Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

En liten teori om Asmodeans död...

May 21 2000 at 8:11 PM
Lucifer  (no login)

-
tänk om det är så här, detta är bara en knäpp teori, men ändå!

Asmodeans mördare var Moridin.
Varför?
När han dog stod det nåt i stil med "Skriket hängde fortfarande kvar i luften när döden tog honom". Moridin betyder ju döden. Så kanske moridin har gömt honom nånstans i en mindtrap eller nånting.
Men Asmodean måste ha känt igen mördaren,så han kanske mördade honom som Shaidar Haran, för jag tror nämligen att Moridin o Shaidar Haran är samma person!

ideér?

Respond to this message   
AuthorReply
Moghedien
(no login)

Nja...

May 21 2000, 8:19 PM 

Men enligt R. Jordan skall man kunna lista ut vem det är genom att bara ha läst fram till Asmos död. Att "döden tog honom" kan kopplas till Moridin är ju inte så svårt att komma på, men var Moridin introducerad innan det att Asmodean blev dödad. Om inte, kan det ju inte vara han. Förutsatt att R. Jordans uttalande stämmer.

Själv tror jag att det kan ha varit Graendal..

Elandrian
(no login)

Och varför skulle han känna igen Shaidar Haran? (nt)

May 21 2000, 8:30 PM 

b

Lucifer
(no login)

kanske för att han har träffat honom nån gång i Shayul Ghul!!? (NT)

May 21 2000, 8:36 PM 

så det så

E.L.E.
(no login)

Men. . .

May 21 2000, 8:40 PM 

Asmo å Lanfear blev väl dödade, sen tog den svarte dom och anklagade dom för förräderi och
gav dom andra kroppar, Asmo en kvinno kropp å Lanfear en mans kropp, det var väl asmo som befriade Mogge, en kvinna med saidin(den manliga delen av kraften va) befriade ju Mogge ju, så tror jag att det är.

E.L.E.
(no login)

Men. . .

May 21 2000, 8:43 PM 

Asmo å Lanfear blev väl dödade, sen tog den svarte dom och anklagade dom för förräderi och
gav dom andra kroppar, Asmo en kvinno kropp å Lanfear en mans kropp, det var väl asmo som befriade Mogge, en kvinna med saidin(den manliga delen av kraften va) befriade ju Mogge ju, så tror jag att det är.

den svarte sa nåt om detta va dom snyggaste kroppar som ja kunde finna i Sheinar. det stod i
Stormen Vaknar tror ja

Moghedien
(no login)

Men, nej Nej NEj NEJ och åter NEJ!!!!

May 21 2000, 9:02 PM 

De två förlorade som har fått nya kropppar (Osan'gar och aran'gar) är Balthmael och Aginor. Inga andra.

Balthamel är den förlorade som har fått en kvinnokropp vilket förklarar saidin grejen.

F.ö. står detta i faqen... Läs den!

(no login)

Hmm

May 22 2000, 5:45 PM 

Moridin och Shaidar Haran är defintivt inte samma person. Och som tidigare sagt var Moridin inte introducerad just då.
Jag tror oxå det var Graendal

(no login)

Untitled

May 22 2000, 5:47 PM 

Nej det var Aran'Gar det vill säga Balthamael återfödd! Osan'gar är Aginor

Elandrian
(no login)

Synd bara att aran'gar inte heller fanns då (nt)

May 22 2000, 6:15 PM 

n

Elandrian
(no login)

Nej

May 22 2000, 6:19 PM 

Den som befriade mogge var Aran'Gar, Balthamael i en kvinnas kropp, kallar sig Halima, som gömmer sig hos rebellerna och låtsas vara någon sällskapsdam åt Egwene eller nåt (kommer inte ihåg).
Förövrigt står det i The World of Rober Jordans The wheel of time att både aran och osan var män från början, alltså är det inte Lanfear

E.L.E.
(no login)

den svarte sa nåt om att han inte kunde rädda . . .

May 22 2000, 6:20 PM 

. . . Rahvin för att lanseld var över hans makt

Julle
(no login)

NEEEEEJ!!!!!!!

May 22 2000, 6:35 PM 

Moridin är inte mördaren!!...Robert Jordan har själv sagt det

Acceptera att det är greandal!
och vill ni ha bevis så gå in på hem2.passagen.se/kjnoren o leta upp The Death of Asmodean o läs

Moghedien
(no login)

Och vad har det med detta att göra?????

May 22 2000, 8:15 PM 

De två *'gararna är ju Baltamel och Aginor!!!!!!
Det är ju redan fastställt... så du behöver inte komma med bevis som alla andra på den här sidan redan vet om....
..Okej?

E.L.E.
(no login)

Ja visst, chipp på dej själv

May 24 2000, 6:43 PM 

ja hade inte tänkt att skicka 2 medelanden

men . . .

de ba blev så

(no login)

hallå?

May 25 2000, 12:48 PM 

Varför skulle Graendal döda honom då?
Visst, han var en förrädare, men det skulle lika gärna kunna vara vem som helst av de förlorade annars??

(no login)

haaaaallå??

May 25 2000, 12:50 PM 

Lanfear är Cyndane!!!

Tel Janin
(no login)

Knappast

May 25 2000, 10:06 PM 

Jag har precis läst Stomen vaknar nu och det finns absolut inget bevis på att Greandal ska ha nåt intresse av att döda honom, om inte Sam, Rah., Lanf., Moggy och greandal pratade om det när Nynaeve hälsade på. Kommer inte ihåg.

De tre som jag kan tänka mig nu ärsäkert fel eftersom jag inte kommit längre.
De är Paddan Fain (tror inte det), Lanfear (är inte hon död) och Mazrin Taim (stod om honom i sista kapitlet, att han var i Andor).

Men har Jordan sagt att man ska kunna veta det när han dog har han lagt ledtrådarna väldigt kryptiskt.

Tack för mig.

Thalantyr
(no login)

Jaha...

May 26 2000, 5:55 PM 

..för det första bör du läsa teorin som finns ovan, för det andra så är Lanfear inte död (fast det självklart inte var hon) och för det tredje så kan Demandred förflytta sig från Andor och dit på nolltid...

Current Topic - En liten teori om Asmodeans död...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement