Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Ishamael - Ba'alzamon

May 9 2000 at 7:44 PM
  (no login)

-

Varför egentligen kallade Ishamael sig för Ba'alzamon? Är det någon som vet, eller tror någonting?

Respond to this message   
AuthorReply
Thalantyr
(no login)

Vem vet....

May 9 2000, 10:03 PM 

....han var väl nästan helt galen så han KAN mycket väl ha trott att han själv var den Svarte....

Rhuarc
(no login)

stööön!

May 10 2000, 12:48 PM 

Det betyder ju "hand of the dark" på trollockspråket, eller ngt liknande....

(no login)

Skuggans hjärta på svenska tror jag(nt)

May 10 2000, 6:09 PM 

Thalantyr
(no login)

Ja....

May 10 2000, 7:15 PM 

Hade han då redan varit vid Shayol Ghul och fått order av S***'**n att försöka döda Rand eller var det på eget initiativ?

Julle
(no login)

Klart han hade fått order!...

May 12 2000, 1:58 PM 

Han visste exakt hur han skulle göra och han kallade sig för Ba´alzamon för att få Rand att tro att han var den svarte...Rand var ju övertygad att det var så ända tills TDR där han dödar Ba´alzamon för "sista" gången..SEN får han veta att han egentligen var Ishammael...Inga av dom riktigt viktiga förlorade gör nått på eget initiativ..då blir det bara skit

(no login)

Ba'alzamon

May 14 2000, 4:16 PM 

Jag tror att ishamael var ba'alzamon. han var ju aldrig helt fångad i shayol goul (eller nått sånt)
Under trollock krigen vid anfallet av manethernen så fördes ba'alzamons banér. Man tror ju bara att ba'alzamon är ett namn på den svarte.

(no login)

Svaret?

May 15 2000, 8:38 PM 

Kanske har jag hittat svaret själv. I Tornets fall, sida 301, säger den kvinna som besöker Nynaeve och Elayne såhär:
"Den andre torde vara Ishamael. All hans stolthet över att bara vara fängslad till hälften, trots det pris han fick betala - det fanns mindre mänskligt kvar hos honom än hos någon av oss andra när jag såg honom igen; jag tror att han själv halvt om halvt trodde att han var Mörkrets Furste - alla hans tretusen år av intriger och ränksmiderier, och så slutade det med att en olärd pojkspoling jagade ned honom och dräpte honom. Min metod är bättre. Mjukt och sakta, i skuggorna."

Current Topic - Ishamael - Ba'alzamon  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement