Det här är en sak som har stört mig sen jag läste ut "Tornets fall" för nåt år sedan. Varför kallade Asmo Lanfear för hennes "riktiga" namn när han blev tillfångatagen av Rand? Jag vet att dom förlorade kallar varandra för sitt nya namn, och Asmo kan ju knappast varit en när vän till Mierin före kraftens krig. Mierin var den starkaste kvinliga Aes Sedaien, och han var i princip bara en kraftanvändande Bard. Han satt väl och komponerade sånger på en Tavern nånstans medans hon räknade ut hur man mjölkade tårar eller något annat nytigt. Dom hade antagligen aldrig träffats före dom båda svor sig till skuggan, och då precenterade hon sig som Lanfear. Okej, om Asmo kände igen henne från något möte mella Aes Sedaier, men´han *kännde* henne inte. Så varför kallade han henne Mierin när han bönfallde om hjälp?
Han kännde henne förmoligen, precis som alla Aes Sedaier känner varandra nu. Dvs, dom känner inte varandra men dom vet vad dom heter, hur länge dom var noviser, antagna och hur högt upp i "stegen" dom står. Dom kan ju varandras hela namn, det är då rimligt att dom förlorade känner varandra efter ett antal år av intriger och samarbete med-mot varandra. Han vet förmodligen att hon inte gillar det namnet men han var ju ganska desperat.
(no login)
Precis...
April 25 2000, 9:17 PM
...det är väl ungefär som, att när man svär, svär man på sitt modersmål, för det mesta, i alla fall. Tja, i och för sig, när jag slår foten i dörren (gör jag ofta, funderar på att ta bort den faktiskt) svär jag på alla språk jag kan komma på, men vaddå...
Han kanske var mer "van" vid att kalla henne Mierin... Det var ju ändå hennes födslo-namn, eller vad det än heter...
(no login)
eller så.....
April 26 2000, 9:17 PM
ville han bara ha en snabb död. han viste ju att han inte skulle få det såå trevligt om någon annan av de förlorade skulle få tag i honom så han kanske ville få slut på lidandet lite fort. sedan var han för feg för att ta livet av sig efter det.
Mat (no login)
eller så
April 27 2000, 1:56 PM
ville han bara bli lämmnad i fred,vara för sej själv ett tag och som vanligt börjar folk fantisera den här gången vart det taget till det extrema!
aFFi (no login)
rättning Josis.)
May 3 2000, 4:45 PM
Josis det du säger kan verka bra men tyvärr så e det fel.... Aes Sedaier kan knappast ha vetat allas namn osv i AoL eftersom det fans nån miljon Aes Sedaier.....
Asmodean visste säkert hennes namn eftersom HON VAR den starkaste kvinnliga Aes Sedaien I VÄRLDEN +++++++ HON VAR EN VÄLKÄND VETENSKAPS KVINNA!!!!
lessen för rättningen
Current Topic - Varför kallade Asmodedan Lanfear för Mierin?