Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

En skrämmande teori (långt jävla medelande, sorry!)

March 11 2000 at 2:16 AM
  (no login)

-
Jag skrev nydligen ner följande teori som jag har tänkt på. Alla tre "Said-ar/in"-platser, altså Asha'manerna, Aes Sedaierna i tornet och "Rebell-Aes Sedaierna" i Saidar styrs inoficiellt av varsin förlorad. det kräver dock att Taim är Demandred, med det finns det typ åtta zilioner bevis på. Här är mitt diagram:

Officiell mellansteg verklig makt
VITA TORNET:Elaida-Alivain-Mesaana
SVARTA TORNET:Rand-Demandred
SALIDAR:Egwene-Rådet-"De tre"-Delana Sedai-Aran'gar

"De tre" är de systrar som typ alla i Salen lyder. Jag är kass på namn. Anledningen till att jag kunde Delanas namn var för att jag har för vana att skriva ner mörkervänners namn. Vet ej om Delana är medlem av "De Tre", men tror det.

Okej. Varför: Asha'manerna lyder under Taim, inte Rand. Minns "Talet" han höll när han införde soldar-hängiven-asha'man systemet. De tittade dumt på honom, fasten talet uppenbarligen var över. Det var när Mr Taimandred sade att det var slut som de gick. De kallar Taimandred någon titel, men den har jag glömt M'-någonting som betyder Stor Ledare eller nåt. Demandred styr!
Elaida tänkte i början av aCoS att hon inte kunde få igenom något om inte Alvirain höll med eller i alla fall inte sa emot. Alvirain är ledare för Svarta Ajah och Mesaanas skydsling. Hon rabblar upp Elaidas snack varje kväll och Mesaana säjer vad Alvirain ska tycka och tänka. Mesaana styr!
Egwene måste ha rådets stöd för att få igenom något viktigt. I det rådet är tre Aes Sedaier medlemmar, kommer som sagt inte ihåg nammnen, är kass på det. En av de tre är (tror jag) Halima. Hon är mörkervän. Aran'gar kom dit, establerade sig som hennes kammarjungfru och sade vad halima skulle säja. Aran'gar styr!

Respond to this message   
AuthorReply
Julle
(no login)

mmm....rätt logiskt

March 11 2000, 11:53 AM 

fast man kan inte direkt säga att halima styr över SalidarAS...

Thalantyr
(no login)

Inte rent logiskt....

March 11 2000, 12:05 PM 

....men om hon konfronterade Egwene så skulle ho ju säkerligen vinna, och därför är hon indirekt maktinnehavaren i Salidar(el. vart fan dom nu är).

Somethingsomething
(no login)

men...

March 11 2000, 2:14 PM 

halima började ju massera egwene och använde tvångskraft på henne,det är det sista jag vet iallafall...

Thomas
(no login)

Man vet inte det

March 11 2000, 3:27 PM 

Det står inget om att Halima/aran´gar använde tvångskraft på Egxene, det enda man vet är att Egxene har en huvud värk som bara Halima/Aran´gar kan fixa, hon försöker antagligen bara göra så att Egwene litar på Halima/Aran´gar

(no login)

M'Hael, Romanda och Lelaine tror jag den sista var. *nt*

March 11 2000, 10:07 PM 

(no login)

En annan mot teori.

March 12 2000, 9:40 PM 

Goddag!

Jag läste Mikes text med stort intressae. Men jag tycker den vissa brister.

1. Jag tror att Demadred hatar Lews Therin så mycket att han inte skulle tåla att vara nära honom utan att tappa humöret och anfalla honom. Men men , kanske ända. De förlorade skulle säkrt göra värre saker för att nå sina mål.

2. I bok tolv var det (vill jag minnas) en man som ledde kraften, kolla upp det precis i slutet där.
Om Hamila ledde kraften och helade Egwene kan det bara betyda att det var en man som gjorde det annars hade Egwene märkt något.
Min teiori är alltså att en av de manliga förlorade (Demandred) är Hamila.
Med tanke på Hamilas utséende så kan det stämma. Jag vill minnas att Egwene tänkte: "Hon ser ut som om någon man hade fantiserat fram henne."

Sedan kan man kanske lista ut vem det är: Asmodean kan det knappast vara, Sammael har visat sig i Illian och de andra är (ska man tro i varje fall) är döda därför måste det vara Demandred. Vilket betyder att Taim är Taim.

Bara lite tankar
Ta er en funderare!

(no login)

Nej, inte riktigt...

March 13 2000, 11:50 AM 

Det var faktiskt en ganska intressant debatt det här, men tyvärr så innehåller ditt meddelande också brister.

1. Taim är Demandred.

2. Saken är den att Hamila är Aran'gar (står bla på sid 468 Svarta Tornet). I Fursten av Kaos har man fått de ledtrådar man behöver för att veta vem detta är. Det står också i faqen. Det är en återuppstånden Aginor. Detta förklarar då att det var en man som ledde kraften, samt att Taim fortfarande kan vara Demandred.

Kanske?

(no login)

Aran'gar är Balthamel

March 13 2000, 2:44 PM 

detta förklarar massagen eftersom Balthamel var en kvinnotjusare.

Siri
(no login)

Det stämmer....

March 13 2000, 3:05 PM 

....Osan´gar (Aginor) tyckte ju att det var ett förträffligt skämt att den Svarte gett Aran´gar (Balthamel) en kvinnlig kropp. Detta på grund av att Balthamel varit en kvinnotjusare.
Halima-Aran´gar tjusar också allt som går på två ben, så det vore logiskt att hon är Balthamel.
Dessutom tänker Osan´gar en gång att han skapade trollockerna, vilket Aginor gjorde, alltså kan inte Aran´gar vara Aginor.

Julle
(no login)

Nope

March 13 2000, 4:15 PM 

vad jag kan minnas är det ända som Halima/Arangar/Balthamel gjort är att släppa lös Moggy..

Moghedien
(no login)

okej, jag blandade ihop namnen. (nt)

March 13 2000, 8:38 PM 

Även den bäste kan fela.

(no login)

Ursäkta mig, talar vi om Halima eller vem är Hamila?!?!? *nt*

March 13 2000, 10:01 PM 

Linus
(no login)

Du har rätt Mierin

March 14 2000, 7:09 PM 

Du har rätt Mierin jag stavade fel på namnet

(no login)

No sweet. *nt*

March 16 2000, 10:45 PM 

Någon helt annan
(no login)

Untitled

May 6 2000, 9:40 PM 

Är det inte Arangar/Halim som ligger bakom huvudvärken? Egwenes huvudvärk dök upp när Logain försvann, när Arangar fick fritt fram att använda Saidin, och sedan hjälper hon Egwene bli av med den för att få Egwene att lita på henne.

Current Topic - En skrämmande teori (långt jävla medelande, sorry!)  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement