Jag har börjat läsa om serien från början nu från att ha läst tom Path of Daggers och jag har upptäckt saker som jag inte hade en aning om att jag missat.Rands förtvivlande kamp emot Ishamael i drömmarna tex.Ishamael kan utan tvekan konsten att drömvandra(i sagornas ålder så måste ju det ha ingått i träningen för att bli Aes Sedai)och i Tidens Hjul tror jag det är, så tar Ishamael med Rand till ett ställe i Tel´aran´rhiod som består av speglar,nu kan det ju vara Ishamael som försöker komma på någonting skrämmande men i alla fall,och Rand ser hur han kommer emot honom och tänker på att han bara vill därifrån och så vips så står han på ett högre plan och ser ner på Ishamael,är detta en av Rands spontana kraftbrukningar eller använder han sig av Drömvärlden så som hans inneboende hjärnpolare Lews Therin kunde göra för 3000 år sedan.
Och sedan är det slutet på Tidens Hjul när Rand är vid världens öga.Han ser Aginor närma sig och så bara försvinner han till ett ställe där han har uppsikt över slaget vid Tarwins klytfa(kommer inte ihåg om det är före eller efter han spöat Ishamael)När han använder kraften så där i ren vanmakt och inte vet vad han gör...vem eller vad är det då som av en slump liksom bara ser till så att det blir ett avgörande drag för framtiden.
Och när han står och ser ut över slaget så försöker han förtvilat få ETT SLUT PÅ ALL ONDSKA!!!Haja det ni!Och då är det en röst som talar till honom eller till någonting, och den rösten är skriven i Boken med stora bokstäver precis på samma sätt som när den Svarte talar, men jag tror inte att det är den svarte, jag tror däremot att det är Skaparen som tilltalar honom på grund av att han helt ovetandes leder kraften från världens öga,som var gjord av Aes Sedaier innan sagornas ålder ändades och bestod av "den renade essänsen av Saidin",hur kunde han helt spontant göra det bara så där?Och när slaget var över så börjar han komma tillbaka i sig själv han kommer ihåg saker och ting igen ....ÖHHHH?????
Var det då någonting som tog över honom när han gjorde detta?En massa frågor nu bara, men en till. Svärdet av ren eld som Rand helt instinktivt frammanar när fara är i närheten,som han för första gången brukar emot Ishamael som då blir livrädd och säger att han inte vet hur man använder det än,och som han också använder i klippan i fighten emot Be`lal när då Be`lal också frammanar ett liknande svärd fast svart,jag tror att det är ett sorts Själsvärd som endast de starkaste i kraften kan använda och som de som använder det kan göra vad han vill med(och då menar jag inte slänga bort eller behålla utan saker med kraften som annars vore omöjligt.
....du skulle inte kunna tänka dig att göra det där inlägget LITE länger...=)
Chiad (no login)
hm...
February 1 2000, 2:24 PM
....de ligger nått i de du säger om man orkar läsa igenom det...=) men ere inte förbjudet att ta in nån i tel'aran'rhiod om den inte vill? som om Ishy skulle bry sig, men endå...
Snurvel (no login)
ok...
February 1 2000, 11:20 PM
kom ihåg att du snackar om tEotW här...
det som kan upplevas konstigt och ej stämma om man vet mer har att göra med att RJ var så osäker på sin värld och magi i de första böckerna.
och sen snälla! vadå själasvärd (hur gammal e du?), be'lal ville ha callandor, han tänkte tvinga rand att ta det åt honom, att han gjorde svärdet svart var bara för att RJ ville ge oss dramatik!
Current Topic - Teorier om Rands omedvetna förmågor!!!!!