Alla aiel får lära sig att slåss på det traditionella viset, som har funnits nästan sedan världsfallet, men det är väl bara gravida kvinnor som väljer att ta barnet, smeder, barn och visa som inte ingår i "arme´n", så det måste nog vara mer än 50-60%. Jag skulle tippa på 80-90%.
Yeah, allright!!!
Rhuarc (no login)
inte hellt riktigt...
April 23 2000, 7:27 PM
... Jag skulle säga att alla Aiel är strids föra. Ett ex. är när Rand eller Mat (kommer ej ihåg vem av dem) ser en smed ta upp ett spjut, och Rand eller Mat ser att han kan använda det.
Thalantyr (no login)
Självklart utgår jag ifrån....
April 23 2000, 8:14 PM
....att åtminstone alla män kan behandla spjutet, men en smed är en smed och alla hantverkare, livsmedelsinförskaffare o.s.v. kan väl knappast gå ut i strid när det krävs? Och ang. kvinnorna så tror jag inte att SÅ många är far dareis mai....
Om vi räknar på det så borde det vara minst 20% barn (vart håller de hus?) och säkert många kvinnor som håller reda på dem. Dessutom finns det säkert många icke-miltära kvinnor utan barn....
Julle (no login)
Hur man använder ett spjut
April 23 2000, 8:43 PM
Man tar den spetsiga delen o kör in den i väl valda kroppsdelar på sin fiende.
Att en smed vet hur ett spjut fungerar betyder INGET!
Jag gissar på att alla kan döda men bara runt 70% är riktigt bra
Snurvel (no login)
90% av männen, 20% av kvinnorna, eller? (nt)
April 23 2000, 9:03 PM
och så barnen, osv.
Thalantyr (no login)
Det låter bra tycker jag....(nt)
April 23 2000, 9:19 PM
Thalantyr (no login)
Vadå? Jag trodde det var skitenkelt att dansa? (nt)
April 23 2000, 9:20 PM
Rhuarc (no login)
ja...
April 24 2000, 10:27 AM
... Om man jämför med andra länder, så är det ju så att när ett land verkligen behöver soldater kallas ju alla stridsföra män in, även om de är musiker eller hantverkare eller vad som hellst. I Aiels fall är det bara så att de "vanliga" folket oxå är hiskerligt bra krigare!...
(no login)
Litet tillägg
April 24 2000, 11:39 PM
Det finns kvinnor som inte tillhör Far Dareis Mai, men krigar ändå, eller misstar jag mig??
Thalantyr (no login)
Ja, såvida du inte menar de Visa.... (nt)
April 25 2000, 12:48 PM
Snurvel (no login)
nja...
April 25 2000, 4:59 PM
eftersom de inte har allmänn värnplikt i WoT-världen (det uppfanns sent även i vår värld) så är inte det vanliga folket soldater, de kör med yrkesarmeér, sen blir fler av folket (lego-)soldater i krigstid, hantverkare t.ex. vore det rena katastrofen att göra soldater av eftersom om man är i krig behövs de mer än någonsin.
men i fallet med aiel är de flesta av männen verkligen krigare på heltid (det behövs, de krigar ofta inbördes)
WenLu Qudan (no login)
Jag tror...
April 27 2000, 7:53 PM
att alla, inklussive hantverkare och smeder m.f. har fått lära sig att bruka vapen som barn. Jag tror att det ingår i Aiels kultur eller nåt sånt.
Josis (no login)
tomte
May 2 2000, 9:17 AM
det fattar du väl att man måste försvara sig lite oxå
Josis (no login)
Andra spelar fotboll, dom kör låtsas spjut i varandra (nt)