Om en Aes sedai länkade med en Asha´man, eller nån annan man som kan leda kraften, skulle smittan på saidin då påverka henne också?
Och går det att länka med "The True Power", den Svartes kraft?
Så vitt jag vet finns inga svar på det i böckerna, men man kan ju spekulera.
.....det har jag faktiskt inte tänkt på.....men det ligger nått i det....som med det där med a'damen för män....egentligen så borde kvinnor påverkas....
Rhuarc (no login)
jag vet inte...
January 14 2000, 7:47 PM
...om jag håller med. Kvinnor kan inte leda saidin på något sätt. De kan inte känna den eller röra den. Bara uppfatt den som ett eko eller en bariär. Om man använder saidin för att lyfta upp en persson påverkas inte denne av kraften...
(no login)
ehunm
January 14 2000, 10:04 PM
EN kvinna kan ju inte lära en man kraften eftersom
det är som två olika krafter, då borde dom ju inte kuna länka sej med varran, tro ja iallafall
(no login)
jag har för mig...
January 14 2000, 10:39 PM
...att det var så att den kvinnan som använder den Ta'angrealen där det är möjligt att styra en man grips av ett slags makt begär och kommmer förr eller senar att inte klara av att släppa honom eller nåt åt det hållet.
Det är ju en form av galenskap och frågan är om inte det orsakas av 'smittan' detta borde i så falla ha en viss liknande efekt om dom länkar sig
(no login)
Kan dom visst
January 15 2000, 1:31 PM
Det har ju stått i böckerna att man och kvinnor kan länka sig och det var så dom största och bästa sakerna gjordes under sgaornas ålder
Julle (no login)
Så här är det....antagligen
January 15 2000, 2:05 PM
Kvinnor påverkas inte av "the taint" eftersom dom inte drar den från den manliga delen...när dom länkar så bara styr en person all kraft dom använder...inte dra den själv..vilket medför att dom inte påverkas av "the taint"...
sen har jag för mig att det baar är källan av saidin som är taintad o inte själv kraften..(för o komma åt saidin måste männen genom tainten)..
Affi (no login)
Förmodliugen
January 16 2000, 1:18 AM
kommer den svartes smitta in i Saidin genom Sigillen..
Julle (no login)
Ja!
January 16 2000, 11:51 AM
det tror jag oxå på....lite iallafall....dom har nått med "the taint" att göra iallfall
Affi (no login)
såå
January 16 2000, 2:12 PM
Det enda sättet för Rand att överleva vore att släppa ut den svarte... ironiskt....
Snurvel (no login)
taim
January 16 2000, 2:48 PM
det är därför taimandred blir så rädd när rand försöker krossa sigillet han ger honom...
Affi (no login)
Eller så
January 16 2000, 4:18 PM
Blir han rädd eftersom han inte egentligen är Demandred och inte precis vill ha den svarte lösi världen (jag tror han e >Demandred).....
Om han är demandred så blir han kanske rädd eftersom Rand visar en stor portion galenskap och inte vill dö och om jag har rätt så mumlar Rand "måste krossa det" hela tiden och det kan nog göra Demandred lite skraj:):(
Julle (no login)
fast egentligen
January 16 2000, 4:23 PM
så är själva teorin om att sigillen är kopplade till the taint påhittad av dårar som vi så det finns inget som bevisar att så är fallet
(no login)
Visst...
January 17 2000, 2:06 PM
...Lanfear ville ju att hon och Rand skulle använda de båda stora statyerna (Rand såg en påväg till Carhien), en för saidar och en för saidin tillsammans för att störta den svarte och ta hans plats.
De skapades ju under kraftens krig för att användas för att låsa in den svarte men den Ter'Angeral som behövdes gick förlorad. Så Lews Therins plan med en snabb attack av de hunda starkaste männen användes istället.
Elan Morin Tedronai (no login)
Callandor
January 17 2000, 6:45 PM
Någonstans läste jag att Callandor sattes i klippan av tvåhundra kvinnliga Aes Sedaier och tvåhundra av de friskaste manliga Aes Sedaierna. (Egwene märkte att skyddet runt Callandor bestoav en mur av saidar med hål i, ogenomträngliga hål (antagligen saidin)) Det sluta med att de låste Callandor så att bara Draken kunde ta det men att alla dog.
Siri (no login)
Var läste du det???(nt)
January 17 2000, 8:45 PM
nt.
(no login)
Sa angreal
January 17 2000, 10:22 PM
Jag tror attd en svarte ledde in smittan i saidin genom den saangreal som skulle försegla fängelset men som det blev fel på eller vad dom förlorade nu gjorde.
den manliga alltså.
Elan Morin Tedronai (no login)
Inte säker
January 18 2000, 2:04 PM
Jag tror att det stod en del om det Tornets fall/The shadow rising när Rand var i Ruhidean och såg tider från Sagornas ålder
MikA (no login)
Untitled
January 18 2000, 4:10 PM
Kan den svarte leda kraften? Jag trodde liksom att kraften bara kan styras av människor, och den svarte är något mycket, mycket mer!
Btv, finns det mörkervänner bland ogierna?
Affi (no login)
Svar
January 18 2000, 8:03 PM
Den svarte har "The True Power" och den kan inte uppfattas av dom som inte själva leder den..
Den svarte kan ibland låna ut en del av sin kraft till personer som han tycker är väl förkänta av det..
Det finns inte svart vänner bland ogier
MikA (no login)
Tears Klippa
January 18 2000, 9:37 PM
Det var när hon använde "Dröm-ringen" (Dålig med namn) för första gången. Btv, vem var Silvie, den gamla kvinnan som Eqwene möte den gången? Då märkte jag det inte men nu vet man ju att det bara är drömgångare, Rand, Perrin och de förlorade som kan komma till drömvärlden, så vem var kvinnan?
MikA (no login)
True power?
January 18 2000, 9:43 PM
Tue power= "Den sanna kraften"? Betyder det att Saidin och Saidar bära är "underflöden" till denna kraft (Minns ni att Saidin/saidar jämförts med en flod som vrider världens hjul) Borde inte den kraften tillhöra skaparen? Jag kom och tänka på en sak nu. Om saidin och saidar friver tidens hjul borde inte man om man massproduserade dom där hyper-saangeraalerna (Elayne kna göra teangeraler) Oc låta ett par hundra cirklar med länkade män och kvinnor använda kraften på något vis så att man vred hjulet BAKLÄNGES, borde man inte vrida tiden bakåt? Jag vet, jag svamlar. Klockan är tjugi i tio och jag sov tre timmar i går kväll. go natt!
(no login)
Lanfear(nt)
January 19 2000, 6:50 PM
Snurvel (no login)
true power
January 19 2000, 8:45 PM
den kallas the true power av de som svurit sig till DO eftersom de drar den från DO, deras "sanna" härskare.
the one power, dvs den riktiga kraften, kan inte ta slut genom att användas för mycket och det verkar ologiskt att man bara ska kunna "göra" en angreal, sa'angreal utan att det
a. antingen tar en jäkla tid och kraft
b. har enorma sidoeffekter
c. tar en del av den som skapat den förmåga att leda.
om det inte e på detta vi borde man under AoL gjort så otroligt många sa'angrealer man bara kunde, så att varenda channeler hade en av de där enorma var! och då skulle det antagligen finnas kvar en jävla massa såna.
Hur hade du tänkt dig att du skulle använda vattnet i en flod (kraften) för att vända den floden? om inte ens DO kan vända tiden tror jag inte männiksor heller kan.
Varför skulle det inte kunna finnas mörkvänner blöand ogierna?
Affi (no login)
ja ungefär
January 19 2000, 10:10 PM
200 är kanske inte det mest exakta antalet men det var än och kvinnor som gjorde det tillsammans
Affi (no login)
En massa svar på allt möjligt
January 19 2000, 10:18 PM
jag tor på A iallafall kanske blandat med B...
Och det kan inte finnas mörkvänner bland Ogier eftersom det går emot deras syfte i livet (vilket är harmoni eller nått liknande).
och kan inte den svarte krossa tidens hjul för att omdana världen i hans avbild...