för att at kol på honom, vad sägs om shaidar haran, en vanlig myrdraal e en bra fajter, tänk hur bra shaidar ska vara...
men vi kan väl anta att dfet slutar oavgjort dem emellan, dvs båda dör?
contributions to BURN
Pyrola (no login)
Någonting annat som är intressant...
January 6 2000, 10:00 PM
....är att Galad måste vara släkt med Moiraine. Förmodligen på långt håll (har inte hunnit kolla upp släktskapsförhållandena ordentligt ännu) men ändå. Kan visa sig vara betydelsefullt ngn gång, vem vet?
(no login)
Ledsen älskling...
January 6 2000, 11:36 PM
Precis exakt fel.
Hon tjejen som pratar om Tigraine säger också att om Tigraine och Morgase skulle varit bänder skulle de inte varit släkt alls. I praktiken är j alla släkt med varann på ett sätt. Och inom adeln är alla kusiner med varann. Så sorry, älskling. Du har precis exakt fel.
Logain
Leo Gaidin
(no login)
Hmm...
January 7 2000, 12:10 AM
jag tror att de syftar på hela Aiel-folket när de säger Rand's blod, dvs hela Aielfolket kommer att dö i sista striden.
Men det är ju bara min åsikt...
förresten så fyller jag år nu. Ja, precis nu! Kl 00.07 den 7 jan. Grattis Mig! Tack.
Zele (no login)
Hmmmm
January 7 2000, 4:48 PM
Ja tror inte att Aiel folket dör, jag tror att dom slutar bo i öknen alltså slutar vara Aiel
Alltså "dör" aiel fölket!!!
de tror jag iallafall
(no login)
Hmmmmmmmmmmmmm
January 7 2000, 6:58 PM
Man kan ju tycka att Aielfolket "slutade att vara Aiel" när de övergav Lövets Väg. Precis som Taimandred påpekade.
Snurvel (no login)
exactly my point... (nt)
January 7 2000, 11:25 PM
Snurvel (no login)
remnant of a remnant
January 7 2000, 11:29 PM
ska överleva av aiel
bara så ni vet
och tro mig på det jag säger (kanske inte om galad, det var bara en rolig sak jag tänkte på)
aFFI (no login)
ja jag vet
January 8 2000, 9:12 AM
men dom är halvbröder
Isam (no login)
Stämmer
January 8 2000, 12:11 PM
Det stämmer förmodligen. Och eftersom Moiraine var Taringails halvsyster (tror jag) och Taringail
var Elayne och Gawyns pappa så måste hon va släkt med dem också.