Det är ju känt att tretton svartfurstar kan omvända någon till skuggan genom att leda kraften genom tretton myrdraler. Går detta att göra tvärtom dvs omvända mörkvänner mot sin vilja.
Hur fungerar det att omvända någon mot dennes vilja?
Är det den svartes kraft (true power) som måste användas? Men alla svartfurstar kan vl inte använda "the true power".
...det var en lite klurig fråga. Men Rand skar ju av Asmos band med (the great lord of the dark) "vanliga" saidin, vilket bevisar att det går att göra. Sen är frågan hur stark man måste vara. Alla är ju inte draken återfödd....
Thomas (no login)
Que?
January 25 2000, 9:36 PM
Att skära av bandet som asmo hade och omvända någon är ju inte direkt samma sak. Av vad jag fattade skulle man bara leda kraften genom 13 myrdraller och antagligen använda Ande. Eftersom Sheriam visste det så tror jag inte att man använder TP
Isam (no login)
Ofrivilliga Svarta Ajah?
January 26 2000, 2:14 PM
Kan det vara så att en del Aes Sedaier har blivit tvingade att bli mörkvänner på det sättet? Som Liandrin tänkte göra med Nynaeve och Elayne i Tears Klippa. Det borde inte vara så svårt att locka iväg en Aes Sedai tillsammans med tretton svarta systar till ett ställe med tretton myrddraaler. Svarta Ajah kanske har en hel del ofrivilliga medlemmar.
Snurvel (no login)
sheriam
January 26 2000, 5:50 PM
jag e tillbaks efter 3 dars frånvaro!
Jag förstår inte hur sheriam skulle veta vilka krafter man skulle använda, de "goda" AS lär knappast ut detta till noviserna.
Den enda chansen att hon skulle veta var att hon antingen var svart och hade varit med om att göra det, vilket skulle stöda ideen om att det finns ofrivilliga svarta ajah även "idag" (fast sheriam påstår att det inte gjorts sedan trollockskrigen) , eller att hon sjäv hon blivit omvänd själv (vilket det kanske finns aningen med bevis i tPoD för) vilket betyder att det garanterat finns ofrivilliga svarta ajah "idag".
Man ska komma ihåg att detta var i en tidig bok innan RJ hade fixat till sin magi ordentligt, i de tidiga böckerna återfinns de lite underliga sakerna som t.ex. sniffare och traveling utan en port, jaja...
Rhuarc (no login)
VA!!!!
January 26 2000, 7:06 PM
När asmos band med en svarte blev brutet så hade han inte lägre några eder eller krav mot den svarte! Altså blev han "omvänd mot sin vilja"!!
Thomas (no login)
Vad snackar du för strunt?
January 26 2000, 8:14 PM
Asmo blev INTE omvänd han var fortfarande på den svartes sida, man läste ju att han fortfarande skulle säga "The great lord" oavsett vad rand sa. Det enda som försvann var at hans sköld mot smittan försvann och antagligen ederna också, om det fanns några.
(no login)
nej nej.
January 26 2000, 9:29 PM
Det var inte hans sköld från smittan som skars av. Det var hans länk till 'The true sorce'.
Den har ingen smitta. Men den har andra bieffekter.
(no login)
Fel
January 27 2000, 9:00 AM
Det var hans skydd mot smittan, han sa det själv
Sundown (no login)
Exakt
January 27 2000, 12:00 PM
Han länk med den svarte skyddade honom mot smittan och lät honom använda the true sorce utan men..
(no login)
Vad skulle vi använda som filter? Ogier! (nt)
January 27 2000, 8:09 PM
(no login)
Han blev mer avskuren....
January 28 2000, 12:07 PM
...än omvänd. Dvs avskuren från True Power och därigenom påverkbar av smittan. På samma sätt som man kan hela en släckt eller stillad Aes Sedai så borde även detta gå att hela.
A'danerna kan vara en nyckel till att omvända mörkvänner. Dvs använda ter'angeraler iställer för myrdraler.
Rhuarc (no login)
att vara mörk vän...
January 28 2000, 11:46 PM
...innebär att man har en länk till den svarte. Om den tas bort, som i asmos fall, så blir man "omvänd2". Sen sp säger han "the great lord of the dark" av ren vana. Men han har inga eder eller något beskydd från DL.
Ingtar (no login)
Nej, du har fel
January 29 2000, 7:16 PM
att vara mörkvän innebär att man svurit sin själ till DO men inte att man har nån sorts länk till honom. Dom Förlorade är mer speciella mörkvänner och får därför beskydd från The Taint och möjlighet att använda TP, Asmodean blev inte "omvänd" för det skulle inte gå, han är med andra ord fortfarande mörkvän men han har inte längre "kontakt" med DO och eftersom han är en feg stackare så hjälper han Rand för att kunna leva ett tag till.
Jag är övertygad att Asmo skulle döda Rand så fort han fick tillfälle och sedan fly men dom andra Förlorade trodde att han bytt sida helt och därför blev han dödad...av Graendal, som använde Saidar för att travla till Caemlyn och sedan döda Asmo med TP för att rand inte skulle märka. Att hon använde Saidar för att komma dit vet man för Asmo ryser till innan han blir dödad men tänker inte på att det beror på att en kvinna ledde i närheten.
Det var nog allt tror jag, kritisera mig gärna...=)
(no login)
[eng]Mörkvänslänk
January 30 2000, 11:14 AM
Håller med dig fullständigt men det bör finnas nån sorts länk till den svarte som mörkväner har eftersom Padan Fain kan se om folk är mörkvänner